Nic.
Jenže to poměrně často používaly školy pro "distanční výuku", zejména na prvním stupni ZŠ, kdy jedno sezení trvalo klidně celé dopoledne. Proto to Google zatím neomezoval.
(Jen se hrozím, že příště přejde "naše" škola na Teams - to na strojích svých žáčků nezprovozním - nemají na to ani vhodný OS, ani dostatečný výkon.)
U nás ve firmě přecházíme na Team ze Skype for Business (aka Lync) a taky to vnímáme jako změnu k horšímu (což je v tomto případě co říct). Jenže na standardním podnikovém hardware a se zázemím podnikových Office365 to dává smysl. (Firma si může dovolit relativně nový hardware.)
Něco jiného to je u dětí: pokud v tom škola nechala rodiče plácat, potřebujete Windows, účet Microsoft a ideálně i Office365 - a k tomu dostatečně silný a podporovaný hardware. Vybavit dva školáky počítačem max. tři roky starým, s dostatkem paměti a ponakupovat licence není až tak levné.... V lepším případě si zajistí licenci a MS účet škola - pak na rodiči zůstává ten počítač a zprovoznění Teams třeba na Linuxu.
Naproti tomu Google Meet lze provozovat na Raspberry Pi 400...
Sice jsem to nezkoušel, ale nevidím důvod, proč by na RPi nefungoval MS Teams. Neměl jsem s ním žádné potíže ani na mobilu ani na Linuxu...
Naopak Meet v prohlížeči na mobilu je nepoužitelný, je potřeba stejně instalovat aplikaci, další aplikaci Učebna, další 3 aplikace na jednotlivé typy dokumentů... A pak Google nahodile odřezává obraz, když mu to nevychází s rychlostí linky, aniž by o tom jakkoliv informoval, takže já jako učitel uprostřed písemky napomínám děcka, ať si zapnou obraz, přitom si ho nevypli... A to nemluvím o neohlášených změnách funkcí a UI, takže člověk nikdy neví, jak to bude vypadat a fungovat druhý den ráno... Ne, služby Google opravdu nejsou lepší než služby MS...
K té písemce a kameře. Zamyslel jste se někdy nad soukromím těch dětí? Domů si přece každého nepozvete, ale při výuce vyžadujete, aby Vám svůj byt / pokoj ukázali.
Můj školák byl na hodinách připojen přes tablet, který nezvládl rozmazávat pozadí. Z pokoje, který sdílí se sourozenci. S postelemi a poličkami za zády.
Kameru měl tudíž obvykle vypnutou a žádná písemka by na tom nic nezměnila.
Nemluvě o tom, že tam nebyl sám.
Hádejte... Krom absolvování různých celkem marných vysokoškolských předmětů z pedagogiky a psychologie v rámci mgr. studia mám dlouholetou praxi z Junáka u vlčat, rádcovské kurzy, lesní školu apod. a 12letou praxi ve školství. Opravdu si myslíte, že jsem nezvážil potřebu soukromí a psychologický vliv "sledování velkým elektronickým bratrem"?
A teď se zkuste zamyslet pro změnu nad tím, že potřebuji v žácích vzbudit aspoň pocit, že by nemuseli úplně podvádět a že by měli mít aspoň trochu snahu pracovat samostatně. Že práci nevykonávají v anonymním bezpečném prostředí, kde můžou podvádět podle libosti. Nedělám si iluze, že polovina z nich měla oblepený monitor taháky, ale potřeboval jsem aspoň snížit míru telefonování a používání sociálních sítí v průběhu písemky, když mám hodnotit 30 lidí během 2hodinové výuky týdně.
Zkuste si schválně spočítat, kolik měsíců bych potřeboval na to, abych je mohl vyzkoušet individuálním rozhovorem. Nemluvě o tom, že to neřeší ztrátu soukromí, obzvlášť v situacích více sourozenců v jedné místnosti. Co se týče nezapínání kamery na písemku, tak to nejde označit jinak, než obyčejné vysír**í učitele, naštěstí mám slušné studenty, kteří spolupracují a ví, že mým zájmem je jim pomoci se naučit... Pro jednou se to dá vždycky nějak zařídit, když je vůle nedělat druhým zbytečné problémy. Z mého pohledu by to byl důvod ke komisionální zkoušce v případě opakování, v individuální situaci bych to řešil předvoláním k individuální písemce do školy - u problémových individuí to šlo celou dobu.
Mimochodem kameru jsem vyžadoval jen u písemky, zatímco já sám nechával kameru zapnutou i když jsem musel učit doma z ložnice, protože vím, že bez vizuálního kontaktu se těžko udržuje pozornost a při absenci mimiky je těžší porozumět sdělení... Zajistit si na ten den počítač s možností rozmazat pozadí bylo stejně "náročné" jako připravit si sešit a fixy...
Monitor oblepený taháky? To by byly ještě málo kreativní - osobně jsem potkal žáky druhé třídy ZŠ, kteří měli paralelně na obrazovce komunikaci v jiném programu a napovídali si při výuce násobení a dělení (a ještě k tomu špatně)!
Nebo středoškoláka, který měl do sluchátek "přítele na telefonu" místo zvuku (z Teams) a nebýt toho, že neuměl zároveň poslouchat nápovědu a mluvit, snad by mu to i prošlo.
A to jsou opravdu základní triky. Kdo che podvádět, cestu si najde.
IMHO je důležité nedělat z toho problém, ale udržet to ve "sportovním duchu", zhruba ve stylu: "kdo je chytřejší než pan učitel, tak si tu známku zaslouží i s nápovědou, kdo se nechá chytit, dostane známku horší".
Nezapnout kameru na písemku může být i jediný rozumný způsob, jak se udržet připojený - na ADSL to s radostí překročí limit uploadu a spojení se přeruší někdy celé. Při písemce obzvlášť nemilá věc.
Jojo někdy nad tou kreativitou žasnu :-). Jinak vím, že někteří jedinci se z Discordu prakticky neodhlašovali (na rozdíl od Google meetu) a několikrát se mi stalo, že si student zapomněl u Meetu vypnout mikrofon, takže jsem slyšel, jak výuku, resp. "jiné zajímavější paralelní aktivity" :-) komentuje na Discordu s půlkou zbytku třídy...
Jinak u nás na gymnáziu má většina studentů výrazně lepší připojení, než kantoři, o nějakém pomalém ADSL nemůže být vůbec řeč. Ale samozřejmě je to individuální a není problém to individuálně řešit. Taky se stalo, že jednomu studentovi během písemky dělníci v ulici překopli elektrické vedení k trafostanici. Alibi mu druhý den potvrdily i zpravodajské servery :-).
Kolega zkoušel měřit, jak velké objemy dat generuje diskuse 30 lidí na Meetu, Teams, Skype a Zoom, trochu se to lišilo, ale úplně zásadní to nebylo...
Před rokem jsem na BBB absolvoval Plumbers (LPC, jen jako účastník) a SUSE LabsConf (účastník, speaker i moderátor) a za sebe můžu říct, že pro účely konference nebo prezentace je BBB to nejlepší, co jsem zatím viděl. Je to ale navržené spíš pro prezentaci, workshop nebo konferenční hovor. Na 1:1 hovor lze BBB použít taky, ale není to úplně přirozené, spíš je to pořád konferenční hovor, jen jsou tam jen dva účastníci. V každém případě oproti (v korporátním světě preferovaným) Teams nebo Zoomu je to úplně jiná liga.
BBB má celou řadu omezení, asi největším je množství připojených uživatelů, musí to utáhnout provozovaný server. Takže jednotky a možná i nějakých 15-20 lidí ano, ale sto lidí najednou to na rozdíl od cloudu neutáhne (to ale píšou i jeho tvůrci). Byly tam i nějaké problémy v některých komponentách, které výrazně server zatěžovaly. Používá se často i kvůli jednoduché integraci do LMS Moodle.
