To je bohužel úděl dnešního internetu, kde se původní idea (nezávislé stanice, kde rozdíl mezi serverem a klientem je pouze v konfiguraci) vytratila a dnes tu máme silně centralizované prostředí s pár velkými poskytovateli obsahu.
Já třeba nechápu, proč když chci komunikovat s někým v protějším paneláku, proč by data měla téct přes servery bůh-ví-kde, když by přitom vlastně ani nemusela opustit síť našeho společného ISP. Celkem by mě zajímalo, kolik internetem teče takových dat tam a zpátky, ačkoli by vlastně téct vůbec nemusela.
Cituji "To je bohužel úděl dnešního internetu, kde se původní idea (nezávislé stanice, kde rozdíl mezi serverem a klientem je pouze v konfiguraci) vytratila"
NE, to není pravda. To byla jenom PR a marketingová kampaň pro phisning slaboduchých a věřících, jejíž cílem bylo zvětšit uživatelskou základnu.
Mimochodem nechat se napálit napoprvé je zkušenost ale nepoučit se z toho je už znakem debility.
Myslím, že původní idea byla skutečně jen propojit počítače a zjistit, k čemu to může být dobré. A různí lidé a různé firmy pak realizovaly svou vizi a své podnikatelské záměry. To není nutně špatně.
Že to skončilo tak, že miliardy lidí jsou prakticky jen konzumenty obsahu, připojení k jedinému ISP a vedou svůj banální společenský život na několika málo sociálních sítích, kde se s neuvěřitelnou lehkomyslností vzdávají svého soukromí - to je už tragédie lidské nátury.
Lehkomyslnost jde obvykle řešit vzděláním nebo nepříjemnou životní zkušeností. Zkušenost třeba s vlivem Facebooku na politiku už nějakou máme a příjemná moc není, zbývá počkat, co si z toho lid vezme.
25. 3. 2021, 11:08 editováno autorem komentáře
"původní idea byla skutečně jen propojit počítače a zjistit, k čemu to může být dobré. A různí lidé a různé firmy pak realizovaly svou vizi a své podnikatelské záměry."
Propojeni pocitacu neni idea, ale technologicke reseni po kterem se muze sirit pravda a laska uplne stejne jako fasismus.
Idea by byla kdyby nekdo napriklad tvrdil ze "propojeni pocitacu ucini snadnejsim sireni informaci, coz povede k vetsi vzdelanosti lidstva". Ale to by byla mylna idea jak se ukazuje...
Neviem, ci taka idea tu niekedy bola. Ak bola, tak len v uplnych zaciatkoch.
Centralziacia(v roznych aspektoch) bol logicky a nevyhnutny krok. Pzori si klasicku pocitacovu siet. V malej sieti vies fungovat decentralizovane ale s narastom poctu klientov uz to je cim dalej, tym viacej problematicke a potrebujes centralizovane sluzby aby to cele vedel efektivne udrzat v chode a vedel vymienat data a dal o sebe vediet.
Vo vecsich setach uz mas DNS, AD, a dalsie centralizovane sluzby, ktore ti pomahaju.
Dnes je silna centralziacia poskyovatelov obsahu a rovnako je to logicky krok. Tu uz je potreba nejakeho regulatora aby sa to cele nezvrhlo. Toto nieje problem len internetu. To iste plati aj v inych odvetviach.
K teme
Ale aby nemuseli opustit siet vasho spolocneho ISP, tak to by ste na seba museli priamo vidiet.
Takze ziadne devatero NAT, dalej tie appky by si museli udzriavat vlastnu tabulku hostov. Z toho plynu dalsie problemy. Ako udrziavat tu tabulku aktualnu? Ako ju updatovat, mazat z nej zaznamy, pridavat,...? Co ked mam viacero zariadeni? Ako zariadit aby som vystupoval ako jeden a ten isty user? Bol by to otvoreny kanal ako riesit jeho zabezpecenie, spam,....?
Pojde to nejako urobit ale uznaj, ze na globalne nasadenie to nieje. Preto tu existuju prostrednici, ktori riesia tieto problemy a data tecu mimo vasho spolocneho ISP. To, ze tie data niekto vyuziva aj na nieco ine je vedlajsi efekt toho, ze ludia si zvykli mat na interente veci zadarmo. Z toho zacarovaneho kruku jednoducha cesta nevedie.
Take klasicke telefony a telef. siete boli(su) niecim takym.
