Výzkumníci z universit v Bochumi a San Diego po roce objevili, jakým způsobem podváděl VW, Audi a Fiat v emisních testech NOₓ naftových motorů, o kterém jsme informovali. Bylo potřeba projít na 900 firmware řídící jednotky a ve 400 byl nalezen sofistikovaný kód, který měl při testu snížit emise. Celý firmware obsahuje zhruba 100 miliónů řádků. Všechna testovaná auta měla řídicí jednotku od firmy Bosch. Nebylo nalezeno dostatek důkazů, že podvádějící kód přidal VW. Je možné, že jej tam na zakázku dal přímo Bosch.
Podvodný kód je velmi sofistikovaný, skrývá se za komentářem „acoustic condition“ a kontroluje až deset různých podmínek. Například test netrvá déle než 31 minut a ujetá vzdálenost je přesně 11,04 mil. Kontrolovalo se také natočení volantu. Natočení větší než 20° znamená, že zřejmě nejde o test. Více detailů v článku.