Zónový systém tak, jak ho vytvořil Ansel Adams není nic jiného než mapování scény do deseti jasových zón od zcela černé až po bílou - jinými slovy, fotograf je už při fotografování schopen volbou expozice přesně stanovit, kde v tomto rozsahu deseti zón se bude fotografovaný objekt nacházet a tím určit jeho výsledné podání na fotografii. Aby však byl výsledek spolehlivý, je třeba dosahovat opakovatelných výsledků a tudíž je nutné mít plně zkalibrovaný celý proces vedoucí k výsledné fotografii od měření expozice až po vytvoření zvětšeniny. Zároveň je vhodné fotografovat na materiál s co největším expozičním rozsahem, což umožňuje pozicovat scénu v rámci zmíněných deseti zón, aniž by docházelo ke ztrátě kresby ve světlech nebo stínech. Obě zmíněné vlastnosti má hlavně klasický černobílý film, čili je ideálním médiem pro aplikaci zónového systému. Ten pak zároveň pomáhá představit si, jak bude barevná scéna vizualizována v odstínech šedé, protože se dá snadno zjistit, do které zóny bude ta která část obrazu spadat.
Na druhou stranu, samotný princip dělení obrazu do zón není IMHO nijak pevně spjat s černobílou fotografií a pokud by fotograf dosahoval stabilních výsledků v barevném procesu, nevidím důvod, proč by nešel aplikovat i zde.
Samotný LightZone pak rozhodně není určen pouze pro černobílé fotografie - to je, s dovolením, blbost. Z klasického zónového systému si de facto jen vypůjčuje princip řízení jasu a kontrastu snímku, kdy umožňuje vizualizovat rozdělení obrazu do jednotlivých zón a posléze pak tyto zóny posouvat či rozšiřovat a tím přidělovat danému rozsahu jasů originálního snímku jiný (větší, menší či posunutý) rozsah jasů ve výsledném upraveném snímku. V podstatě se dá říct, že podobného efektu lze dosáhnout třeba s pomocí křivek (curves), nicméně je fakt, že se zónami v LightZone je to jednoduší a mnohem snáze představitelné (viz videa u LightCrafts).
Jinak je dobře, že když zvolili v LightCrafts jako programovací jazyk Javu, tak nakonec přeci jen spějí i k oficiální verzi pro Linux - po starších verzích vydaných tak trochu bokem už se zdálo, že to celé usne a bude existovat jen verze pro Windows a MacOS. Jenom nechápu, co je to v poslední době za módu používat černé uživatelské rozhraní...