Za případné nehody bude skoro určitě zodpovědný řidič - člověk za volantem. Autonomní auto určitě nezprostí řidiče (operátora) zodpovědnosti. Stejně jako je pilot zodpovědný za let, strojvedoucí za jízdu vlaku a kapitán lodí za plavbu i když jsou tyto dopravní prostředky defektu plně automatizované.
Proto také osobně nesdílím optimismus některých lidí, kteří si myslí že si snad v autonomním autě zdrimnou nebo budou číst. Jednou možná, ale to bude ještě trvat hodně dlouho...
Proto třeba strojvedoucí ve vlaku musí mačkat každou minutu tlačítko, že je vzhůru. Jmenuje se to Kontrola bdělosti strojvedoucího (KBS).
Navíc jak se už psalo, neumějí jezdit po sněhu apod. Mám takový pocit, že i když po Floridě budou tato auta jezdit deset let, v oblastech se zimou to bude pořád sfi-fi. Nechme se ale překvapit.
Pro mne je rozdíl mezi nehodou , kterou způsobím já, a nehodou, která se nestane, protože mi auto oznámí, že do tohohle nejede.
Jinak v tom vámi uvedeném případě vidím jediný rozdíl, a to kdo za tu nehodu nese odpovědnost. Tedy úplně stejný, jako zda při nehodě dvou aut jsem viníkem já nebo ten druhý.
Hezky si to představujete. Jenže to auto si nemůže vždycky dovolit zastavit jen protože před ním je sníh. Jinak by ho taky mohl rozmašírovat ten kamion co jede za ním.. A co se stane při takto vynucené jízdě po sněhu nikdo neví.
Vy předpokládáte, že vina za nehodu toho auta nebude na vás? :D Jste naivní, vždyť před vámi jsou/ volant a pedály, jichž jste k odvrácení nehody nepoužil.
V tom máte naprostou pravdu, ta povinnost tu je.
Jak ale praxe ukazuje*, nedodržení bezpečné vzdálenosti je stabilně jedna z nejčastějších příčin nehod... Takže pokud (nejen) googlí auto nepředvídatelně prudce zabrzdí, tak se dost často může stát, že za ním jedoucí řidič způsobí dopravní nehodu tím, že do něj narazí.
Pro srovnání:
Víme, že 7 z 11 nehod, která googlí auto mělo bylo způsobeno nárazem zezadu. Vina zároveň vždy byla na straně řidiče, který do googlího auta narazil.
* vizte například data BESIPu a policie.
Ano? To chci vidět, kdy se to do takového stavu dostane.
To máte pravdu, ale pořád to nijak nesouvisí s robotickými auty. To auto vepředu prostě může prudce brzdit zcela nezávisle na tom, kdo ho řídí. Dokonce bych řekl, že pravděpodobnost srážky s robotickým autem bude menší - protože robotické auto nebude brzdit jenom proto, že se leklo (ale srážka přitom nehrozí), a také dokáže mnohem lépe při brzdění sledovat i to, co se děje za ním, a podle toho případně brzdit jinak nebo manévrovat.
Ano, celou dobu tu obhajujete nesmyslné tvrzení. Vůbec nezáleží na tom, proč auto bude brzdit - jestli se před ním objevil los, člověk, sníh, led nebo cokoli jiného. A stejně tak nezáleží na tom, zda v tom okamžiku řídí auto člověk nebo robot. Ostatně už dnes máte v autech různé asistenční systémy, takže to auto může řídit člověk, ale v daném okamžiku bude brzdit "počítač". Nic z toho riziko nezvyšuje, protože nikdy nedokážete předvídat, že se před autem neobjeví něco neočekávaného.
pokud se objevi prede mnou prase a na zadku budu mit nalepenej kamion tak to strhnu radeji do strany (pokud nebudu v huste aleji, nebo nebude hluboka skarpa) nez abych zacal brzdit a kamion mi prejel po strese... opravdu ocekavas ze roboticke auto bude analyzovat i takove situace lepe nez clovek?