Co se mi na něm nelíbilo byl kouskovaný zvuk (asi z důvodu ne úplně ideální detekce ticha), při horším připojení se to lidem seká nebo mají pocit, že mluví robot (i když záznam je v pořádku) a nestandardní formát záznamu: Audiostopa se ukládá k videu z kamery (pokud je kamera vypnutá, tak k bílé ploše), ale prezentace se ukládá jako pozice kurzoru (tuším v XML) a obrázky slidů. Exportovat video s prezentací přednášky je tak možné ze záznamu jen nějakým záznamem obrazovky. Plus záznam (audiostopa) pokud není nastaveno na serveru jinak je v základu (tuším stále) v kodeku, který nebyl podporován na MacOS.
Byly i problémy s tím, že se někdo nebyl schopný na BBB připojit k audiu, zejména za NATem.
Ale jsou to zkušenosti zejména z doby před půl rokem až rokem, možná hodně věcí vyřešili.
Takže jednotky a možná i nějakých 15-20 lidí ano, ale sto lidí najednou to na rozdíl od cloudu neutáhne (to ale píšou i jeho tvůrci).
Konkrétní čísla si z hlavy nevzpomenu a nevím, kde by se dala najít, ale na loňském LPC byly přednášky, kde bylo rozhodně násobně víc než 15-20 účastníků. (A spíš řádově víc, pokud bychom brali všechny současně běžící dohromady.) A i na LabsConf to bylo o hodně víc než 20.
Co se mi na něm nelíbilo byl kouskovaný zvuk
Nic takového jsem na žádné z těch akcí nezaznamenal.
při horším připojení se to lidem seká nebo mají pocit, že mluví robot
Tohe také ne, ale je pravda, že LPC i LabsConf jsem absolvoval z domova, kde mám připojení kvalitní. Na druhou stranu, první dva dny loňské Netdev konference, která běžela na Zoomu, jsem se připojoval z dovolené, kde nebylo připojení nic moc, a to byla naprostá katastrofa. Několikrát za odpoledne se mi stávalo, že připojení najednou "umřelo" a nebyla šance se zotavit, musel jsem reloadnout tab a celé vstupní martyrium včetně "hydrantů" absolvovat znovu.
Takže jak už jsem napsal, s BBB mám daleko lepší zkušenosti než s Teams i Zoomem.
prezentace se ukládá jako pozice kurzoru (tuším v XML) a obrázky slidů
To bych viděl spíš jako výhodu. Když jiné nástroje ukládají rovnou video, je to sice na první pohled pohodlné, ale z rozmazaných slidů už nikdo původní obrázky nerestauruje; zkonvertovat naopak slidy na video zase takový problém není.
"Reloadnout tab"? Takže Vy jste provozoval Zoom ve webovém prohlížeči? Tak ne že by to nefungovalo, ale doporučoval bych to příště zkusit s jejich klientem - je i pro Linux a funguje celkem dobře. Video a zvuk jsou pak mnohem plynulejší. Nevím v čem to mají napsané, jestli je to třeba C nebo C++, ale určitě je to plynulejší, než ve webovém prohlížeči, kde to asi jede v JavaScriptu. A i když třeba MS Teams má pro Linux klienta také, přijde mi i tak ten Zoom o dost plynulejší - nejspíš to bude tím, že ten klient pro MS Teams není úplně nativní aplikace, ale také něco v JS, k čemu je přibalen prohlížeč, nebo prostě něco ala Electron.
Takže Vy jste provozoval Zoom ve webovém prohlížeči?
Samozřejmě. Nebudu si kvůli občasné videokonferenci instalovat nějaký closed source blackbox. A už vůbec ne jeden blackbox pro každý videokonferenční systém, se kterým se někde potkám. Jen ať koukají udělat webového klienta pořádně.
doporučoval bych to příště zkusit s jejich klientem - je i pro Linux a funguje celkem dobře
Nepřichází v úvahu.
Nevím v čem to mají napsané, jestli je to třeba C nebo C++
Tak to by bylo velké překvapení. Spíš to bude "Electron", tj. bundle konkrétní verze Chrome nebo Edge s tou webovou aplikací.
Inu, na svém stroji člověk takhle nekompromisní být může.
Na firemním stroji svázaném pravidly a politikami si vyskakovat nemůžete. A pokud dítěti předepíší "počítač vybavený webovou kamerou, se systémem Windows 10, Office 365 a funkční MS Teams" (a udělají to v pátek před zahájením distanční výuky, takže na přípravu máte celý weekend, jako se to stalo na nejmenované střední škole), máte o zábavu postaráno.
Tak zrovna ten Zoom se ve Windows umí nainstalovat jen pod daného uživatele, takže na to administrátorská práva ani nejsou potřeba (vidím to třeba i v jedné větší nemocnici, kde jsou jinak šrouby utažené docela dost). Navíc ale i když je politika, že uživatel nesmí skoro nic, tak pokud je něco potřeba pro pracovní účely, tak když vedení řekne "budeme dělat porady v tomhle", tak ajťákům obvykle nezbude nic jiného, než takové zadání splnit a na všechny počítače takovou věc doinstalovat...
A pokud by mi z nějaké školy tvrdili to co píšete, tak bych se nejdřív snažil zjistit, jestli to že tvrdí s MS Teams je třeba mít Windows pramení jen z neznalosti, nebo jestli je za tím nějaký zlý úmysl a jestli zlý úmysl, tak bych na ně asi byl zlý taky. :-)
Zrovna Teams v Linuxu běží a použitelné to je, ale jak jsem psal, Zoom mi vyhovuje více - kvalita videa je lepší, možnost sdílet nejen celou obrazovku, ale třeba i jen jedno vybrané okno, etc.
Firemní politiky jsou obvykle mnohem víc, než "nemít administrátora". Kupříkladu já na firemním počítači nespustím nic, co není na "whitelistuL (alias "sznamu pro bělochy" - řečeno nekorektně), žádný VBScript, žádný "baťák", na Internet jen skrz proxy, která přebaluje HTTPS...
Teams v Linuxu funguje (zdráhám se napsat "běží"), ale zprovoznit to na stroji se 4 GB RAM se mi podařilo jen do úrovně "stěží použitelné".
A ty požadavky oné střední školy pramenily opravdu částečně z neznalosti. (Druhou část přičítám přesvědčení, že "my máme vždycky pravdu, můžeme si diktovat podmínky a kdo chce u nás studovat, musí se přizpůsobit".) A když tohle pošlou těsně před zahájením distanční výuky, není ani čas a prostor na obranu.
A pokud dítěti předepíší "počítač … se systémem Windows 10 …
Jakkoli nejsem příznivcem toho, aby se rodič neustále handrkoval se školou a stěžoval si na ni, tak při takovém požadavku bych se rozhodně postavil na zadní. Stejně jako ve školce, kde jsem jim jasně a srozumitelně vysvětlil, že je mi úplně jedno, jestli "všichni ostatní mají Facebook", ale že já si rozhodně žádný účet na Facebooku zřizovat nebudu.
Ok, Vaše volba, používejte si co chcete. Já za ten poslední více než rok mám zkušenosti s více řešeními - Zoom, MS Teams, WebEx, Jitsi Meet. A když to mám srovnat, tak se Zoomem je ten "uživatelský zážitek" asi nejpříjemnější.
Zkoušeli jsme na začátku různé věci, sám jsem preferoval nějaké opensource řešení, ale musel jsem uznat, že se Zoomem je to aspoň plynulé a zvládne to více uživatelů a třeba s Jitsi těch problémů bylo moc. Sám se podílím na výuce studentů, Univerzita Karlova má na Zoom multilicenci, tak jsme toho většinu odučili takto. Zkoušeli jsme jak více či méně nativní klienty, tak webové verze a obecně platí, že jako webové aplikace to chodilo hůř (a třeba pro WebEx myslím ani žádný nativní klient pro Linux není a ani nevím, jestli třeba pro Windows ano).
