Jsem toho názoru, že přítomní IT odborníci naprosto nechápou důvody zřizování e-občanek. Ty jsou jednoznačně dva:
1. Aby se na tom nějaké státem preferované firmy nakapsovaly
2. Aby ty doklady byly pokud možno obskurnější a snadněji zfalšovatelné než papírová občanka, aby se tudíž mohly "nežádoucím" osobám stávat "nehody" typu, že někdo prodal jejich nemovitost za pár babek a použil na to zfalšovanou jejich e-občanku. Což by v podstatě umožnilo daleko efektivnější likvidaci disentu, než jaká tady byla za Husáka.
Pro ten první bod je odborná kvalita a e-bezpečnost těchto dokladů irelevantní, pro ten druhý je dokonce škodlivá.
A ještě jedna "roztomilost": Citovaný paragraf "§ 15a, odst. 3 zákona o občanských průkazech" v podstatě znemožňuje petice (včetně občanské podpory kandidátů na presidenta), protože v peticích se vyžadují údaje z OP, aby byly příslušné podpisy ministerskými úředníky akceptovány jako platné, a tudíž by tvorba petičních archů byla porušením tohoto paragrafu a odstavce.
To je prostě problém právních bastlů, prosazovaných lidmi omezeného intelektu, kteří nejsou s to domyslet dopad toho, co vytvořili, v širších souvislostech. Případně je zde představa, jak to známe z minulého režimu, že některým se bude porušení zákona tolerovat (třeba některým zaměstnavatelům nebo organizátorům "správných" petic) a některým ne.
Já přesně tohle znám z oblasti hygienického a zdravotního zabezpečení letních dětských táborů za socíku. Existovala celá džungle předpisů, které si vzájemně natolik protiřečily, že v podstatě nebylo možné provozovat dětský tábor bez toho, aby nějaký z těchto předpisů nebyl porušen (prostě se všechny současně dodržet nedaly).
Praxe byla takové, že pionýrské a podnikové tábory fungovaly, protože se u nich porušení předpisů tolerovala, ale hned na začátku 70. let byli "za porušování hygienických předpisů" zlikvidováni skauti a junáci, protože jim se to netolerovalo.
Nebo ze zdravotnictví: Existuje hmotnostní limit pro zvedání břemen ženami, ale nevztahuje se na zdravotní sestry, "protože pacient není břemeno". Asi tím, že je ještě živý (pro mrtvoly si chodí černí havrani) nějak levituje a ta kila prostě nemá.
Trochu off-topic, ale pripomela mi to zminka o "problemu pravnich balastu". Tu na vltave nebo na proglasu (radio stanice) mluvil starosta z nejaky mensi vesnicky/mestecka, jak ted uz bude koncit a vzpominal, kdyz svoje prvni fukncni obdobi jeste jako predseda narodniho vyboru mel dva fochy se zakonama, ktere se tykaly jeho prace. Stratuje 90s poznamenal boom, kterej jim zakonama naplnil cituji 2 skrine, tzn. exponencialne narostl obsah, u tohoto obsahu pak narustal pocet situaci s nejasnym pravnim postoj ruznych pravnich subjektu, tj. u plno veci je tezke rici: "znamena to tohle a ne nic jineho"... a v tomhle se motame vsude a zamotavame ... :-))) jsme hovada stejne
Dost hrozný problém jsou přílepky, protože např. v zákoně, upravujícím povinnosti vedoucího masny může být závazná charakteristika motorových olejů. V tom se v podstatě nevyznají ani právníci (a sranda je, že, na rozdíl od normálních lidí, nenesou soudci nebo prokurátoři či advokáti za nezvládnutí toho mišmaše žádnou právní odpovědnost).