Zatím nebudu číst ostatní názory, ale sdělím svůj a nebude krátký.
Hra měla mít Linux verzi. Jak to s ní je, to vlastně nikdo neví, protože vývojáři jsou na informace skoupí. S jednotlivými žadateli vyřeší vrácení peněz, ale nikde otevřeně neřeknou, zda Linux ano nebo ne. S tím mě, slušně řečeno, velmi iritují.
Když jsem se o hře dozvěděl v roce 2013 od známého, našel jsem si ji na Kickstarteru a po zjištění, jaká jména jsou v týmu, jsem ji okamžitě backoval. A ne za nejméně, vzal jsem edici kolem 1000 Kč - fyzická kopie hry + přístup do alfa a beta verze. Vzal jsem to, i když jsem předem věděl, že alfa nebude pro Linux (bylo mi to osobně zodpovězeno v emailu, stejně jako mi bylo řečeno, že beta pro Linux bude). Od ex-studií vývojářů Kingdom Come jsem hrál řadu her, spoustu jich hraji dodnes a jsem pyšný na to, co Češi dokázali nebo čeho byli součástí. Když jsem viděl všechna jména (a jejich historii) pohromadě, bylo jasné, že Kingdom Come nebude propadák, ba naopak.
No... je rok 2018. Kingdom Come je (dle určitě nejen mého předpokladu) špičková hra (s chybkami), která oslovuje celý svět. Až na malou skupinku lidí, podle trhu je jich kolem 1%. A tihle lidé jsou, opět volím slušná slova, naštvaní. Proč? Raději se jich neptejte. Oni jsou naštvaní na Warhorse, jsou možná naštvaní i na sebe, jsou naštvaní i na ty, kteří podle trhu tvoří 98%.
Já jsem jeden z nich. Jsem nevýslovně naštvaný a ještě více zklamaný z toho, jak to celé dopadlo. Hra má úspěch, tvůrci (distributor? vlastník?) se budou topit v penězích, budou se (jako doteď během jednotlivých informačních emailů) plácat po ramenou a spokojeně se bavit, jak se jim to celé nakonec vydařilo. Nevydařilo. Ne celé. Co je tím, co nedopadlo jak by mělo? Je to důvěra. Je to ztracená důvěra řady lidí/hráčů, kteří, když viděli skladbu týmu a slib na Kickstarteru, věřili studiu, že hra vznikne také pro Linux. I já jsem ten, co věřil. Říkal jsem si "Tohle jsou opravdoví profíci, ví co dělají, oni to dokážou". Nedokázali. Jediné, co dokázali, je ztráta mojí důvěry.
Ztrátu důvěry nepřipisuji až tolik tomu, že stále není Linuxová verze, jako spíš tomu, že doteď neexistuje žádné oficiální vyjádření k Linuxu. Přišlo mi kolem 70 (sedmdesáti) emailů, kde mě (jako backera) informovali, co se jim podařilo dosáhnout, jakým směrem se hra ubírá apod. Ani v jednom z nich nezmínili Linux. Nikdy. Za celé čtyři roky jsem nikdy nečetl oficiální oznámení nebo vyjádření k verzi pro Linux. Několikrát jsem se ptal na foru, občas se dočkal odpovědi ve smyslu "Teď na tom neděláme" nebo "Beta pro Linux nebude" - tady se pozastavím. Beta nebude pro mě znamenalo, že si nechám vrátit část peněz, konkrétně polovinu. Nemělo cenu platit za krabickovku + alfa + beta, když jediné navíc je ta krabice. Šel jsem tedy jen do digitální kopie hry. Další zpráva nebyla o moc lepší "V den vydání Linux verze nebude". Ale vše tohle jsem se dozvěděl až ve chvíli, kdy jsem se na to konkrétně zeptal. Ani parta velmi zkušených vývojářů (česká špička?) nedokázala to nejdůležitější - komunikovat se svými odběrateli, s námi, hráči.
Tfuj - pomyslně odplivávám k nohám lidí z Warhorse Studio. Styďte se, protože máte za co. Není to kvůli absenci linuxové verze hry, ale kvůli tomu, že se nedokážete postavit k věci čelem a jednoznačně a jasně říct hráčům (obzvláště těm, kteří stále nepřestali věřit), jak se to s linuxovou verzí má. V roce 2013 a 2014 jsem vás chválil, všem jsem říkal, jak to bude skvělé a jak silný tým je. Dnes je to naopak. I když hra slaví úspěchy, u mne neboduje. I když studio má radost, já jsem zhnusen jeho přístupem. Tfuj...
Dost to připomíná situaci kolem dalších slibů, před pár dny o tom vyšel hezký článek na Tiscali games: https://games.tiscali.cz/tema/nejvetsim-kickstarterovym-problemem-warhorse-nejsou-chybejici-odmeny-ale-spatna-komunikace-309753