Ten Zoom asi žádný Electron nebude - když vidím, co všechno je součástí balíčku - jsou tam knihovny jako QT, DBus, OpenGL...
Každopádně zkusím se ještě podívat na ten Big Blue Button, ten jsem zatím neznal...
Ještě si dovolím jednu poznámku: podle mne je od počátku distanční výuky problém v neexistenci vhodného programu. Teams, Meet, Zoom, Webex, Skype - to vše jsou "telekonference", programy více či méně postavené pro teamovou spolupráci ve firmách. Existují pokusy jako Google Classroom, ale ty nejsou zdaleka "dotažené".
Proto školy (zejména střední a základní) stavěly výuku na nástrojích, které sice nejsou vhodné, ale jsou k disposici, obvykle ty, které "dobře znaly". Takže jsem se potkal (u kolegů a známých, respektive jejich potomků) s kombinací Moodle+Zoom, MS Teams, Google Meet... Ať byl použit kterýkoliv z nástrojů, vybírala škola "podle svého", nikoliv "podle možností studentů". Proto ten obvyklý důraz na Windows, MS Office, apod. Škola je schopna sehnat si "edu" licenci a nabídnout ji studentům. Ale, na rozdíl od firemního prostředí, nedokáže a nemůže standardizovat hardware a systémové prostředí studentů.
Jak bylo i zde v diskusi psáno, distanční výuka je naprosto jiný typ výuky, než je ta "běžná prezenční". Tabuli nelze jen tak nahradit prezentací a rozvrh hodin není plán telekonferencí.
Podle mne by bylo dobré, kdyby vznikla nějaká "distančně-školní" aplikace, která by byla multiplatformní, bez zbytečných funkcí (k výuce nepotřebných), nenáročná na systémové prostředky, obsahující nějakou "nadstavbu" pro výuku a hodnocení.
Ostatně: nechce se (tu) toho někdo ujmout? (Já bych nějakou surovou představu měl, ale nejsem ani programátor, ani "vývojář" - a přeci jen by to chtělo i nějaký "odborný dozor" od někoho, kdo má pedagogiku nastudovanou. Ale rád pomůžu.)
Tomu software se říká Learning Management Systems (LMS). Objektivní informace o LMS se na internetu těžko hledají, protože naprostá většina přehledů je sponzorovaná výrobci. Nějaké informace jsou třeba zde: https://www.guide2research.com/research/list-of-learning-management-systems-for-schools-and-universities . Zajímavé je, že MIT primárně používá Canvas od Instructure. V českém prostředí je pak otázkou lokalizece do češtiny.
Tyhle (v přehledu uvedené) LMS jsou IMHO spíš pro "asistované samostudium", než pro distanční výuku, každopádně mi přijdou trochu "overkill".
Mám zkušenost s Moodle, trochu Blackboard a potkal jsem se s Google Classroom. (Zrovna Moodle jsem viděl používat v kombinace se Zoomem.)
Pro distanční výuku (zvlášť na základkách) by to chtělo nějakou "light" variantu. Přeci jen jde hlavně o výuku vedenou učitelem a komunikace "se třídou" je důležitá. (I proto ta kombinace Moodle+Zoom.)
Nemyslím, že je třeba znova vynalézat kolo, ale tak nějak mi přijde, že postavit něco nového a na míru šitého by dalo míň práce - než třeba lokalizace a přiohnutí některého z těch LMS.
Pokud jde o základní školy (v USA jsou označované jako K-12), tak současné zastoupení LMS na trhu je uvedeno třeba v placeném reportu https://publicistrecords.com/2021/07/16/k-12-education-learning-management-systems-lms-market-research-report-2021-by-segmentations-key-company-profiles-demand-forecasts-to-2021-2027/ Obsah reportu neznám (v základním školství nedělám). Ohledně množství práce jsem skeptický: tohle není práce pro pár lidí, to chce firmu a investory. Pár lidí by možná zvládlo dělat placenou podporu pro Moodle (software je zdrama) a MS produkty (jsou skoro všude).
Vidíte - a já hlupák myslel, že to zvládne parta nadšenců přes weekend v garáži, když jim budete pravidelně dodávat kafe a pizzu! ;oD
Ale vážně: i když to nemíním podceňovat (jako v předcházejícím odstavci), myslím, že snaha ohnout (třeba zrovna) Moodle, pořádně jej lokalizovat, postavit nějaký "instantní balík", by rovněž stála dost velké úsilí, nemalé investice, a výsledek by byl nejistý. Budoucnost by pak spočívala v neustálých reakcích na změny ve výchozím programu, aby dál fungovalo celé řešení. Přišlo mi to jako víc práce s méně jistým výsledkem. (Ale "věčná podpora" je zase celkem oblíbený business plán...)
Úplně "bez ničeho" to určitě nepůjde. Ale dovolím si připomenout jeden text, o kterém spousta lidí věří, že je pravdivý. Začínal: "Hello everybody out there using minix.."
18. 7. 2021, 00:03 editováno autorem komentáře
Představu, co to obnáší, dává třeba LMS Otus. V týmu mají 74 lidí (https://otus.com/about-us/). Jejich Chief Operating Officer (Keith Westman) čtyři roky dělal učitele, tři roky ředitele školy (https://www.linkedin.com/in/keithwestman). Jiné produkty než jejich LMS nemají. Významná konkurence: Google (Google Classroom) a Microsoft. (Microsoft Teams). Který investor by do toho nešel, že? Ale vážně: Pokud by za tím projektem stála nějaká vlivná skupina (vlivná co se financí a kontaktů týče), pak by to Čechách mohlo vyjít. Problém je v tom, že jenom kvalitou se proti Microsoftu jít nedá. Ta firma je zaháčkovaná všude a žádný trh jen tak nepustí.
Stavět to jako čistě komerční projekt by nejspíš mělo rychlý konec, Byť v porovnání s LMS Otus by šlo o mnohem menší projekt, s menším počtem lidí (alespoň zpočátku).
Ale jak píšete: v Čechách by to mohlo vyjít.
A vlastně není potřeba "jít proti Microsoftu", protože ten, pokud vím, takovou aplikaci nemá, Teams jsou "jiný segment". (Google má ten Classroom). Ale pokud by to mělo nějakou základní integraci či spolupráci, jako například možnost přihlášení/ověření účtem Microsoft nebo Google účtem (na Androidu obzvlášť užitečné!).
Dovedu si představit několik ekonomických modelů, jak by to mohlo vyjít - ale určitě to nikdy nebude extra ziskové. Jde o to, aby to nezůstalo jako "charita".
Ad: A vlastně není potřeba "jít proti Microsoftu", protože ten, pokud vím, takovou aplikaci nemá, Teams jsou "jiný segment".
To je i není pravda. Microsoft takový produkt nemá, ale naše univerzita to spatlala z Teams, SharePointu a dalších MS aplikací. Kromě toho se samozřejmě používá i spousta dalších aplikací (Zoom, TimeEdit, ...) Webové aplikace od Microsoftu jsou postavené na click and wait technologii: kliknete a leckdy čekáte 5-10 s než se webová stránka vykreslí. Na základní škole si to neumím představit. My studentům posíláme hodnocení párkrát za rok (při tom se hodně kliká). Na základní škole to učitelé musí posílat skoro denně. V tomhle případě je třeba, aby rozhraní bylo rychlé s minimálními latencemi. Google Classroom takové rozhraní má. SharePoint ani náhodou. Ví někdo, proč je SharePoint tak pomalý?
Můj osobní názor je, že Microsoft LMS aplikaci pro základní školy buď připravuje, nebo nějakou firmu vyvíjející LMS aplikaci koupí.
