ono to je vzdy zavani pruserem nechat automat orientovat se jejom jednym systemem.
je zvlastni, ze treba rizeni a ovladani byva zdvojene, ale system, podle ktereho se ovlada rizeni, je jeden.
Kdyz je za volantem clovek, tak ten vidi, ze je neco spatne a muze zakrocit
tedy pokud je to clovek s mozkem, a ktery ho umi i pouzivat a neodboci slepe do rybniku pri slovech: odbocte do prava :)
Na mori mas taky ten problem, ze akosi nemas orientacne body. Takze sa bud orientujes podla GPS alebo podla hviezd.
Ale ani to pouzivaniu mozgu pri navigacii ti nemusi pomoct. Ja som v sobotu pri ceste domov pouzil navigaciu a na znamom useku cesty som odignoroval dva pokusy navigacie ma poslat inou cestou, nez ktoru poznam... Bola tam uzavera o ktorej som nevedel a ktoru som pocas jazdy nemal ako skontrolovat. Vo vysledku som si urobil 50 km obchadzku, ktoru som nemusel absolvovat, keby som slepo nasledoval navigaciu.
Lode pluly po morich davno pred tim, nez se na nich objevily prvni pristroje, a zadnej zasadni problem to nebyl. A to samozrejme i mimo dohled pevniny. I s pomoci sextantu se da poloha urcit pomerne presne, a dneska to lze i zcela automatizovane, samozrejme vcetne navigace podle hvezd. S mensi presnosti (ale pro namorni dopravu stale dostatecnou) lze polohu zjistovat z radiomajaku/rozhlasovyho/televizniho vysilani.
Principielne bys pak moh i na lodich vyuzit to co umej (prevazne vonejska) letadla - navigace podle zmameho terenu. Jen by se to morsky dno muselo zmapovat.
BTW: Inercialni navigace je nachylna na lidskou chybu, na coz doplatili korejci nad Sachalinem.
Sextant ti nestaci. Resp. pomuze ti jenom u sirky. Na delku potrebujes neco navic, idealne presny cas.
Solidne vyresene to bylo pomerne pozde: https://en.wikipedia.org/wiki/Longitude_Act
Ze "Lode pluly po morich davno pred tim, nez se na nich objevily prvni pristroje, a zadnej zasadni problem to nebyl." je samozrejme nesmysl. Problem to byl (ostatne proto ta astronomicka odmena za reseni problemu s delkou). Jenom jsi ty katastrofy nevidel v televizi.
2lol2: Na libovolnej kus dratu ... vis ono chytit != mit prijem 4k obrazu. Uz pred 2.sv se letadla navigovala radiomajaky. Vzdalenost 1k+ km od majaku neni zadnej problem. Nebyla to zadna navigace +-metr, ale na to aby dotycnej trefil okres, kde uz to zna, stacila.
Se slusnou antenou se da velmi slusne zamerit smer ze kteryho vysilani jde, vcetne toho ze se bere v potaz odraz od ionosfery atd. Kdyz je vysilacu vic (jako ze jich lze zamerit desitky, spis stovky), tak se da velice presne urcit, kde ses. Samo +- nejaka ta desitka km trebas, ale to je na mori uplne jedno.
Vis proc doprava upousti od tehle zpusobu navigace? Z prostyho duvodu. Je jich tolik, ze se nevejdou. Aby bylo mozny zmensit bezpecny rozestupy, je treba co nejpresnejsi znalost polohy.
GPS ti nebude zobrazovat nesmyslnou polohu proto, ze ji nekdo zapomene kalibrovat, nebo proto, ze ji nekdo neumi pouzivat a nepocita s odchylkou.
Inerciální navigace není nijak více náchylná na lidskou chybu než jiné navigace. Její problém je, že s časem uplynylým od nakalibrování ve výchozím bodě její přesnos postupně klesá a musí se ověřovat. Na dlouhých letech jsou to poměrně významné odchylky, nemluvě o moři.
Potvrzení validní pozice na moři může být bez GPS jak pro letadlo tak pro loď problém, nelze tam mít radionavigační majáky a hvězdy také nemusí být k vidění.
