[Lukáš Matoušek]
Pokud si to dobre pamatuji - je to uz nejakou dobu co jsem to hral, tak zrovna v TES III -
Morrowindu zas tak moc tech mechanik jakoze nebylo. Poradne se to rozjelo az v TESIV Oblivionu, kde byla statistika na kazdy prdnuti. Doladili to az ve TES V Skyrimu, kde se nektere veci urcovaly automaticky (treba vehlas/oblibenost. Odpadlo to trapne komunikacni kolecko z oblivionu, a kdyz jsi chtel ziskat vetsi, mas k disopozici odpovidajici kouzla. nebo jina domlouvatka O:-) )
Kazda z vydanych her ze serie TES byla ve sve dobe v podstate na spickove urovni, co se zpracovani a rozsahu tyce. Tak propracovany rozsahly svet, z obrovskou historii a moznostmi pro single player by jsi v pocitacovych RPG hledal hodne tezko. Nemluve o tom, ze v dalsim dile vzdycky narazis na ozvenu z dilu predchazejicich. At uz v herni literature, nebo v questech. To je vicemene unikat. Stejne jako moznosti pri vyberu a tvorbe herni postavy - i to je svym rozsahem do jiste miry doted unikat. V mnoha hrach vcetne Kingdom Come, mas vnuceneho hrdinu dle predstav autoru a musis se s tim smirit.
To ze Bethesdu zajima mimojine vydelek je pomerne logicke a to ze se snazi ji tak vyvazit, aby byla pristupna vsem je chvalihodne. trochu odbocim: Zacinam byt posledni dobou dost alergicky na draci doupe, kde na kazdy prdnuti hrdiny mas tabulku a kilometrovy vzorecek, aby jsi zjistil jak silny smarad tvuj hrdina vyprodukoval a kolik vesnicanu z toho chciplo. A pokud nemas na prdeni v popisu povolani, tak proste prdet nebudes a ocekava se od teb, ze se o to tvoje postava nebude ani pokouset - jinak te bude PJ sikanovat. A prozitek pribehu hrdiny samotneho - kvuli kteremu to vlastne hraju - se v tehle sikanozni tyranii jaksi ztraci... Me to radne stve, ale je spousta lidi, kterym presne tohle vyhovuje. A stejne je to i s digitalnimi hrami. Me se proste libi, ze se to bethesda snazi vyvazit. A pro ty co jimto pripada moc noobske, existuji rozsireni, ktere ti ze hry udelaji dominu se sakra ostrym bicem - kazdemu dle jeho libosti. i to je hodne velky nadstandard.
Ale faktem je, ze me sklamalo delka hlavnich linii v TES V. Generovane questy, jsou fajn, ale tohle to dost kazi :(
V tý mechanice se pleteš. Alespoň z mého pohledu. Já mám na mysli to, že když máš v Morrowindu postavu orientovanou na meč a boj, tak z ní jen těžko půjde udělat zlodějíček s lukem nebo našlapanej kouzelník. Ať kvůli dispozicím z rasy, množstvím magicky (many), nízkým skillem nebo nízkou primární vlastností (často kombinací všeho).
Když chceš jako čistej bojovník "ukecat" někoho, máš smůlu. Nemůžeš ho často ani očarovat, aby měl vyšší náklonnost k Tobě... Stejně tak když jako kouzelních chceš sám opravit zbroj... Jsi namydlenej, použiješ všechny kladiva a ani jednou se to nepovede.
Netrefuješ se každou ranou, random je i na zásah, nejen na zranění (což v Oblivionu a dále neplatí ani v jednom případě).
Zkoušel jsi v Morrowindu vytvořit kouzlo? A v Oblivionu? A Skyrimu? Ty dva poslední zmíněné jsou proti Morrowindu jen výsměch...
Boj pěstmi, kdy nejdřív musíš unavit/srazit protivníka a až potom mu můžeš ublížit (na životě)...
A - protože Morrowind jsi hrál - určitě si pamatuješ, jak se některý dveře prostě neotevíraly, dokud jsi neměl level 20 a víc... Protože za nima bylo něco, co Tě jinak sundalo na první dobrou. To se Ti v Oblivionu ani Skyrimu nestane. Tam je zařízený, že vše bude mít level +- jako Ty. A kde je teda nějaká výzva? Vždyť je to pomalu jako první gáze MMORPG - dojdi tam, zab to, přines to. Plníš nesmyslný úkoly bez hloubky a nic to od Tebe nevyžaduje...
