ono to je vzdy zavani pruserem nechat automat orientovat se jejom jednym systemem.
je zvlastni, ze treba rizeni a ovladani byva zdvojene, ale system, podle ktereho se ovlada rizeni, je jeden.
Kdyz je za volantem clovek, tak ten vidi, ze je neco spatne a muze zakrocit
tedy pokud je to clovek s mozkem, a ktery ho umi i pouzivat a neodboci slepe do rybniku pri slovech: odbocte do prava :)
Na mori mas taky ten problem, ze akosi nemas orientacne body. Takze sa bud orientujes podla GPS alebo podla hviezd.
Ale ani to pouzivaniu mozgu pri navigacii ti nemusi pomoct. Ja som v sobotu pri ceste domov pouzil navigaciu a na znamom useku cesty som odignoroval dva pokusy navigacie ma poslat inou cestou, nez ktoru poznam... Bola tam uzavera o ktorej som nevedel a ktoru som pocas jazdy nemal ako skontrolovat. Vo vysledku som si urobil 50 km obchadzku, ktoru som nemusel absolvovat, keby som slepo nasledoval navigaciu.
Lode pluly po morich davno pred tim, nez se na nich objevily prvni pristroje, a zadnej zasadni problem to nebyl. A to samozrejme i mimo dohled pevniny. I s pomoci sextantu se da poloha urcit pomerne presne, a dneska to lze i zcela automatizovane, samozrejme vcetne navigace podle hvezd. S mensi presnosti (ale pro namorni dopravu stale dostatecnou) lze polohu zjistovat z radiomajaku/rozhlasovyho/televizniho vysilani.
Principielne bys pak moh i na lodich vyuzit to co umej (prevazne vonejska) letadla - navigace podle zmameho terenu. Jen by se to morsky dno muselo zmapovat.
BTW: Inercialni navigace je nachylna na lidskou chybu, na coz doplatili korejci nad Sachalinem.
Sextant ti nestaci. Resp. pomuze ti jenom u sirky. Na delku potrebujes neco navic, idealne presny cas.
Solidne vyresene to bylo pomerne pozde: https://en.wikipedia.org/wiki/Longitude_Act
Ze "Lode pluly po morich davno pred tim, nez se na nich objevily prvni pristroje, a zadnej zasadni problem to nebyl." je samozrejme nesmysl. Problem to byl (ostatne proto ta astronomicka odmena za reseni problemu s delkou). Jenom jsi ty katastrofy nevidel v televizi.
2lol2: Na libovolnej kus dratu ... vis ono chytit != mit prijem 4k obrazu. Uz pred 2.sv se letadla navigovala radiomajaky. Vzdalenost 1k+ km od majaku neni zadnej problem. Nebyla to zadna navigace +-metr, ale na to aby dotycnej trefil okres, kde uz to zna, stacila.
Se slusnou antenou se da velmi slusne zamerit smer ze kteryho vysilani jde, vcetne toho ze se bere v potaz odraz od ionosfery atd. Kdyz je vysilacu vic (jako ze jich lze zamerit desitky, spis stovky), tak se da velice presne urcit, kde ses. Samo +- nejaka ta desitka km trebas, ale to je na mori uplne jedno.
Vis proc doprava upousti od tehle zpusobu navigace? Z prostyho duvodu. Je jich tolik, ze se nevejdou. Aby bylo mozny zmensit bezpecny rozestupy, je treba co nejpresnejsi znalost polohy.
GPS ti nebude zobrazovat nesmyslnou polohu proto, ze ji nekdo zapomene kalibrovat, nebo proto, ze ji nekdo neumi pouzivat a nepocita s odchylkou.
Inerciální navigace není nijak více náchylná na lidskou chybu než jiné navigace. Její problém je, že s časem uplynylým od nakalibrování ve výchozím bodě její přesnos postupně klesá a musí se ověřovat. Na dlouhých letech jsou to poměrně významné odchylky, nemluvě o moři.
Potvrzení validní pozice na moři může být bez GPS jak pro letadlo tak pro loď problém, nelze tam mít radionavigační majáky a hvězdy také nemusí být k vidění.
"Zbloudilých" letadel odchýlených od trasy bývalo hodně, naštěstí je běžně vojáci nesetřelovali (pomineme-li Sovětský Svaz), nicméně oblétávání uzavřeného SSSR sahajícího daleko do polárních oblastí blízko k magnetickému pólu bývalo hodně nepříjemné a navigačně ošemetné.