"Zbloudilých" letadel odchýlených od trasy bývalo hodně, naštěstí je běžně vojáci nesetřelovali (pomineme-li Sovětský Svaz), nicméně oblétávání uzavřeného SSSR sahajícího daleko do polárních oblastí blízko k magnetickému pólu bývalo hodně nepříjemné a navigačně ošemetné.
Psst, to se nesmí říkat, jsou to přece naši spojenci, takže se ptát, nebo o tom diskutovat, je nemístné a nespojenecké. Pokud se chceš bavit o tragických událostech, můžeš se vyřádit na nějakých nepřátelích, tam fakta nepotřebuješ ...
http://ceskapozice.lidovky.cz/americky-precedent-lzi-sestreleni-iranskeho-airbusu-v-lete-1988-pbd-/tema.aspx?c=A140722_132719_pozice-tema_lube">tragické omyly
Sovětský Svaz sestřeloval špionážní letadla, bylo-li to v jeho silách. Což většinou bylo. Na sestřelování civilních letadel je tu řada jiných expertů: https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/476430-pred-30-lety-sestrelil-americky-kriznik-iransky-civilni-airbus.html
Zrovna před pár dny bylo jedno takové hezké výročí ;-)
No já jsem ráno cestou do práce jednoho GPSkáře potkal. Zatáčka s poloměrem 150cm na vnitřním okraji. Za ní díra šířka 2,2m a výška 3,5m. A z toho se snažil vyucouvat TIRák... Naštěstí to pod ten most nenarval :D
A posledně v německu nás GPSKa tahala na dálnici, i když to byl jenom most nad dálnici a exit byl o 3km dál...
Neo před měsícem a půl na výletě, kdy se nás ten bazmek snažil dostat na D1 (6km na nejbližší exit), aby jsme po dálnici ujeli 15km a z exitu 10km do cíle, když po okresce to bylo 16km...
Ani ne ... zalezi na tvurci aplikace a zpracovani dat.
Priklad - osrm, delalo ti trebas to, ze te to poslalo mezi domky ve vsi, protoze to bylo o 5m kratsi nez po hlavni silnici, ale nebralo to v potaz, ze budes 2x odbocovat, a tudiz to bude trvat daleko dyl. Uz vyreseno, kazdy odboceni = casova penalizace.
Totez plati trebas pro zatacky, cim prudsi, tim vetsi penalizace. Ale neexistuje zpusob, jak by dalnice mohla vyhrat, kdyz mas 30 vs 15km. Protoze zase, tvurce kterej uvazuje, ze po dalnici pojedes 130, je proste debil. Jezdim trasu kde mas 80km dalnice, 10km okresky a 10km mesto. Prumerna rychlost je cca 80km/h. A to po ty dalnici fakt tech 130 jedu.
Kdyz pojedu po soubezny silnici, tak ten prumer bude rekneme kolem 65. Tzn celkove je to temer prast jako uhod. Vzdalenost je vicemene stejna. Tudiz vzdalenost ma daleko vetsi vliv, nez typ silnice po ktery pojedes.
Ony by u normální navigace šly i vypnout placený úseky...
A rychlost je relativní, normálně jezdím po okreskách rychlej, než jiní po dálnicích (hlavně pokud začnou úřadovat hraboši). Posledně rozdíl Jeseník-Brno cca 4 hodiny ve prospěch okresek. Hraboši tehdy měli mejdan u Vyškova na D1...
"No já jsem ráno cestou do práce jednoho GPSkáře potkal. Zatáčka s poloměrem 150cm na vnitřním okraji. Za ní díra šířka 2,2m a výška 3,5m. A z toho se snažil vyucouvat TIRák... Naštěstí to pod ten most nenarval :D
A posledně v německu nás GPSKa tahala na dálnici, i když to byl jenom most nad dálnici a exit byl o 3km dál...
Neo před měsícem a půl na výletě, kdy se nás ten bazmek snažil dostat na D1 (6km na nejbližší exit), aby jsme po dálnici ujeli 15km a z exitu 10km do cíle, když po okresce to bylo 16km..."
