Za vynález se platí 20 let pak je patentově už nechráněn. Co takhle přestat blbnout a začít chápat autorská práva jako zakoupenou licenci například pokud je na planetě 20 miliard lidí a pokud bylo zaplaceno 20 miliard poplatků tak tu věc přestat zpoplatňovat proč dokola platit za jedu myšlenku třeba 100 krát znovu ??? Navíc proč něco platit pořád proč třeba OSA nevybírá poplatky za užívání českého jazyka a počtů vždyť to taky kdysi někdo vynalezl a je to originální a umělecké . Závěrem dokud bude platit že autorská práva mají neomezenou platnost tak budeme platit pořád dokola za nic.
Jazyk se vyvinul sam diky prostredi cele te komunity, ktera ho pouziva. Pocty jsou taky siroce kolaborativni dilo, (skoro) pricitat jednicku umeli i v praveku, kdyz skrabali na jeskyni pocty ulovenych zvirat.
stredne zdatny pravnik by dokazal zahrnuti jazyka a matematiky mezi chranena umelecka dila obhajit :-) , a i kdyby ne ... lobby prislusnych zajmovych skupin by to casem uspesne protlacila do zakona a nebylo by treba nic obhajovat.
No ted se plati minimalne trikrat ... kdyz si chci nahrat pisnicku z radia tak poplatek zaplatim za prazdnou kazetu (1), koncesionarsky poplatek za radio (2) a radio zaplati ose jezte poplatek za vysilani (3). Tomu se rika svinstvo...
a) koncesionářské poplatky zrušit úplně, je to fraška, taková daň-nedaň
b) poplatky za prázdná média jsou podobný nesmysl, ale pokud by se nahlas řeklo "můžete si kopírovat co chcete a odkud chcete", nevadil by mi
c) poplatek radia OSE je třetí nesmysl, rádia by si měla kupovat práva od jejich vlastníků za smluvní ceny. Pokud by nakoupila Romantické Casio Franty Vomáčky v ceně 1500 za rok a hrála to od rána do večera, nikdo by nemohl říct ani popel
Ad c: Vzdyt OSA existuje prave proto, ze ten zpusob, ktery popisujete, je organizacne prilis narocny, kazdy by se musel domlouvat s kazdym, cili slozitost n^2. Diky OSE je to jen slozitost n a celkem to i funguje.
To je mi jasné, že to je hrozně jednoduché a pohodlné. Jenomže to je snižování složitosti ve prospěch relativně nemnoha subjektů na úkor ostatních. Nevidím důvod, proč by to měla společnost trpět.
mafie typu OSA zastupuju len autorov. Potom existuju napr ine zaujmove zdruzenia za ucelom zisku, napr BMG, ktore vlastnia prava na pouzivanie nazvu interpreta (s ktorym maju zmluvu). Takze pridaj jeden (potencionalny) poplatok za pouzitie nazvu interpreta. :-D
je videt ze s osou nemas nic co docineni, protoze jeji fungovani je jak cerna skrinka. Vyrocni zpravy ma na kridovym papire, a bezny autor od ni dostane par haliru rocne (coz stezi zaplati poplatky za prichozi platbu)