Hlavní navigace

NPM zakáže reklamu v terminálu

30. 8. 2019

Sdílet

JavaScript

Nedávno balíček standard 14 po nainstalování balíčkovacím programem npm pro Node.js začal zobrazovat reklamu v terminálu. To se nelíbilo společnosti npm Inc., která npm vyvíjí a hostuje, a proto změnila svoje pravidla.

Nadále budou zakázány balíčky, které zobrazují reklamu. Mohou obsahovat kód, který jde použít ke zobrazování reklamy, ale samotné balíčky nesmí. Dále budou zakázány balíčky, které obsahují minimum kódu a fungují hlavně jako reklama.

Mezitím Feross Aboukhadijeh, který reklamu v balíčku standard vymyslel a realizoval pomocí dalšího balíčku funding, od svého experimentu upustil. Na svém blogu však obsáhle sepsal, co jej k tomu vedlo. Zajímavostí je také vznik prvního ad-blockeru pro terminál.

(zdroj: slashdot)

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 9. 2019 8:38

    Miroslav Šilhavý

    npm, Inc. drží prst na spoušti. Teď zaregovali asi správně (předpokládám, že nikdo nepotřebuje vidět reklamu), ale určitě ne z altruismu. Prostě nechtějí, aby na tom vydělával někdo jiný. To se dá pochopit.

    Co mě víc udivuje je, jak je "komunita", která ráda deklaruje svůj postoj ke svobodám, poměrně lehce přesvědčitelná, aby se stala závislou na komerční firmě. Chápu, že ta závislost není absolutní, ale kdyby této (a mnoha dalším) firmám ruplo v kouli, bude to stát globálně dost úsilí (peněz) přepsat závislosti.

    Lidsky víc chápu vendora, který si chce reklamou přividělat. Je to přímější přístup, než lehce a neviditelně olvádat pravidla celého npm ekosystému.

  • 1. 9. 2019 10:38

    bez přezdívky

    Reklama v terminálu mi nevadí, ale nesouhlasím s názorem, že by si na sebe balíky měly vydělávat. Podle mě k lepším výsledkům vede systém, kdy se kontributoři živí používáním knihovny, ne jejím vývojem.

  • 1. 9. 2019 16:59

    Miroslav Šilhavý

    To asi jo, ale ještě větší zlo je to, že npm, Inc. může a v praxi uplatňuje "zásah shůry". Tohle bych čekal, že komunitu vyděsí nejvíc. Jednoho dne se mohou rozhodnout, že v repozitáři začnou nechávat baliky podle nějakého jiného klíče. V lepším případě za účelem vlastního zisku, v horším případě např. na politickou objednávku.

  • 1. 9. 2019 21:13

    k3dAR

    jisne, komunita je naprosto zdesena ze npm, Inc muze znemoznit balickum zobrazovat reklamu :-D
    ovsem delat zavery ze muze priste dojit i na neco jineho/nekaleho je za hranici paranoidni schizofrenie...

  • 1. 9. 2019 22:01

    Miroslav Šilhavý

    Zrovna reklamu by si rychle vyřešil "trh" - např. by vznikl přepis nebo fork projektu. Nebylo by to poprvé, co autorovi přeskočilo, a tak se dobrého projektu ujal někdo další a pokračoval ještě úspěšněji.

    Cenzura je proti tomu velmi silný kalibr, nástroj, který by se měl užívat až v krajních případech. Je to nástroj, kde může buďto záměrně, nebo i omylem (opomenutím) dojít ke škodám. Vyjadřuje to postoj npm, Inc. ke svobodě. Svobodně si svůj balíček sprzním reklamou - ostatní ho svobodně přestanou užívat. Víc filozofie v tom není potřeba hledat.

    Určitě by bývalo šlo balíčky třeba jen označovat - tedy dát konzumentům na výběr, jestli to akceptují, či nikoliv. Věřím, že spoustě lidí je šum a fuk, že se jim zobrazila reklama (stejně jako věřím, že spoustě lidí by vadila taky z principiálních důvodů).

    Říká se, že diktatura s osvíceným diktátorem je neúčinnější forma řízení. Kdo ale zaručí, že diktátor zůstane osvíceným?

    Proto postup npm Inc. považuji z principu za větší zlo.

  • 1. 9. 2019 23:09

    Křišťan Surname

    To přece není žádná cenzura.

    npm z vlastní vůle a za vlastní peníze hostuje soubory open source projektů. Přirozeně si můžou diktovat podmínky této bezplatné služby, a jednou z podmínek je, že nechtějí v mít diagnostické logy jejich vlastní aplikace zprzněny reklamou. Samotné balíčky nijak nefiltrují, můžete si tam klidně hostovat fork bombu, která v tisíci vláknech spustí rm -rf /.