Cituji ze zprávičky:
...a požádala IT dodavatele o reakci a účast na semináři. ...jde o tzv. předtržní konzultaci, která je dobrovolná, nicméně pomůže detekovat slabá místa veřejné zakázky (diskriminaci určité kategorie dodavatelů či řešení apod.)
Doporučuji remcat tam a neptat se tam. Koneckonců pro to střílení tam budou zřejmě všichni k dispozici na jednom místě a v jednu chvíli.
Ne, jinak ja nic nezamitam. Nicmene je na miste byt po predchozich zkusenostech smahem podeziravy a neverit soudruhum, ze tentokrat to mysli uprimne. To uz tady bylo a moc se to neosvedcilo. Duveru si soudruzi musi zaslouzit, ta jaksi neprichazi automaticky.
BTW, za casu bolsevika chodili mamlasove ze schuzi s nadsenim, ze tentokrat to ma rodna strana vymaknute a ze jiz bude dobre. Trochu mi je pripominas. Politikum neni dobre duverovat, i kdyz zrovna nedelaji zadnou levarnu, protoze ji pak zacnou delat.
TECHNICKÉ KVALIFIKAČNÍ PŘEDPOKLADY alias reference
Seznam významných služeb, musí zahrnovat:
minimálně 1 významnou službu, poskytnutou orgánu veřejné moci, jejímž předmětem byla dodávka informačního systému; minimální velikost této služby je stanovena na 10 000 000,- Kč bez DPH;
minimálně 1 významnou službu, poskytnutou orgánu veřejné moci, zaměřenou na integraci informačního systému; minimální velikost této služby je stanovena na 5 000 000,- Kč bez DPH;
minimálně 1 významnou službu, poskytnutou orgánu veřejné moci, zaměřenou na provoz a rozvoj informačního systému; minimální velikost této služby je stanovena na 10 000 000,- Kč bez DPH;
Takze zase neni dulezite co skutecne umim ale za kolik sem to prodal statu... Urcite neni jednoduche prokazat ze na to nekdo ma aby se stat resp. zadavatel nespalil jako uz mnohokrat ale co je technickeho na tom ze to umim podojit stat ???
Pokud by ses náhodou k nějaké zakázce dostal a udělal ji za rozumnou cenu, jsi méně kvalifikovaný než ten, kdo ji předražil.
Chápu, že tam nějaký limit být musí. Ale omezovat to jen na orgány veřejné moci a nezahrnout třeba i banky, telkom operátory nebo jiné velké firmy má jaký důvod?
Tak ne napadá, není to náhodou typicky diskriminační podmínka? Možná by se konkrétně o tuto formulaci měl zajímat UOHS. Ať nad tím přemýšlím ze všech stran, tak "veřejná moc" asi nebude ve svých nárocích radikálně odlišná od ostatních organizací. Nebo ano? Názor UOHS by mě docela zajímal.
Limit ma smysl vyhradne ve stylu ze mas aspon 50 zamestnancu z cehoz je trebas 30 programatoru ... limitovat takhle je jen o tom, zuzit vyber na tech 5 vyvolenych, co se dycinky nak dohodnou.
Pripadne jeste lip, ze existujes na trhu treba aspon 5 let, ze mas aspon N zakazniku, a u nich systemy, ktery maji aspon ... cojavim 200+ uzivatelu.
Jenze to by to musel zadavat nekdo, kdo aspon tusi, a nejde mu pripadne o to, kdo my nasype vic.
Hmmm, a nejsou ty 3 roky třeba v zákoně? To že na to nedosáhneš Ty neznamená, že to není potenciální soutěž pro desítky firem!
Taky pochop, že potřebují garanci určité velikosti a jména firmy a ne že když se Ti to nepovede, řekneš: Sorry chlapi, máte smůlu, najděte si jiného a oni budou další rok bez systému...
