K čemu je dobrá záruka, kterou firma odmítá řešit?
Ta 13. generace je tu už nějaký pátek a lidi to reklamují už delší dobu a hlásí na webu, že se Intel k reklamacím moc kladně nestavěl.
Fascinuje mě, že Intel po roce a půl přišel na problém a lidi mají čekat ještě další měsíc než se k nim dostane aktualizace mikrokódu!
I šnek je rychlejší než Intel. Tohle že má být super procesorová firma? Bývávalo.
V práci máme dva i9-13900K, jeden ok, druhý chybuje. Počítám, že než přijde oprava, tak umře.
lidi mají čekat ještě další měsíc než se k nim dostane aktualizace mikrokódu!
Ve zprávičce se píše v polovině srpna, teď je začátek srpna – to mi nevychází na měsíc.
Všude pod články o chybě CrowdStrike se psalo, jak to mohli vydat bez pořádného otestování, že jim šlo jen o rychlost a nic by se nestalo, kdyby se ta aktualizace o pár hodin nebo možná dní zdržela. Teď je zase deset dnů testování aktualizace mikrokódu procesoru moc a mělo by se to distribuovat nejspíš už dnes. Prostě ať to uděláte, jak to uděláte, vždycky je to špatně.
tak ta oprava mikrokódu může prodloužit životnost mnoha mikroprocesorů, je to taková první pomoc. Kdežto ten CrowdStrike kdyby nevydali hned, tak by se fakt nic moc nestalo.
A obě ty věci mají jedno společné - došlo se k tomu, že jsou ty systémy tak komplexní, že tomu nejenom nikdo nerozumí (= nemá to v hlavě), ale i testování je složité a taky není pokryté všechno. Potom platí to "Prostě ať to uděláte, jak to uděláte, vždycky je to špatně.". Řešení je nasnadě, jak by řekl Hari Seldon.
Jasně, a v hot-fixu může být neošetřená chyba, která může udělat víc škody než užitku...
A stejně tak (teoreticky) mohl být v tom CrowdStrike updatu extra důležitý zero-day, u kterého mohlo (teoreticky) být bezpečnější i dostat comp do BSOD.
Vždycky se dovede najít protipříklad!
Teorie je krásná, ale praxe je někde jinde
Kdybys neblabolil ... oni o tom problemu prokaztelne vedi uz nejmin 1/2 roku. To je doba kdy se to propira verejne. Realne o tom klidne muzou vedet rok. Nejdriv neresili nic, protoze doufali, ze se to tyce jen minimalniho % ks a doufali i v to, ze zaruku prezijou a pojdou az pak. Pak se ukazalo, ze se to tyce nejspis uplne vsech, jen na case a zatizeni zalezi, kdy se to projevi.
A opet, prokazatelne se to snazili resit, napriklad tim, ze rekli ze to maj lidi provozovat v zakladnim rezimu, coz se ukazalo ze nestaci. Tudiz rozhodne tu neni rec o mesici, ani o 10 dnech.
Lehce nakopnuté procíky začínají občas padat, takhle načaté kousky to už nespraví. To se bude skvěle reklamovat "jednou týdně mi to v nejblbější chvíli spadne" ... "reklamaci zamítáme, nám se to při 24hodinovém zátěžovém testu nestalo, dlužíte nám litr..."
Navíc to nemusí hned padat do bluescreenu, častěji jen crashne program...
Jako nějaký test na to IIRC přímo doporučovali, takže toto by s trochou štěstí problém být nemusel. Jestli mají test, který to v rozumném čase pod nepřirozenou zátěží otestuje, může jej použít jak uživatel (=> ví, na čem je, a zároveň Intel nebude řešit tolik reklamací zdravých procesorů ze sestav, kde je problém jinde), tak Intel.
Otázka je, jak se k tomu postaví servisy výrobců hotových počítačů (jestli je napadne sestavu otestovat přímo na tento problém), ale hádám, že pokud to nebude nějaký garážový výrobce, tak tomu přizpůsobí svoje procesy.
Nakonec na to Intel vydá nějaký tool, který najde jen ty fakt vážně poškozené procesory.