Obavam se, ze presne o tom to je. Nemam zadne statistiky, ale co jsem vypozoroval tak to vypada asi takhle:
Z tech nejpouzivanejsich to je Skype, ktery uz M$ vlastni a ktery se prosadil hlavne ve firmach a na uradech. Pak je tu Diskord, ktery ma zakladnu hlavne u "beznych" uzivatelu napric platformami. Nemaly podil uzivatelu Discordu jsou hraci a to nejen pocitacovych her (treba DnD, u nas Draci Doupe se taky dost vali pres Diskord). No a nakonec Viber, o kterem posledni dobou nestekne ani pes. A ten zbytek nestoji ani za rec (napr, moznost volat pres FB). Vychazi mi, ze koupi Diskordu si M$ zajisti slusnou a tezko otresitelnou pozici v tomto segmentu IT. Zvlast pokud ho propoji se Skype. Navic se mi zda, ze tu bude i urcita souvislost s nedavnou koupi nekterych hernich studii.
Jo pokud M$ neco umi, tak je to vycenichat prachy a trzni potencional. To zvladli fakt na vybornou. Jen zacinam mit strach jak to jednou dopadne, s tim jak se nam ted zacinaji nektere obludne molochy jeste vic rozpinat...
Bohuzel Skype po koupi MS dopadlo bidne - nejprve prestal fungovat Linux klient, pak i Windows klient (jedu W7.. na W10 me zatim nic nepresvedcilo). Pak z toho vznikla podivna HTML aplikace.. jeste ze mam macbook, kde ten skype klient jakz takz jede.
Me prijde divna ta akvizice dalsi kecaci site - protoze namisto toho, aby ze sveho produktu udelali neco co lidi chtej, tak ho totalne doprasi nacez lidi odejdou nekam jinam. Takze MS melo Skype.. a ted chce Discord. To je podobny jako kdyz bylo FB a muselo si poridit Whatsapp.. zcela nesmyslna investice, protoze monetizace je nerealna.
[RDa]
Nesmyslne by to bylo, kdyby bylo kam zdrhnout. Jenomze ono jaksi vicemene neni. S nenazranosti Microsoftu a Google jaksi cim dal vic ubiva manevrovaci prostor :(
Jak jsem psal vyse, konkurence je pomerne mala ne-li rovnou nevyznamna, protoze provozovat takovou sluzbu a v takove kvalite je pomerne financne a zdrojove narocne. A dokud existuje (byt sebemensi) konkurence, tak nemuze nijak efektivne zasahnout zadny regulator. Navic tu hraji urcitou roli socialni vazby - stejne jako u socialnich siti. Spouste lidi se nebude chtit znovu a zase migrovat. Podle me se M$ - pokud ta akvizice probehne - muze tesit na dalsi tucny soustecko.
A to, ze kam M$ slapne deset let trava neroste, sice vime, ale spousta lidi je proste nepoucitelna. A primo umerne tomu, jak nekolik malo uz tak prerostlich neotesancu roste, klesa kvalita poskytovanych sluzeb na relevantnosti: Ber co je a plat i kdyz to stoji za ***, nebo proste nic (to je taky hlavni duvod, proc mam takovou panickou hruzu ze stehovani desktopu na web). Staci se podivat, jak to vypada s ceskymi mobilnimi operatory - to dokonale ilustrativni obraz. Strasne mi to pripomina situaci v povidce "Zaslana posta" od Terryho Pratchetta...
25. 3. 2021, 03:11 editováno autorem komentáře
Když tu čtu některé ty komentáře, je vidět, že to píší lidi, co Discord nepoužívají nebo alespoň ne v jeho plném rozsahu. Není to jen o tom, že někomu zavoláte, jde především o komunitní servery, kde jsou tisíce lidí, boty atd.
Vyšší tiery serverů jsou dost drahé, samozřejmě měsíčně hrazené a pomalu každý Streamer a Youtuber takový server má a jedná so o opravdu výdělečné funkčnosti, které aktuálně nelze ničím jiným na trhu nahradit.
Doufám, že ten obchod neproběhne nebo pokud ano, tak to bude jedna z výjimek, kterou MS nepošle do kytek...
Skype uz fakticky neexistuje, puvodni distribuovana presnosova sit byla zlikvidovana jako prvni, nyni MS vse prevadi pod svoji "novou" platformu MS Teams. Stejne dopadne i Discord. Jde jen o prostou likvidaci konkurence. Tento scenar zname - nakup, slouceni, monopol, zisk (stagnace, vznik alternativ, nakup...).
Já bych s tím asi souhlasil, ale... MS koupil GitHub a v podstatě se nic nezměnilo. Spíš naopak. MS začal díky GH Actions likvidovat CI konkurenci - podívejme se třeba co se stalo s TravisCI (pro open-source už nepoužitelné, i když to má asi jinou příčinu), atd...
Takže bych to viděl spíš tak, že MS bude Discord integrovat třeba s GitHubem (konkurence pro Gitter) a popř. ho nabídne jako náhradu Slacku pro korporáty, které chcou Slack a ne Teams. Většinou mají korporáty teď asi obě varianty, ale možná Discord + Teams v jednom balíčku bude levnější než Slack + Teams.
Dva ruzni zakaznici maj jeden ten Slack a druhej Teams.. a ani jedno neslouzi k zlepseni prace. Pokud se s nekym nejste schopen domluvit po emailu a co je psano to je dano.. tak zadny zazracny nastroj vam s tim nepomuze.
