Cože? Asi mi to dneska nemyslí, ale:
"Naopak i když jen malá část řidičů je online navigací poslána vedlejšími cestami, které sice některým řidičům cestu zkrátí, je ve výsledku celková zácpa delší, než když by všichni zůstali na hlavním tahu."
Jak může být zácpa delší, když je část řidičů odkloněna mimo? Nechce se mi probírat originálním článkem, ale celé mi to přijde jako výzkum, který se dělá jen proto, aby se někdo nenudil.
To mne sice napadlo, ale přijde mi to jako hloupost. Za prvé mne navigace nemusí vrátit na původní cestu, může mne vést vhodnou alternativou. A za druhé, když ti řidiči stojí v koloně, a já si ji objedu, tak koho zdržuju? Snad ne ty stojící? Za tím místem je přece prázdno, vždyť právě tomu ucpanému místu se vyhýbám, takže tam logicky nemá moc co kdo jet, nebo jen minimum lidí, kam se zařadím hravě. Nehledě na to, že by s tím ten algoritmus měl počítat.
Běžně potkávám dva případy na úseku D1 Holubice - Rohlenka - Brno. Předpokládejme kolonu začínající (ve směru jízdy) kousek za nájezdem 210 Holubice a končící někde za Sjezdem Rohlenka (řekněme cca 204).
1) Řidič potřebuje stejně jet po dálnici dále, tak ho navigace navede na paralelní 430 v úseku Holubice - Rohlenka. Na Rohlence se připojí zpět a zpomalí tím průběžný pruh. Navic pouze předběhne frontu, ale kolonu stejně zahustí. Jen jinde.
2) Zároveň způsobil (pokud není sám) další zácpu na 430, obzvláště na křižovatce s R50 tady: https://en.mapy.cz/s/2tIqo - a pak kaskádovitě i na samotné R50 směrem ke Slavkovu (občas i několik kilometrů).
A proč by měla online navigace, která o provozu ví a tím pádem i ví, že by mě stejně vrátila do kolony, takhle špatně navigovat? Mě navigace v drtivé většině případů navede zpátky až za místem, kde kolona končí (kvůli nehodě, zúžení nebo jinému problému).
Navíc tady chybí ta hlavní teze, kterou ignoruje drtivá většina dopravních "expertů". Čím rychleji dojedou auta z bodu A do bodu B, tím méně jich bude v jednom okamžiku na silnici. Pokud zkrátka auta urychlím (jakýmkoliv způsobem), snížím hustotu provozu a kolony rozpustím.
Jel jste někdy po dálnici? Viděl jste jak vypadá první nájezd za kolonou? Evenentně ne. Proto vám povím, že na takovém nájezdu není vůbec žádná doprava po dálnici, takže všechna aut ta, najíždějí zcela plynule a nevznikne tam vůbec žádné zpomalení.
Teze té studie je právě chybná. Online navigace jednoznačně zrychlí auta, která jí používají. Zvýší sice provoz na objízdných trasách, ale pokud by i ten měl neúměrně narůst, najde buďto jiné objízdné trasy nebo ponechá auta v koloně, protože objezd už také není výhodný. Tedy distribuuje auta rovnoměrně tak, aby se dostupné kapacity využily na maximum.
Bez toho by na jedné trase vznikla obrovská kolona a některé objízdné trasy by zely prázdnotou. To rozhodně není optimální stav.
Tohle je špatný příklad. Během rekonstrukce se najíždělo u Rohlenky přímo do pravého pruhu (byl to nájezd v zúžení). Což zpomalovalo jak pravý pruh, tak všechny, kdo se připojovali. Jakmile je problém před nájezdem u Rohlenky, tak se auta připojují plynule a bez větších problémů, i když 430 nestíhá. A i v případě, že je zacpaná 430, tak je rychlejší po ní jet, kolona se pohybuje mnohem rychleji než ta na D1. Případně i 430 jde objet přes Pozořice nebo jenom Tvarožnou, ale téměř nikdy to není rychlejší, než popojíždět v koloně na 430. Denní zkušenost.
