Kdyby to nezničili urputnou snahou odstřihnout všechny alternativní klienty, zasviněním tunou reklam, spamu, virů a dalšími lahůdkami, mohli být dnes tam, kde je WhatsApp. Já měl 10+ let zpět na ICQ desítky aktivních kontaktů (v době kdy internet v domácnostech nebyl zdaleka tak samozřejmý), dnes tam jsou možná 2 a to neaktivní, jen jim to běží v rámci nějaké aplikace co umí víc protokolů.
Bohužel není moc kam jít, FB/WA nechci a z toho zbytku těžko přesvědčit všechny kontakty na něčem konkrétním. Celkem pěkně to fungovalo v době Google Talk, který byl kompatibilní s Jabberem, to by ho ale Google opět nesměl zabít, takže dnes je situace dost na nic.
Naprosty souhlas. Zustavam na Jabberu, ale v ramci interoperability me zajima nejaky dalsi zpusob komunikace s obycejnymi lidmi.
Whatsapp je marny, neoficialni klienty aktivne pronasleduji a banuji, k tomu jejich oficialni klient nefunguje uz vubec. Facebook ma u me ban z dobrych duvodu. Zbyva neco jineho?
Zde je největší problém nedostatek přímého spojení hlavně s mobilními zařízeními, které se k internetu připojují z různých míst. Prostě chybí IPv6 a pokud to má být bez centrálního servery, pak je tunelování NAT a FW loterie.
Zkoušel jsem pár nadějných jako TOX, Ring, RS, ale ani jeden nebyl opravdu spolehlivý. S veřejnou IP no problem, ale dva klienti za NAT bez port forward a už to vypadávalo, nebo nespojilo vůbec :(
Fakt se chci zbavit Skype, nechci FB WhatsApp, ani Google, Viber. Ale co jiného mi momentálně zbývá?
Má někdo zkušenosti se "Signal"?
Samotny SIP protokol (signalizace) mel ze zacatku pomerne dost problemu s NATem, ale ty se vyresily v navazujicich standardech upravujicich jeho chovani tak, aby bylo s NATem kompatibilni jako to jde.
Principielni problem je s end-to-end RTP (datovym tokem) mezi koncovyma stranama za NATem. Tam existuje nekolik techologii (STUN, TURN, ICE, ...), nicmene ty jsou urcene pro jine typy NATu a nefunguji na symetricky NAT, ktery je implementovan v Linuxu a tedy i ve vetsine domacich routeru. Realne pak vsichni operatori stejne pouzivaji RTP proxy, takze ten problem odpada.
IMO FB je prostě další vývojový stupeň po ICQ . . . . s obrázky, videi a blbiinkami - průser je to, co se děje okolo. Pak už jenom zbývá otázka, jeslti má cenu odcházet z FB, kde jsou v podstatě všichni (kromě pár co se hned ozvou) na nějaký Jabber nebo IRC, kde je málokdo a ještě bez obrázků a videí? A taky je otázka, jestli se dá takový projekt jako FB, třeba alternativa, utáhnout nějakým normálním a úctyhodným způsobem? Jinými slovy: V éře aut je i kůň skvělý, ale návrat ke spřežením?
Pokud nechce člověk sdílet svoje chaty s FB, tak WhatsApp nemá smysl. Mají plnou pusu řečí o tom, jak jsou jejich chaty end-to-end šifrované, ale tím, že jejich obsah z klienta by default zálohují k nim na server už se nechlubí. Máti si koupila nový telefon, tak jsem jí tam nainstalovat WhatsApp a první, co vyskočilo, bylo: "Chcete obnovit chaty z cloudu?" A skutečně mají uložené naprosto všechno. Ono se to sice dá vypnout, ale jak víte, že protistrana to zálohování zapnuté nemá?
Jedna věc je, že k tomu má přístup samotný FB/WhatsApp a druhá to, že i každý, kdo se do toho účtu nabourá, což ještě nedávno nebylo zase tak netriviální, když WhatsApp ověřoval přístup jen přes děravé GSM.
Donedávna jsem měl Jabber také, ale když jsem zjistil, že jsem ho měl několik týdnů vypnutý a ani jsem si toho nevšiml, tak už jsem ho znovu ani nezapínal. Na Jabberu je bohužel zcela mrtvo. Mezi open-source lidmi se docela chytil Telegram, což taky není ideální příklad otevřené služby, ale mezi těmi službami, které mají alespoň nějakou masu uživatelů (Messenger, WhatsApp, Viber,...), je tomu přece jenom pořád nejblíže. Aspoň mají otevřený protokol a API, díky čemuž existují open-source klienty prakticky na vše.