Ad "Microsoft LMS aplikaci pro základní školy buď připravuje, nebo nějakou firmu vyvíjející LMS aplikaci koupí.": To je taky dobrý obchodní model - rychle vyvinout dobrou apku pod startupem a nechat se koupit Microsoftem. ;oD
Microsoft uzurpuje jakýkoliv kus trhu, který může obsadit, takže bych se tomu vůbec nedivil.
Mně osobně by se však líbilo, kdyby to bylo "OSS" nebo tak něco, aby se tam dalo přispívat a opravovat chyby. (Samozřejmě vedené tvrdou rukou, jinak se to rozplizne.) Když se toho chytí nějaká "prachy čenichající firma", tak se obávám, že to buď brzy zařízne jako neziskové nebo z toho udělá komerční balík pro školy nezajímavý. Představoval jsem si otevřený vývoj a zastřešení firmou (více firmami?) poskytující podporu typu "nainstalujeme, připravíme, aktualizaci pohlídáme a když si s tím nebudete vědět rady, tak zavolejte" za rozumný školně-roční paušál (krát hodně škol?). Plus: "a když si tím víte rady sami, ušetříte".
Ale jestli někoho moje představy zajímají, možná by to chtělo přesunout se z téhle podčlánkové diskuse někam "kousek vedle". Tady jsme se dostali dost daleko od původního tématu.
Existují pokusy jako Google Classroom, ale ty nejsou zdaleka "dotažené".
Nemám s tím úplně osobní praktickou "provozní" zkušenost, ale pomáhal jsem to nastavit manželce a přišlo mi, že to vypadá celkem rozumně. Jediné, co trochu skřípalo, bylo úzké napojení na GMail nebo Google Drive, což jsou aplikace, se kterými nepoužívám, takže mne vytáčelo, že v nich operace, které bych považoval za naprosto samozřejmé, bylo potřeba provádět zbytečně komplikovaně a některé jsem nedokázal najít vůbec. Ale já obecně vidím rozdíl mezi termíny integrace a vendor lock-in dost podobně, jako na tomto obrázku.
Obávám se, že názor na Google Classroom jsme si udělali podobný.
Ta provázanost s ostatními "Google" aplikacemi je sice pochopitelná, ale podle mne tomu trochu podráží nohy. Přišlo mi to, jako by se tvůrci nemohli rozhodnout, jaké je cílové zařízení - tablet nebo počítač?
Tohle určitě neměl být vendor lock-in, ale ta integrace převážila nad záměrem vytvořit aplikaci pro výuku. ("Uděláme program pro školy! Tak co tam dáme? GMail, Drive, Meet... - máme ještě něco, co se dá použít?")
Dovolím si dvě poznámky: funguje všude, ale jen pokud dostane dost systémových prostředků na silnějším železe, a je to primárně určené pro firemní spolupráci. Ono to spolu souvisí, protože ve firmách je jednodušší posílit hardware a učesat prostředí. Ale když to neuděláte, je to akorát k naštvání, protože to na všem stejně a rovnocenně - "neběží".
[MS Teams] … funguje všude, ale jen pokud dostane dost systémových prostředků na silnějším železe
Viz můj dřívější komentář na téma MS Teams vs. čistě open source prostředí. Já nevím, to už jsme dospěli tak daleko, že už i tady je člověk považován za blouznivce a podivína, když si nechce do systému instalovat nějaké podivné blackboxy?
Jestli tohle měl být způsob, jak mne přesvědčit, že bych si to měl nainstalovat, tak se to moc nepovedlo. :-)
Ne, pokus Vás přimět k instalaci to určitě nebyl, však jste psal, že si nic instalovat nechcete a já na to taky reagoval tím, že si máte používat, co chcete. :-)
Ale jak jsem právě psal, že "user experience" mi v klientu Zoom přišel z těchto programů nejlepší, právě proto, že to podle všeho bude nativní aplikace, tak Vy, který to jako blackbox úplně odmítáte, takže jste to asi ani nikdy neviděl, jste se mě snažil přesvědčit, že to bude Electron... :-) Tak já jen abych Vás přesvědčil, že to Electron asi fakt nebude, tak píšu, jaké knihovny to používá...
Dobrý den,
na ČVUT FEL provozujeme vlastní instanci BigBluButton integrovanou do výukového systému. Něco z návodů https://cw.fel.cvut.cz/wiki/help/distance_education/bbb . Jen v předmětu Architektury počítačů https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/b35apo/start jsme strávili se studenty v prostředí BBB za poslední dva roky tak 600 hodin a naší instanci si vyzkoušeli třeba kolegové z FEDORA projektu https://eischmann.wordpress.com/2020/05/05/virtual-fedora-32-release-party/ . Záznam ze zápůjčky na první release party https://youtu.be/eK5IhNbkM5g . Z druhé https://youtu.be/98wMA1SSxvY . U té druhé nedopadl zvuk u některých přednášejících nejlépe. Spíš si myslím, že to bylo na straně mikrofonu prohlížeče, ale obecně ze zkušenosti hodnotím stav tak, že Zoom v případě klienta umí processing zvuku lépe a dokáže tak vyřešit k vetší spokojenosti problémy s echem a nastavením, přizpůsobením zvukového systému klientského počítače. Při dobrém připojení a ideálně sluchátkách je ale BBB bezproblémový. Jak na centrálním BBB, tak na BBB, kerý jsme na svém školním desktopu nainstaloval pro realizaci virtuální laboratoře pro studenty ( https://ppisa.rajce.idnes.cz/202105xx-APO_Virtual_Laboratory/ ) jsme měli na straně serveru výpadků jen několik, přítom největší byl způsobený DDoS útoky takového rozsahu, že vyřadili/zahklitily centrální 10 GB router v kampusu, kolegové již měli nový HW, tak se přešlo na něj a ten i DDoSy tohoto rozsahu zvládl. Na straně prohlížečů někdy problém je, zlobí/zlobilo Safari, Chrome na MAC OS chodí v pořádku. Některé buildy prohlížčů lakují a občas některý spadne... S leakováním mám potíže i na straně vysílání do virtuální laboratoře, jednou za 14-dnů bylo potřeba streamující Chromium restartovat, jinak místnost běží po měsíce, s čtyřmi kamerami ve vlastním high resolution wide módu bylo maximum připojených studentů někdy za den i přes 80, tak 30 až 40 paralelně, procesor na mém servrujícím desktopu i7-2600 CPU @ 3.40GHz, BBB v LXC a paralelně běží i další věci.
Kromě provozu a zkušeností s vlastním nasazením jsem se zúčastnil jak OpenAltu tak LPC na BBB. Stovka sledujících uživatelů jak na naší instanci tak na těchto konferenčních není problém. Limit je počet kamer v místnosti, především tím, že zatěžuje klienty. Při pokusech na LPC někde mezi 15 a 20 kamerami se začaly prohlížeče hodně sekat a pak odpadávat. Možná nestíhal i server. Ale více jak 100 sledujících zcela v pohodě.
Objektový záznam a především přenos a interakci (lze zapnout tak do 20 účastníků i všem naráz) hodnotím jako nejlepší z Teams, Zoom a dalších, které jsem musel použít. Objektový záznam umožňuje najetí na daný slide a spuštění od něj, slide se přenáší jen jednou a nad ním se provádí pohyb ukazovátka a kreslení přes v čase animované SVG. Konverzi do MP4 vyřešil náš správce slušně. Na záznamy jak v objektové podobě, tak MP4 se můžete podívat třeba v anglické verzi našeho předmětu https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/b35apo/en/lectures/start
Během minulého jara, když nám dokázal rozchodit za 14 dní Daniel Večerka na škole vše k základní výuce (ještě bez plánování podle rozvrhů předmětů atd...), jsem si moc přál, aby technologii mohli využít i střední a základní školy a zkoušel jsem si s BBB hrát na svém počítači. Ale další zátěž s přípravou videí a udržením běhu kurzu byla taková, že jsem jen o použitelnosti BBB poslal kolegům a také přes zástupce ESA jeho manželce, která pracuje na ministerstvu školství, ale sám jsem se kromě propagace BBB do nějaké aktivity která by zajistila hostování BBB v ČR pro škly nepustil.