Pokud se před vámi objeví prase, tak dupnete na brzdu bez ohledu na to, jestli za vámi je nebo není kamion. To je instinktivní reakce, nijak není ovlivněna uvažováním, takže nad nějakým kamionem za sebou nebudete přemýšlet, a jakmile na brzdu dupnete, tak už se nedá kvůli přetížení a chybějící opoře přestat. Robotické auto nejedná instinktivně a může přestat brzdit, pokud to uzná za vhodnější.
Pokud je pedal brzdy dostatecne tvrdy, tak pustis. Treba Volvo V 70 bez problemu. Bohuzel, na nekterych autech je brzda zcela uchylne citliva. Napriklad Fiat Punto, Renault Cangoo... Treba brzdit s tim na hrbolate ceste je uplny porod, protoze nejde udrzet porad stejnou brzdnou silu, jak cloveku skace noha pri jizde po vymolech. Za tohle by nekteri konstrukteri zaslouzili nafackovat. Tez nechapu, proc to treba maji na kazdm modelu uplne jinak, kdyz napriklad Fiat Uno mel brzdu celkem normalni a nasledne Punto takle zkurvenou, pricemz to preziva i na novejsich verzich, takze to asi neni omyl.
Očekávám, že právě takové situace dokáže robotické auto analyzovat mnohem lépe, než člověk. Za prvé se toho prasete nelekne, za druhé o něm díky infračerveným kamerám a možnosti sledovat celé okolí auta najednou bude nejspíš vědět dřív, než člověk, za třetí dokáže mnohem přesněji a rychleji spočítat manévr, kterým se mu vyhne, a za čtvrté dokáže i během toho manévru sledovat, co se děje za ním a případně se tomu přizpůsobit. A za páté ten robotický kamion bude na rozdíl od řidiče udržovat bezpečný odstup.
Zatímco vy se srazíte s prasetem ve škarpě, protože jste neodhadl jeho rychlost a že to stihne.
nevkladej do sveho ocekavani toliko falesnych nadeji, nebudes pak tak zklaman ;) dale pri rizeni predpokladej ze z jakehokoliv kouta muze vybehnout cokoliv - nebudes pak zaleknut... sleduj neustale provoz i za sebou a vnimej i co se deje kolem sebe, nauc se o tom nepremyslet, proste to vnimat... pri vjezdu do kazde zatacky predpokladej ze vyletne na tebe nekdo v protismeru atd... proste vzdy vsude vsechno predvidej a nebo zacni chodit pesky kanalama nebo po polich ;)
A jirsaku, ty tupce, ty nevis ze neocekavane brzdit podle predpisu NESMIS? Lidi totiz kupodivu (teda krome jirsaka) videj i to, co se deje pred tim autem co jede pred nima, a tomu prizpusobujou jizdu. Takze pokud ten kreten (jirsak/pocitac) pred nima dupne na brzdu, pricemz k tomu neni zjevnej duvod (treba proto ze tam leti igelitovej pytel), tak reagujou o poznani dyl, a napalej to do nej i pres to, ze treba naprosto bezpecnou vzdalenost dodrzujou.
Přesně tak, a o tomhle to je. Nedodržení vzdálenosti a přizpusobení jizdy bla bla bla je jen tupá výmluva a pseudoargument (z velké části na to, že silnice je v bordelu, jelikož politici prachy z daní z paliv prožrali např. na multikulti nebo kamarádprojekty). Nikdo jedoucí vzadu nemůže předvídat, že idiot před ním vlastní auto bez řidiče, které neumí jet na sněhu/kde není značení/kde .../protože ... atd... které zničehonic zastaví, protože si zrovna SW usmyslel, že zastaví v situaci, ve které normální řidič za drobné korekce pokračuje.
To že auta najezdila X milionu km na dobře značených silnících za skvělého počasí je jistě hezké, ale v praxi k ničemu. Auto, které za mě odřídí tu bezproblémovou část cesty a pak (ideálně na dálnici) mi před sněhem zastaví a vyzve k převzetí řízení je mi NAHOUBY.