OMG, to přece nebyla chyba GPS jako principu, nýbrž problém toho že truhlíci používají starý a chybový mapový podklady.
tohle je o necem jinem. cil byl generovat takovy GPS signal, ktery zpusobi ze auto dojede kam potrebuje utocnik, aniz by to auto nabouralo:
"In this paper, we explore the feasibility of a stealthy
manipulation attack against road navigation systems.
The goal is to trigger the fake turn-by-turn navigation
to guide the victim to a wrong destination without be-
ing noticed. Our key idea is to slightly shift the GPS
location so that the fake navigation route matches the
shape of the actual roads and trigger physically pos-
sible instructions."
Tomu se ale dost tezko veri. Vec jako zaoceanska lod bude mit jiste smerovou antenu pro perfektni signal GPS a nejakou rusickou se zblbnout nenecha. Navic hadam, ze by to muselo prevzit signal vsech satelitu na jejich frekvencich a donutit GSP k restartu, aby se chytla na nove synchronizace. Verim, ze mobil pujde spoofnout, ale aby se to stalo u lodi, ktera ma jisto jiste smerovou parabolu pro perfektni signal, tak to si troufnu tvrdit, ze by slo leda, pokud by to vysilali nekde z letadla primo nad tou lodi. Ale tak cist se mi ten cely dokument nechce, nicmene jsem byl toho nazoru, ze GPS signal je kodovany a ze je tam nejaky klic, ktery overuje pravost signalu, ale mozna ne no. Doufam, ze galileo timto trpet nebude.
osmo-fl2k stojí dolarů 6 a GPS umí vysílat taky (píšou na webu, osobně jsem to nezkoušel).
Fakt by me zajimalo, co na tom kdo zkoumal, kdyz to je standardni funcionalita. GPS prijimac si vybere zdroje s nejlepsim signalem, pokud mu ten signal poslu ze zeme ... a budu vysilat ptakoviny, tak si vybere ten a bude ukazovat nesmyslnou polohu. Celkem logicky.
Bezne se pozemni vysilace pouzivaj pro zpresneni GPS - trebas pri kalibraci ILS na letistich.
Zajimavejsi by bylo spis zjistit, jestli se stejne snadno da zblbnout ta vojenska cast. Protoze ta by prave proti podobnycm vecem mela byt zajistena.
vojenská část má podle všeho signál šifrovaný, co jde vidět, zatím se povedlo signál jen schovat a nikoliv změnit, vojenská část po posledních úpravách by měla používat více frekvencí proti rušení. Těžko se to posuzuje, většina informací je neveřejných.
Galileo na tohle myslím už od počátku a neměl by jít tak snadno zmást a ani zakrýt. Šifrovaná obousměrná komunikace k tomu velice pomáhá.
Ano, veškerá GPS v budovách, tunelech, jeskyních používá "falešný" signál, který má v sobě konkrétní polohu (či jí odvozuje z jiných zdrojů).
Rusi dodali Iraku zariadenia ktore miatli rakety, ak ste pametnik musite poznat ked padla bomba na Cinsku ambasadu v Bagdade. Amici to zistili po troch dnoch a zdroje GPS zbombardovali neviditelnymi bombardefmi. Potom sa uz triafali. Ako opatrenie vymyslali anteny na raketách ktore sa pozeraju len hore a ignoruju pozemne zdroje.
Tak potom nejaku nemocnicu, bolo to davno je mozne ze som si to tam pridal sam. O GPS rusickach v Iraku bolo pisane v ATM aj o bombardovani. Prislo mi to tak ako keby Rusi nedokazali dekodovat vojensky GPS signal, ale len vysielat opozdeny a silnejsi signal zo zeme, ked vedeli potencialny ciel a posunutie signalu mohli celkom presne nastavit kam to spadne.
Máte v tom opravdu zmatek. Pro vojenské účely se používá v rámci anti-spoofing režimu šifrovaný P-kód pod označením Y-code. To šifrování by mělo být aktuálně zapnuté. Byly tam určité problémy, takže nové GPS satelity používají pro vojenské účely ještě nový M-kód, viz kapitola 20.3.3.5.1.4 IS-GPS-200H, které si lze stáhnout.