A mam vysledovany trend - cim vyhajpovanejsi nastroje a kanaly zakaznik pozaduje, tim mene vubec vic co vlastne chce a nedokaze byt organizovanej a k cili smerujici. Prace ve vyvoji totiz neni jako vareni jidla, ze kydnete do hrnce vyvojare a ono z toho neco vznikne.
A vy tie nastroje pouzivate?
Ja som raz robil vo firme kde to mali pekne integrovane skoro so vsetkym co mali a bolo to jedine centralne pojitko ku vsetkemu.
Ked nepresiel build dalo to vediet do kanala a ludom ktory pridali kod. Kazda refencie na bug sa automaticky linkovala a zobrazil sa nahlad, zo specialneho kanala sa dali pustat buildy, deploy, ... zalozit bug, task, aj sam pre seba, ...
Pre mna parada, v podstate som tie okolite nastroje nepotreboval, toto vsetko integrovalo a spajalo.
To, že to nepotřebuješ ty ale přece neznamená, že by to neměl používat nikdo. Chat je dobrá věc když někdo potřebuje rychle poradit, gitter pro open source projekty je taky good. Prostě je to o nabídce a poptávce a když jsou firmy ochotné platit těžké prachy za Slack, tak proč jim nenabídnout něco podobného. Pokud to integrujou jak třeba GH Actions, tak to bude jasná volba.
Tak to mame podobne vo firme. Polovica (hlavne mladsi) presla na Slack a neda nanho dopustit. Skutocne je rychlejsie poslat spravu ako email. Mozes zavolat alebo pripnut screenshot. Druha ta starsia nechce o slacku ani pocut.
- email na takyto instant messanging je absolutne nevhodny
- notifikacia o buildoch su super
- teraz ked sme distancne tak je to nenahraditelny nastroj
Obdivuji lidi co dokazou delat novy vyvoj, a zaroven odpovidat okamzite na IM requesty k jinemu topicu. Pokud bezi IM, produktivita klesa (neni-li vase pozice ciste support).
Typicky je po IM vse nedostatecne polozene - kdy se musim doptat co vlastne tazatech chtel, pak nasleduje pauza.. a pak se to vyresi. Namisto toho, aby dodal vsechna relevantni data predem, a slo dotaz zodpovedet okamzite.
Stačí nemít notifikace a podívat se když má člověk čas. Hlavně teď když je 100% lidí na homeoffice je to prostě potřeba - a vem si že děláš někomu mentoring. Chceš aby posílal email když má nějaký problém a dostal odpověď za 2 dny? Když si v kanclu tak taky občas někdo přijde atd... Je to úplně normální.
@anonacct
1. Byla řeč o programátorech/vývojářích, ne mentoringu ...
2. Notifikace mít musím, od toho to přece je ne? Aby byl člověk okamžitě dostupný, takže "si je zapni prosím ..." řekli ...
Když si v kanclu tak taky občas někdo přijde
Jenomže to už vyžaduje jakési úsilí a je to vidět na rozdíl od otravování zbytečnými otázkami protože proste třeba úterý ...
@Ondra Satai Nekola
Ty se zaměř na obsah. Mentoring, nebo tomu říkej jak chceš, není 1) nějaká žádná nutná podmínka a 2) v drtivé většině případů netvoří ani nějakou podstatnou část jak komunikace, tak pracovní náplně. Nejčastěji se řeší projekt a většinu toho co vývojáři dělají znají ...
OMG mentoring byl jen příklad - někdy prostě nechceš nechat čekat někoho na nějakou základní věc 1 den. Mi to přijde úplně normální. Navíc třeba ve Slacku máš různé kanály. Můžeš mít důležitý kanál, kde jsou třeba jen 3-4 lidi, atd... Nebo nějaký globální kanál pro celý projekt, kam právě napíšeš, když chceš rychle něco vyřešit, on se vždycky někdo najde, kdo pomůže...
Já teda rád řeším věci hned, takže mi chat nevadí, ale věřím tomu, že jsou lidi, co chcou některé věci řešit týdny, v takovém případě je email ideální prostředek.
@L.
Tak v emailu se minimálně drží lépe vlákno - i společné. Ono něco na tom je, že jsou lidi zvyklí do mailu napsat víc právě proto, aby to netrvalo. A konkrétní výsledek u nás ve firmě? Kus valí po IM, kus po mailu, kus je v google doc - vytvářet tabulky se seznamem progresu v tabulkách mne vždy fascinovalo ...
Výhodu IM bych viděl nejspíš jenom v rychlé komunikaci přímo s kolegy vývojáři - to bude možná ono -> společná vlákna v IM a řešení různých zadání a obecných domluv je na prdlačku ...
26. 3. 2021, 12:46 editováno autorem komentáře