Ono se to gůglu machruje, že auta se účastnili jen XY nehod, které teoreticky nezpůsobily, protože podle se nedopustily nedání přednosti nebo jiného jasného přestupku, ale toho, že prostě jely jako Pan Spravedlivý (jinými slovy debil který nesleduje i to co se děje nejen před ním, ale i vedle něj a za ním, ale jede těch 70kmph u dělící čáry a generuje kolony a jednu krizovku za druhou), který nemá za volantem co dělat.
Souhlasím, dneska jsou silnice plné debilů a nebezpečných psychopatů, kteří se na křižovatce rozjedou a za hned po projetí semaforu brzdí! Nevím, kde se tento nesmyslný trend vzal, ale je to čím dál horší.
Zákon totiž zakazuje bezdůvodně brzdit a pokud do dementa, který brzdí bez zjevné příčíny zaparkuju, je to (zcela po právu) jeho problém! Takže ne se mnou do nedělní školy, ale s Tebou do autoškoly :-).
Soudě podle tvých keců máš řidičák omylem ty, jinak bys takové žvásty nemohl vyplodit. Až budeš mít najeto dopředu alespoň to, co mám nacouváno, tak si přečti §18 a §19. Pokud porozumíš psanému textu, tak takovouto krávovinu podruhé ze sebe nevypustíš.
Běžné je, že se stávají nehody, kdy se to na řidiče vzadu jedoucího vozidla snaží ušít na nízký rozestup, ale pak je prokázáno, že ten vepředu zastavil bezdůvodně.
Jeden názorný příklad známý z médií: "vybržďovači". Ačkoli chápu co předcházelo dané situaci a jako její důsledek takové chování považuji za myšlenkový zkrat "vybržďovače", byl na dané jedince aplikován §18 - bezdůvodné brždění.
Pocitam, ze mam najeto tak k milionu kilometru, tak si nedelej vrasky. Vybrzdovace sem netahej, to je neco uplne jineho. To jsou magori, kteri nejdrive nedodrzi zasady bezpecneho predjizdeni a nasledne prudce zabrzdi. O tom se tady nebavime. A vzhledem k tomu, ze v predpisech se pise o tom, jak predjizdet a jak dodrzovat bezpecnou vzdalenost, je paragraf o bezduvodnm brzdeni nadbytecnym nesmyslem. Krome toho nevim, jak chces posuzovat, ze nekdo brzdil bezduvodne. Navic pokud ridis tak, z vletis do kazdeho, o kom usoudis, ze brzdi bezduvodne, tak na silnici nemas co delat. Pokud umis ridit, dokazes zastavit bez ohledu na to, jak ten pred tebou brzdi. A ted si bez posypat hlavu kyblem popela jako vyraz litosti a jdi si cist v predpisech.
Manipuluješ si s realitou jak se ti hodí. Tak vybrzďovače sem tahat nemám, protože se ti to nehodí do krámu. To, že ve většině případů vybrzďovač neadekvátně reagoval na situaci, kdy nějaký magor jel v levém pruhu, přestože byl pravý volný (mimo obec zakázáno) je podle tebe asi v pořádku. §18 se ti nehodí do krámu, tak je to taky nesmysl.
Podle mě je nesmysl paragraf stanovující nejvyšší dovolenou rychlost na dálnici a mimo obec ...
Cituj, kde jsem napsal, že vletím do každého, kdo podle mě brzdí bezdůvodně, opět si něco ohýbáš jak se ti hodí. Při šetření zavinění dopravní nehody je zjišťováno kdo jaký předpis porušil a zda to vedlo nebo nevedlo ke vzniku nehody.
Typický případ: motorkář si to po hlavní silnici sype vysokou rychlostí a při vyjíždění z vedlejší silnice mu není dána přednost (díky kombinaci faktorů není dobře vidět) a srazí se, v tomto případě je viníkem kdo? Ten kdo jel rychle nebo ten kdo nedal přednost?
Obecně máš problém s interpretací psaného textu, své knížecí rady si strč někam...
Typický případ: motorkář si to po hlavní silnici sype vysokou rychlostí a při vyjíždění z vedlejší silnice mu není dána přednost (díky kombinaci faktorů není dobře vidět) a srazí se, v tomto případě je viníkem kdo? Ten kdo jel rychle nebo ten kdo nedal přednost?
