K UST je potreba specialni platno (s trojuhelnikovym profilem), ktere pak na nic jineho nejde pouzit, a prostor nekde pred nim, ktery nemusi byt k dispozici (na vsech mistech kde jsem mel projektor bylo klasicke aranzma ala kino - projektor polozen na policce, nebo na zavesu ze stropu, otocen samozrejme dolu hlavou). Nevim proc je porad delaj jako "na stul", nikdy jsem ho tak nepouzil.
No ja ho presne tak -- "na stôl" -- používam :-). V spálni ho mám len tak položený na komode, takže ešte aj premieta "na šikmo". Namontovať ho na strop by znamenalo rekonštrukciu stropu, rákos ho neudrží. Do toho sa mi ale vôbec nechce, tak radšej tolerujem trapézový "čierny" obrys.
Inak je to úplne bežné použitie putovného projektora u zákazníka -- zákazník v danej zasadačke projektor nemá, donesieš si vlastný, premietaš zo stola.
Bohuzel dnesnich projektoru ktere delaji 4K tim, ze hejbou sklickem a maluji obraz na 4x je na trhu mnoho. Kontrastni pomer to ma ale totalne jinde nez uvadi vyrobce.
Muj stary 720p s 1:1000 ma slusnejsi cernou nez onen 4K s 1:20000 ... delal jsem srovnani side by side a projektor sel zpet k ufonovi druhej den.
Otazka je cemu rikas frekvence - i na 350-400cm uhlopricce jsou uplne v pohode filmy natocene v 24 ci 25p a 60p nepozaduji, vyssi FPS se hodi, kdyz chcete mit ostrejsi obraz a mene ho kompromitovat skrze motionblur - ale to je otazka rozliseni, kde 60p pro 4K dava smysl. Ale to zas nesouvisi s fyzickou velikosti jak svuj fakt prezentujes.
A jina frekvence je pak treba u 1chip DLP, kde se barvy stridaji - to chcete mit co nejvyssi, bohuzel ten kram co jsem chtel koupit sliboval 4k/60 a fhd/240, ale oproti staremu zarizeni to tyhle barevne stridacky nemelo vubec rychlejsi a u nekterych rezimu (4k30) to dokonce jelo pouze jako RGB * fps, takze to delalo strasne barevne rozklady pri pohybu hlavou.
Holt poctiva UHP technologie se neda nahradit lowcost modernosti - protoze jediny driving point vyrobce je to udelat co za nejnizsi naklady a zakaznik a celkovy dojem/prednes je jim u zadele.
Mne prídu srandovné deklarácie o HDR pri projektoroch (a HDR je podstatne prudšie využiteľné pri filmoch, ako vysoké fps): áno, pri výstupe to môže mať 2K-5K lumenov, ale po odraze na plátne už ťažko. A obsah je masterovaný s ohľadom na to, čo divák vidí, nie čo technicky vyjde zo zariadenia. Keďže projektor, pokiaľ nie je dodaný aj s konkrétnym plátnom, ani len nemôže tušiť kam premieta, tak tým pádom je aplikácia transferovej krivky len také divoké tipovanie.
(A to sa bavíme o projektoroch v takých cenových hladinách, čo si drvivá väčšina domov nekúpi).
V HDR majú OLED/QLED obrazovky výhodu, tie si svietia, ako potrebujú. A ani ony momentálne nezvládajú 1K+ lumen na viac ako nejakom percente svojej plochy.
Je otazka jestli si od projekce slibuji kvalitu jako v kine - pak mne platno treba vyjde stejne ci i vic nez projektor vcetne instalace a kalibrace.
Momentalne to vypada tak ze doma mam stale lepsi kvalitu obrazu a zvuku nez v zanedbanych malych kinech. Jako rozeny karlovarak jsem si spatnych kin(vyjma thermalu ktery mel aspon nejaky level) jako poskok u promitace uzil dost. Dnes zase trpim pri kombo blby zvuk ve filmu umocneny blbe nastavenym zvukem i u velkych kinokomplexu.
Zasedle platno, zvuk jak z plechovky. Proti tomu i muj 10 let stary HD projektor je jiny level i s opatlanym objektivem.
Tak ja vyrustal taky castecne v kine, pred digitalizaci, takze takovou kvalitu daj ty bezne reseni. To, kam se televizni trh posunul od projekcnich technologii spatruji spis ve vetsim barevnem gamutu - proste ty moderni filmy ci animaky se muzou pustit do extremnejsich barev - to se tenkrat nedelalo, pac to filmovej pas stejne nepobral.
Nedavna navsteva nejake laserove projekce v kine to ale celkem i davala a dotahuje to na ty modernejsi televize (kam taky ze miri vetsina produkci ktere pocitaji s VoD). Vyhoda TV ale je, ze je implicitne cerna, kdezto platno je holt svetly - takze to v delsim casovem horizontu holt prevalcuji nejake televize. Otazka je, jestli mam potrebu se divat na ty LSD barvy, nebo se to nikdy nevyuzije, protoze se budu divat na obsahove hodnotnejsi, starsi materialy, masterovane pro jine media.