Problém je v tom, že navigace ani řidič nedokáže vyhodnotit situaci na začátku kolony. Někdy je mnohem rychlejší situaci objet i za cenu jízdy v jiné koloně na objízdné trase, protože dálnice je kompletně zablokovaná na několik hodin a jindy je to pomalejší, protože dálnice popojíždí. Upřímně řečeno, radši pojedu pomalu objízdnou trasou, než riskovat, že na dálnici budu stát dvě nebo tři hodiny, než hasiči odklidí převrácený kamion. Párkrát do roka se přesně tohle stane i na úseku Brno-Vyškov a díky aplikaci TudyNE jsem se několika těmto situacím s úspěchem vyhnul. Do Vyškova pak jezdím přes Ochoz - Březinu - Bukovinu - Bukovinku - Račice - Pístovice - Drnovice, protože při těchto situacích je to nejrychlejší cesta (z Líšně asi o 10-20 minut delší cesta, než když by se jelo po dálnici).
To je přece logické: ti, co stojí na dálnici na hlavním tahu blokují jen tu dálnici. Jakmile začnou sjíždět, tak zablokují i objízdné (méně kapacitní) silnice, na kterých zůstanou viset i řidiči, kteří nejedou po dálnici a v pohodě by projeli. Takže množství zablokovaných aut i silnic se tímto (zbytečně) zvýší.
Coz neni pravda, protoze pokud ta navigace funguje jak ma, tak jakmile hustota provozu vzroste, zacne nabizet dalsi trasy. Typicky si ale ridic ktery to zna umi vybrat vzdy lepsi trasu, nez jakou mu navigace nabidne. Prave proto, ze navigace poslou ridice prevazne na jednu trasu, protoze nefunguji.
Navigace to nevi, protoze pokud tam jede jedno auto za hodinu, tak ani vedet nemuze ... typicky totiz navigace posle ridice na soubeznou silnici, o ktery vsichni vedi, ze se ucpe, ale v dany okamzik jeste ucpana byt nemusi. Jakmile na ni ale najedes, nemusis mit moznost se z ni uz dostat. Kdyz si ridic vybere jinou trasu (po 3kach vesnicema), kde projede jednou za 1/2 dne traktor, tak sice navigace netusi, ale ridic vi, ze na tyhle silnicky navigace jen tak nekoho neposle = projede v pohode.
Pokud tam jede jedno auto za hodinu, tak je ta trasa nejspíš volná. Jakmile tam najede aut moc a začne se to zpomalovat, navigace to už bude vědět.
Samozřejmě se navigace vše dozví se zpožděním pár minut než problém zaregistruje. Ale i tak je dobré vědět o problému o pár minut dýl než vůbec.
Pokud by se úplně ucpala nějaká objízdná trasa po okresce (což je nepravděpodobný, kolony ano, ale úplný zásek se moc neděje), můžu se vždycky otočit a vrátit zpátky na dálnici. Z dálnice, pokud minu sjezd. se už pryč nedostanu.
jenže ty navigace vycházej z aktuálního stavu, neuměj odhadovat budoucnost a ani nemaj všechny informace a dostávaj je se zpožděnim. Například na dálnici je kilometrová kolona s desetiminutovym spožděnim. To stačí aby se vyhodnotilo, že souběžná šestikilometrová objížďka na jedničce je volnější a zrovna se vyplatí, takže tam začne posílat lidi. Pro ty co sjedou jako první je to fajn, jenže poslední kilák objížďky je obec se semaforama co takový nápor nezvládne a tam se to postupně zaseká a na objížďce vznikne šestikilometrová kolona s půlhodinovym zpožděnim, tedy výrazně horší stav než byl původně na té dálnici. Ty co stojej na objížďce už se na dálnici jednoduše nedostanou, protože otočit se nedá a na vedlejší trasy po trojkách v dané lokalitě navigace neposílá. A na objízdné trase je kolona ještě hodinu po tom, co problém na dálnici zmizel. Takže těm co podle navigace odbočili jako první to pomohlo, těm co odbočili později, kdy problém na objížďce zatím nebyl, ale už na něj bylo masivním sjížděním zaděláno, to uškodilo a navíc to uškodilo těm co původně po dálnici nejeli. A místní co to znali a nespoléhali jen na online navigaci to objížděli po místních silničkách, zatímco ti s online navigací stáli v koloně na jedničce.
