Vysledky vyzkumu v Detroitu: http://www.huffingtonpost.com/2011/05/07/detroit-illiteracy-nearly-half-education_n_858307.html . Podle Wikipedie je to v narodnim meritku 20 % : http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_illiteracy . Nicmene jsem mluvil nedavno s jednou ucitelkou z Las Vegas, ktera povazuje 20 % za nadmerne optimisticky odhad a priklani se spise k tem 50 %. Pravda je asi nekde mezi, ale asi ji radsi nikdo nehleda, protoze se tim nechce chlubit.
Tady jsou nejaka data OECD:
http://www.theguardian.com/news/datablog/2013/oct/08/oecd-countries-numeracy-literacy-high-skills
Prijde mi to o dost vhodnejsi nez anakdoticka ucitelka z L.A.
Otazka je, jestli ta ucitelka je tak anekdoticka, jak vam pripada, kdyz je to ucitelka a tak se pohybuje na poli vzdelani. Kdyby to byla treba veterinarka, dalo by se rici, ze poradne nevi, o cem mluvi. BTW, je z Las Vegas.
Vysledky pruzkumu v Detroitu byly dost katastrofalni, zatimco vas odkaz tvrdi, ze to az tak uplne hrozne neni. Asi zalezi na tom, kde delali pruzkum. Pochybuji, ze by objeli cele Spojene staty, aby ziskali reprezentativni vzorek populace. Spis se usalasili v jednom, mozna dvou mestech a udelali test. A znovu otazka je, jestli vzorek mistni populace byl reprezentativni. Tedy jestli zahrnoval cerne i bile, zeny v domacnosti a uklizecky, delniky z fabriky... nebo jestli tam nahodou nejakou shodou okolnosti nebyli sami bili inzenyri, advokati a urednici. Je totiz podivne, ze USA z toho nevychazeji az tak zle, kdyz se uvazi vsechny ty hororove clanky, ktere si muzete o americkem skolstvi precist a kterych se po Internetu vali tucty. Skolstvi v USA se totiz jiz dlouho predelava za ucelem zisku korporaci, ktere provozuji stale vice a vice skol (charter schools), zatimco statni skoly jsou likvidovany pri kazde vhodne zamince (napriklad uragan Catrina). A v techto skolach se cim dal vice neuci znalosti, ale to, jak projit testem, protoze skola je vyhodnocovana podle vysledku testu a ten nemusi nutne odpovidat tomu, ze studenti maji nejake realne znalosti. Dochazi tak k tomu, ze testem prochazeji lide, kteri umi cist prave tak tolik, aby si mohli precist otazky v testu.
Dale v USA je pomerne malo lidi, kteri studuji, protoze studia jsou cenove nedostupna. Maji treba jen zakladni skolu, v zivote necetli knihu, protoze maji televizi, kde jim rikaji, co si maji myslet a jsou tam uzasne a inteligentni serialy. Umi tito lide po nekolika letech jeste cist, kdyz se to poradne nenaucili ani ve skole?
Ostatne vyse popsane budete patrne brzy sledovat v CR, protoze soudruzi tam moudre zavadeji testy po vzoru americkeho skolstvi. U nas se vzdy najde nejaky genius, ktery zavede "moderni" model, o kterem se jiz leta vi, ze selhal, tak jako kdysi komunisti zavedli do skol "mnoziny" a vysledkem je generace "matematiku", ktera kolikrat umi tak leda pocitat na prstech.
Spatne tolika zpusoby....
Anekdoticka ve smyslu http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
Za LA vs Vegas pardon.
Jasne, OECD nezna zaklady statistiky, hrali si s vecmi typu "lisi se schopnost cist pri srovnani cteni z papiru a elektornicky", ale zapomeli zajet do Bible Beltu, protoze se jim libilo mezi chytrymi lidmi nekde na pobrezi.
nebudu se tvarit, ze jsem mel naladu to PDF cist cele, zbezne jsem kouknul do metodologie.
http://skills.oecd.org/OECD_Skills_Outlook_2013.pdf
Mozna tam maji dost chyb, ale nevypada to, ze by to byly chyby lidi, co si vcera precetli "Statistics for dummies". Ve srovnani s argumentaci jednou ucitelkou v jednom pomerne specifickem miste mi to prijde o neco lepsi zdroj.
Nejsou to vysledky exit testu ze skol ale vyzkum na lidech 16-65.