3 z 5 bodu jsou problemy toho cloveka - lidsky faktor, s tim nic neudelame. Z meho pohledu obracene plati posledni 2 body take stoprocentne. takze je muzeme skrtnout.
takze nam zbyva nejednotnost prostredi a podpora HW. A s tim se neco delat da... ale nebude to jednoduche ..
Kdyz prijdu domu (tzn. v praci sbalim notebook ktery pouzivam pracovne a na moji praci by linux stacil) a dorazim domu a chci na tom samem notebooku pustit posledni hru ve stejne plynulosti a jednoduchosti jako na Windows. Dokavad tenhle stav u Linuxu nenastane, tak u me nema sanci. Proste linuxu chybi podpora DirectX...
obavam se, ze directx :D asi linux nikdy "podporovat" nebude. directx se prosazuje kvuli az smesne jednoduchosti implementace cehokoliv, to same treba .net, v kterem "programovat" je jedna radost.
nejsem zadnej paran, a bez her se obejdu - me na linuxu chybi uzivatelska privetivost, a neskonale me vytaci, ze i "otestovane" verze trpi naprosto jasnejma bugama. netvrdim, ze widle bugy nemaji - ale aspon nejsou na prvni pohled videt (coz je samozrejme mozna horsi, na druhou stranu - jde o dojem :D)
zjisti si neco nejdriv o DirectX (v tomto kontextu predevsim o Direct3D). je evidentni, zes nikdy nic pod direct3d nedelal, jde o api na spickove urovni a je mnohem slozitejsi nez OpenGL pro jednodussi ukony (nakresli trojuhelnik tu a tam), sila se naopak projevuje u komplexnejsich reseni. mam zkusenosti s obema a d3d mi prijde daleko dal a predevsim vyuziva novejsich zpusobu programovani. na jakekoliv rozsireni se sice musi cekat na MS, ale v tom nevidim zadny problem - naopak extenze u ogl jsou imho dost neohrabane.
jen pro doplneni jsem linuxak, windowsy jsem krome tech virtualizovanych nevidel ani nepamatuju, ale tesim se, az si pod nima zase neco zaparim.
U DirectX ale nemohu. Obrovskou výhodou OpenGL je nadčasovost a dokonalá multiplatformita.
Uznávám, že DirectX je mocenější, ale za jakou cenu? Za cenu, že prvních pět, nebo šest verzí bylo totálně zprasených, nepovedených, nepoužitelných a s API, nad kterým byste zvracel. Kolikátá verze DirectX dnes je? A myslíte si, že jsou kompatibilní mezi sebou na úrovni API?
OpenGL bylo schopné udělat nadčasové API, po kterém nemuseli mezi řádky říkat jako Microsoft: „Ó promiňte, zase se nám to nepovedlo, promiňte, promiňte“ a vypustit další verzi s jiným API.
Je potom jenom logické, že se OpenGL musí chovat trochu konzervativněji. Nemůže totiž agresívně škrtat a měnit jako DirectX, který totálně zprasil několik pokusů. Kdyby DirectX se stalo stejně multiplatformním jako OpenGL, nemohl by si ani Microsoft dovolit takhle škrtat.
Uznávám, že DirectX má dnes větší možnosti a promakanější API, ale to se mu povedlo až v poslední době. Před léty lidé a vývojáři zvraceli nad používáním DirectX, a to byl také jeden z důvodů, proč se mnoho věcí dělalo nad OpenGL. Jsem přesvědčen, že kdyby OpenGL mohlo nekompatibilně škrtat a rizikově se chovat, je dnes daleko lepším API, než DirectX.
Problémem DirectX pak je, že je neimplementovatelné jinde – protože každá další verze může mít jiné API (samozřejmě nemusí, ale zhusta mívá).
A co je na OpenGL konkrétně špatně – myslím ve smyslu, co nejde do další verze OpenGL přidat?
Vezměte to tak, že každou věc můžete udělat dobrou, když jí totálně 10× překopete bez nutnosti dbát na zpětnou kompatibilitu. I ten bash by šel udělat daleko lepší třeba. Céčko by šlo vylepšit, stačí prostě škrtnout všechno co je dnes a začít znovu. Když to uděláte 10×, musel byste být totální idiot, aby to nebylo dobré. Atd. atd. atd..