Někdy navigace pomůže, už jsem na jedné 350km cestě potkal 3 velké záseky a waze mě poslalo na snad 100km objížďky celkem a všemu jsem se vyhnul s minimálním dopadem na prodloužení cesty. Ale to nefunguje vždy. Nejednou se mi stalo, že jsem podle waze odbočil a po deseti minutách trasa hezky zčervenala a já zjistil, že jsem si naběhl na vidle a waze se jen zeptalo, jestli chci reportovat kolonu. Přitom daný problém byl predikovatelný.
To je hezký konstrukt, jenže dost nereálný. Navigace mě pošle klidně po polní cestě, pokud uzná, že to je výhodnější. Zná všechny trasy (včetně lokálních silniček) a rychlosti jejich průjezdu.
Také ví, že pokud na objízdnou trasu pošle moc aut, tak se zasekne. Poprvé to možná udělá, podruhé už ne. Ví, jakým způsobem se provoz zpomalí při zvýšené dopravě.
Mně se něco podobného stalo jenom párkrát, když například na objížďce silnici rozkopali a postavili tam semafory s jednosměrným střídavým provozem. Pak vznikla kolona, kterou Waze nemohl očekávat. Ale i tak byla to objížďka rychlejší než zůstat na dálnici.
Možnost A: Ucpaný hlavní tah, fronta za ucpávkou 2km, čekání 20 minut.
Možnost B: Ucpaný hlavní tah, odkloněno 50% vozidel, fronta 1km, čekání 10 minut. Na objízdné trase navíc pět EOBD*, u každýho průjezd 40% času s taktem dvě minuty (jedeš na třetí zelenou kvůli zvýšení dopravy) a nižší rychlostí, než na hlavním tahu za ucpávkou... Sečti délku kolony na hlavním tahu a na objížďce...
*) EOBD = Elektro Optický Blokovač Dopravy, lidově semafor
No ono stačí, když se stane něco na D1 od Vyškova u exitu ve Slatině. Okamžitě začnou lidi najíždět na starou, zasekají kruháč ve Slatině, ucpou Slatinu, ucpou Tuřany, ucpou Chrlice a Brněnský Ivanovice a rychlost dopravy na obvodu Brna je skoro nulová. Pak ke průjezd z Líšně do Modřic pod 80 minut zázrak, pokud nekličkuješ jak zajíc mimo hlavní cesty.
V tvém modelu nepočítáš se dvěma zásadními faktory.
1. Když se hlavní tah ucpe, tak se to ostatní řidiči snaží objet i bez informace o provozu, protože se zácpa protáhne k nejbližší křižovatce a oni tam sjedou. Následně se chaoticky motají v neznámém terénu a ucpou okolní trasy.¨
2. Pokud info o dopravě mají i účastníci mimo ten hlavní tah, tak se samozřejmě vyhnou i těm následným zácpám. Většinou platí, že kde je hodně dopravy, je i hodně možností.
A navíc tam máš jednu zásadní chybu - navigace o rychlosti provozu tě nepošle do těch semaforů pokud je před tebou zácpa 10 min, protože průjezd tou objížďkou je mnohem delší.
Jako je možné, že to postihne více řidičů, ale pokud odfiltrujeme zdržení které je zanedbatelné, tak jich víc být prostě nemůže.
Chceš říct, že máš nějaké údaje o tom jak daná situace vypadá s chytrou navigací a bez, které dokládají, že chytrá celkově zhoršuje dopravu?
Tak třeba tu odkazovanou studii. Máš nějaké údaje o tom, že chytrá navigace dopravu nezhoršuje?
Chápeš, že chytrá navi ovlivní lidi na celém území tak, že se k takové zácpě nepřiblíží třeba ani na 20 kilometrů?
Můžu vědět, jak to udělá, když v okruhu těch 20 kilometrů má cíl?
> Tak třeba tu odkazovanou studii.