To je celkem jednoduche. Motorkar, ktery jel prilis rychle, pokud je jeste nazivu, dostane pokutu za prestupek jizdy rychlosti vyssi, nez povolenou. Ten, kdo nedal prednost, zavinil nehodu a podle toho se bude situace dale odvijet. Pokud je motorkar tuhy, pujde dotycny treba take brucet.
Takhle jednoduché to není, řeší se tam spousta různých faktorů. Nicméně primárně se skutečně řeší to, jestli nezanedbal řidič svoji povinnost, kterou by měl, i kdyby ten druhý zákon neporušil. Povinnost dodržet bezpečný odstup má bez ohledu na to, jestli ten před ním bude brzdit důvodně nebo bezdůvodně.
Omyl. Pokud při šetření bude prokázáno (znalecké posudky dle síly nárazu, dle místa kam auto trefil a kde se odehrálo atd..), že jel motorkář vyšší než dovolenou rychlostí, je možné určit, zda jej mohl řidič vozidla z vedlejší vidět a reagovat (křižovatky mají rozhledové poměry navržené pro nějakou mezní rychlost, proto dává smysl u některých z nich snižovat dovolenou rychlost).
Takovýchto případů se stalo poměrně dost a většinou je vina na straně motorkáře. Koneckonců při otáčení sundala motorkáře při honění policejní svoloč v R36 (neoznačené vozidlo) a ti doposud nebručí.
PS: nemám nic proti motorkářům, respektuji je, Zde je zmiňuju jen jako nározný příklad.
V tomto případě by vybržděný měl být stejn tak potahován za nedovolenou jízdu v levém pruhu (a dle některých místních reakcí asi i za nedodržení odstupu :-) - přece kdyby měl odstup, nevrazí do něj .... to dá rozum, kdo by vrážel do auta před ním). Jinak souhlas, neměli je vybržďovat, otázkou je, zda se bezpečně po předjetí zařadili a poté brzdili (dání znamení o změně pruhu není relevantní). Asi nemá smysl medializované vybrždění podrobně rozpitvávat, neboť média celou "kauzu" rozebírala vehementně jednostranně s jasným závěrem a to, jak to ve skutečnosti bylo nikdo z nás nemá šanci vědět.
Jinými slovy: nevíme, jak se konflikt vyvíjel, co mu předcházelo a zda vybržděný nenarazil do vybrzďovače úmyslně (bráníl byť nedovolenému podjetí a podjíždějící musel pro zařazení se brzdit .... i to je pravděpodobné).
Nedodržení odstupu má být v tomto případě trestáno, ale má za něj být potrestán ten předjíždějící, protože to je on, kdo ten nedostatečný rozestup způsobil. Pokud jede normálně řada aut za sebou, je samozřejmě za dodržování rozestupu zodpovědný ten zadní. Ale pokud někdo předjíždí, je na něm, aby se zařadil před předjížděného tak, aby zůstal zachován bezpečný rozestup.
Tohle není nedodržení bezpečné vzdálenosti, ale porušení § 12 odst. 5:
Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí
Povinnost dodržet odstup má vždy ten zadní (Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem), ale ten předjíždějící jej právě přinejmenším omezil, protože aby dodržel svoji povinnost, musí zpomalit. (Že to spousta lidí potom neudělá a nadále se tlačí do kufru toho předjíždějícího, je už ale jejich chyba.) Pokud ten předjíždějící při tom začne prudce brzdit (což typicky vybržďovači dělají), tak už toho druhého ohrožuje. A to dokonce bez ohledu na to, jestli při tom brzdí oprávněně nebo ne. Navíc pokud to dělá úmyslně jako pomstu, tak naplňuje znaky trestného činu těžké ublížení na zdraví, což je to, za co byli Trpišovský a Lacina odsouzeni, nějaké nedodržení zákona o provozu na pozemních komunikacích se u soudu vůbec neřešilo.