Pokud by měl někdo zájem se do využití pro školy pustit, rád poradím a v rámci omezených časových možností pomohu. Obecně si myslím, že narůstající vendor lockin v oblasti vzdělávacích platforem na našich školách bude v důsledku stát obrovské finanční prostředky, ano Team je zadarmo, ale na naplánování schůzku v jiném než aktuálním čase potřebujete licenci a e-mailový účet na Exchange (alespoň tak mi to vysvětlili z našeho IT a i dokumentace tak vypadá).... Ještě horší je outsourcování zkoušek a citlivých databází studentů https://www.fsf.org/blogs/community/sign-this-petition-for-freedom-in-the-classroom
Přednášky s miniaturami slidů na spodu obrazovky vypadají parádně. Je to lepší řešení než klikací odkazy do MP4 (používáme to v MS Streams).
Jakožto zastánce kvalitních headsetů pro videokonference ale musím říct, že pro přednášky (jednocestná komunikace) je lepší použít nějaký mikrofon pro YouTube (https://youtu.be/A-NMWy9LPjw). Zvuk pak má větší dynamickou hloubku a zní přirozeněji. Bohužel je s tím víc práce, protože se to pak musí odšumit. (Pokud člověk nesedí v nahrávacím studiu, nebo pokud se pro nahrávání nepoužívá třeba Zoom klient, který to odšumění dělá automaticky.) Používám Audacity, některé komerční produkty (např. ty od Adobe) dávají lepší zvuk, ale jsou drahé. YouTubeři na tohle téma udělali spoustu videí.
Dobrý den,
odborník na zvuk nejsem, tak se nechám rád poučit. Pro výuku jsem si pořídil Jabra Evolve 65 MS Stereo, především i pro obousměrnou interakce. Bezdrátové řešení mi hodně pomohlo i v natáčení přednášek doma, jsem zvyklý u přednášky stát https://archiv.openalt.org/openalt-cz/2020/program_detail.html#event_118
Ale po určité kritice zvuku od kolegy jsem pořídil domů, na firmu Samson XPD2 Headset a Samson XPD2 Lavalier, které jsou mikrofony a i typem bezdrátového připojení podobnější profi sestavám v posluchárnách na FEL. Mockrát jsem je zatím nepoužil, protože většinou byl letos požadavek na interaktivní komunikaci, nahrávky byly již z loňska a kolega zkusil nahrávání jako alternativu jinak.
Rád si poslechnu Váš názor na tato zařízení a případně i co má smysl dalšího. Třeba i pro diskuzi s kolegy ze školy, kteří posluchárny spravují. Ono i profi výbava někdy asi nedá ideální výsledky, právě se jdu podívat na záznam přednášky o jaderné fúzi, kde se nachází ke zvuku hodně nelichotivé komentáře https://youtu.be/i5rhzC4ySCY . Před rokem a půl jsem ve stejné posluchárně nahrával https://youtu.be/271oRr9PeSk a zvuk mi nepřipadal špatný. Zdá se, že některé kritiky těší naše neplacené snahy tvrdě peskovat a předvádět svojí odbornost, viz. https://youtu.be/aiChIIYgCdU , přitom neberou v potaz, třeba to, že živý přenos se opravdu začíná kvůli návštěvníkům a rezervě s předstihem a jako takový se pak překlopí do záznamu a než si někdo z techniků udělá čas a úprava probublá YouTube, tak to chvíli trvá. Na druhou stranu za konstruktivní kritiku a nápady, co lze zlepšit budu rád.
S pozdravem,
Pavel Píša
Řekl bych, že to děláte, jak je doporučováno. Profesionální "voiceoveři" doporučují při mluvení stát. Souvisí to s roztažeností plic - hlas je potom méně "stísněný" než když se u mluvení sedí. Jsou o tom videa na YouTube.
O sálové mikrofony jsem se nezajímal, protože to zajišťují univerzitní technici. Například při obhajobě dizertační práce naběhnou dva. Jeden se stará o streamování do YouTube pro veřejnost a Zoom konferenci pro členy zkušební komise. Druhý se stará o technické vybavení sálu. (Současné ovládací pulty začínají připomínat Starship Enterprise). Kameru měli Canon EOS C100 s teleobjektivem, ale modelu headsetu jsem si nevšiml. Vypadal podobně jako zmiňovaný Samson XPD2, ale některé produkty jsou i 3x dražší.
Univerzitní technici už mají know-how, jak dělat kvalitní video přenosy. Kvalitní voiceover k přednáškám se dá pořídit v nahrávacích studiích. U nás má každý campus alespoň jedno.
Problém je ještě s menšími instruktážními videi. (Např. práce v laboratoři.) Do větších projektů se dá získat asistence specialistů. U menších projektů si to člověk musí dělat sám, ale může si půjčit skoro-profi vybavení. Několikrát jsem si to vybavení půjčil, ale nakonec jsem si pořídil vlastní levné domácí vybavení (Boya BY M1 lavalier a Sony ICD-UX570 recorder). Při práci se zvukem je důležitá zkušenost a tu člověk získá jen tak, že to zařízení často používá. Když filmujete kolegy, jak provádí měření, tak není čas na experimentování s nastavováním citlivosti mikrofonů. Zvlášť když v těch laboratořích běží ventilátory a vakuové pumpy. Tipuji, že za pár let budou i na tyto projekty na univerzitách specialisté. Tahle práce a znalosti se mnoho neliší od toho, co musí umět filmaři a zvukaři ve filmových studiích. Od učitelů se nedá očekávat, že to zvládnou jen tak z vlastní iniciativy.
Při práci se zvukem je důležitá zkušenost a tu člověk získá jen tak, že to zařízení často používá.
To platí i pro obraz. Sice jsem mockrát četl, že se větišna lidí soustředí na obraz a zanedbávají zvuk, ale ze zkušenosti bych řekl, že to vyjde nastejno, protože "soustředit se na obraz" pro většinu znamená, že se pokusí koupit co nejlepší webkameru (což je nakonec jedno, protože jednak všechny webkamery stojí za houby a rozdíl je jen v tom jak moc*, jednak i kdyby byl obraz jak víno, videokonferenční systém ho stejně zmrší do nekoukatelna - a udělá to i když budete mít na obou stranách gigabitové připojení) . Naprosto běžně jsou k vidění úkazy jako CEO mezinárodní firmy, které při All Hands z hlavy trčí nějaká váza nebo jiný vysoký manažer (tj. člověk, u kterého jsou videohovory prakticky na denním pořádku), ze kterého je vidět jen černá silueta před zářícím oknem.
* - Tip: pokud někdo chce slušně vypadající video za snesitelné peníze, tak řešení zní Elgato CamLink (nebo něco podobného) + rozumná entry level bezzrcadlovka.
Většinu jsem nahrával doma přes USB na Logitech Webcam C930e, obecně hodnotím jako celkem slušnou kamerku, ale automatické ostření ale někdy nesmyslně na chvíli ujede. Později jsem nastavoval fokus napevno, kvůli kompozici i nějaký zoom, ale ten je jen digitální a obraz hodně kazí.
Tento rok ve škole zbyl právě Cam Link 4K a Datavideo 4K BLOCK CAMERA BC-200, tak jsem jí měl k dispozici. Ale na laptopu s Intelem (na embedded vývoj normálně nechci GPU topení ani uzavřené peklo od Nvidia) jsem si troful nstavit kameru jen na Full HD. S omazáním pozadí OBS, prezentací a někdy i další kamerou na targety se z toho také stávalo někdy slideshow, stejně tak v prohlížeči do BBB to bylo výkonnostně na hraně.