Jak píšu jinde, z toho videa je patrné, že tu chytrou navi počítali blbě, protože trasy které by pomohly zlepšit SV směr nejsou znatelně rozdílné. Navíc velká zácpa ovlivní auta, která jsou třeba 100km daleko, tak rozsáhlá ta jejich studie evidentně nebyla.
Prostě by se muselo odsimulovat ohromné území, protože jen v okolí Prahy je možnost jet ve směru východ-západ přes prosek nebo po jižní spojce, SJ jsou možnosti tunel, magistrála nebo průmyslová. Z Prahy do Olomouce je možnost D1 nebo D11 atd.
> Můžu vědět, jak to udělá, když v okruhu těch 20 kilometrů má cíl?
To se samozřejmě týká aut, která tam cíl nemají
Myslím, že by sis ji spíše měl přečíst ty, protože všechny závěry v tom odkazovaném článku (který cituje ze studie) jsou v podmiňovacím tvaru.
Čili na můj dotaz
"Chceš říct, že máš nějaké údaje o tom jak daná situace vypadá s chytrou navigací a bez, které dokládají, že chytrá celkově zhoršuje dopravu?"
je odpověď
"Tak třeba tu odkazovanou studii"
vadná.
Oni mají argument, že bez navi většina lidí trčí na dálnici i když mohou sjet. Kdo někdy jel po dálnici u nás, tak ví, že v ČR je chování řidičů naprosto odlišné - jakmile zácpa dosáhne k nějakému sjezdu, tak řidiči okamžitě zaplaví bezprostřední okolí i bez navigace. Zde tedy chytrá navi objektivně zlepšuje situaci (protože se jí může podařit část řidičů poslat trasou, kde nikoho znatelně nezdrží) a tedy máme protipříklad :-)
V Německu, nevím jestli všude, ale na dálnici Drážďany Berlín to znám z vlastní zkušenosti, mají od každého sjezdu značenou trasu po lokálních komunikací na ten další. Má to tu výhodu, že když se něco semele a jeden segment dálnice je ucpaný, řidiči ho mohou objet, aniž by se musela ad hoc vytyčovat trasa objížďky.
Jinak se asi nedá srovnávat ta Kalifornie, kde je pustina a pár dálnic, s českou krajinou, která má jednu z nejhustších sítí silnic.
To vůbec nezpochybňuji.
Podstatné je doložit, že bez chytré navi by se tam ten provoz neodklonil a naopak, že chytrá navi nepomohla odklonem dopravy v celé oblasti. Tím myslím změnu tras třeba na území 30 tisíc km^2 kolem postiženého místa.
Ostatně by mě dost zajímal scénář kdy se někde vytvoří totální kolaps vlivem zařízení, které má v každém okamžiku celkem dobrou představu o provozu a v každém okamžiku hledá optimální trasu.
Mám zkušenost, že aktualizace je téměř okamžitá.
Ale i kdyby to bylo 5 minut - zkus mi prosím popsat nějaký realistický scénář toho totálního zacpání, spolu s množstvím aut, dobou průjezdu atd. A opravdu dbej pečlivě na to, že bez té navigace k tomu nedojde a že to pro zúčastněné bude znatelně lepší. Děkuji.
No a to je právě věc, kterou je nutno doložit včetně vlivu navigace atd.
Ze všech mých objížděk co jsem kdy jel si jen jedinkrát vybavuju situaci kdesi mezi Mnichovem a Norimberkem, za mnou i předemnou několik aut evidentně jedoucích dle google asi 20km přes prdelky. V místě připojení zpět na dálnici byla ve vesnici z naší strany kolona asi 5 minut a je jisté, že jsme zdrželi pár traktorů. Nicméně v průměru stále platilo, že těch co výrazně ušetřili bylo výrazně více. Takže v průměru pořád lepší dle navi.
Bych ani do toho netahal tu rychlost. Tu jde spíš o ten pocit, že se někam posouvám. Sice pomaleji, ale jedu. Nejsem v pasti, odkud není uniku.
Už jsem zažil situaci, kdy jsem byl u nehody mezi prvními. Už tam zachraňovalo dost lidí, takže jsem prokličkoval mezi troskami a jel dál, stejně jako ostatní auta za mnou.