Když chybí silnice, tak nemusí platit zákon o provozu na pozemní komunikaci (v půlmetru vody osobákem neprojedeš z technických důvodů - výrobce deklaruje, že mohou být ve vodě max. po podlahu). Kde je v zákoně napsáno, že na sněhu nemusí umět jezdit? Nebo je v téhle zemi zákon, který musí lidem stanovovat jízdu na tom, či onom povrchu? (s debilizací národa a řidičů to asi bude horší a horší, viz. Humlozákon o zimních pneu)
§ 4 – Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu,
§ 5 – Řidič je […] dále povinen […] přizpůsobit jízdu technickým vlastnostem vozidla
Ne. Přečti si §18, pokud to bezdůvodně zaflekuje, tak je debil on a musí počítat s tím, že jej zezadu někdo/něco převálcuje.
Tohle jde sice mimo §18, ale proč je mimochodem možné nezastavit automaticky na přechodu? třeba proto, že za mnou jede vozidlo, které v dané situaci vyhodnotíš tak, že by nebylo schopné zastavit a vlítne do tebe. Totéž na křižovatce když padne oranžová.
Odpovím si sám: protože zákon pamatuje na to, že provoz má být zároveň plynulý. Zkus si spočítat jaké by musely být rozestupy, aby jsi bezpečně v případě zaflekování zastavil v obci, mimo obec a na dálnici. Garantuju ti, že v běžném provoze na takové rozestupy nenarazíš nikde (ani v zahraničí).
proč je mimochodem možné nezastavit automaticky na přechodu? třeba proto, že za mnou jede vozidlo, které v dané situaci vyhodnotíš tak, že by nebylo schopné zastavit a vlítne do tebe. Totéž na křižovatce když padne oranžová.
To rozhodně není. Zákon hovoří o tom, když vy sám nemůžete zastavit, ne když ten za vámi nedodržuje bezpečnou vzdálenost (je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko …).
U toho přechodu dokonce zákon říká: s výjimkou řidiče tramvaje umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo. Možnost nezastavit tedy vůbec nemáte.
TY ridis sve vozidlo, TY musis dodrzet takovou vzdalenost aby jsi dokazal v jakekoliv situaci zabrzdit TVE vozidlo, nevymlouvej se na ostatni kdyz TY delas neco spatne... to ze se nedodrzuji rozestupy ve meste je dano tim ze se porusujou zakony, ne tim ze je to zbytecne nebo nemozne... pokud sledujes dukladne provoz, coz jako ridic bys mel, tak i mensi rozestup je porad dostatecnej ve meste na zabrzdeni kdykoliv, staci vnimat co je pred tebou, co je pred tim pred tebou, co je za tebou, pokud na neco z toho nevidis, musis predpokladat o to vice ze se tam stane neco co te donuti OKAMZITE zastavit
"dodrzeni bezpecne vzdalenosti"
neni o tom kdyz pred auto pred tebou vbehne zirafa ze zacnes taky brzdit, je to o tom ze si drzis takovou vzdalenost, ze vozidlo pred tebou muze KDYKOLIV ZAFLEKOVAT bez jasneho/viditelneho duvodu a TY to MUSIS UBRZDIT... pokud mas pred sebou nekolik aut (a nevidis zretelne az na to prvni), musis dorzovat nasobky vzdalenosti, tak aby v pripade ze zaflekuje prvni, tak zkracujici se doba brzeni tech nasledujicich nesmi zapricinit ze tobe uz nezbyde zadny cas k reakci... atd... proste tupa vymluva je tvrdit ze dodrzeni bezpecne vzalenosti nemuze zabranit KAZDE srazce s predjedoucim vozidlem, staci kdyz ty jako ridic uvazujes hlavou ;)
jede těch 70kmph u dělící čáry a generuje kolony a jednu krizovku za druhou
krizovku generujou hovada co si myslej ze jedou F1 a vsichni co nejedou minimalne maximalne povolenou rychlosti nepatri na silnici, kdyz jim vytecou nervy tak predjizdenim prave ohrozujou a tupe se vymlouvaj ze za nehodu nemohli oni, ale ten co je brzdil...
Technicky vzato na místě brzdit může, ale ne bez důvodně. V případě, že do něj vletím je to JEHO vina. Více v Zákoně o provozu na pozemních komunikacích §18 odst 2.