BTW - ty pády jsou nàhodné, často v Idle... kdyz ti 1x týdně spadne VSko nebo lehne převod databáze, budeš mít vztek. Hlavně nebudeš vědět, jestli to lehlo protože chyba v Intelu nebo v programu...částečně nemocné věci jsou nejvíc naprd. Strašení je horší než když to chcípne.
3. 8. 2024, 10:51 editováno autorem komentáře
Ten test doporučovaný Intelem je komedie. Intel odkazuje svoje zákazníky na YouTube video nějakého malého tech reviewera, který ve videu popisuje, jak ten bug replikovat pomocí *instalátoru nvidia geforce ovladačů* :-D a sám tam říká, že to funguje jen někdy a je ideálně potřeba ten driver nainstalovat a odinstalovat aspoň pětkrát. To nikdo v servisu dělat nebude.
Už hodně dávno jsem měl notebook Acer. Padal 1x týdně, pak 2x týdně. Poslal jsem na reklamaci, vrátili s reportem test toolu, který nic nenašel. Trvalo další týdny, než padal už několikrát denně a napodruhé reklamace fungovala (nová deska). Během několika měsíců jsem tak na něm nemohl hrát hry a i při pouštění filmů večer občas zamrzl. Bylo to dost mrzení.
6. 8. 2024, 13:42 editováno autorem komentáře
Takové věci se bez problému nechávaly vyreklamovat. Navíc tady se přímo ví o daných řadách procesorů, které to dělají.
Teoreticky by je šlo rovnou přeposlat Intelu a tím si ušetřit místo, čas, elektriku.
Horší postup, kdy firma neví, zda si nevymýšlíš.
Pokud narazíš na slabší servis, tak je třeba jim to vrátit, klidně opakovaně, promluvit do duše, oni to pošlou výrobci a výrobce to vyřeší.
Tady bude záležet na Vašich obchodních vztazích.
Opakuji. V tomto případě je dopředu známo, že ten HW se problémový.
3. 8. 2024, 12:28 editováno autorem komentáře
Už vidím servis Dell, který je obvykle poměrně ochotný, jak jim říkáš "Máme tu 400 strojů s sickTelem čtrnácté generace, z toho 1/2 začala tak nějak padat, pojďte nám to vyřešit" :-D
Servisy mají obvykle nějakou pevně danou kapacitu, pokud se to začne sypat nějak víc, dřív nebo později je to zahltí a budou se tě snažit vyfuckovat.
Příklady fůůk-off postupů "A provedli jste aktualizaci BIOS? A zkoušeli jste reinstalovat systém? A dali jste tam správné ovladače? A poslali jste nám logy? No když se nám to tu neukáže přímo, reklamaci nám bohužel zamítnou...."
A tohle pro každý jeden z těch strojů.
Ani tak nevadí, když to zasáhne procesory s TDP >120W, protože to si pořídí jen pár lidí. Ale tady jsou zasažené i 65W kancelářské plečky. Těch pět-šest strojů s TDP >120W na firmu prostě vyreklamuješ. Ale 65W šunek máš plné kancly...
Plus jsou zasažené i notebooky....tam jsou procíky často pájené = výměna desky a Dell v ČR na opravy (většinově?) používá repasované desky, ne nové díly... Takže do svého relativně nového notebooku dostaneš desku, která byla označena jako vadná, z nějakého cizího notebooku vymontována, poslána do servisu na diagnostiku a pokud diagnostikou prošla, dostaneš jí ty. A mírně načatý procík prostě diagnostikou třeba i projde, hlavně když ta diagnostika bude trvat třeba jen den a chyba se projevuje v průměru jednou týdně...
Podle mě to je větší průšvih, než teď vypadá...
Zákazníka zajímá jen náprava a kompenzace (dohoda) a u velkých zákazníků si Dell nemůže prostě dovolit „zlou krev“, protože by také nemuselo být žádné příště, zejména v místech, kde je to hodně zabolí např.: servery a úložiště, kde se protáčí mnohem více peněz. A můžeš si být jistý, že jen trochu naštvaný zákazník bude cílem konkurence slibující hory doly, nízké TCO, …
Jistě, že se jim nelíbí, když tomu servisu omlátíš X zdrojů o hlavu, než konečně přivezou takový, který se vejde alespoň do tolerance. Mají si to udělat pořádně, nešetřit a nekalkulovat o kolik i tak ušetří, když jim třetinu omlátí o hlavu.
