Já jsem taky v kempu AArch64 - ta architektura je dobrá, úsporná, a výkonná. Ale když jde o můj workstation tak na AMD nedám dopustit - hromada výkonu, AVX-512, spousta PCIE slotů, atd...
Trend je ale jasný - skládat si komp je luxus, který brzy nebude. Připájená paměť hned vedle CPU nebo přímo na CPU je budoucnost, ať se nám to líbí nebo ne.
23. 10. 2025, 21:46 editováno autorem komentáře
Už jsem se tu v minulosti ptal, co je hlavní výhoda ARM? Je to jednodušší procesor, tak může mít menší jádra a těch mít celkově víc (což je fajn), ale není potom nevýhoda pro kompiler nebo proga, že je s tím více práce? Na YT se řeší věci jako zarovnání struktur a s tím by si AMD64 mělo snad poradit lépe. Nebo je to prostě jedno a je to tak nová ISA, že to vychytalo nevýhody x86?
Né, že by patlalové neuměli, ale často prostě aplikace nejsou "multicore first", tak dělají stavové algoritmy s mutables, s locky a semafory ... Když se přejde z concurrency na parallelism, dost trpí výkon. A potom ten paralelizmus má taky nějakou režii, tak mno třeba to optimalizovat na oboje ... :)
Už to napsal balkovic, ale základní kámen je share nothing a když se to píše od počátku, tak počet threadů vůbec nevadí. Proto máme v každém jazyku něco jako greenthreads a jejich počet není potřeba vůbec řešit. Někde na YT je video, jak napsat golang http server pro 10M současných připojení (automaticky v gorutinách) a jediné, o čem byla ta přednáška byla, jak snížit zatížení paměti (velikost). Já si napsal v golangu shader toy a je to gorutina per pixel (nebo pro rychlé alg per row).