Tento odstavec dává smysl, neboť předpokládá, že řidič to nezaflekuje na místě a zároveň proto, že předpokládá, že řidič v zadním autě částěčně vidí co se děje před autem před ním.
Krizovku generuje doochodce na cestě do kauflandu neschopný (mnohdy si říkám, že by bylo fajn, kdyby jim lékaři vydávali posudky k ŘO podle schopností a ne podle toho jakou flašku nebo kafe donesli ...) předjet traktor, za ním dýchavičná avie a ten třetí s downsizovaným vysavačem, který ty tři před sebou nezvádně předjet. Takovou sestavu předjet už je riziko a vznikají krizovky. Já vím, že ty budeš ten třetí nebo čtvrtý za traktorem, 25kmph vstříc světu a každý ostatní je pro tebe hovado ....
Nikoliv. §19 odst 1. hovoří o dostatečné vzdálenosti pro případ náhlého zastavení, tj. v náhle vběhne-li přede mnou jedoucímu autu něco do cesty, tak může náhle brzdit a pokud do něj vlítnu, je to moje vina, jelikož jsem do určité míry měl přehled o situaci.
§19 mluví o náhlém zastavení, nikoli o bezdůvodném, jako §18, takže jde o dvě naprosto různé situace.
Jenže pro řidiče vzadu se fyzikálně nic nemění na tom, jestli to náhlé zastavení je důvodné nebo bezdůvodné. Jediné, co se pro něj může změnit, je překvalifikace ze 100% zavinění na to, že ten přední bude spoluviníkem – pokud se vám podaří prokázat tu bezdůvodnost.
Takže záleží na tom, jestli chcete jezdit s tím, že v případě náhlého zastavení nabouráte a budete doufat, že to bylo bezdůvodné a že se vám to podaří prokázat, abyste byl jenom spoluviník – a nebo jestli není lepší jezdit tak, abyste v případě náhlého zastavení dokázal vždy zastavit také.
Náhlé zastavení: autu jedoucím přede mnou náhle vběhne do cesty třeba divočák.
Bezdůvodné zastavení: řidič auta přede mnou bezdůvodně zastaví (třeba proto, že jeho algoritmus najednou neumí řídit).
Až bude situace taková, že provoz robotických aut bude zákon upravovat tak, že bude muset dané auto být viditelně označeno tak, aby bylo označení vidět i za zhoršené viditelnosti ze vzdálenosti minimálně 100m (odvozuji dle vzdálenosti trojůhelníku na dálnici), tak budou mít ostatní řidiči možnost vědět, že označené auto může kdykoli bezdůvodně zastavit.
Pořád ignorujete jednoduchý fakt, že jako ten zadní řidič netušíte vůbec nic o tom, jestli ten vepředu zastavil bezdůvodně nebo k tomu měl důvod. Takže jednoduše stále musíte počítat s tím, že k tomu důvod má.
Je vtipné, když napíšete „bezdůvodně zastaví“, a do závorky upřesníte důvod zastavení. Není „bezdůvodné zastavení, které má důvod“ tak trochu nesmysl?
pletes si neprijemnou situaci s krizovou situaci... popisujes neprijemnou situaci, krizova se z toho stava az ve chvili kdy prave nejake to hovado/dement zacne nebezpecne predjizdet, casto jsem takove hovada potkal, nekolikrat sem musel i ze 100kmph zaflekovat aby se on stihnul zaradit a nestretli sme se celne, nebo nevystrcil toho co predjizdi ze silnice...
Krizovka se z toho stává v okamžiku, kdy doochodce vytvoří mimojiné svými pomalými reakcemi kolonu (nevím, proč má tato skupina tak nízkou pojistku, když v přepočtu na ujeté km jsou nejnebezpečnější skupina).
To co nejvíce nahrává nehodě v koloně je paradoxně nízká a nerovnoměrná rychlost.
Je známo, že při řízení při vyšších rychlostech je do procesu zapojena vnitřní část mozku, která zajišťuje mnohem přesnější a rychlejší reakce. Naproti tomu při nízké rychlosti je více zapojena šedá kůra a ta je pomalejší (a zároveň má řidič tendenci se věnovat jiným činnostem - cigareta, rádio ...).
