Vsak take skoro nic nedokazal. Nedokazal ani zavrit Guantanamo, jak vyhrozoval, porad je tam spousta lidi bez soudu. V pravni spolecnosti musi byt clovek postaven pred soud v zakonne lhute nebo propusten.
Vojenske vydaje akorat vzrostly, dluhy rostou, vojenskoprumyslovy komplex a banky si mnou ruce. Atd.
Kurva, to jsou ale silne argumenty! Ono tech slibu nebylo nekolik, spise desitky az stovky.
To, ze Obamu zvolili podruhe, neznamena vubec nic. To je bezna praxe v USA. Podruhe zvolili i Nixona a Baby Bushe. Krome toho Obama kandidoval proti takovym "velikanum", jako Romney, ktery si stezoval, ze v letadlech nejdou otevrit okna, takze jeho manzelce se spatne dychalo, kdyz doslo k malemu pozaru. A treba Santorum je blby i pro americke zvyklosti.
Paci sa mi, ked Cech (alebo Slovak) rozprava o americkom "lobyisme" ;o)
Nechcem sa zastavat, ale tam ma lobbyzmus aspo nejaky pravny a legislativny ramec. U nas, resp u Vas ho definuju Dalici, Rittigovci, Janouskovci, Vybohovci a tisice dalsich az po okresnu ci obecnu 'hladinu".
Pokud vim, v CR lobyismus stale pravne neexistuje, existuje pouze korupce, ktere se politici oddavaji ze vsech sil.
To, ze v CR a v Sk existuje korupce v masivnim meritku, nic nemeni na faktu, ze je americky politicky system shnily a politici prolobovani korporacemi az k lobotomii v zadnem pripade nereprezentuji zajmy vetsiny volicu. Reprezentuji zajmy nejbohatsich volicu a tech neni vetsina. A ted si bratri Kochove pry hodlaji koupit pristi prezidentske volby. Tedy ne, ze by predchozi prezidentske volby byly jine.
Aj EU ma oficialnych lobistov, su v Bruseli a snazia sa presadit zaujmy tej svojej skupiny, samozrejme legalne. Ona je otazka preco by to malo byt nelegalne, ak stat chce aby sa ekonomike darilo musi pocuvat aj pripomienky firiem. Ze u nas si dokazu vleke firmy zaplatit volby a potom maju zakazky aj ked existuje lacnejsia alebo lepsia varianta je iny problem.
Ono to ma vyhodu v tom, ze kazy musi zverejnit, kolik se nechal podplatit, coz se v CR nebo EU asi nedozvime a pak neni prilis zrejme, proc politici jednaji urcitym zpusobem. Co je ale dost sokujici, ze v USA stale voli podplacene lidi, prestoze data o tom, jak a kym jsou podplaceni, jsou k dispozici a kazdemu musi byt jasne, ze ten milionarsky zmetek tezko bude jednat v zajmu kohokoliv jineho, nez firem a jinych zajmovych skupin, ktere si ho korumpuji.
Ale to je přece jednoduché - většina voličů je lůza (v USA i u nás), a v případě, že necháte lůze jakýkoliv vliv, nutně stát postupně zdegeneruje. Demokracie může fungovat jen v zemi, kde je velká a vzdělaná střední vrstva, takových moc nebude. Mimochodem to ukazuje, že cesta vede opět přes vzdělání, ale vzhledem i k jeho degeneraci světlé zítřky neočekávám.
Ad lobbismus... jen jiný název pro korupci - to je zásadní omyl. Samotný termín má kořeny v tom že poslanci při přestávkách v jednání parlamentu ve veřejných prostorách (hallway, lobby) měli kontakt s veřejností.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/82529.stm
A princip se od té doby nezměnil. Našich volených zástupců je pár, a dovedou jak vymyslet totální koniny, tak zanedbat důležité věci. Firmy, nevládní organizace i občané s nimi chtějí mluvit a říct jim svůj názor na věc. Pokud například Hlavní město Praha bude chtít přijmout novou regulaci taxislužeb, která bude vyžadovat aby taxíky měly barvu slonové kosti, lze oprávněně předpokládat, že si zástupci taxislužeb sjednají schůzky s lidmi z magistrátu a budou se jim snažit vysvětlit, že by to pro ně přineslo veliké náklady, a nijak to nezlepšilo kvalitu služeb. Podobně lobbují nevládní organizace. Ty "zelené" například (bohužel) svými argumenty výrazně ovlivnily legislativu týkající se biopaliv.
