No a přitom GIMP doposud nemá ani takovou poměrně základní věc jako vrstvy úprav, které přitom Photoshop měl už před těmi 25 lety.
Tušíte někdo, v čem je problém, že vývoj jde dopředu tak hrozně pomalu? Zvenku to vypadá, že na tom dělá tak jeden člověk na půl úvazku... Vlastně ani to ne, protože Photopeu napsal jeden člověk za pár let (skoro doslova) a umí toho o dost víc.
Anglicky "Adjustment Layers". Prostě místo co bych na pixelovou vrstvu aplikoval třeba nástroj Křivky, tak udělám vrstvu, která říká "aplikuj takové a takové křivky".
Jsou naprosto esenciální pro nedestruktivní workflow. Takové vrstvě můžu kdykoli zvyšovat a snižovat průhlednost (zesilovat a zeslabovat efekt), můžu efekt maskovat, aby byl na různých částech fotky různě silný (nebo nebyl vůbec). Mohu vrstvy pod ním upravovat a efekt se aplikuje vždy na nově upravenou verzi.
Nemaju to ako 'Adjustment layers' ale da sa vraj pomocou normalnych layers:
https://graphicdesign.stackexchange.com/questions/120401/gimp-level-adjustment-as-layer-like-photoshop
Podle mě má na mysli nedestruktivní úpravy. Máš vrstvu, která dělá třeba jen blur a můžeš jí zapínat/vypínat, měnit jak hluboko ta vrstva je. Prostě se ten blur pak chová jako vrstva. A tohle pro všechny efekty.
Tahle feature už je v roadmapě pro Gimp 3.2 https://wiki.gimp.org/wiki/Roadmap#GIMP_3.2
Na každou vrstvu můžete připojit kromě masky ještě adjustace. Deformace, úpravy (jasy, kontrasty, průhlednost a další efekty). Je to svázané s vrstvou (nebo skupinou), které se to týká. Na této speciální "vrstvě" pak provádíte adjustaci, aniž byste tím měnil samotnou vrstvu s daty. Pak s tím můžete dle libosti hýbat - což při práci potřebujete. Pokud si ale můžete jen upravit samotnou obrazovou vrstvu a později zjistíte, že ji chcete upravit jinak, můžete začít znovu.
Pro produktivitu je to důležitá vlastnost.
Podobně důležité jsou dnes smart objecty, kdy můžete do vrstvy vložit jiný, nezávisle editovatelný "soubor" - třeba bitmapový nebo vektorový.