Taky jsem potkal někoho, kvůli jehož předjíždění jsem musel brzdit ... jestl bylo nebezpečné nebudu hodnotit. Už jak sám popisuješ jsi musel ze 100kmph zaflekovat, z čehož usuzuji, že jsi porušoval nejvyšší dovolenou rychlost - třeba předjíždění bylo bezpečné, za předpokladu, že v protisměru nepojede nikdo rychleji než je dovolené. <- ber tohle jako možný druhý pohled na věc, nikoli dogma
Občas se setkávám se situací, kdy projedu zatáčku a za ní předjíždí někdo, kdo nepředpokládá, že zatáčku jde projet i rychleji, než ji jezdí on a tudíž, že se protijedoucí auto může objevit o hodně rychleji, než přepdokládá.
Na silnici je tím méně ohleduplnosti a tím míň bezpečno, čím více nabiflovaný magor nahrazuje zdravý rozum tupou interpretací předpisu (analogicky jako robotický řidič). Ale to je tak trochu dnešní trend, zdravý rozum nahradit směrnicí a jeho použití postihovat...
Nehodě v koloně nenahrává nízká rychlost, ale neplynulost provozu. A plynulosti naopak prospívá pomalá rychlost. Proto se to tam, kde se očekávají kolony a je možné řídit rychlost, dělá tak, že se rychlost omezí – aby se předešlo kolonám a nehodám.
Nehody způsobují právě ti, kteří pořád někam pospíchají a mají pocit, že pro ně pravidla neplatí. Dodržování předpisů opravdu ještě žádnou nehodu nezpůsobilo. Dodržování předpisů není v rozporu se zdravým rozumem, právě naopak.
Na silnici je tím méně ohleduplnosti a tím míň bezpečno, čím více nabiflovaný magor nahrazuje zdravý rozum tupou interpretací předpisu (analogicky jako robotický řidič). Ale to je tak trochu dnešní trend, zdravý rozum nahradit směrnicí a jeho použití postihovat...
Vsak presne to tady porad predvais zvanenim o bezuvodnem brzdeni a nazorem, ze mas pravo nabourat kazdeho, o kom se rozhodnes, ze brzdi bezduvodne.
porad nechapes to ze: "doochodce vytvoří mimojiné svými pomalými reakcemi kolonu"
muze byt podnet pro "a zároveň má řidič tendenci se věnovat jiným činnostem - cigareta, rádio ...)"
ale VINA neni na strane duchodce, ale toho ridice co se prestal venovan
ze 100kmph zaflekovat, z čehož usuzuji, že jsi porušoval nejvyšší dovolenou rychlost
slo o usek kde bylo povoleno 100 a byl zakaz predjizdeni z duvodu splivajiciho horizontu, jinak se mi to samozrejme stavalo i v 70 kde sem jel 70 a tedy zaflekovaval sem ze 70kmph...
Občas se setkávám se situací, kdy projedu zatáčku a za ní předjíždí někdo, kdo nepředpokládá, že zatáčku jde projet i rychleji, než ji jezdí on a tudíž, že se protijedoucí auto může objevit o hodně rychleji
Pokud pravouhlou zatacku projedes v 90kmph a nepredpokladas ze nekdo v protismeru muze predjizdet je chyba i na tve strane, protoze pred vjezdem do teto zatacky bys mel predpokladat i napr. to ze tam nekdo stoji a prave nese trojuhelnik pred zatacku, natoz ze tam nekdo predjizdi...
To je to same jako s "bezduvodnym brzdenim" co se porad ohanis, ono neni dulezite jestli je nebo neni duvod, pokazde mas jet tak aby jsi dokazal zabrzdit, stejne tak neni dulezite jestli ses machr co zatacku projede na maximalku, ale to jestli dokazes bezpecne zareagovat na situaci za zatackou pokud ji dopredu nevidis...