Korupce spočívá v dnešním slova smyslu v uplácení. Například pokud zástupce taxislužby nabídne lidem ze správy pražského letiště finanční odměnu za to že dají jeho firmě exkluzivní přístup na letiště, nebo pokud majitelé cukrovarů uplatí poslance, aby prosadili zákon zavádějící povinnost přidávat líh do benzínu.
Lobbying je sám o sobě legální a prospěšný. Samozřejmě může používat jako metodu nelegální uplácení. Pak je ovšem problém v tom že někdo uplácí (a někde se nechá uplatit). Ne v tom že firmy, nevládní organizace a občané komunikují se svými volenými zástupci.
Jenze dnes uz nejde o to, ze by si lidi chodili povidat s poslanci v hale parlamentu o vnoucatech a vysvetlovat ruzne pohledy na ruzne problemy, ale o tvrde uplaceni nekde za zavrenymi dvermi. Takze Franta Vomacka poslance leda tak muze pozvat poslance na pivo, nicmene treba tabakovy koncern mu nekde na Kajmanech na konto nasype par melounu nebo mu nabidne lukrativni trafiku po ukonceni funkcniho obdobi, kde se poslanec moc nepredre, dobre mu to sype a v ramci pracovni naplne jen nadale zneuziva svych konexi v zajmu sveho chlebodarce. Moznosti vysvetlit ruzna stanoviska se tak stavaji znacne nerovne. Franta Vomacka se se svym pivem muze jit zahrabat.
Vysledkem je, ze v CR mame same zakony, ktere problemy jakoby resi, ale vlastne neresi. Takze treba ani nelze zakazat koureni v hospodach, jako v civilizovanych zemich.
Ad tabakovy koncern mu nekde na Kajmanech na konto nasype par melounu nebo mu nabidne lukrativni trafiku po ukonceni funkcniho obdobi - to pak není lobbying, je to uplácení.
Ad nelze zakazat koureni v hospodach, jako v civilizovanych zemich - nejlepší je Holandsko, kde v coffee shopech můžete kouřit trávu, ale nesmíte tam kouřit tabák :D
A jak si predstavujete, ze lobying v CR probiha? CR je na seznamu zkorumpovanych zemi najednom z krasnych celnych mist, takze muzeme celkem s klidem napsat, ze lobying=korupce. Tluste obalky se sice spatne prokazuji, ale pripady, kdy jakysi politik odesel na teple mistecko v jakesi firme, uz byly.
Jinak coffee shopy jsou mista, kam chodi specificka klientela. Neni to totez, co hospody a restaurace, kam chodi siroka verejnost. Urcite tam treba nechodi rodiny s malymi detmi. Dalsi vec je, ze coffee shopu s travou je mnohem mene nez hospod a restauraci, regulace smradu tak neni rilis vyznamna. A v neposledni rade pak kuraci travy typicky nezapaluji jednu o druhou, jak casto cini hospodsti kuraci, kteri dokazi vyprodukovat tolik koure, ze cloveka pali oci, nedokaze se poradne nadechnout a doma se musi osprchovat a vyprat obleceni, aby se toho smradu zbavil.
Aha. A jak by sis ta data predstavoval? To jako, ze nekdo rozesle politikum dotazniky a ti budou po pravde odpovidat, zda a kolik jsou zkorumpovani? Budes se muset spokojit s CPI. Muze nas tesit, ze jsme na tom lepe, nez napriklad Nigerie.
Az budu mit tvrda data, nepujdu s nimi na Root, ale na policii.
Ona to nebude jenom Nigerie... Kdyz se zamyslis, tak asi dojdes k zaveru, ze se to z celnych mist posune nekam dost dozadu, temer jiste daleko za polovinu.
