Je vidět, že soustavný tlak minoritní skupiny uživatelů dokáže divy. Několik, kteří pohrozili odchodem ke konkurenci, znám, ale byly to malé ryby. Tady se s největší pravděpodobností muselo stát něco jiného. Nějaká významnější firma, která má u KB účet a primárně využívá Firefox nebo Operu pro svůj intranet pohrozila odchodem ke konkurenci.
Ja bych spis tipoval dva uplne jine faktory: (1) kvuli Windows Vista to museli zmenit a (2) rozhodl o tom nekdo, kdo vi, ze internetove bankovnictvi ma byt multiplatformni. Cert vi, kdo rozhodl nasadit ten puvodni paskvil.
problem je ze "puvodni paskvil" vznikl v dobe kdy 99% ceskeho internetu ovladalo IE a rozdily v implementacich JS byly prilis velke na to aby se vyplato investovat do vyvoje na opravdu minoritni platformu.
a svete div se, casem pak neni jednoduche proste jenom tak pridat podporu. stoji nejake usili, ktere ale firma neudela sama od sebe, ale musi jim to nekdo zaplatit. navic dnes uz jsme v dobe, kdyz se rozdily mezi prohlizeci stavaji mensimi, takze predelavka stoji mene usili, a to vynalozene usili, uz ma nejaky smysl, protoze to nedelame pro 3 uzivatele, ale jejich pocet rapidne stoupa.
uplne na zacatku byl podepisovaci aplet activex - ale to se zmenilo - uz davno je to java a uz davno nastesti i java od sunu (neni vyzadovana MS implementace javy)
Chapu, ze popisujete, jak to bylo. Ale tak to byt nemelo!
Davne marketingove kampane typu "Internet je mrtvy, at zije Microsoft Netwok" nastesti vysumely do ztracena. Hlavne kvuli lidem z univerzit, kterym se podarilo presvedcit verejnost a kolegy, ze internet je perspektivni, a ze ma zustat multiplatformni. A pak si nejaky chytrolin z KB vymyslel, ze zastoupeni IE je 99%, a proto se to napise jen pro IE. V dobe, kdy jine (zahranicni) banky davno pouzivaly multiplatformni reseni. (Vim to, protoze jsem v te dobe jejich internetove bankovnictvi pouzival). Proste od pocatku slo o spatnou volbu a vymluvy, ze se veci postupne upravovaly, na tom nic nezmeni.
Pracoval jsem ve firme, ktera produkuje SW i HW, takze jiste predstavy mam.
V dobe, kdy internetove bankovnictvi v CR jeste neexistovalo, jsem mel online konto u svedske Postbanken. Detaily reseni si uz nepamatuji, ale z hlediska uzivatele se to jevilo jako staticke webove formulare, pristup byl pres heslo a spojeni bylo sifrovano pres SSL. Fungovalo to z IE na Windows i z Netscape na Linuxu. Tohle reseni pro domaci uzivatele se dalo realizovat rychle a s minimalnimi naklady.
Kdyz se v CR zacalo zavadet internetove bankovnictvi, tak zahranicni banky zvysily uroven zabezpeceni. Pridaly jednorazove kody (severska Nordea), pripadne kalkulatory (svedska Föreningsparbanken, nyni Swedbank). Uzivatelske prostredi zacalo byt interaktivni, ale princip byl stejny - webove formulare a spojeni sifrovane pres SSL. Detaily jejich reseni si muzete zjistit sam na http://www.nordea.se a http://www.swedbank.se/.
Nerikejte mi, ze Komercni banka nemela dostatek penez, aby pouzila podobne reseni. Takove aplikace (jednodussi a nefinancni) nam zde pisi studenti v ramci dvoumesicniho pobytu. Spis si myslim, ze si znovu-vynalezanim kola chtel nekdo privydelat a stvoril pritom zmetek.
Proste trvam na svem, ze puvodni rozhodnuti KB bylo z technickeho hlediska velmi spatne a neochota s tim cokoliv zasadniho udelat veci vubec neprospela.
"... víte, jaké je to se zákazníky, jejich požadavky a penězi, které jsou ochotni za ně zaplatit"?
Ano, vím to. A také vím, že analytik je tam od toho, aby zákazníkovi pomohl a navrhl mu nejlepší řešení. (Přesněji - aby za něj přemýšlel). Odpověď:"Navrhl jsem chybné řešení, protože zákazník měl chybné požadavky" není odpověď ale přiznání neschopnosti!
PS.Možná že vás překvapím, ale i Linux už vyspěl natolik, že zná i nabodeníčka.
Já jsem měl jednoho studenta, který skoro nechodil na cvičení, ale jeho tatínek za to v KB mohl!
Abych mu mohl dát zápočet, tak jsem mu dal navíc domácí úkol. Místo řešení mi přinesl filosofickou úvahu, proč to (asi) nepůjde.
Výsledek byl takový, že jsem mu řekl, aby mu to tatínke v KB a celé tamní oddělení pomohol udělat, neb jinak zápočet nedostane. A že bude dobře, když se konečně v KB něco přiučí o principech WWW.
Nakonec všem po třech nedělích nic jiného nezbylo, než že se to doučili - a synek zápočet dostal.
Takže vysvětlení, jak to (před 3 lety) v KB chodilo je úplně jiné. Draze KB platí experty, kteří mají zasadní mezery i pro baklářské vzdělání.
Pokud management rozhoduje na základě toho, co je TEĎ a nikoliv trendů, případně vizí, co bude za pár let, tak je ten management značně nekompetentní. Rozhoduje-li totiž o implementaci systému, který, jak správně píšete, není jednoduché změnit a hlavně musí se to zaplatit, je velmi prozíravé brát v potaz to, co může přijít. A byla-li situace taková, že implementace Microsoft bankingu by stála X MKč a implementace Internet bankingu 1,3X MKč, přičemž v případná změna v budoucnosti z Microsoft bankingu na Internet banking (čili to, co předvádí dnes) by vyšla na třeba 3X MKč, jen opravdu hlupák by těch 30% ušetřil s vizí trojnásobných nákladů v budoucnosti.
Ano, mohlo se stát, že by se svět vyvíjel jinak, dnes by nebyl žádný Internet, ale jen Microsoft Network. Zajímavé, že na tuto variantu vsadili výhradně pánové z Komerční banky a Waldviertel bank, ostatní včas pochopili, že varianta Microsoft Networku není reálná. V tom vidím jednoznačné selhání managementu KB, které banku stálo velkou ztrátu renomé a obávám se, že finanční úspora díky implementaci Microsoft bankingu v počátku se jim silně nevyplatila.
Myslím že to určite aspoň zčasti súvisí s príchodom mBanky na český a slovenský trh. mBanka sľubuje podporu Firefoxu a Linuxu od začiatku ako samozrejmosť. Viď fórum:
Nevím nevím... Na českém trhu pod Linuxem v pohodě chodí eBanka, ČS, ČSOB (včetně PS), na Slovensku mám pocit, že byla kdysi dokonce lepší situace než u nás. O nějaké mBank jsem dosud neslyšel, ale ten jejich slogan vypadá sympaticky. Pokud to bude skutečná štika v našem rybníce, bude to fajn.