Sohlasím. Ale je tu jabber, vlastně XMPP (jabber je už registrovaná značka jakéhosi melouna).
Plně nahradí ICQ a umí i hlasovou komunikaci ale kvůli obrovské mediální kampani se o tom moc neví. V podstatě je možná opět jednoduchá chráněné IM komunikace pomocí OTR (off the record = mimo záznam), tohle našim servilním médiím moc nevoní, je třeba držet informační embargo.
Takže vysvětlovat běžným lidem, aby přešli na jabber/XMPP je velmi obtížné.
Protokol XMPP má zásadní problém v tom, že moc nepočítá s použitím mobilních klientů s nekvalitním připojením, takže je jednak energeticky náročné být na příjmu (v porovnání s Cloud messagingem), jednak je tu známý problém ztracených zpráv, který sice má nějaké řešení, ale tohle řešení není v drtivé většině klientů a serverů funkční. Nehledě na problém sdíleného archivu zpráv při používání více zařízení.
Ideálem podle mě je vzdálený XMPP klient, běžící někde na (ideálně vlastním) serveru s tenkými klienty pro mobil a desktop.
> Protokol XMPP má zásadní problém v tom, že moc nepočítá s použitím mobilních klientů s nekvalitním připojením
tohle jiz neni pravda, resi XEP-0198: Stream Management, implementovano v serverech Prosody a Ejabberd a v klientu Conversations
> takže je jednak energeticky náročné být na příjmu (v porovnání s Cloud messagingem),
kde je rozdil? TCP spojeni jako TCP spojeni, navic idle TCP spojeni imho nespotrebovava zadne zdroje
dalsi optimilzace lze provest s pouzitim XEP-0352: Client State Indication.
> jednak je tu známý problém ztracených zpráv, který sice má nějaké řešení, ale tohle řešení není v drtivé většině klientů a serverů funkční. Nehledě na problém sdíleného archivu zpráv při používání více zařízení.
tohle resi XEP-0313: Message Archive a XEP-0280: Message Carbons, opet implementovano v Eajbberd, Prosody a Conversations, z desktopovych klientu Gajim
pekne to vse sepsal Daniel Gultsch (autor Conversations) zde: https://gultsch.de/xmpp_2016.html
To je přesně to, na co Jabber/XMPP dojel:
1. pomalé schvalování rozšíření standardu,
2. z toho plynoucí roztříštěnost, kdy každý klient a server podporuje jinou množinu dosud neschválených rozšíření.
Vždyť takový Jingle byl Googlem navržený přes více než 10 lety a doteď nebyl oficiálně schválený! Na zmiňované XEP-0352: Client State Indication byl "last call" před rokem a půl a doteď není žádná aktualizace.
Když někomu řeknu, aby začal používat Jabber, tak abych mu k tomu dal ještě seznam klientů a serverů, které podporují jeho use case. Uživatele bohužel nezajímá, že je to decentralizované, že je to open source, oni chtějí nějakou čitelnou, jednotnou službu a zajímají je funkce. S takto rigidním schvalováním nemá Jabber/XMPP vedle WhatsAppů, které sekají inovace jako Baťa cvičky, šanci. Říkám bohužel, protože před takovými 8-10 lety jsem taky věřil, něco otevřeného, standardizovaného a decentralizovaného jako XMPP je budoucnost IM.
Tak jsem to pár letech opět zkusil. Conversations + Gajim + Jabbim.cz. Když je jeden z klientů offline a odešlu zprávu, tak už se v druhém klientu po spuštění nezobrazí. Takže nikde nemám kompletní historii a nikdy nevím, na co člověk odpovídá. Takže bohužel odminule žádná změna. A mezitím mi zmizelo 90% lidí ze seznamu kontaktů :-/
Ja VIP účet mám, ale online archiv už nefunguje :-( Sice tam mají napsáno "Archiv je mimo provoz z duvodu migrace", ale na chatu Pinky říkal, že už to nefunguje, že se má používat nějaké rozšíření pro archivaci (nepamatuju si tu zkratku). No jak jsem zjišťoval pidgin to neumí :-(. Takže už si VIP účet platit nebudu.
Kontalk nema klienty pro zrovna ohromujici mnozstvi platforem a treba desktopova aplikace vypada, ze je v Jave, coz zase cloveku sezere pul pameti a aspon tri ctvrti CPU. Ale pisi tam, ze "Based on XMPP". Da se to rozchodit treba v Pidginu nebo to "based on..." lze vyklada spise dost volne a nikde jinde nez v oficialnim klientu to nechodi.