OpenGL může v další verzi DirectX dohnat, a nemusí přitom ztratit nic ze své kompatibility. Stále si stojím za tím, že OpenGL je daleko profesionálněji vytvořené API – což vynikne zejména ve světle faktu, že OpenGL nemuselo, ba ani už z principu nemohlo 10× dělat API znovu.
DirectX je zamýšleno jako herní platforma, a vše kolem her má velmi jepičí život. Neexistují programy s kratší životností, ať už funkční, nebo zejména morální a módní jako jsou hry. Proto stabilita DirectX API je stejně vágní a stejně prchavá.
OpenGL je prostě ZATÍM pozadu v možnostech, na druhé straně funguje všude. To DirectX nabídnout nemůže, ba ani nechce. K čemu mě osobně třeba je DirectX, když na mých XP mi nikdy fungovat nebude (protože se MS tak marketinkově rozhodl, aby shitovou Vistu nacpal lidem, kteří jí odmítají) a s Vistou mi MS může políbit zadek?
Znovu říkám, obvykle tady vyzdvihuji Windows – a ohledně vývoje velmi často jsem pro Windows řešení, ale teď nemohu. DirectX momentálně umožňuje jít víc na kůži hardware – ale důelžité je tam to slovíčko momentálně. OpenGL zase mi nabízí stabilní API, multiplatformovost, a pokud příliš nezaspí, tak v příští verzi nebude mít DirectX co nabídnout oproti OpenGL.
Už samotné API DirectX, který tu kolega nade mnou vyzdvihoval je Windowsoidní, protže používá Windows COM technologii. Sice v zásadě COM je zcela multiplatformní, kromě odporu k MS v něm není naprosto nic, co by bránilo přenést COM na jakoukoli jinou platformu, ale jsem skeptik.
DX je predsa spetne kompatibilne, cize jeho api sa da nazvat z tohto pohladu ako stabilne. Tie rozdiely medzi verziami API nie su vobec take extremne ako ich opisujete (napriklad taka praca s vertex bufframi sa od ich zavedenia prakticky nezmenila, praca s texturami to same + pridane write to texture v nejakych starsich verziach). Rozhodne sa mi viac pozdava API, ktore drzi krok s hardware, ako API, ktore sa vdaka snahe dosiahnut akademicku dokonalost samo pochova. Koniec koncov, prasaciny s OGL extensions su podla mna daleko horsie hacky a pouzivaju sa casto krat zlozitejsie, ako DX.
"Rozhodne sa mi viac pozdava API, ktore drzi krok s hardware, ako API, ktore sa vdaka snahe dosiahnut akademicku dokonalost samo pochova."
Přesně tohle je dokonalý argument proti Linuxu, jen si za API dodejte slovo OS.
Chci jen říci, že very low level API je vždy mocnější, ale také ho nelze udržet zcela stabilní. Například na sálových počítačích se přistupovalo k diskům pomocí hlavy, válce, stopy – a vše jste měl plně pod kontrolou. Dnešní API stylu fopen/fread/fwrite/fclose je méně mocné, než API sálových počítačů, je daleko dále k hw, a určitě s ním uděláte méně věcí a možností, než u sálových počítačů.
V poslední době už DirectX drží zpětnou kompatibilitu. Nicméně stále je to Windows only a dnes už jenom Windows Vista only (z hlediska nových verzí) – tedy funguje to dopředu už jenom na Windows a dokonce jenom jedné jediné verzi Windows. Hodně hodně slabé.
Osobně myslím, že pokud chlapci nezaspí, a OpenGL v další verzi trochu rozšíří, bude to rozhodně lepší rozhraní – a hlavně daleko nadčasovější rozhraní.
Plne suhlasim. A dodam, ze Linuxu ziadne DirectX nechyba, len treba dotiahnut X a celkovo podporu grafiky (nielen 3D, ale aj 2D a akceleraciu videa). Uz sa na tom pracuje, otazka je, ako dlho to este bude trvat. Zacalo sa neskoro a postupuje to dost pomaly.