Podle chytré navigace zpoždění, ale silnice průjezdná. Nevyplatí se to objíždět. O pár minut později dorazily složky integrovaného záchranného systému a cestu zavřeli úplně. Svodidla, otočit se nešlo, na pár hodin konečná.
Raději být v koloně na nějaké okresce, kde to v případě potřeby otočím do protisměru, ale pořád mám nějakou možnost jízdy, než na rychlostní komunikaci, kde můžu jen čekat.
2brk: Oni hlavne nasi soudruzi neumej tu dalnici zavrit na tom sjezdu a pripadne auta otocit, takze te tam klidne nechaj stat celej den (stalo se mi). Zato jeste hodiny a hodiny potom, co uz na miste zadnej problem neni, sviti na vsech cedulich ze tam problem je, pripadne to hlasaji soudruzi z CRo. A jestli neco zpusobuje zbytecnej provoz po mensich silnicich, tak prave tohle.
Velká část okresek je využívána z cca 10%. Není problém na ně poslat 10x tolik aut než jich tam normálně jezdí. Ano, pak jsou také objízdné trasy, o kterých vůbec nemá smysl uvažovat, například D5 přes Rokycany. Tam to je zasekané i normálně. Ale existuje ještě jedna o kousek delší trasa mimo Rokycany a ta bývá úplně volná. Řidiči bez online navigace vjedou do Rokycan a celé je zasekají. Ti s online navgací zvolí volnou objezdovou trasu.
Celé to vypadá nějak divně. Navigace lidi směruje na objížďku, ačkoli i ta je ucpaná, proč ji stále preferuje je iracionální. Na konci je pak vidět, že po ucpání alternativní trasy je kolona pořád stejně dlouhá, resp. není zkoumána její délka. Už jen z pohledu někoho, kdo pojede ke křižovatce/sjezdu, který není ucpán díky zácpě, protože vozidla odjela alternativní trasou je to výhoda.
Jak by situace vypadala, kdyby výchozí podmínka nebyla taková, že je provoz zastaven na 45 minut, ale jen na 15, nebo na 90 (45 je IMO nereálně málo, reálnější je nejméně 90 - nehoda, vyproštění, zadokumentování, odklizení). To už by kolony na hlavním tahu byly o dost delší. Mám podezření, že místo zácpy (málo alternativních tras) a 45 minut (akorát tak dost na to, aby se ucpalo okolí, ale ne víc aby se ucpala hlavní trasa a kolaps byl dokonalý s tím rozdílem, že díky alternativním trasám se zotavení povede rychleji) bylo zvoleno záměrně a poněkud v rozporu s reálnými podmínkami.
Situace na videu v 1:25 je taky trochu divná, proč zde cestující z jihu na západ jedou boční trasou přes sever, kde není možné uspokojit na křižovatce odbočení vlevo, pokud je řízená světelně (podle počtu pruhů a charakteru provozu nejspíše ano), tak má stejný počet aut jedoucích od jihu stejný počet "timeslotů" jako mimo zácpu od východu. A proč jedou tudy, když mohou využít kapacitnější hlavnější komunikace, app enabled cestující tím více, pokud je trasa více na sever ucpaná?
Otázkou je, komu má studie sloužit, pokud na ní spolupracují organizace s logy na začátku, tak mám lehké podezření, že za tím stojí lobbysté zastupující prodejce řešení chytrých měst. To by tak bylo, aby se lidé chytře navigovali a objížděli naše dopravně-bezpečnostně-zklidňovací opatření.
PS: nerad bych rouboval analogii do Čechistánské kotliny, kde je infrastruktura hodně odlišná.
PS2: zajímavé by bylo stejný algoritmus nakrmit například tím, že by některé semafory byly bez náhrady eliminovány apod.
Tak nějak vycházíš z předpokladu, že ta navigace má vlastní inteligenci a predikci a zná všechny vozidla i jejich cíle a parametry komunikací.