Jak píšu výše - existuje jistě celá řada předpisů, omezení, pravidel, kterými se státní instituce musí řídit, narozdíl od soukromé firmy. Proto je podle mne zcela legitímní požadovat reference ze státní správy...
Ale jsem zvědavý, jestli na to nějak zareagují, schválně si počkám na finální podobu.
Navíc, když už se odhodlali pro tuhle opičárnu u systému za relativně málo peněz (v porovnání třeba s ministerstvy nebo magistrátem), tak snad ne proto, aby to někomu "prodali"! To by se snažili to udělat potichu.
A že na to nedosáhne každý genius, kterých máme v republice tolik, až se divím volebním výsledkům, to se přeci stává! :-)
Kriteria se vzdy voli takova, aby vyhovela (realnemu) zadani. A pokud v tom pripade v zadani bylo, zadat to kamosove firme o jednom cloveku, protoze to nabidne "levne" a pak to bez dalsiho vyberka predat telecumu, tak to zadani presne vyhovelo.
Pricemz kdyby si stat najal rekneme 100 lidi (coz by stacilo naprosto vpohode pro celou statni spravu), kteri by se stali koordinatory opensource vyvoje (= museli by sami umet psat a predevsim revidovat kod), tak by mohl 90% toho co potrebuje ziskat timhle zpusobem - at uz praci dobrovolniku, spolupraci se skolami ...
Pochopitelne, z pocatku by to nejakou dobu trvalo. Ale za nejakych 10let by se timhle zpusobem dalo nahradit 100% SW.
Jenze to sme zase u toho, ze by nikdo nikomu nesypal. Staci se podivat, jak se nekteri brani zverejnovani smluv. Nekde dokonce radsi ozeli dotace z EU, protoze by museli jejich urednikum umoznit kontroly.
Fakt si myslíte, že projekty jsou o stovce lidí, kteří umí psát a revidovat kód? Ono je to trochu jinak. Začíná to smysluplnou definicí požadavků, kterou státní správa často není schopná udělat. Pak je potřeba analyzovat použité procesy, rozhraní na další systémy, vytvořit architekturu... Psaní kódu je ve skutečnosti dost malá část problému.
A pokud už máte takový systém hotový, není možné ho jen tak přenést z Prahy do Mnichova nebo naopak, protože se spousta věcí liší. Proto se systémy píší modulárně, aby se toho co nejvíc dalo použít znovu bez úprav. Jenže ty nutné úpravy jsou samy o sobě dost náročné.
Na dobrovolníky není spoleh. Když potřebujete rozchodit evidenci psů, potřebujete to k nějakému datu, a ne až na to budou mít dobrovolníci čas a náladu. Studenti pak nemají dost praxe a znalostí. Mosty také nestaví studenti, a má to dobré důvody :)
Když to shrnu, tak vaše představy o tom, že stovka lidí se schopností psát kód vyřeší IT problémy státní správy, jsou vysloveně naivní.
Dnes se uskutecnil avizovany seminar, prislo celkem 27 dodavatelu. Atmosfera byla doufam vstricna, pripominky zaznely, byly zaznamenany a vysledek si pak muzete porovnat v textu toho, co bylo avizovano pred vyhlasenim zakazky a po jejim vyhlaseni. Dodavatele nekolikrat podekovali za otevreny pristup organizace. Organizace jmenem reditele prislibila podnety dodavatelu zohlednit a dodavatele byli ujisteni, ze to neni divadlo, ale zajem se chovat korektne, coz ostatne v atmosfere seminare bylo jasne patrne.
Misto tech pitomych poznamek, jste se mohl zucastnit diskuse a rici to tam prede vsemi. Nemyslete si, ze ve statni sprave pracuji pouze lide, kteri si potrebuji privydelavat přikrádáním.
Misto tech pitomych poznamek, jste se mohl zucastnit diskuse a rici to tam prede vsemi. Nemyslete si, ze ve statni sprave pracuji pouze lide, kteri si potrebuji privydelavat přikrádáním.