Nikdy jsem ale neměl někoho, kdo by mi pomáhal, třeba během přednášky stál za kamerou, upravoval její namíření, pomohl s režií atd... Takže když veškeré přepínání v OBS dělá člověk sám, je to celkem náročné a chvílemi musí udělat pomlku aby stihl vše správně popřepínat.
A ještě dodatek: zamyslel jste se někdy nad psychohygienou práce a nad tím, že dítě by mělo mít adekvátní prostor a klid k přípravě, aby ho během práce nic nerozptylovalo? A že obzvlášť u dítěte je potřeba jednoznačně oddělit dobu práce a dobu odpočinku např. tím, že se do hodin nepřipojuje a vůbec i offline úkoly nevypracovává v pyžamu v posteli, ale převlečené u pracovního stolu?
No a pak tu byla samozřejmě realita, na kterou nebyl nikdo připravený a někdo se chtěl přizpůsobit a spolupracovat a jiný zase chtěl situace zneužívat a dělat druhým zbytečné problémy...
Jistě, ale jeho pokoj prostě není školní třída. A obzvláště ne, když má doma sourozence a jednoho rodiče, který také musí pracovat.
V pyžamu v posteli samozřejmě nebyl, byl u stolu.
Uvědomte si totiž, že nejde jen o učitele. Ale také to vidí dalších třeba 30 spolužáků, se kterými může mít lepší nebo horší vztahy.
To není vysírání učitele, to je naprosto nemožná situace. Naštěstí to zkoušení u nižších ročníků nebylo až tak horké.
Pokoj není školní třída, ale je to místo realizace jiné - distanční formy výuky. Stejně jako je místem výuky třeba louka na škole v přírodě.
Pokud škola nefunguje správně a učitelé neumí s kolektivem pracovat a eliminovat sociálně patologické jevy, pak je úplně jedno, jestli se spolužákovi smějí za rozmazané růžové povlečení v pokojíčku, nedostatečně trendy tepláky či pyžamo na škole v přírodě nebo zastaralý mobil při běžné výuce. Ve třídě taky není sám. To jsou všechno jen výmluvy.
Žádné místo není dokonalé.
Mám v jedné skupince studenta, který je z 5 dětí, všichni školou povinní, většinou ZŠ, on je nejstarší - gymnazista. Běžně se do hodin připojoval z koupelny - to bylo často jediné volné místo. Nikdo s tím neměl problém. Jiná studentka má pokoj sdílený s bratrem, který byl líný pouštět si výuku do sluchátek tak, jako ona, takže když odpovídala na otázky, tak jsme vždycky během matematiky z povzdálí slyšeli jeho učitelku dějepisu. Tak jsme se párkrát zasmáli, že máme "interdisciplinární simultánní výuku", nechali bratra a paní učitelku pozdravovat a příjemně to odlehčilo atmosféru.
Problémy jsou od toho, aby se řešily, ne vytvářely...
Ve třídě není sám, ale má plně pod kontrolou, jak se bude prezentovat.
Pokojíček není místo výuky. Je to, pravě s ohledem na psychickou hygienu, místo primárně soukromé.
Stát vymyslel vzdálenou výuku a škola musela nějak reagovat. To že vytvořili žákům Microsoft účty s plnými jmény a označením třídy (GDPR jako neplati?) bez ptaní jsem okomentoval, ale nějak přešel.
Ale pokud jediný způsob jak děti vyzkoušet je dále narušovat jejich soukromí, tak ne děkuji. Vy jako učitel jste tím totiž přenesl veškeré nevýhody na stranu dětí jen proto, abyste nenarušil Váš styl výuky a zkoušení. Jak Vám už napsali ostatní, podvádět by se dalo i tak.
Situace ohledně covidu dopadla na všechny, tak proč by se tedy měli přizpůsobovat jen děti a jejich rodiče? A věřte, že ta zátěž byla značná (taky mám 3).
Chápu, že ze dne na den se přístup mění špatně a nikdo neměl zrovna moc času reagovat na vzniklou situaci. Ale směr Vaší argumentace se mi jednoduše nelíbí.
Popravdě?
Pokud to přizpůsobení bylo ve formě, tady máte MS Teams a pojedeme stejně jako dosud, jen online, tak ne. To online prostředí se prostě musí používat výrazně jinak.
Stejně tak pokud to skončilo stylem: "Do konce týdne vypracujte cvičení X, Y, Z + 30 dalších". Nejlépe, když ta zátěž oproti normální výuce ještě vzrostla, protože tam nebyl přímo hmatatelný ten časový limit, který žáci na úkoly mají.
Ano, určitě byly výjimky. Ale kvalitní online kurz prostě ze dne na den nepřipravíte. A to hodnocení je zásadní součástí.
Já se na učitele nezlobím, že to neumí, nikdy se to tak nedělalo. Ale vadí mi zlehčování a častá ignorace těch souvisejících problémů ze strany dětí.
Moje zkušenost je, že v naprosté většině případů je za tím nechuť něco s tím udělat. Jako nejlevnější řešení lze použít prostěradlo pověšené na stropní háčky. Profesionální závěsy a konzole se dají koupit u fotografů třeba tady: https://www.photoneurope.cz/fotograficka-pozadi/. Já osobně mám tohle: https://nedis.cz/cs-cz/product/foto-video/studiove-vybaveni/pozadi/550681741/sada-pozadi-pro-foto-studio-190-x-295-m-vcetne-prepravni-tasky-vcetne-stativu-cerna-1-ks . Pro žáka je to overkill, já to používám pro výrobu videí. Headset s potlačením šumu (mám starý Jabra Evolve 40) se dá přes korekci připojit k iPadu a komunikační programy (mám odzkoušené Zoom a Teams) ho umí bez problémů používat. Externí klávesnici k iPadu mám také. Pokud rodina nemusí šetřit každou korunu, tak se určitě nějaké přiměřené řešení najde.
Nepříjemné je, že spousta vysokoškolských studentů ani po roce online výuky nemá headset. V diskuzích ve skupině je jim špatně rozumět, jejich zvuk je rušený. Ostatní z toho po hodině a půl bolí hlava. Člověk je pokaždé požádá, aby si pořídili headset, ale jim je to úplně jedno. Totální nezájem z jejich strany cokoliv řešit. Lidé jsou všelijací.
Ona to nemusí být nutně "neochota řešit". Někdo prostě se sluchátky pracovat neumí. (Například já - jakmile "se neslyším", instinktivně příšerně řvu a citlivé věci z práce slyší v lepším případě půlka firmy, v horším sousedé během homeoffice. I kolegové uznali, že když mám telekonferenci nahlas, ruším mnohem méně lidí.)
Takových případů je minimum... Headset je u konference dost nezbytná záležitost, jinak je slyšet neustále silná ozvěna a to se nedá vydržet, poslouchat sám sebe s 2sekundovým odstupem. Navíc většina žáků má aspoň handsfree k mobilu a je zvyklá s tím telefonovat. A právě levné headsety nemají uzavřené mušle, takže je přes ně velmi dobře slyšet i okolí, stačí nedávat sluchátka příliš nahlas.
Problém jste identifikoval sám: někdo **neumí***. Ve škole platí pravidlo "co neumím, to se mám naučit a nevymýšlet důvody, co mají dělat druzí, abych se já sám učit nemusel"...
Tu ozvěnu celkem dobře eliminuje dobrý (směrový) mikrofon. Levné headsety mívají (dle mých zkušeností - chvíli trvalo, než jsem si připustil, že tudy cesta nevede) problém se spoluprací s OS nebo s aplikací.
Mimochodem: některé aplikace si umí "echo" vyrobit dokonce i při absenci jakýchkoliv zvukových zařízení - stačí jim na to větší latence u připojení.