Muzete mi vysvetlit proc merite cenu nebo vykon procesoru v TDP? Je to naprosta kravina.
A ano pro kazdy stroj sjet dellacke diagnosticke testyje treba. A mit firmware poupdatovany na posledni verzi take neni nic divneho.
Je to prvni uroven na ktere posilam zakazniky do haje pokud si neprati extra drahy support - uroven nahradni dily kamkoliv na zemi
Pokud nedokazete absorbovat takovy objem prace na pouhych 400 strojich mozna je treba prehodnotit automatizaci a a system parchovani.
Spolecne s tim i sledovani chybovosti na citacich z operacniho systemu aby se dala poschytit pocatecni stadia.
Kde se píše i o těch noteboocích? Zrovna včera jsem koupil notebook s:
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/233459/intel-core-i3-1315u-processor-10m-cache-up-to-4-50-ghz-with-ipu.html
CZC vyprodávalo docela obstojné HP za 6k, tak jsem to vzal pro rodiče.
Tohle by vyresil malej soft, co by bezel na pozadi a dodaval by informaci o tom, zda mas vse legit - verze biosu, microcode, nastaveni napeti, TVB atd.. proste kdyz to jede v recommended rezimu, tak to nemuze byt tvuj problem. A pak uz jen cekat na crash ktery se taky zaloguje.
Ale ne.. vyrobce nebude delat tool, ktery odhali jeho problemy.
A pak - performance testing by mohl probihat jenom v ramci toho, co bude zeleny od toho toolu.. a to vime ze bude vykonnostne 10 let zpet.
"Tohle by vyresil malej soft ..."
A cet si nekdy takovy ty kecy kolem libovolnyho update libovolnyho firmware na tema ze kdyz se to podela, coz se muze na 150 ruznych zpusobu, tak ze tvoje smula, protoze zaruka se na to nevztahuje? Coz plati pro 100% soho HW.
Uz vidim libovolnyho BFU jak neco takovyho odsouhlasi. Pro nej je ve skutecnosti mnohem akceptovatelnejsi kdyz ten HW chcipne, idealne tak, ze uz se nikdy neprobere. Pokud je to v zaruce, neni se pak o cem dohadovat.
To uz se nam stavalo u AMD cpu na serverech kdysi tez. CPU prisla DOA trikrat po sobe. Ale ti byla jednoducha vec na diagnostiku.
Je to typicka logisticka debilovina. Stejne jako dodavatele storagi instaluji jednu serii a disky menite tak rychle ze se nestaci vysyncovat.
5. 8. 2024, 09:15 editováno autorem komentáře
Prodejce může zkrachovat/zaniknout/sloučit se.
Intel reklamace běžně řeší a stačí k tomu kopie prodejního dokladu.
Intel moc dobře ví, kdy procesor vyrobil, expedoval a kam, takže si může data velmi zhruba snadno ověřit. Mimo to, výrobce je odpovědný za vady výrobku.
Náš zákon je v souladu s unijním právem, proto ho nebylo potřeba měnit. Cituji ze zákona: "(1) Pokud škoda vznikne v důsledku vady výrobku a současně jednáním nebo opomenutím třetí osoby, odpovídá výrobce za škodu v plném rozsahu."
V tomhle případě výrobce přehazuje horký brambor s řešením oprav na prodejce.
Tohle by se mělo řešit svolávačkou jako u aut do autorizovaných servisů, protože to je jasná bota výrobce. Intelu jde i k tíži to, že o vadě poměrně dlouho věděl.
Jenže se asi málo kdy stane, že těch aut s vadou máte ve firmě několik stovek...
Nedovedu si představit, že pošleme třebas notebooky z celé firmy někam přes dodavatele k výrobci, aby otestoval/vyměnil procesor (i s disky, byť šifrovanými) - a firma si počká, jak ty reklamace dopadnou. To by nám je ani nemuseli posílat zpátky, protože nejspíš by nebylo komu.