Tim nerikam, ze neni co zlepsovat a ze bych nechtel, abychom i v tomhle byli lepe, nez rekneme Nemecko nebo Dansko... ale vazne neni potreba se tvarit, ze jsme na tom tragicky. To ti mohou klidne politici tvrdit, ale skutecnost bude o neco... sedivejsi.
namestek Ministra Vnitra v rozhovoru pro CTK:
Podle Strouhala je nyní problém, že není přesně jasné, kolik vlastně informačních systémů české úřady používají. Jejich vybudování za posledních pět let vyšlo zhruba na 100 miliard korun a roční výdaje se odhadují na 15 až 20 miliard korun. "Kvalifikované zdroje v tuhle chvíli nikdo nemá," uvedl Strouhal. Například na vnitru je podle něj skoro 160 informačních systémů, dalších 70 má policie.
zdroj
a to je jen zlomek...
Zalezi na tom, s cim se chces srovnavat. Pokud ti staci, ze jsme lepsi, nez Nigerie, tak ano, mame duvody, abychom se bili v prsa, jak nadopovany Tarzan. Pokud se ale podivas na ostatni zapadni zeme, tak to opravdu neni zadna slava a skutecnost, ze Slovensko je na tom jeste o jeden bod hure, neni velkou utechou.
Ad lobying=korupce - právě jsem se snažil vysvětlit, že jsou to dvě dost odlišné věci.
Ad jakysi politik odesel na teple mistecko v jakesi firme - co má podle vás politik dělat, když skončí v politice? Buď ho státní správa uklidí na nějaké místo kdo může využívat své zkušenosti, nebo půjde do soukromého sektoru. A předpokládám že když například bývalý ministr zdravotnictví půjde pracovat do farmaceutické firmy, tak se vám to také líbit nebude.
Ad hospodsti kuraci - v Holandsku měli tradičně oddíl pro kuřáky a oddíl pro nekuřáky. Teď se v restauracích kouřit nesmí. Za mě krok zpátky.
Ad lobying=korupce - právě jsem se snažil vysvětlit, že jsou to dvě dost odlišné věci.
Teoreticky ano. Ale mel byste mit vetsi duveru v nenazranost nasich politiku.
co má podle vás politik dělat, když skončí v politice?
Vratit se tam, odkud prisel? Hledat si misto, jako kazdy jiny?
A předpokládám že když například bývalý ministr zdravotnictví půjde pracovat do farmaceutické firmy, tak se vám to také líbit nebude.
Co byste rekl vy na to, kdyz politik napred treba silne prosazuje zakony, ktere svedci dane firme nebo protlaci zakazky od te firmy a pak tam najednou dostane teple mistecko? Ostatne je podezrele i to, kdyz se nic takoveho nevi a presto se politik na to teple mistecko usalasi. Ve funkci obvykle neprokazi zadne velke schopnosti a najednou jsou z nich treba manageri. To muze svedcit tak leda o tom, ze se nekdo chysta tezit z jejich konexi a nalezite je zneuzit.
v Holandsku měli tradičně oddíl pro kuřáky a oddíl pro nekuřáky. Teď se v restauracích kouřit nesmí. Za mě krok zpátky.
Co me se tyka, tak ne. Mladez rada kopiruje to, co vidi okolo a pokud koureni bude vystavovano jako spolecensky prijatelny model chovani, budou kourit take. Na druhou stranu obcas alespon nejaky kurak kourit prestane, kdyz nebude porad vsude obklopen jinymi kuraku a s kourenim bude zahnan nekam do kanalu tak, az mu to zacne lezt na nervy. BTW, ten oddil pro kuraky casto nebyl opravdovy oddil oddeleny zavrenymi dvermi, ale spise jeden konec mistnosti a smrad se siri bez ohledu na pomyslne cary.
Ad lobying, korupce dost odlišné věci; Teoreticky ano. Ale mel byste mit vetsi duveru v nenazranost nasich politiku - to je jako kdybyste tvrdil, že podnikání je totéž jako okrádání a neplacení daní. Není to totéž.