Vite, ja se na to koukam uz tak dlouho, ze optimista uz ze mne asi nebude. Jinak ja nerikam, ze vsichni ve statni sprave jsou zlodeji, to neni mozne ani v CR. Jen si nemyslim, ze se takovi lide dostavaji casto do funkci, kde mohou neco ovlivnit. Tam se clovek nedostava za schopnosti a bezuhonny charakter, ale spis za uspesne politikareni, za znamosti, podle toho, jak je zadobre s nejakou partaji.... Tomu ostatne nasvedcuje par pripadu, kdy se takovy patrne bezuhonny clovek omylem dostal do funkce, aby byl nasledne dvolan pri prvni zamince, protoze nekomu prekazel.
Cili jsem na tu perestrojku a nove mysleni opravdu ziskuchtivy.
BTW, kolikrat si rikam, ze kvuli tomu, co se v CR nyni deje, jsem na tech posranych demonstracich za hadraku nemrznul. Nedivte se, ze jim jejich dobre umysly neverim, dokud neuvidim vysledky z betonu. A nedivte se, kdyby se zase ukazalo, ze je to jen dalsi z rady opicaren.
Bohužel "kamráčofty" byly a budou, ale příležitost v "budování kapitalismu" je to pro především pro mladé lidi, na jaké příklady (a lidi) koukaj. Když uvidí jen samej hnus, když uvidí, že ten kdo zakázku připravuje, je pak následmě najednou na straně dodavatele (a trestné to není), jiste jim to iluzi vezme. Ja jasné, že se mohou naučit buď od starých matadorů to, jak ve státní správě v klídku přežit , ale mohou získat i jiné pozitivní příklady. Takže opičárna to není, jen to prostě nemusí vyjít, ale jsme holt někteří morálně povinováni pro to udělat každý co umíme a můžeme, to je celé..
Při tomhle rozsahu ten SAP bude stát více. Nekoukejte na "ceníkovou cenu" a použijte osvědčené: nechte se firmu implementující SAP upsat krví na nějakou cenu a termín. Skutečná cena bude *2 a termín +2 roky. Kdo kdy smlouvy se SAPem viděl, tak může potvrdit, že se tam vlastně nezavazují k ničemu, ani k ceně. Najdete tam jasně danou cenu za licence a pak přesnou cenu za hodinu práce. Jenže žádný závazek, že to za X tisíc hodin práce naimplementují. Je to jako mobilní tarif: 800Kč za hodinu a záloha 20 milionů. Jakmile předplacené hodiny vyčerpáte, tak vám buď odejdou a nechají to nedodělané, nebo začnou fakturovat vícepráce.
A osobně mohu říci, že za 36M se tam nic naimplementovat nedá. Ne že by to do komerční sféry nešlo, ale státní správa chce nová políčka, stávající smazat a část jich přejmenovat. Navíc se jedna a ta samá věc musí jmenovat jinak podle toho kdo ji spouští. Měsíce a roky se budete handrkovat o hrst políček a nakonec to zhavaruje na migraci dat. Prostě proto, že o velikosti políčka se úředník hádat umí (a hádá rád), ale o datovém modelu nemá páru a tak ho nezajímá (a zajímat nebude, to není jeho práce, jeho nezajímá co do toho IS píše, jeho zajímá jak to vypadá).
Netrpelive cekam na to, az se do tohoto IS nekdo schopnej pusti a my obcane budeme mit konecne moznost pres web treba:
- zjistit, u koho a jak dlouho moje zadost je,
- kdy bude hotova,
- atd.
Soucasny stav je zalostny. Pocitam ze at to vyhraje kdokoli tak na konec bude stejne potrebovat schopny lidi, kteri to vyrobi. Dnes neni problem najem lidi na zakazku, velke firmy to bezne delaji. Problem je tym schopnych lidi sestavit...