Jinak se budu muset podívat, jestli spoofli jen GPS (na to existuje na githubu už delší dobu projekt právě pro HackRF) nebo i jiné GNSS). Protože v dnešní době přijímače používají GPS, GLONASS, Beidou a některé i Galileo, a když nebudou konzistentní data ze všech systémů, tak se asi nepodaří polohu vypočítat a zjistí, že něco není v pořádku. Samozřejmě to můžou vyřešit tak, že je zaruší, ale na přítomnost rušení moderní přijímače mají také detekci s notifikací.
2PavelM: Vtip je v tom, ze polohu se podari vypocitat vzdy. Jenom bude jina nez skutecna. Druha cast spociva v tom, ze kazdej prijimac pracuje s omezenym noztvim zdroju = vybere si maxN nejlepsich signalu. A tudiz si zarucene jako jeden z nich vybere ten tvuj. A vypocet provadi jako "prumer" z vybranych. Rozhodne zadnej prijimac nevypocitava polohu v podobe vsech kombinaci, aby potencielne tu s nejvetsi odchykou vyradil.
Ne, poloha se nepočítá jako průměr, satelity mi neposílají moji polohu. Je spočtena jako průmět kulových ploch, určených podle času, kdy dorazí signál z jednotlivých družic (ToA), tedy jak dlouho mu to trvalo. To se samozřejmě mimo ideálních podmínek nepovede, takže nastupuje Kalmanův filtr, nebo metoda nejmenších čtverců, která dá výsledek - navigation solution (ve 2D nebo 3D) - pokud jste bral za průměr toto.
Na základě toho je pak také spočtena hodnota DOP (dillution of precision). Konkrétní implementace záleží na přijímači, ale do navigation solution se zahrnou data z více družic a signálů (už proto, že různé frekvence se atmosférou - zejména ionosférou - šíří různou rychlostí a více frekvencí mi umožní lépe eliminovat tyto vlivy) . Pokud je nějaká družice podezřelá (tj. je třeba překročena směrodatná odchylka, zásadně ovlivňuje výpočet), tak se po nějaké době vyřadí i kdyby byl signál sebesilnější. Některé přijímače jsou schopné dodat nezávislá řešení přes různé GNSS, pro každý zvlášť ale není to všeobecné.
Pokud je výsledek nekonzistentní (např. DOP je vyšší než nějaká mezní hodnota), tak prostě nebude poloha určena (fix "None/1"), i když přijímám signál z více družic. Pokud to tedy chci spoofnout, vygeneruji složený signál z více satelitů, tak, aby výpočet korektně proběhl. Ale když nebudou sedět data z GLONASSu/Beidou a bude k dispozici, tak přijímač zcela neošálím.
Dobrý den,
bohužel jsem teď dost vytížený jinými (pracovními) věcmi, na které nebyl čas v minulých měsících, takže asi bych na to neměl čas.
Otázkou je, co za implementaci myslíte, jestli vnitřní implementaci v navigačním počítači nebo vstupní část pro zpracování signálu. Ty si firmy, které GPS vyrábějí, dost střeží, max. naznačí (např. v kapitole Spoofing Detection v popisu Ublox M8).
Pokud se jedná o výpočet polohy podle surových dat (RAW, plus GNSS observation data např. z RTCM3), tak tam se dá podívat do implementace RTKLIB (https://github.com/tomojitakasu/RTKLIB) nebo na vzorečky v MatLabu (https://github.com/google/gps-measurement-tools/ v adresáři opensource).
Pokud jde o to, co satelity posílají, tak veřejné dokumenty pro GPS jsou na https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=gpsTechnicalReferences a něco pro Glonass na https://www.unavco.org/help/glossary/docs/ICD_GLONASS_4.0_(1998)_en.pdf
Na simulaci GPS pravděpodobně použili modifikaci https://github.com/osqzss/gps-sdr-sim
Přelouskal jsem i samotnou studii, a útok nespočívá v jen tom, že GPS přímá špatný signál. Jde o to, jak vytvořit souvislý stream falešných souřadnic, aby správně fungující software navigace zavedl uživatele jinam, aniž se při tom prozradil divnými příkazy jako "zabočte ostře doleva" na rovné cestě, varováním "přepočítávám" nebo náhlým poklesem/ztrátou signálu.
