V cem jsou lepsi reseni na server od Red Hatu (tedy RHEL) nebo od Novellu nez treba Debian, kteryho si tam sami ve firme nasadi a staraji se o nej. Red Hat a Novell nabizi max navic support, ne? Ale to je tak dobre akorat pro firmy, ktere nemaji kvalitni IT oddeleni a nebo jen Windows-only administratory, coz mit jen jedno z toho v dnesni dobe asi uz neni tak idealni.
Takze proc by nekdo mel vybirat RHEL nebo SuSE na server?
Třeba pro to, že na to slyší společnosti vyvíjející komerční Linux aplikace a ty je dělají a podporují právě na RedHatu a SUSE. Osobně taky spíše fandím Debianu, ale nasazení v RedHatu nebo SUSE v korporátní oblasti rozhodně svoje místo má a o pozice těchto společností bych se rozhodně nebál. Vlastně by nebylo špatné, kdyby se s Ubuntu nějak domluvili a podporovali na svých serverech Ubuntu klienty. To by bylo celkem zajímavé řešení.
zeby koli tomu ze ta podpora je certifikovana a 24/7?
zalezi o akych firmach sa bavime. redhat a ani novell nezaujimaju firmy s menej ako 300 zamestnancami a zo servrami ktore ma nejaky admin pod stolom.
tu sa bavime o velkych a drahych rieseniach pri ktorych "iba ta podpora" znamena uplen vsetko a jejedno ci tam je linux, UX alebo WIN. Tam rozhoduje doba trvania prvej reakcie na problem a konecne vyriesenie problemu.
Predstav si napr CSA (imanigarne) ze bezi na nejakych serveroch a OS (jedno ake). Svojpomocne si IT oddelenie nezostavuju koli tomu ze tomu nerozumeju a ich HR nevie zostavit kvalitne IT oddelenie. Radsej si kupia "iba podporu" od nejakej spolocnosti, najlepsie velkej, dobre znamej a hlavne certifikovanej na dane ukony.
1. vyjde ich to lacnejsie ako ich vlastne IT oddelenie (a tym padom menej problemov)
2. maju istotu dodania sluzby, mozu kludne spavat a hlavne maju poistku voci akcionarom ze ak sa nieco pokasle (co sa stava - pozname ze?) tak ze spravili vsetko preto aby to fungovalo a maju ciste ruky.
takze .... zalezi na segmente ;) v CR a SK je len malo spolocnosti ktore redhat a novell skutocne zaujimaju a bojuju o ne.
Co se týká SUSE, tak je to třeba kvůli Open enterprise serveru postaveného nad SLES 10 sp1 - eDirectory, iFolder, iManager, ... jsou to dobré produkty.
Druhou věcí je taky podpora při vývoji. RH nebo Novell versus vývojář je spolupráce mezi firmami a možnost znát plány vývoje. Debian je komunitní distribuce a zde buď spolupracujete s komunitou, což nemusí být vždy jednoduché a hlavně se tady asi nedá uzavřít smlouva, možná s nějakou nadací. Je však asi obtížné se bavit s komunitou o nějakých závazcích a termínech.
Zde je asi cesta ve standardizaci Linuxu, která však nikdy nebude 100%.
Dle mě by se možná Linuxové distribuce mohli zjednodušit a spoustu balíčku, které nesouvisí se základním během OS vypustit. Pro danou aplikaci bych si pak doinstaloval potřebné aplikace a knihovny.
Na druhou stranu máme alespoň konkurenci, možnost výběru a tím tlak na inovace a cenu.
Proc? Protoze certifikace!
Osobne jsem kdysi davno volal na podporu Oracle, ze mam problem s instalaci na RedHat. A kdyz se dozvedeli, ze se jedna o verzi 6.2CZ, tak cela rekace byla, ze velice lituji, ale tato verze neni certifikovana (anglicka byla). Nastesti se jednalo o testovaci server, ale kdyz si predstavim, ze je to nejaka kriticka masina a zvoni jeden telefon za druhym (jako bych to duverne neznal z jinych pripadu) ...