Headset je u konference dost nezbytná záležitost, jinak je slyšet neustále silná ozvěna a to se nedá vydržet
Já jsem třeba postupoval přesně opačně: od headsetu jsem utekl k samostatným reproduktorům a mikrofonu. Reproduktory ještě hledám (najít rozumně malé dřevěné bedýnky, které by se hodily k počítači, je překvapivě obtížné), jako mikrofon jsem si pořídil Razer Seiren X a zvukově je to mnohem lepší, takže headset už používám jen k notebooku (Sennheiser CX 5.00). Problém je ale s tím, že některé videokonferenční systémy neumožňují volbu zvukových zařízení vůbec a většina ostatních ji pravidelně zapomíná a resetuje na default.
Já skončil u relativně levného, ale kvalitního USB mikrofonu (směrový, se stojánkem) a - starých dřevěných bedýnek, které mám asi tak 20 let (koupeny v malém obchodě za 75 Kč ve výprodeji!).
Že musím pořád znovu nastavovat, které zařízení chci použít, jsem si zvykl. Beru to jako výhodu: když mi uprostřed nudné Teamsové telekonference zavolá kolega na Skype, klidně s ním stihnu vyřídt hovor a kolegové v konferenci o tom ani netuší. ;oD
Reproduktory a kvalitní mikrofon nejsou obecně použitelné řešení kvůli echu. Existuje spousta profesí, které práce se zvukem živí (třeba call centra, rádia, nahrávací studia). Pro funkční řešení není třeba objevovat Ameriku, stačí se podívat (třeba na YouTube), jak to ty profese dělají.
Výborně fungují headsety pro call centra. Tyto headsety obvykle mají aktivní potlačení šumu a certifikaci pro Skype for Business. Pro studenty ale tohle řešení není "cool". Dávají přednost buď drahým gaming headsetům nebo levným mobilovým špuntům do uší s mikrofonem. Ten mikrofon jim ale plandá někde na břiše, generuje šumy kvůli tření a špatně snímá hlas.
Pokud se pracuje s kvalitním mikrofonem, jako je váš Razer Seiren X (já mám Blue Yeti), tak je třeba mít odhlučněné studio, nebo aspoň mistnost, kde je silně potlačené echo od stěn a kam nedoléhají zvuky sekaček nebo aut pod okny. V takovém studiu ale žádné reproduktory nejsou, účastníci mají velmi kvalitně odhlučněná sluchátka, protože ty mikrofony snímají všechny zvuky.
Největší problém je s mikrofonem. Existuje spousta drahých řešení (vysoce citlivé směrové mikrofony, ...), ale každý zvukař od filmu vám řekne, že nejlepší je dát mikrofon blízko k ústům (20 - 30 cm). Výborné a relativně levné jsou lavalier mikrofony (mám levný Boya-BY-M1). Ty ale chytají i okolní zvuky. Pokud máte odhlučněnou místnost, tak lavalier mikrofon v kombinaci se sluchátky dává velmi dobrý zvuk.
Jako reproduktor k počítači (mobilu, chromebooku) používám Bose SoundLink Revolve+. Oproti dřevěným bedýnkám je drahý. Pro telekonference jsem ho nezkoušel.
Přehledy nejlepších headsetů pro call centra jsou pravidelně publikovány. Každý přehled prezentuje jiné výrobky, ale jistou představu si z toho člověk udělat může. Jeden přehled je zde: https://headphonesproreview.com/best-headset-for-call-center/. Většinou ty firmy mají jednu nebo dvě zvukové technologie (aktivní nebo pasivní potlačení šumů) a pak mnoho variant (měkký polštář na uši, zvukotěsná škeble, s drátem nebo bez drátu, dokovací stanice ...). V prvním případě dávám přednost aktivnímu potlačení šumu, v druhém případě si každý musí vybrat podle potřeby. Kvalita zvuku je určená hlavně tou zvukovou technologií. Další vlastnosti (dokovací stanice) silně ovlivňují cenu. Pro domácí použití stačí headset s USB kabelem. Když má certifikaci pro Skype for Business, tak s velkou pravděpodobností bude fungovat i s jinými programy.
Gaming headsety nejsou pro videokonference vhodné. Je o tom řada videí na YouTube. Pro některé studenty je ale důležitější být cool, než mít praktické řešení.
Jako reproduktor k počítači (mobilu, chromebooku) používám Bose SoundLink Revolve+. Oproti dřevěným bedýnkám je drahý.
Tu cenu bych při kvalitním zvuku a předpokládané životnosti 10 a více let překousnul, ale asi bych měl problém zvyknout si na to, že je to jeden reproduktor, takže by buď musel být někde na straně nebo by kolidoval se zadním lalokem mikrofonu. Teď jsem narazil na Bose Companion 2 III, podle recenzí na webech by to nemusela být špatná volba - lepší než ty letité Geniusy, co používám teď, by byly určitě.
Callcentterové "profi" sady jsem měl možnost zkusit, ale nakonec jsem skončil u repráků a měrového mikrofonu - pokud ten zvuk není výrazně nahlas a mikrofon je trochu "utopený" a dostatečně směrový, žádné echo nevzniká. (Maximálně odrazem od protější stěny, ale ta je v mém případě dost daleko...)
Čímž nehaním headsety - jen mi z více důvodů nevyhovují.
-> Sivák
„K té písemce a kameře. Zamyslel jste se někdy nad soukromím těch dětí?“
Tak to si stěžujete na špatném místě, to se mělo zamyslet v 1. řadě Ministerstvo, v 2. škola, která jako právní subjekt má odpovědnost za svoje jednání. Pravdou je, že kdybyste poslal školu do (_!_) s tím, že u vás doma žádná kamera nebude, nemohla by říci ani popel - neexistuje jakékoliv pravidlo, které by nařizovalo rodičům zajistit či strpět vzdálenou výuku, takže to vše se dělo s tichým souhlasem rodičů, na který se školy ani neptaly, naopak bez svolení zneužily osobní údaje žáků jejich vložením do systémů Microsoftu či hůře Googleu. Koneckonců jsem zaznamenal, že to řešil i ÚOOÚ. Myslím, že by bylo velice zajímavé sledovat reakci soudů na hromadnou žalobu.
Na tabletu, neřku-li mobilu, je výuka nepoužitelná už kvůli absenci klávesnice (a pokusy o připojení bluetoothové nemusí vždy skončit úspěchem).
MS umí změnit UI bez výstrahy úplně stejně - nám v práci aktualizace Teams zapnula všem tmavý vzhled a museli jsme hodně bojovat u správců, aby nám dovolili si to změnit. (Oni to nenastavovali, jen to bylo zamčené.)
Ze sledování pokojů nemám až takový strach a kameru lze vypínat; navíc lze pozadí kreativně obohatit o plakáty, školní tabuli, apod., případně stačí šikovně zavěšené prostěradlo jako neutrální pozadí. Ale situace "dva studenti různých ročníků v jednom pokoji" může být komplikovaná už v případě, kdy mikrofon jednoho snímá i výuku druhého. (Takže koupit kvalitní sluchátka s mikrofonem, se kterými si rozumí systém i aplikace...)
Já teda přechod ze Skype for Business na Teams vnímám jako výrazný posun k lepšímu, počet nevysvětlitelných chyb se snížil třeba na 10 %. Navíc pproti Skype for Business má Teams takové super vychytávky jako že si pamatuje, který mikrofon a repráky se mají používat (super vychytávky jsou samozřejmě ironie, to, že si to SfB nepamatuje, je smutná skutečnost). Co se týče Google Meet, to je na tom co se týče nevysvětlitelných chyb zhruba stejně, jako MS Teams, možná i o něco hůř. Nejlépe mi fungoval Zoom.