Ad politik dělat, když skončí v politice; Hledat si misto, jako kazdy jiny - to je pak super, když bývalí policejní důstojníci mají bezpečnosntí agentury, ministři zemědělství zastupují potravináře v nějaké komoře atd.
Ad silne prosazuje zakony, ktere svedci dane firme nebo protlaci zakazky od te firmy a pak tam najednou dostane teple mistecko - takhle to nefunguje. Místečko v soukromé firmě nebývá moc teplé, a ti lidé ho získají hlavně protože mají zkušenosti a kontakty z oboru. Zvláště ty kontakty jsou v businessu naprosto klíčové. Pochopitelně jim to nemůžete zakázat, stejně jako totéž nemůžete zakázat obchodníkovi nebo managerovi. Někteří lidé tvrdí, že by se stát měl přesně těmhle lidem nabídnout dobré místo ve státní správě, aby znalosti a kontakty nevyužívali v soukromém sektoru. Jenže to se vám také nelíbí (a přiznávám že ani mě moc ne).
Ad mladez rada kopiruje to, co vidi okolo - to není relevantní argument. Stát může klidně zakázat prodej cigaret. Ale protože na tom má velmi zajímavé daně, tak se většina snah omezuje na ždímání více peněz z výrobců i kuřáků, plus se u té druhé skupiny přidává šikanování. Za mě je to věc svobodné volby. Když nám ji vezmou u kouření, za chvíli začnou danit sladké nápoje, tučná jídla, čokoládu, a nakonec zdaní i sex.
to je jako kdybyste tvrdil, že podnikání je totéž jako okrádání a neplacení daní. Není to totéž.
Teoreticky ne, v CR to v praxi vyjde nastejno. Treba firma, ktera dodala system na registry vozidel, je firma peknych vykuku. Svym dilem zpusobila spoustu problemu a nejspis i znacne extra naklady, ktere danovy poplatnik, samozrejme, velice rad zatahne ze sve kapsy.
Místečko v soukromé firmě nebývá moc teplé, a ti lidé ho získají hlavně protože mají zkušenosti a kontakty z oboru.
Rikate v podstate to, co jsem napsal ja. Ovsem jde asi hlavne o ty kontakty. Zkusenosti nevim, schopnosti urcite ne, ve funkci se zadne neprojevily.
Pochopitelně jim to nemůžete zakázat, stejně jako totéž nemůžete zakázat obchodníkovi nebo managerovi.
Rekl bych, ze pokud politik behem sve funkce mel nejake pechtle mechtle s firmou, do ktere posleze nastoupil, stalo by to za zvazeni, zdali by nemelo byt zahajeno vysetrovani pro korupci.
Za mě je to věc svobodné volby. Když nám ji vezmou u kouření, za chvíli začnou danit sladké nápoje, tučná jídla, čokoládu, a nakonec zdaní i sex.
To je prirovnani uplne mimo. Tim, ze se nekdo blbe zivi, skodi sobe. Vy se na to tluste prase pak akorat koukate na ulici, ale nikdo vas nenuti, abyste si dal kilo bucku, kdykoliv si to prase da kilo bucku. Ovsem kdyz nekdo kouri, je to jine. Pro me za me, at si kazdy v hospode kouri, kolik se mu zachce. Ovsem zavreny v digestori, od ktere si bude platit elektriku a udrzbu a podil na nakladech na zrizeni, protoze nevidim duvod, proc bych se mel financne podilet.
Ad podnikání je totéž jako okrádání a neplacení daní; CR to v praxi vyjde nastejno - samozřejmě nevyjde. Jsou to věci které mají spojitost, ale jedna z nich je OK a legální, kdežto druhá ne: komunikace veřejnosti s politiky a uplácení, podnikání a daňové úniky, nebo třeba párové soužití a domácí násilí.