V reálu to musí být realizováno nějak takhle:
- V systému je mapa (graf)
- Na mapě jsou křižovatky (vrcholy) a cesty mezi nima (hrany)
- Každá cesta má dva parametry, dobu průjezdu tam a zpátky
- Data se aktualizují s pomocí vozidel, co tam jedou 9známá vzdálenost, reportuje se průměrná rychlost a z toho leze doba průjezdu)
- Aktualizace dat se musí dělat jako plovoucí průměr z několika vozidel, aby se nestalo, že si rodina dá čůrací pauzu na krajnici a odkloní to dopravu ze silnice.
A co se stane, pokud zavřou cestu?
t = 0s: Převrátí se kamión přes cestu, totální ucpávka. V systému je doba průjezdu 5 minut.
t = +10s: Auta za překážkou stojí, ale ještě se nedosáhlo průměrné doby průjezdu. Parametry v grafu se mění hodně pomalu (to aby se kvůli třeba přibrždění kvůli stádu srnek hned nepřesměrovala doprava).
t = +250s: Systému došlo, že je tam hodně aut na začátku úseku a měly by být před koncem, vyřazuje trasu. Hledá objížďku, u které je nejkratší čas. Ten za uplynulou hodinu měřilo pět aut, teď jich tam pošle najednou 150.
t= +300s: Řidiči začali reagovat a sjíždí na objížďku, o které systém neví nic, než že byla na 10 minut.
t= +500s: Řidiči na objížďce dojeli k opravovanýmu mostu (200m úsek s max. rychlostí 30km/h), kde je jednosměrný provoz řízený semaforem. Zelená je dvě minuty, těm pěti autům přidal v průměru minutu... V obou směrech má furt 10 minut.
t= +650s: Začíná registrovat zpomalení v jednom směru.
t = +780s: V prvním směru čas vylezl na 20 minut, ale další objížďka vychází na 25 minut. Takže nepřesměrovává a hrne tam další auta. Protisměr je furt na 10 minutách.
t = +850s: 1. směr se dostal se zpomalením nad 25 minut a začíná používat druhou objízdnou trasu. 2. směr začíná registrovat zdržení, ale furt do něho hrne další auta, protože je pod časem 2. náhradní trasy.
t = +1000s: Původní cesta neprůjezdná. 1. objížďka zasekaná na půl hodiny v obou směrech, na 2. objížďce přes vesnici se mají lidi problém míjet kvůli svozu popelnic...
t = +3600s: Odtažena překážka na hlavním tahu, začínají projíždět auta. U nich je potřeba odečíst dobu stání, jinak je čas nad dobou průjezdu objízdnou trasou a hlavní tah je ignorován, dokud jinde nebude ještě delší čas průjezdu.
t = +4200s: Zablokovaný auta začínají vyjíždět na hlavním tahu, systém ví, že už je může pomalu začít směrovat zpátky.
Díky že sis dal tu práci.
Co vím, tak google eviduje statistiky provozu, dovede říct typický průjezd v danou dobu, takže i o tom mostku bude "něco" vědět.
Pokud vezmu ten tvůj příklad bez navigace - ostatní řidiči se během pár desítek minut dozví, že je na dálnici problém, buď z rádia nebo se to ucpe až ke sjezdu. Začnou sjíždět, mostek ucpou taky, akorát že na to už je nikdo upozorňovat nebude. Navíc nevědí na jak dlouho to je, takže se budou otáčet a chaoticky prozkoumávat okolí.
A můj oblíbený argument - řidiči ve stokilovém okruhu o situaci nevědí skoro nic a nic se nepokusí je odklonit. Tohle může být u velkých ucpávek dost zásadní faktor. Ti co jedou dál můžou volit trasu, která vede stovky km jinudy a místu se zcela vyhnou.
A ze zkušenosti můžu říct, že popisovaná situace se mi stala asi jednou z desítek změn trasy.
Google bude o tom mostku "něco vědět", ale co? Že poslední dva týdny je tam v průměru minut zpoždění při pěti autech za hodinu? Jak z toho interpoluje zpoždění při 250 autech za hodinu?
Autonomně se rozhodující řidiči používají bez navigace podobný algoritmy, rozdíly jsou jenom v tom, že navigace může stihnout (ale nemusí) odklánět auta dřív, než je kolona vidět od sjezdu. Výsledkem je balancování několika tras tak, aby byl optimální průjezd.