Jenom k tomu otestovanymu s bugama. Predstav si, ze ma neco bejt otestovany, das za to pet hadru, ty bugy sice nevidis, ale zato je vidi ty na druhy strane modemu;)
Myslím, že pes je zakopaný jinde. Všimněte si prosím ve svém komentáři části "...na moji praci by linux stacil...". Tohle je podle mě prapříčina všeho - linux je často propagovaný jako náhrada, leccos to neumí, ale na normální práci to stačí. To je chyba, kdybych k tomu měl přistupovat tímhle způsobem, tak na linuxu sám nikdy nejedu a těch pár kaček za konkurenční systém jednou za čas oželím - člověk je prostě z podstaty líný. Vtip je ale v tom, že na mojí práci ani na mojí zábavu nestačí windows, a proto jsem se musel naučit pracovat s linuxem. Dokud bude linux propagovaný jako laciná náhražka, nikdy se neprosadí.
jo, to je výstižný. Spousta lidí si stěžuje, co na Linuxu nemá, ale já, když přijdu k počítači s Windows, můžu vyletět z kůže stejně jako oni - kde je nějaký použitelný shell, kde virtuální pracovní plochy... jo, jde to nějak dobastlit, ale stejně se mi na Linuxu dělá líp...
Třeba se jednou Linux stane "trendy", to je asi jediný způsob, jak udělat z té odlišnosti feature :)
Na hry jsou konzole.Kdyz chcete hrat hry z Windows i jinde,tak si to zaplatte u spolecnosti,ktera danou hru prodava.Kdyz se Vam to nelibi,tak s tim dejte pokoj nebo s tim neco udelejte.Kdyz Vam vyhovuji Windows,tak je pouzivejte.Je to Vase vec a neobtezujte s tim ostatni,kterym Vase volba vyhovovat nemusi.
PC JE mimo jine na HRY, a dokud ty hry nebudou na tucnakovi fungovat ( a je jedno jestli se to zaridi tak, ze pujdou spustit tak jak sou nebo nativne ), tak bude tux prichazet o spoustu potencialnich (nejen)domacich uzivatelu. Neznam totiz NIC jineho, co by doma uzivateli na PC chybelo.
Jasne, ja, vy, ... muze pouzit wine, umime si to treba o nakonfigurovat, nekdo i naprgat opravu, .... jenze kolik domacich useru bude pouzivat dualboot ? Mam ho kvuli tem gameskam taky a kdyz uz sem v tech widlich, tak si v nich i browsnu po webu, napisu mail, ... ac tohle vsechno mi z tucnaka jde.
Jelikoz sem jako spousta dalsich v roli "rodineho" admina, tak vsichni pribuzni kteri hry nehrani maji tucnaka (nemusim jim neustale reinstalit zavirovane widle). Bohuzel ti co hrat chteji maji widle(a ja se jim vyhybam jak muzu, protoze je maji vecne rozdrbane), dualboot se nejako neujal.
BTW: vetsinou je to tak, ze co ma kdo doma chce mit v praci, takze kdyby melo spousta lidi doma tucnaka na kterym "vsechno" (= i ty gamesky) funguje, vytvareli by tlak na svy zamestnavatele aby jej pouzivali taky.
No je to zase jen lidský faktor. Vy chcete aby Linux byl Windows. To je nesmysl.
Já nemám problém pracovat pod linuxem a v případě, že si chci zapařit, přebootuju do legální herní konzole = spouštěč báječných her = Windows XP Home. Protože v té chvíli opravdu nepotřebuju nic z běžného desktopu (email, IM, RSS, muzika, ..). Ostatně, vidím to u dětí, jak pod svými běžnými winXP před spuštěním hry radějí pozavírají co se dá, protože kolikrát stačí vyjet upozornění od IM klienta a hra či celé widlows padnou na hubu.
Je to snad problém ? Proč by měl linux tvrdě kopírovat podivný OS, který se snaží být dobrý pro všechno a nakonec nanic ? Však DirectX zajistí, že hra všechny ty báječné vrstvy GUI desktopu obejde. Není to trochu schizofrenní ?
To já radši pracuju pod spolehlivějším Linuxem a naopak, herni WinXP si nerozdrbávám aplikacemi a drivery pracovních věcí (např skener, tiskárny, BT dongle jsem zakázal a drivery tam nedal).