Ad firma, ktera dodala system na registry vozidel, je firma peknych vykuku - myslím že jsem o tom psal už někdy dřív. Ta firma například dostala k migraci vzorek dat, který byla bez chyb, ale při ostré migraci mělo vysoké procento záznamů závažné chyby:
- nestrukturovaně či chybně vložené identifikace majitele vozidla, například překlepy, IČO nebo poznámka v názvu firmy, v adrese apod. (497 460 záznamů),
- chybně vložená data, která neumožňují identifikovat majitele při srovnání s dalšími databázemi (414 888 záznamů),
- data, u nichž nesouhlasí číslo registrační značky (20 846 záznamů),
- duplicitní VIN (7 050 záznamů),
- případy, kdy nesouhlasí číslo motoru mezi centrální a okresní evidencí, nesouhlasí číslo podvozku mezi centrální a okresní evidencí a mnoho dalších.
Vlastní pomalost systému a jeho občasné odstavení bylo důsledkem toho že systém musel spolupracovat s databází odcizených vozidel a se Schengenským informačním systémem. Ten provozuje jako web service ministerstvo vnitra, a dodavatel registru vozidel s ním nemá nic společného, jen s ním komunikuje. Bohužel systémy MVČR nestačily odbavovat requesty a registr vozidel měl ve frontě často tisíce odchozích požadavků na tyto systémy. Dokud registr vozidel nedostane výsledek z MVČR, nemůže být dokončena operace na přepážce. A když byla fronta na straně servisu policejního prezidia neúnosně dlouhá, admini ji typicky vyprázdnili, čímž věci fakt nepomohli. Na straně MVČR pak došlo k několikerému navyšování kapacity, což problém nakonec vyřešilo.
Jinými slovy problematika není tak jednoduchá. A je otázkou, jestli jsou ministerstva tím správným subjektem k provozování poměrně velkého IT systému. Možná by bylo lepší najmout externí firmu, která má s IT zkušenosti, nechá certifikovat obsluhu, bude data uchovávat způsobem zadaným v zakázce... a bude na rozdíl od ministerstva fungovat. Správně vybraná soukromá firma má na rozdíl od státní správy snahu provádět věci efektivně (neomezuje se na "jen tak dobře aby mě nevyhodili"), má zkušenosti, a má opravdové odborníky.
Ad kdyz nekdo kouri, je to jiné - nemyslím. Restauracím lze uložit, že kuřácká oddělení musí mít vhodná konstrukční řešení, například odtah vzduchu nebo oddělené prostory. Samostatnou kapitolou jsou pak zákazy kouření v otevřených prostorách: na nádražích, ulicích apod. A úplně největší absurdita je snaha zakazovat elektronické cigarety, které jsou pro kuřáky bezpečnější alternativou.
Ad kdyz nekdo kouri, je to jiné - nemyslím. Restauracím lze uložit, že kuřácká oddělení musí mít vhodná konstrukční řešení, například odtah vzduchu nebo oddělené prostory.
Kristova noho, jak myslite, ze to resi v zemich, kde je koureni v restauracich zakazano? To akorat v Cechach nejsou soudruzi legislatori schopni k necemu takovemu dojit. Takze v Cechach se to resi tak, ze koureni je zakazano, pokud to hospodsky zakaze..
Ad jde asi hlavne o ty kontakty - pro soukromou firmu je pochopitelně dost zásadní mít někoho kdo zná lidi ve státním i soukromém sektoru.
Ad pokud politik behem sve funkce mel nejake pechtle mechtle s firmou, do ktere posleze nastoupil, stalo by to za zvazeni, zdali by nemelo byt zahajeno vysetrovani pro korupci - to nemá smysl, pokud korupci nejste schopný prokázat. Politici se během své práce baví s lidmi z oboru, a celkem pochopitelně do toho oboru poté odchází pracovat. Obchodníci a manageři v každé firmě to mají stejně. Pokud nechcete aby politici pracovali v soukromém sektoru, je potřeba jim buď dát místo ve státní správě (a pak budete hovořit o trafikách), nebo je platit za to že nepracují (což lze jen po omezenou dobu, a opět se vám to nebude líbit). Nevidím řešení, které by se vám mohlo líbit. Zkusíte nějaké vymyslet?