Každopádně jak ukazují všechny sci-fi filmy, ty technologie se jednou podaří odladit, protože jsem v žádném sci-fi filmu neviděl scénu „vidím, že hýbeš pusou, ale neslyším tě, přitom mikrofon máš zapnutý“.
Pokud mohu z homeofficeové praxe posoudit, tak nejlépe fungoval (klasický) Skype pro spojení "mimo firmu".
Zoom nebyl špatný, jen někdy se mi nedařilo se správně připojit (což mohlo být dané specifikem firemního stroje).
Cisco Webex fungoval dobře, ale někdy byly problémy se sestavením konference; opakované schůzky fungovaly dobře.
Skype for Business (aka Lync) máme už "osahaný" a "ukočírovaný", na neustálé nastavování mikrofonu a reproduktorů po startu jsme si zvykli. A funguje i na firemním mobilu, což je výhoda.
Teams nemilosrdně požerou systémové prostředky a nádavkem jsou vybíravé ohledně audiozařízení - mnohem víc než Skype/Lync. (Na druhou stranu: když to jednou nastavím, pamatují si to.) Na firemním mobilu zatím odmítají fungovat - admini se na to vykašlali, mají jiné starosti.
Google Meet byla jen nouzovka, když nešlo nic jiného, takže to víc nehodnotím. Ale fungovalo to z Firefoxu na Ubuntu na slabém stroji pro 20 účastníků - jako záloha dobrý!
Me furt vrta hlavou, proc ten stary klasicky skype fungoval lepe nez skype ted. Po deseti a vice letech maji vsichni novejsi pocitace, lepsi internety, ale problemy s nekterymi ucastniky jsou mnohem horsi nez driv.
To je jak s MS Office - nemam pocit ze by byly o tolik lepsi nez pred 10 lety, ale rozhodne jsou mnohem, mnohem narocnejsi.
proc ten stary klasicky skype fungoval lepe nez skype ted
Stary klasicky Skype je uplne iny softver ako Lync (Skype for Business). Lync zacinal ako Windows Messenger, neskor Office Communicator. Ma len rovnaky brand, mozno niektore kodeky, ale inak ma svoju nezavislu historiu a bugy.
To ze MS produkty su vybornym prikladom bloatware na tomto serveri asi netreba vysvetlovat :-D
16. 7. 2021, 13:30 editováno autorem komentáře
musím jedině souhlasit, teams je strašná věc. Bohužel to dělá opět jméno firmě M$. Nejblbější na tom všem je to, že teams používá čím dál více firem (a fakt nechápu proč), neznám snad nikoho kdo je s tím spokojen. Další věc mi vadí je to, že pokud mám jeden firemní účet, nejde přidat druhý firemní či školní. Ale takhle featura je přesně hodna M$
Teams+Office365 bez desktopových Office stojí za uživatele měsíčně 5 amerikoEur. U Googlu je za 6 peněz téměř totéž, jenže chybí nahrávání setkání, sledování účasti, je méně účastníků atd. Za 12 peněz má Google víc, ale to MS také, dodá desktopové Office. Podle mě prostě Teams vychází levněji.
https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-teams/compare-microsoft-teams-options#coreui-divider-jc4hv63
https://workspace.google.com/pricing.html
A podobně fascinující je, jak je managementu obvykle úplně jedno, že je ta věc uživatelsky naprosto šílená. Hlavně, že to nemusí platit. Je to v podstatě stejná logika, jako kdyby místo kanceláře platili sklad za Prahou, který dovybaví tak, aby odpovídal minimálním normám pro kancelář a argumentovali tím, že pak za něj přece nemusí tolik platit.
MS Teams mají ještě jednu nevýhodu, kterou ale většina uživatelů ani nepochopí, natož aby jim vadila: podporují pouze H.264 a natvrdo odmítají bavit se s Firefoxem. Ve výsledku to znamená, že pokud si nechci na desktop instalovat closed source od třetích stran, je extrémně složité Teams vůbec rozchodit tak, aby fungovalo i video.
Část viny má i Google, který se rozhodl, že na H.264 sice používá ffmpeg, ale u WebRTC pro jeden směr (teď si z hlavy nevzpomenu, jestli encode nebo decode) bude používat pouze openh264 od Cisca. A to navíc ani ne jako dynamickou knihovnu, ale pouze staticky nalinkované z embednuté kopie zdrojáků. Vzhledem k patentovým problémům je pak nemožné, aby takový build byl v distribuci. Takže pokud chci (nebo musím) používat Teams a nechci instalovat cizí binární balíčky, flatpaky nebo něco podobného, nezbývá mi, než si po každém updatu chromia přebuildit vlastní opatchovaný balíček, kde bude WebRTC s H.264 fungovat. (Pro představu: na Ryzenu 5900X takový build na tmpfs trvá přibližně 100 minut.)
Když odhlédnu od toho, že držet děcka celé dopoledne online je vrchol nezdravého přístupu k technice a tedy přesně to, co by školy učit neměly, tak školy obvykle spadají do kategorie organizací, kterých se ta úprava (alespoň podle článku) netýká, protože jsou připojené do programu Google for Education... Jinak MS Teams nejsou vůbec marná technologie, minimálně spolehlivost Meetu v minulém pololetí byla dost mizerná a při výpadcích má člověk prostě smůlu. Google se s nikým nebaví...
Skola ma narok na "edu" licenci, ktera je az na nejake mene podstatne rozdily stejna jako placena (staci pozadat, verohodne prokazat ze je to opravdu skola, schvaleni trva radove hodiny az desitky hodin). Takze staci pozadat, tim ziskat domenu (generovanou, nebo i vlastni jakou chcete) a v ramci skolnich uctu v tomto prostredi tam 60 min omezeni neni. A navic je tam spousta dalsich moznosti a volnejsich limitu napriklad na velikost dat.
To je pravda a spousta škoémul to tak udělala.
Což však nic nemění na tom, že žáci potřebují relativně silný stroj a buď licenci Windows nebo "tatínka-ajťáka" (případně maminku či jiné příbuzenstvo, domácí zvířata nevyjímaje) k nastavení na méně podporovaném OS.
Navíc tím vzniká nepříjemný "vendor-lock", protože takové dítko ukončí školu se znalostí "toho jediného správného programu/systému", leč bez platné licence - a buď ji musí někdo draze zakoupit nebo levně sehnat na "alternativním trhu", což sice v dítku povzbudí sebevědomí ("jsem hacker a teď jsem to tomu Microsoftu natřel!"), ale rozhodně to nepřispívá k povědomí, že zákony je třeba respektovat.
(Ve výsledku je tedy používán horší a dražší program, aby ze školáka vychoval rebela a sofwareového piráta.)
15. 7. 2021, 15:33 editováno autorem komentáře
To s tim silnym strojem je pravda, ale Teams jsou jeste narocnejsi, zejmena pametove. Uprimne lituji toho, co zkusi Teams na nejbeznejsim PC pro bezne lidi se 4GB pameti.
A (ne)stabilita Teams je neuveritelna. Neni vyjimkou, ze z konference nekolika lidi to vykazuje kazdemu nejakou chybu, kazdemu jinou a dokonce jinou nez byla v minulem konferencnim hovoru. Pri sdileni obrazu bezne mizi mys (tomu co sdili obraz, ostatni ji vidi). Bezne se stava, ze do chatu v okne s obrazem je mozne psat, ale data tise zmizi, totez v hlavnim okne je v poradku. Bezne se stava, ze chat nezobrazuje cely obsah (nejcasteji "smalliky" obrazky a tak) a nestaci dokonce ani restart pocitac, ale musi se odhasit/prihlasit z teams. To, ze Teams "nezvoni" je tak bezne, ze uz se nad tim nikdo ani nepozastavuje. Bezne se misto komunikacniho okna zobrazi je prazdna cerna plocha. Sdileny obraz lze zobrazit na celou obrazovku v mobilnim klientovi, ale ne na PC. Proste naprosta hruza.