A jsem plně spokojen. :-D
Nechci mluvit za jine, ale v mem pripade to bylo tak, ze chut by byla, ale provedeni jaksi vazlo.
Osobne jsem ztroskotal na necem tak zakladnim a prostem jako nastaveni frekvence monitoru. Co mi ve Win zabere nekolik sekund, resil jsem v Linuxu nekolik hodin ... a nevyresil.
Po stazeni a nainstalovani Ubuntu 8.10, jsem jej vyzkousel (po nekolikate) a par dni se psychicky pripravoval na prechod. Pred nekolika dny jsem se zacal "zabydlovat". Stahnul/nainstaloval par zakladnich programu, updatoval system atd.
Kdyz jsem resil nekolik problemu, narazil jsem na screenshoty noveho KDE 4.2 a jelikoz to vypadalo (na obrazkach) lepe nez Gnome, stahnul a nainstaloval jsem si i tuhle betu.
Po par hodinach jsem zjistil, ze tahle omalovanka mi nesedi - "start" menu me dohanelo k placi - a tak jsem se vratil do Gnome.
Pote co jsem vyresil i problemy s fonty (Linuxove jsou opravdu hnusne), jsme zjistil, ze refresh rate monitoru je 50Hz. "Normalne" to prehodit neslo, takze jsem par hodin patral po internetu. Nefungovalo nic.
Nakonec jsem si stahnul "nejnovejsi" Nvidia ovladace a zkusil i ty, ale nikam to nevedlo. Ostatnich asi 150 tipu na to jak to opravit vedlo pouze k tomu, ze po poslednim restartu jsem dostaval pouze chybove hlasky a nakonec to dopadlo tak, ze na monitoru zustala po Linuxu jen zmet car, takze jsem nemohl prepnout ani do KDE.
Ano ja vim, ze z textoveho prostredi bych to pravdepodobne opravil, ale opravdu se mi nechtelo travit nekolik dalsich hodin prepinani z Visty do Ubuntu jen proto, abych se mohl vratit k 50Hz a doufat, ze se mi to snad jednou podari nahodit.
Linuxu fandim, ale zatim to na nejake masove rozsireni mezi BFU neni. Hlavni problem je IMO v tom, ze bezny uzivatel casto ztroskota na zcela zakladnich funkcich u kterych by to necekal.
Misto investic do omalovanek by vyvojari meli spise zapracovat na podpore HW. Pokud si noob jako ja Linux nainstaluje a ono to prvnich par hodin az dni pofrci bez problemu, neni duvod se vracet. Vetsina lidi co prechazeji s problemy pocita, ale nepocita s tim, ze je dostanou takove malickosti.
Jak jsem uz psal, Linuxu fandim a pravdepodobne se o prechod pokusim jeste parkrat, ale zatim to vypada, ze nejdrive za nekolik let. Zatim mi nezbyva nez zamacknout slzu a rict si - proc bych si ztezoval zivot; visty zatim hraji jak ja piskam.
ja by som pridal len takú menšiu výhradu. Linuxáci sa často posmievajú, že Windows po inštalácii nabehnú v 640x480 a 16 farbách. Ubuntu sa správalo presne naopak. Nabehlo v 1600x1200 a "high color", vďaka čomu obrazovka blikala na hranici sebazničenia. A samozrejme, 1600x1200 pre 17 palcový monitor tiež nie je to pravé orechové. Menej niekedy býva viac.
A, samozrejme, systém neumožňoval prepnúť do iného rozlíšenia, takže sa musel ručne editovať xorg.conf a aby som doň nepísal blbosti, musel som ručne stiahnuť špecifikácie monitora
Ono, Ubuntu akosi nemá KDE... A skúste hádať, aký súbor editujete v tom kcontrol...
Ubuntu samozrejme tiež má klikátko na zmenu rozlíšenia, ale zoznam ponúknutých rozlíšení závisí od xorg.conf a vytvára sa pri inštalácii. Ak sa vytvorí chybne, musíte ho editovať.