Na Kontalk a z Kontalk u lze psát přez XMPP ale omezeními. Lepší podpora XMPP je v plánu pro tento rok. Problém je že Kontalk je na XMPP postavený ale hodně věcí si řeší po svém - hlavně co se šifrování týče. Myslím že by bylo rozumnější mít nějakou knihovnu která by řešila komunikaci a Klient nad ní by volal jen její API než celý klient v Javě. Ale Kontalk se hlavně zaměřuje na mobilní platformu, v porovnání s Conversations.im je mnohem víc user-friendly. Zkouším jím teď trochu pomoct s vývojem.
Stejně nakonec nejlepší mobilní komunikátor budou SMS. Teď abych měl nainstalovanej Whats App, FB messenger, Viber, Snapchat, Google Allo, Google Duo a já nevím co ještě a různě mezi nima naháněl kontakty, nehledě na spotřebu zdrojů telefonu. To už radši dám těch pár halířů za sms.
Jo, tak dlouho jsme se tesili, az se zbavime SMS, az mame na kazdeho cloveka jeden zpusob spojeni :). Osobne mam asi nejvic kontaktu na BBM, pak Telegram a obcas neco prijde z FB. Zbytek instaluji, kdy je potreba s nekym mluvit a pak to jde pryc. Stejne jako jsme se dlouze tesili na konec VGA a mame kupu konektoru...
Google Talk s jiným XMPP serverem funguje, to nijak zásadní problém není. Problém je v tom, že to nefunguje s Hangouts. Zprávy poslané z XMPP klienta do webových ani androidových Hangouts nedorazí. A v Gmailu je už delší dobu defaultně zapnutý Hangouts, na Talk je nutné implicitně přepnout. A to je zkušenost možná rok stará a už v tu dobu se při přepnutí varovalo, že Talk budou z webového rozhraní vypínat. Androidový Talk se automaticky aktualizoval na Hangouts už taky dávno.
Talk jde tedy "bez práce" používat jenom s aplikacemi třetí strany. A přiznejme si, pro lidi je nesmírně matoucí, když mají mít dva klienty pro "stejnou" službu - jeden pro kontakty používající Hangouts klienta, druhý pro kontakty používající XMPP klienta.
Mne teda "normalne" spravy chodia obomi smermi (medzi talk a hangouts).
Jediny zasadny problem je s offline spravami, ktore obcas dojdu iba do gmailu - a dost malokedy az sa znovu prihlasim. V historii hangouts sa daju najst asi vzdy. Obcas dojdu aj na noveho klienta, aj ked ostanem prihlaseny na starom. Bordel...
Neodolal jsem a znovu si to vyzkoušel.
Odesílám z Prosody a Gajimu do offlinu na Google bez snahy o nějakou "extrémní" konfiguraci jako je třeba vyžadování SSL/TLS mezi servery a podobně:
- Do Gmailu dorazila emailová zpráva.
- Když mám v Gmailu nastavený chat na Hangouts, tak tlačítko "Otevřít chat" dělá chvíli loading, pak se otevře "Prázdný hangout".
- Když mám v Gmailu chat nastavený na Talk, tak tlačítko "Otevřít chat" otevře chat s historií (a i tou poslední zprávou, která šla do offlinu)
- Když jsem v Talk, tak kontakt na Prosody vidím online, můžu zahájit komunikaci, způrávy jdou oběma směry.
- Když jsem v Hangouts. tak se na Prosody online nevidím, na příchozí zprávy mě to neupozorňuje, nikde nic. Po přepnutí na Talk všechny příchozí zprávy vidím.
- Z Prosody se vidím na gmailu online jenom když jsem přepnutý na Talk. Když jsem na Hangouts, tváří se to jako offline.
Možná mám smůlu na nějakou kombinaci nastavení serveru/klienta/Gmailu, ale podle projevů se mi vždycky zdálo, že to prostě s Hangouts "nefunguje".
Ten Google to tedy prasí, Duo a Allo nemají desktopový klient, a na rozdíl od Hangout, ani ne webový xicht, takže nepoužitelné. Hangout má sice řadu chyb, ale dá se používat jak z mobilu, tak z webu a dokonce i klientů třetích stran (což už tedy nebude brzy pravda) - jak tedy chtějí nahradit lepší produkt horším?
Na mobilu jsem díky politice Googlu, ale i z dalších důvodů přesedlal na Signal (https://whispersystems.org/), end-to-end šifrování text i voice, GNU/GPL licence - bohužel také nemá klient pro desktop.
Na desktopu nejspíš začnu používat komunikátor integrovaný s mém Nextcloudu.
Mám samozřejmě i XMPP/Jabber, ale zvláště na mobilu jsou pořád nějaké problémy a voice mi snad nikdy nefungoval. Pro obyčejné BFU je také dost složitý, takže ho skoro nikdo z mých známých nepoužívá.