A sranda nastane, pokud řidiči používají několik těchhle služeb a každá má jiný algoritmy. Pak se to může stát pěkně nepredikovatelný a dokážu si představit, že taková soustava M služeb (s měřením průjezdu coby zpětnou vazbou) na N cestách začne oscilovat. A to se pak teprve budou dít věci...
Já to třeba vidím každý pátek v praxi, protože řidiči v pátek nemyslí, ale spěchají, takže nehody jsou na denním pořádku. Vedlejší cesty zdaleka nemají takovou kapacitu ani neumožňují velkou rychlost jízdy a ničí se mnohem rychleji než hlavní. Spousta křižovatek vůbec nepočítá z dopravou z více směrů (např. během žní, odbočky k ochodům, silnice kolem zastávek s velkým množstvím chodců, úzká místa se střídavým provozem). Takže řidiči na vedlejších bloudí mnohem déle, zároveň ucpávají silnice pro lokální dopravu a zároveň zvyšují frekvenci oprav.
To není možné. Zhroucení provozu a přechody mezi stavy nelze s dostatečnou jistotou detekovat v čase menším než několik minut. To by při každém větším výkyvu v provozu začala navigace vést mimo dálnici a o pár desítek sekund později zase zpět. Určitě byste byl rád, kdyby vás navigace poslala na objízdnou trasu, jen protože kus před vámi začal předjíždět kamion a auta za ním zpomalují.
Ach jo. To opravdu potřebujete vysvětlit, že předjíždějící kamion nezpomalí celý úsek na 80, že sjezd a nájezd také něco zabere, že i na té objížďce budou překážky atd? Z těchto důvodů ve výsledku nevyjde dálnice pomalejší i kdybych jel půl cesty za kamionem. Možná snad výjezd z Olomouce na Mohelnici, tam je taková pěkná silnice hned vedle, ale beztak i tam se to něčím zkazí.
Stačí, když předjíždějící kamion na minutu zpomalí auta, která mají navigaci hlásící rychlost. Pokud by se měla situace v navigaci aktualizovat okamžitě či během pár sekund, tak uvidí razantní zpomalení provozu.
Ta objížďka přeci není stejně dlouhá. Takže stačí, když bude kratší, pak vůbec nevadí, že tam bude průměrná rychlost nižší než na té dálnici, pořád to výpočtem vyjde časově výhodněji. Takové úseky jsou třeba na D5 mezi kilometry 28 a 41 a 100 a 119.
2Sten: nechci ti do toho kecat, ale ani kamion nejezdi 30. Pokud budu uvazovat dalnici, tak rekneme ze limit nastavim na 50 a pokud v danym useku sou 2+ auta jedouci 50 a mene, tak to automaticky znamena ze tam nejaky problem je. To jeste porad nemusi znamenat, ze ma smysl to objizdet, ale uz je to indikace pro zhorseni vahy ty trasy.
Nechci ti do toho kecat, ale takhle to nefunguje. Co když je tam snížená rychlost na 30, protože se tam propadla vozovka mostu? To kvůli tomu pošleš všechna auta dlouhou a pomalou objížďkou? Navigace počítá průměrnou dobu průjezdu. To je všechno, co jí zajímá.
Ach jo, opravdu teď vážně říkáš o situaci, která se vyskytuje několikrát na D1, že nemůže nastat? Až ji zas rozkopou, tak si vem auto, vyjeď PHA - Brno kolem 7:00 a uvidíš to sám. Určitě se ti podaří chytit takový úsek, před kterým se vytvoří pomalu jedoucí špunt, ale celkový čas je asi tak 3-5 minut. Zažil jsem to tam mnohokrát.
A doufám, že mi nebudeš tvrdit, že 5 minut stihneš nahnat objížďkou.
