Na Spectru a všech ostatních počítačích které byly navržené s určitou frekvencí procesoru. U PC to bylo stejně. Ale jak po letech začaly takty růst, muselo se to zrychlování her nějak řešit, proto vzniknul tenhle "hack" s tlačítkem Turbo. Stejný paskvil jako celé PC ;-)
Didaktik M a Kompakt jely na 4 MHz, tam se také pařilo rychleji než na originál Spectru nebo Gamě :-D
Co nechapes na tom, ze se proste jak na salovkach tak na 8mibitech, tak na prvnich 16tibitech maximalne resilo, kolik cyklu bude neco trvat, navic spousta tech stroju ani nemela zadny hodiny, na ktery by se neco dalo povesit. A zjistit frekvenci samo nebylo jak. Zkratka tvurce to napsal, bylo to OK, a ostatni se stim nejak museli srovnat. U beznych appek bylo jedno jak rychle jedou, mno u tech her to zaclo vadit.
V ty dobe jeste taky neexistovaly widle, ktery celej problem resej tak, ze s kazdou dalsi verzi spolehlive zabijou libovolnej narust vykonu HW.
Zrovna ZX-Spectrum melo periodicke preruseni - puvodne pro ROM rutinu snímání klávesnice. Jednoduše jej šlo využít pro synchronizaci vlastními rutinami. Stačilo si připravit někam nahoru do RAM tabulku s přesměrováním pro IM2(trik, obcházející neexistenci řadiče přerušení a samozřejmě registr I) a přepnout do tohoto režimu třeba takovou rutinkou:
DI
IM2
EI
RET
A PC? Standardní časovač, který tam najdete dodnes...
Prostě i tenkrát občas programovala prasata a některé hry byly závislé na konkrétní frekvenci CPU.
V té době XT/AT asi nikdo netušil, že se ten vergl 16bitovej ujme a bude tu s námi dalších 40 let. Vždyť ten procesor už v době uvedení nebyl žádné dělo a předpokládala se brzká dominance RISCových 32 bitů. Takže kdo by se dělal s nějakou kalibrací časování.
Nicméně výjimky se najdou, třeba hra Alley Cat.