V 2018 se psalo, že Lidl a Kaufland přechází z Audi na BMW a těch služebáků budou kupovat cca 10k ročně. V ČR republice mají končit stovky těch aut. Tady už se může stát lehce, že budou mít ve firmě stovky aut s vadou.
https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/lidl-kaufland-bmw.A180406_145308_ekoakcie_fih
> RRŠ
> Jenže se asi málo kdy stane, že těch aut s vadou máte ve firmě několik stovek...
Tak zrovna u aut bylo mnohokrát, že jsi musel všechny poslat (postupně) do servisu. Několik modelů elektroaut se měnila baterka (výrobní vada způsobujcíí požáry), nebo byly ty vadný airbagy s Japonska.
6. 8. 2024, 13:50 editováno autorem komentáře
Ja jsem u Intelu neuspel nikdy :D
Bud se vymlouvali na to, ze je to OEM vyrobek a mam se obratit na HP/DELL, pritom tam bylo jasne logo intelu a part number i seriove cislo.
Pak se me stalo, ze po nahlaseni PN, SN, me ind rekl ze to nevidi ve svem systemu a nemuze mi pomoci.
U Solidigm je to jak pres kopirak: reportuji - disk je mrtvej a nejde ani flashnout FW. Jejich reakce: updatujte FW a chyba "assertion" muze souviset s alokaci resources v PC. No jiste.. oni ani netusi ze sata disk nema co delat s resources v PC. Bud jede, nebo nejede. Jsou to cucaci vsichni... sell & forget.
Ty ses asi hodne naivni ze? Intel ani zadny jiny vyrobce rozhodne nic nikdy testovat nebude. Ten bude tak maximalne resit, jestli ma sveho zakaznika (nejakeho velkoodberatele) poslat do haje, nebo jim rovnou posle par tisic kusu na vymeny.
Mozna a hypoteticky si pak v ramci nejake pseudoekoaktivity odebere srot na rozemleti zpet.
Naprosto bezny postup je totiz ten, ze kdyz odebiras, dostavas automaticky nejake % navic, prave na reseni vadnych a to predevsim proto, ze to tak je pro dodavatele (v tomto pripadne Intel) mnohem levnejsi, nez se pak dohadovat o nejakych reklamacich. To se resi az v pripade, kdy to vyrazne presahne dohodnute %.
Mám doma víc počítačů. Intel i Amd. Musím říct že včera co jsem si všiml nového biosu A90 pro mojí desku Msi Mag B760M Mortar Wifi DDR4. Já jsem ho nahrál a otestoval. Musím říct že performance drop je celkem bolestivý díky obsažené security záplatě. Nahrál jsem zpět bios A80 který je ještě safe co týče výkonu.
Asi bych z toho nedělal drama - první Ryzeny taky měli chybu a já musel ten svůj reklamovat. A Zen 4 má asi taky nějaký problém, ale řešit to nebudu, protože reklamovat u nás procák je jasné zamítnutí, když nabootuje...
U toho Intelu je asi problém, že ten CPU díky overclockingu nějak degraduje, takže z dobrého CPU je časem vadný... První Ryzeny byly vadné už od výroby.
Ten Intel ma jeden pruser za druhym. To ti jejich zamestnanci do prace chodi jenom na kafe? Nebo to tam vladne takovy narcismus ze v ramci konkurencniho boje zacli ignorovat elektricke zakonitosti v polovodicich?
Ted aby clovek pri koupi procesoru od Intelu jeste delal nejake specificke testy. No to je prece parada !
Ano takhle obejdete takovéto výrobní vady. U těch aut zas víte, co se kazí, a rozhodnete podle toho, zda to budete pak moci řešit. Např. u elektroaut Hyundai Ioniq Electric a Renault Zoe elektrokorodují ložiska v motoru a servisy v Česku to neumí opravit. Jen výměna celého motoru - u Zoe 80 tisíc, 50 tisíc, když si starý mohou nechat. Brácha sehnal lidi a opravili to za jedno odpoledne a jednotky tisíc a zdokumentovali (něco na X, něco ve Svět Motorů).
EDIT: Proč si Renault chce nechat rozbitý motor? Protože ve Francii servisy ta ložiska umí opravovat. Takže motor repasují.
6. 8. 2024, 14:00 editováno autorem komentáře