Reseni nutnosti pouziti dalnice kolem Brna:
1) nejezdit po ni
2) kdyz uz musim, tak si to rozmyslet
3) zkust tam poslat nekoho jineho
4) podivat se do google a kdyz je tak 5minut a dve odbocky pred najezdem na dalnici volno, tak si hodit kostkou a kdyz padne 6ka, tak muzu jet, jet co nejrychleji, pronajmout si abnb v cilove destinaci a goto 1) kdyz chci jet do Brna
Mě je celkem jedno, že používáním navigace s informacemi o aktuálním stavu dopravy se celková zácpa zvětší. Mě to cestu urychlí a kdo nemá navigaci, tak ať si klidně čeká třeba jednou tolik, ale hlavní je, že já nemusím čekat. Ostatní mi jsou jedno, jejich problém, že nepoužili navigaci a zácpu taky neobjeli.
Má to něco do sebe, celá "inteligence" navigace ještě chce trochu dodělat. Osobní zkušenost z poslední doby je taková, že navigace zahlásí zácpu na dálnici s odhadovaným zpomalením na trase o 20 minut, doporučí objížďku po nízkokapacitní silnici. Na dálnici jsme opravdu popojížděli cca 10 minut v koloně, po zúženém místě pak plnou dálniční rychlostí dál. Když jsme vyzkoušeli doporučenou objížďku, tak průměrná rychlost na silnici byla o hodně nižší a silnička byla dost ucpaná, vizuálně hlavně nedálničním provozem (i traktor). Ve finále jsme objížďkou ztratili více času, než popojížděním na dálnici. Osobně nejspíše je problém objížděk způsoben kombinací několika faktorů. Kapacita silnice (včetně semaforů, křižovatek) a tedy relativně hodně nízká průměrná rychlost. Pokud jedu z Hodonína do Aše, tak si obvykle zapnu navigaci, a tedy google/waze má k dispozici data. Když jedu po boční silnici do Lídlu, tak se navigací vůbec neobtěžuji, nejspíše statisticky waze "vidí" výrazně méně provozu, než tam ve skutečnosti je.
Doporučuji zjistit si, jak to funguje. Vycházíte z mylných předpokladů. Waze neřeší "hustotu" dopravy, ale dobu průjezdu mezi uzly. Tu samozřejmě neví, dokud tam někdo s navigací neprojede. Pak porovnává dlouhodobá průměrná data, dlouhodobý průměr v danou denní dobu a aktuální situaci. Z toho se snaží odhadnout, jak to zrovna teď vypadá.
Google k tomu ještě může přispět se znalostí toho, kolik lidí s Androidem se v okolí nachází a tím odhadovat, jaké množství auta se v úseku pohybuje.
Samozřejmě se může stát, že na dálnici vznikne problém, který akorát v okamžiku, kdy vás navigace posílá jinam, zmizí. Odhadovaný průjezd se tak výrazně urychlí. Také se může (a to klidně současně) stát to, že na objízdné trase se provoz zpomalí. Navigace opravdu nemá křišťálovou kouli a někdy situaci neodhadne správně. Ale v drtivé většině případů mi pomůže.
Pak je ještě třeba zamyslet se nad jedním faktorem. Většina řidičů je schopných jet po dálnici aspoň těch 110 - 120 km/h, jak jezdí tak 90% českých řidičů. Pokud ale špatného řidiče pošlete na okresku, po které lze jet bezpečně 90 km/h, je dost možné, že nezvládne (nebo se jenom bude bát) jet rychlejš než 70 km/h. Pak ale není vina navigace, že objízdná trasa bude trvat déle než se dalo předpokládat.
Velmi doporucuju precist si cely clanek ze zdroje. Vynaset tu nejake soudy bez toho mi prijde zbytecne jelikoz to co je tu napsano je velmi zavadejici a vytrzeno z kontextu. Poprosim priste autora clanku aby misto vytahovani videa a prekladani par vet zapracoval na prekladu celeho textu. Kdyz nic tak to bude daleko kvalitnejsi cteni.
dekuji
> Poprosim priste autora clanku aby misto vytahovani videa a prekladani par vet zapracoval na prekladu celeho textu. Kdyz nic tak to bude daleko kvalitnejsi cteni.
Můžeš se pustit do martyria s překladem zahraničního článku sám. Nebo aspoň můžeš začít psát s háčky a čárkami... Když nic, tak to bude daleko kvalitnější čtení.