Hlavní navigace

Google ustupuje vývojářům blokovačů reklam a zvýší limity na nové API

Sdílet

Petr Krčmář
google-chrome-hacked

Google před časem oznámil změny v pravidlech pro rozšíření a úpravy v API, které by měly zkomplikovat život lidem, kteří se snaží čím dál častěji vytvořit zákeřná rozšíření. Zároveň to však vyvolalo obavy vývojářů blokovačů reklam a jiného nechtěného obsahu, kteří se bojí, že je změny zasáhnou a znemožní jim plnohodnotně pracovat s obsahem stránky.

Google tvrdí, že staré Web Request API bylo velkým zdrojem bezpečnostních problémů a 42 % jeho použití mělo na pozadí zlé úmysly. Rozšíření totiž mohlo přes toto rozhraní odposlechnout veškerou komunikaci prohlížeče s cílovou stránkou. Rizika takového přístupu jsou samozřejmě velká a některá rozšíření se je snažila zneužít k ukradení citlivých informací jako jsou přihlašovací údaje nebo informace o platební kartě.

Vývojáři se rozhodli staré API zrušit a vytvořit Declarative Net Request API, které dovoluje vytvořit sadu pravidel, kterou prohlížeč po načtení stránky sám před zobrazením aplikuje. Problém spočívá v tom, že původně bylo rozhodnuto, že takto bude možné vytvořit nejvýše 30 tisíc pravidel a podle vývojářů rozšíření je to málo. Potřebovali by prý mezi 90 a 150 tisíci pravidly.

Nyní bylo rozhodnuto, že se limit posouvá na 150 tisíc. Přesto například vývojář rozšíření NoScript tvrdí, že mu nový přístup nedá stejné možnosti jako ten předchozí. Nedostane se totiž ke spouště informací ze stránky, protože nové API jej od obsahu odstíní. Bude zajímavé sledovat, jak se budou obě strany na společném území přetlačovat.