Jenze otazka je, co znamena "jedou spatne". Kdyz ti navigace rekne "doprava" a je tam silnice, tak pojedes, protoze predpokladas, ze je tam nejaka bouracka nebo neco takovyho. Kdyz ti rekne totez, a bude tam polnacka, tak si myslim 90% lidi rekne, ze si prece neznici auto.
Tahle vec ti nemuze zmenit cil, jen muze presvedcit GPS ze ses nekde jinde. Tudiz to, ze ti bude rikat odboceni i tam, kde zadny cesty nejsou, je 100% jisty. Coz nejspis povede k tomu, ze si reknes ze se podelala. Kdyz navic mrknes na mapu, a zjistis, ze to tvoji polohu ukazuje uplne jinde nez kde ses, tak to vypnes.
Samo da se pripravit ten test tak, ze to bude polohu menit prubezne, a to tak, aby te to navigovalo kam dotycny chce, ale to by vyzadovalo uz pomerne sofistikovanou pripravu, a predevsim, zcela konkretni GPS system, protoze kazdej te povede trochu jinak a jak, to "narusitel" predem nevi.
Nebude trosku problem, ze kazda navigace bude mit jinej algoritmus zmeny trasy tzn cilene to lze vyuzit jen pro nakou velice rozsirenou platfromu? Tzn zadam bod A kam chci dojet, nekde po trase me dron letici nad autem unese polohu, fajn, ale pak me musi moje navigace prestrasovat, abych dojel tam kam mam, toto bude asi hodne slozity, aby si toho ridic nevsiml - neco jinyho to bude v pripade autonomniho auta/taxi, kdy treba budu cumet na film. To ale muzu resit falesnym taxikem uz dnes :)
Použití útoku je dost limitované. V menších městech bez pravidelné čtvercové sítě cest to bude skoro na prd. Úspěšnost bude taky klesat, pokud je původní cíl příliš blízko nebo cíl útočníků příliš daleko. Taky jde jen o zajímavou vědeckou studii o potenciálnímzneužití GPS, které by mohlo být v praxi užitečné snad jen při činnosti rozvědky nebo k únosům velmi lukrativních cílů.
Ono to jde i podstatně levněji, pouze na větší vzdálenosti bude potřeba zesilovač.
https://osmocom.org/projects/osmo-fl2k/wiki/Osmo-fl2k
Kupoval jsem toto, chvíli to i fungovalo, řekněme že bez pořádné antény je dosah spíše v cm, zkoušel jsem DAB+, GSM a GPS - první ok, GSM nic moc, ale občas se chytí a GPS vzhledem k síle signálu z vesmíru funguje celkem dobře.
https://www.ebay.com/itm/272668937707
No, pokud se nemýlím, tak to neunlockne na základě polohy, jen to na základě polohy někdy nebude zamykat. Dejme tomu, že doma budete mít smartlock, jinde se bude telefon zamykat. Když telefon třeba ukradnu u vás doma a odemču jej hned (nebo mu nafakuju polohu), dostanu se tam. Když telefon ukradnu jinde, nepomůže mi nafakovat polohu ani stavit se u Vás doma – jednou je telefon zamčený, tak se tak snadno neodemče.
Takto to – co si vzpomínám – fungovalo s BT, nejspíš to bude takto fungovat i s GPS.
Ošálení FindMyDevice je smysluplné (otázka ale je, jak bude reagovat na signál z mobilních sítí a Wi-Fi), ale jinak ostatní věci až tak moc ne. Když je telefon odemčený nebo odemknutelný (= vidím lock screen, který mě ale pustí dál bez jakéhokoli ověření třeba PINem nebo biometrikou), mohu vzít izolepu a kousek alobalu a donutit telefon, aby se nezamknul, protože pořád vnímá nějaký dotyk.