Psst, to se nesmí říkat, jsou to přece naši spojenci, takže se ptát, nebo o tom diskutovat, je nemístné a nespojenecké. Pokud se chceš bavit o tragických událostech, můžeš se vyřádit na nějakých nepřátelích, tam fakta nepotřebuješ ...
http://ceskapozice.lidovky.cz/americky-precedent-lzi-sestreleni-iranskeho-airbusu-v-lete-1988-pbd-/tema.aspx?c=A140722_132719_pozice-tema_lube">tragické omyly
Sovětský Svaz sestřeloval špionážní letadla, bylo-li to v jeho silách. Což většinou bylo. Na sestřelování civilních letadel je tu řada jiných expertů: https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/476430-pred-30-lety-sestrelil-americky-kriznik-iransky-civilni-airbus.html
Zrovna před pár dny bylo jedno takové hezké výročí ;-)
No já jsem ráno cestou do práce jednoho GPSkáře potkal. Zatáčka s poloměrem 150cm na vnitřním okraji. Za ní díra šířka 2,2m a výška 3,5m. A z toho se snažil vyucouvat TIRák... Naštěstí to pod ten most nenarval :D
A posledně v německu nás GPSKa tahala na dálnici, i když to byl jenom most nad dálnici a exit byl o 3km dál...
Neo před měsícem a půl na výletě, kdy se nás ten bazmek snažil dostat na D1 (6km na nejbližší exit), aby jsme po dálnici ujeli 15km a z exitu 10km do cíle, když po okresce to bylo 16km...
Ani ne ... zalezi na tvurci aplikace a zpracovani dat.
Priklad - osrm, delalo ti trebas to, ze te to poslalo mezi domky ve vsi, protoze to bylo o 5m kratsi nez po hlavni silnici, ale nebralo to v potaz, ze budes 2x odbocovat, a tudiz to bude trvat daleko dyl. Uz vyreseno, kazdy odboceni = casova penalizace.
Totez plati trebas pro zatacky, cim prudsi, tim vetsi penalizace. Ale neexistuje zpusob, jak by dalnice mohla vyhrat, kdyz mas 30 vs 15km. Protoze zase, tvurce kterej uvazuje, ze po dalnici pojedes 130, je proste debil. Jezdim trasu kde mas 80km dalnice, 10km okresky a 10km mesto. Prumerna rychlost je cca 80km/h. A to po ty dalnici fakt tech 130 jedu.
Kdyz pojedu po soubezny silnici, tak ten prumer bude rekneme kolem 65. Tzn celkove je to temer prast jako uhod. Vzdalenost je vicemene stejna. Tudiz vzdalenost ma daleko vetsi vliv, nez typ silnice po ktery pojedes.
Ony by u normální navigace šly i vypnout placený úseky...
A rychlost je relativní, normálně jezdím po okreskách rychlej, než jiní po dálnicích (hlavně pokud začnou úřadovat hraboši). Posledně rozdíl Jeseník-Brno cca 4 hodiny ve prospěch okresek. Hraboši tehdy měli mejdan u Vyškova na D1...
"No já jsem ráno cestou do práce jednoho GPSkáře potkal. Zatáčka s poloměrem 150cm na vnitřním okraji. Za ní díra šířka 2,2m a výška 3,5m. A z toho se snažil vyucouvat TIRák... Naštěstí to pod ten most nenarval :D
A posledně v německu nás GPSKa tahala na dálnici, i když to byl jenom most nad dálnici a exit byl o 3km dál...
Neo před měsícem a půl na výletě, kdy se nás ten bazmek snažil dostat na D1 (6km na nejbližší exit), aby jsme po dálnici ujeli 15km a z exitu 10km do cíle, když po okresce to bylo 16km..."
OMG, to přece nebyla chyba GPS jako principu, nýbrž problém toho že truhlíci používají starý a chybový mapový podklady.
tohle je o necem jinem. cil byl generovat takovy GPS signal, ktery zpusobi ze auto dojede kam potrebuje utocnik, aniz by to auto nabouralo:
"In this paper, we explore the feasibility of a stealthy
manipulation attack against road navigation systems.
The goal is to trigger the fake turn-by-turn navigation
to guide the victim to a wrong destination without be-
ing noticed. Our key idea is to slightly shift the GPS
location so that the fake navigation route matches the
shape of the actual roads and trigger physically pos-
sible instructions."
Tomu se ale dost tezko veri. Vec jako zaoceanska lod bude mit jiste smerovou antenu pro perfektni signal GPS a nejakou rusickou se zblbnout nenecha. Navic hadam, ze by to muselo prevzit signal vsech satelitu na jejich frekvencich a donutit GSP k restartu, aby se chytla na nove synchronizace. Verim, ze mobil pujde spoofnout, ale aby se to stalo u lodi, ktera ma jisto jiste smerovou parabolu pro perfektni signal, tak to si troufnu tvrdit, ze by slo leda, pokud by to vysilali nekde z letadla primo nad tou lodi. Ale tak cist se mi ten cely dokument nechce, nicmene jsem byl toho nazoru, ze GPS signal je kodovany a ze je tam nejaky klic, ktery overuje pravost signalu, ale mozna ne no. Doufam, ze galileo timto trpet nebude.