Trvalo to kolik - od oka pětatřicet let?* Volejte sláva a pět dní se radujte.
[*]: It was first released as a mouse-based MS-DOS program in 1983 (https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Notepad)
Jádro MS Windows bývalo (do Windows 8) víc Unix než FreeBSD, protože to byl certifikovaný Unix a šlo na to zkompilovat a provozovat unixové (POSIX) aplikace bez jakýchkoliv úprav (ale pouze konzolové, Xka součástí Windows nebyly). Aplikace ve Windows s tím ale měly problémy a využívání unixového rozhraní tak byla skvělá cesta k jejich rozbití, třeba pomocí souborů s unixovými konci řádků, jmény souborů lišícími se jen velikostí písmen nebo rezervovanými jmény souborů, které v unixovém subsystému rezervované nejsou.
Windows NT mají kernel postavený technologicky poměrně neutrálně. Kernel vystavuje tzv. Native API, které není příliš dokumentované (vyjma Driver Development Kitu). Nad jádrem pak stojí tzv. subsystémy, konkrétně Win32, POSIX a OS/2. Ty jsou implementované pomocí Native API. Takže například Win32 app zavolá Win32 volání CreateFileW() (tj. vytvoření handlu na file), což je funkce knihovny kernel32.dll, která implementuje část Win32. Knihovna kernel32.dll poté zavolá funkci Native API NtCreateFile(). Pokud jde o POSIX app, tak tak zavolá POSIXovou funkci open(), což je funkce knihovny libc, a libc poté zavolá opět Native API NtCreateFile().
Nový Windows Subsystem for Linux ve Windows 10 je postavený ještě trochu jinak. Používá tzv. picoprocesy, které v podstatě překládají linuxové syscalls na NT Native API. Takže linuxová app zavolá funkci fopen z libc, libc zavolá kernelový syscall open(), picoproces to odchytí, a přeloží to na volání Native API NtCreateFile(). Tím je zajištěné, že celé distro - mimo kernelu - může běžet na Windows.
Windows NT nejsou založené na VMS. Například VMS je napsané v ASM, Windows NT v Cčku. Hlavním architektem Windows NT je Dave Cutler, který před tím pracoval v DEC, a byl architektem systémů RSX-11M, VAXELN a VMS. Windows NT mají s VMS společné některé koncepty a pojmenování konceptů. Například Windows NT má stejně jako VMS paged a non-paged pool (swappovatelnou a neswappovatelnou paměť), 32 úrovní priority rozdělených na 16+16, podporuje asynchronní I/O atd. Ale to je spíš podobnost pár konceptů, a naopak je tam dlouhá řada rozdílů. Například NT jsou psané v C, jsou multiplatformní (od začátku pro Intel x86, DEC Alpha, MIPS a později PowerPC), mají subsystémy, threading, GUI, úplně jiný FS atd.