Opher Lalel čeká na instrukce z ústředí.
Až to vypiluje, dozvíme se o pomýlenosti vedení města Mnichova. Je nad Slunce jasné, že jsou pod dočasným vlivem nekalých živlů a v podstatě neschopní posoudit, co dělají.
I batole dnes ví, že pravidelný nákup u Microsoftu je povinností každého občana, natož státní správy...
Jde o údaje jejich IT oddělení, které má velký zájem na tom, aby našlo "správná" čísla. V článku je bohužel čísel minimum. Chybí vyčíslení nákladů na migraci, správu, a v podstatě všechna podstatná čísla. Jako úspory jsou zmíněny jen náklady na licence MS Office, které ovšem na začátku měli, a upgradovat by je nemuseli. Plus cena HW, který by byl potřeba pro běh novější verze Windows. Fakt by mě zajímalo, jestli dnes běží Linux na těch strojích určených pro Windows 2000, s blikajícími CRT monitory v mizerném rozlišení, s pár desítkami MB RAM atd.
Podobných příběhů tu samozřejmě bylo víc. Například městečko Largo už v roce 2002 ušetřilo několikanásobek svého IT rozpočtu :)
V článku je odkaz na oficiální dokument mnichovské radnice, kde ty čísla máte. Migrace stála stejně, jako by stál přechod na nové verze Windows a Office (11,7 mil. € proti 11,8 mil. €). Cenu správy jsem tam nenašel, ale vzhledem k tomu, že počet hlášených problémů výrazně klesl, určitě se nezvýšila.
Řekl bych, že místo výměny celých počítačů se vyměnily jen ty monitory, případně myši a klávesnice. Stejně dneska státní správa běží na webových serverech, tak na co potřebujete 1 GiB RAM (minimální konfigurace pro Win7) na klientech?
Upgradovat by museli. Měli Windows XP a Office XP, Officům skončila podpora v červenci a pro nové Officy by museli aktualizovat počítače, což jak jistě víte znamená novou licenci Windows, takže by rovnou pořizovali Windows 7. Nebo se něco změnilo ve vašem tvrzení, že systém bez podpory nelze pořádně provozovat? ;)
Podpora Office XP skončila v červenci 2011. Migrace začala v roce 2003, s tím že nechtějí upgradovat. Kupovat licence Office jednou za 10 let (Office XP je z roku 2001) mi přijde celkem v pohodě, protože to vyjde podle ceníku na 770 Kč za rok. Samozřejmě na desítky tisíc strojů lze sjednat daleko lepší ceny. Na alternativní kancelářský balík je samozřejmě nutné mít podporu, a ta není zdarma. Sun za ní chtěl v roce 2009 v přepočtu 1440 Kč (nevím na jak dlouho); dnešní ceny neznám.
Pro ilustraci superhrubá mzda průměrného zaměstnance (tj. včetně odvodů) je v Německu 1.27 milionu Kč ročně. To se v přepočtu rovná nákladům na 1643 let licence MS Office :)
Dobre. Otazka tedy je: Potrebuji podporu nebo radsi helpdesk? MS podpora ma dost spatne jmeno. Nejdriv po va chteji kredistku, pak vam poradi reboot nebo ritual svate reinstalace. A kdyz se ukaze, ze je to jejich bug, tak se na vas s klidem vykaslou a prozradi vam, ze to snad bude odstraneno v pristi verzi, kterou si muzete koupit, jen co bude na krame.
Nevím co potřebujete vy :), ale firmy i státní správa potřebují obojí - helpdesk i podporu. Helpdesk typicky provádí registraci problému a předává ho řešitelům. Ti umí pořešit problémy HW, provést údržbu a vyřešit běžné problémy. Pokud si neporadí, předává se problém řešitelům-seniorům. Když se těm nezadaří, kontaktují podporu.
Problémy souvsející se zmršenou instalací (například smazané soubory), špatným nastavením apod. by měl vyřešit schopný helpdesk. Na podporu by měly chodit až výrazně složitější věci. Výsledkem pak může být třeba hotfix. Ten je typicky (ale ne vždy) zahrnut do příštího Service Packu. Vypadá to třeba takhle:
http://support.microsoft.com/kb/2504130
Mozna, ze kdyz jste statni sprava nebo dostatecne vypasena firma, tak se dockate i bugfixu. Mam ale neblahy dojem, ze kdyz budu bug reportovat ja, tak se na me ... a z vysoka. Kdyz jsem treba nahlasil kriticky bug v Abiwordu, zacali ho resit celkem rychle a uz by mel byt vyreseny. Nevim, jestli bych se namahal hlasit neco Microsoftu, protoze nejsem statni sprava. Asi by to melo stejny ucinek, jako kdybych zadal politiky, aby nekradli.
Pre statnu kasu je ovela lepsie ak sa zaplati vlastnym zamestnancom za udrzbu milion ako 100 000 za licencie. Preco ? Lebo tyto ludia odvedu 20% na priamej dani, 20% na DPH, dalej prispeju do nemocenskeho, socialneho poistenia a ich spotreba aspon z casti podpori domacu ekonomiku. Poplatok za licenice skonci v Redmonte a domaca eonomika ma z neho kulovy.
To je samozřejmě nesmysl. Společnost Microsoft platí daně v zemi, kde prodává, i když by mohla platit nižší daně v USA. Navíc implementaci, správu a podporu provádějí místní lidé, a MS tak vytváří velkou spoustu vysoce kvalifikovaných pracovních míst u partnerských firem.