Ano, v Morrowindu jsi nemohl udělat modrýho orka nebo "ET mimozemšťana", ale postavu jsi mohl založit podstatně více dopodrobna než ve Skyrimu (kde můžeš vybrat muž/žena a ksicht... jsou tam lehký rasový výhody a nevýhody, ale nic extra, o dalších vlastnostech nemluvě).
Bethesdu, která kdysi udělala celkem hardcore RPG, teď zajímají jen peníze. Samotné hry zjednodušila (čti: degradovala) na takovou úroveň, aby je mohl hrát opravdu každý a neměl s tím sebemenší problém. To je ale problém pro mě. Raději si kupím Stardew Valley a budu si dělat vlastní farmu. Nebo si koupím Eschalon, kterej je z mýho pohledu slušný RPG ze "starých" časů.
Aby bylo jasno - přijel jsem ve tři v noci domu, vrazil Skyrim do PS3 a oněměl úžasem. Hru jsem si vychutnával, hltal ji. Ale po získání poslední trofeje (s první a v té době jedinou postavou) jsem si řekl "A dál?" a teď odpovídám "A dál nic. Ta hra skončila, dala mi vše co mohla a teď je vyčerpaná a nemá smysl ji hrát".
A ještě dodám k tomu, jak je hra "obtížná" (bavíme se o střední obtížnosti) - dohrál jsem Skyrim s buranem, kterej nevzal NIKDY do ruky nic jinýho, než obouruční kladivo. Dovedeš si představit, jak se asi zabíjí drak kladivem? A dohrál jsem to i tak... Je potřeba něco dodávat? Ta hra je tak mainstreamová, jak to jen jde.
Ze tys Morrowind vzivote nehral? To by totiz odpovidalo tomu, ze nemas naprosto paru o tom jak jeho mechaniky fungujou. Specielne alchymie.
Protoze kazdej kdo to hral tak vi, ze staci vyrobit (nebo splasit) lektvar vylepsujici alchemku, vypit, a vyrobit dalsi, lepsi a tak porad dokola. Po nekolika iteracich se dostanes k tomu, ze tvoje lektvary maji vydrz v mesicich a ucinky ktery ti zlepsujou vlastnosti o mililony %. A neni to zadnej cheat, takhle to proste funguje.
Takze naprosto v klidu udelas z valecnika tichoslapka, kterej slohne cokoli komukoli za bilyho dne.
Morrowind hraju od roku 2003 dodnes. Dohrál jsem ho jen jednou, ale našlapanou postavu, která by dojela příběh bz problémů, jsem měl nesčetněkrát.
O alchymii (případně enchanting a nejlépe obojím) vím, jen jsem ji nikdy nevyužíval tímhle stylem ;-) Ano, vím, že speedrun Morrowindu je v řádech minut a to díky alchymii. Mě ale většinou stačí Boots of blinding speed a Cuirass of Savior's hide. Pro speciální potřeby (plížení) si obstarám amulet s chameleonem od těch dvou, co Tě přepadnou (po nalezení prstenu ve vodě) někde na severu nedaleko Gnisis a nějakých trpasličích ruin.
Ocenil bych, kdybys na mě nechodil s tím, že jsem nehrál něco, k čemu přirovnávám něco jiného. Nemám totiž ve zvyku plácat o věcech, o kterých vím kulový. Díky.
Ad odbočka, možná by tě mohlo zaujmout https://microlite20.net/ Pravidla strčíš od jedný zadní kapsy, do druhý grimoár a bestiář. Do pytlíku s kostkama špačka od tužky a kus papíru a můžeš hrát.
[Ravise]
Diky za typ. Ja osobne dost posilhavam po strepech snu, ale bohuzel je problem s kym to hrat. Tady v okoli nikoho neznam, kdo by to hral. No a vetsina mych pratel se boji toho ze je budou mit pod kontrolou hrace a pribeh. Znam i takovy, kteri se ve hre bez tabulky ani nev****ou :( Ale ja osobne bych to strasne rad nekdy testl.... Me totiz tolik nezajimnaji mechaniky sveta( promazany skvele sestaveny hodinovy stroj), jako pribech hrdiny samotneho. Jako byl tu navrch na DRD2, ale z podobnych duvodu se to odklada - a ten je porad o dost mechanictejsi, nez SN...