Tvrdiť, že 640x480 je úchylné, hoci môj príspevok dokazuje opak, to chce veriaceho :-(. Oba systémy vám ponúknu rozlíšenie, ktoré musíte meniť. Windows preto, že nenašiel na inštalačnom CD ovládač pre grafickú kartu (inak vám nastaví niečo normálnejšie),Ubuntu preto, že programátori boli úplne odtrhnutí od reality (1600x1200 sa používa veľmi málo a určite nie vtedy,keď obnovovacia frekvencia je nejakých 50Hz)alebo mal ten inštalačný program nejakú zásadnú chybu. Riešenie Windows však nespôsobilo žiadne problémy - obraz bol stabilný, dialógy čitateľné, takže nebol problém doinštalovať ovládače a prípadne nastaviť rozlíšenie. Ubuntu ponúklo takmer nečitateľný obraz, nestabilné X.ká, samozrejme s možnosťou prejsť do textového terminálu a urobiť, čo treba.
Mimochodom, myslím, že Vista už aj bez ovládača ponúkne o čosi lepšie rozlíšenie, hoci ani tá nie je z r. 2009.
Instaloval jsem Ubuntu mnohokrát, ale ani jednou mi nenabídlo rozlišení 1600x1200!!! A když už, nechá se rozlišení PŘED zahájením instalace. Tak nevím, co jsi chtěl svým příspěvkem říct...
Chcel som povedať len svoju osobnú skúsenosť. Určite sa týkala aj konkrétneho hardvéru, ale pointou je to, že pokiaľ malo Ubuntu problémy s rozpoznaním hardvéru, riešilo ich nevhodným spôsobom.
PS: Neviem síce celkom, čo myslíš pod "rozlíšením PRED začatím inštalácie", tipujem, že máš na mysli rozlíšenie, v ktorom bežal inštalačný program. Lenže ja som používal inštalátor v textovom režime (Alternative CD), takže tam som počas inštalácie X-ká nemal. A prvé nabehnutie do nich znamenalo blikajúce dialógy s miniatúrnym,takmer nečitateľným, písmom.
Já textový režim nepoužívám, protože k tomu nevidím žádný důvod. A určitě bych to nedoporučoval někomu, kdo chce přejít. Při grafické instalaci jsem snad rozlišení nenastavoval, instalace naběhla do nativního...Sám Alternate CD používám, ale kvůli použití RAIDu hned při instalaci
Alternate CD ešte nedávno ponúkalo len klasický Debianí inštalátor. Aby sme sa rozumeli, hovorím o ňom. napriek tomu, že má určité "okná", nie je to grafika. Používať som ho musel, normálne Ubuntu CD vtedy nevedelo ani len umiestniť zavádzač inde ako do MBR.
1. Nikde som nepísal, že by som bol človek, ktorý Linux v živote nevidel. Naopak, súdiac podľa niektorých reakcií viem o Linuxe viac ako jeho niektorí fanatickí zástancovia. Ubuntu (Breezy Badger) som prvý krát inštaloval v dobe, keď ešte inštalácia z Live CD neexistovala.
2. U Windows som túto potrebu nepociťoval, pretože Windows bol na tom stroji ako prvý. Inak, dôvodov pre používanie Alternate CD bolo viac, už si ich všetky nepamätám, ale pre viaceré typy diskov a ich radičov to bola jediná možnosť.
3. Je zaujímavé, kam sa debate zvrtne, keď chýbajú argumenty pre odpoveď na pôvodnú výhradu.
To, že mě nikdo nenutí upravovat ručně xorg.conf, je lež. Na noťasovi mi taky Ubuntu po instalaci naběhne v nějakém velkém rozlišení a já se musím přihlásit poslepu anžto nevidím pole pro vyplnění přihlašovacích údajů. No co se dá dělat, použiju klikátko a všechno bude v pohodě. Chyba lávky po dalším restartu je rozlišení zase rozhozené.
Já nemám diplej s vysokým rozlišením. Můj displej zvládá 1280x800, Ubuntu mi po instalaci naběhne v 1600x1200. Velkou část pracovní plochy tedy vůbec nevidím. V klikátku si nastavím 1280x800. A po restartu je tam opět 1600x1200. Tudíž mě tedy Ubuntu nutí upravit si xorg.conf ručně a tvrzení, že mě nikdo nenutí, považují za lživé.