Chyba je i na straně toho, kdo tu zatáčku tak projíždí, protože tak jet nemá, ale vina při případné nehodě je jasně na straně toho, kdo předjíždí. Při předjíždění totiž nesmí ani omezit protijedoucího řidiče a nesmí předjíždět, pokud nemá dostatečný rozhled, jeho povinnosti jsou tedy o dost přísnější než toho druhého (pokud tedy zatáčku neprojíždí výrazně rychleji, než je dovolená rychlost, pak se to bude řešit znaleckými posudky co by kdyby a může to dopadnout všelijak). To je právě stejné jako u toho zabrzdění, ten vzadu si musí počínat tak, aby toho před sebou ani při náhlém brzdění neohrozil, ale opačně to neplatí.
Ale souhlasím, že podle předpisů tak rychle tou zatáčkou jet nesmí. Příště tam nemusí být předjíždějící, ale právě nějaká překážka. Pak bude vina na něm, že to neubrzdil.
to sem psal ze i na jeho, tedy i na tom predjizdejicim... je jasne ze ten kdo predjizi pred zatackou dela vetsi spatnost, nez ten kdo to zatacky vlitne rychle, jen sem chtel poukazat ze uvaha "ja ji projedu rychlejs, nez ten kdo jede proti, tak sem vetsi borec" je zcestna :)
prave tam muze byt porouchane vozidlo ve smeru, jeste neoznacene trojuhelnikem, muze tam byt chodec co nestaci odskocit do prikopu, muze tam byt cokoliv... a proste s tim je treba pocitac, "vzdy vsude muze byt vse", vetsina ridicu ale jezdi tak ze "nikdy nikde nemuze byt nic"
To si vážně myslíte že to auto někdo pustí do provozu bez certifikovaného řidiče za volantem... ;-)
Ad letadlo - výrobce letadla nebo letecká společnost? Zároveň to nic nemění na faktu že tam musí být pilot který za ten let zodpovídá a v případě potřeby převezme kontrolu. To že ani to nemusí vždy stačit je věc jiná.
Dnes už jsme právě v situaci, že často když na to nestačí autopilot, pilot nemá šanci už vůbec.
U pozemních dopravních prostředků je to navíc jednodušší, tam když si robot neví rady, stačí, když prostě zastaví. Tohle u letadla praktikovat nejde. Člověk tam tedy opravdu být nemusí. Ostatně, na železnici už vlaky řízené počítačem nejsou žádné sci-fi, a můžete je potkat už i v Praze (v metru na áčku dříve obraty na Dejvické, nevím, jak je to dnes).
Moderní a modernizované soupravy pražského metra (všechny na linkách A a C a většina na lince B) jsou řízeny počítačem, řidič „jenom“ zavírá dveře a řeší situace, kdy automatika selže (doveze metro do nejbližší stanice, i když to mohou udělat i dispečeři z Centrálního dispečinku vzdáleně). Hlavní překážkou automatizace pražského metra je Drážní zákon.
Strojvedoucí tam také hlídá rozjezd a samozřejmě také příjezd k nástupišti – počítač tam jede jenom podle zabezpečovacího zařízení. V kontextu předchozí diskuse je ale podstatné, že tam je a že kdykoli může převzít řízení. Jedině na tom bezobslužném obratu strojvedoucí nebyl. Ale i tam se vlak řídil jenom zabezpečovacím zařízením. Podstatné je to, že už dnes jsou provozy, kde ten člověk na místě není, a pokud by došlo k problému, který znemožní dojezd do stanice, bude pro tu soupravu muset někdo dojít pěšky. Což ale stejně platí i v případě, kdy zkolabuje strojvedoucí. Protože třeba v pražském metru jezdí dvoumužné posádky jedině v případě, kdy je vypnuté zabezpečovací zařízení.
Navíc teda na B jsou modernizované všechny soupravy, ale počítač neřídí ani jednu, protože je tam ještě původní zabezpečovací zařízení ARS, které s něčím takovým nepočítá (A je umístěné v těch „udírnách“ v prostoru pro cestující, protože při modernizaci se počítalo, že už tam bude moderní digitální zabezpečovač, ale nepodařilo se dokončit výběrové řízení, takže se tam musel vrátit starý reléový ARS, pro který už tam nebylo místo.) Nyní se na B instaluje traťová část zabezpečovacího zařízení LZA (stejné je na A, akorát starší typ), s tím už pak půjde udělat i to automatické vedení vlaku.