Producenti by si měli uvědomit, že prodej hudebních nosičů je v dnešní době překonaná věc. Hlavní zdroj příjmů hudebníků by měl být hlavně z živých produkcí na koncertech. Nahrávky by měly být k dispozici zdarma na internetu, jako prezentace interpreta a reklama. V době nových technologií, kdy je dílo jen tok jedniček a nul, přestává mít prodej nosičů smysl. Za několik málo let nosiče dat, tak jak je známe zmizí úplně.
Boj proti ilegálním šiřitelům dat, je již dnes zbytečným mrháním peněz daňovvých poplatníků. Investice těchto prostředků do školství, zdravotnictní nebo sociální sféry by byla jistě větším přínosem, než souboj s větrným mlýnem kterému dnes říkáme "virtuální svět".
Za vystoupení živého umělce má smysl platit, za jedničky a nuly dle mého názoru ne !
Znam docela dost muzikantu. Prodej CD jim poskytuje jen takove postrani kapesne. Jejich hlavnim prijmem jsou koncerty. Pocitam, ze pokud jejich CD nekdo sdili na p2p, je to pro ne jen dobre, protoze jim to poskytuje propagaci zdarma. Mozna pak nekdo prijde navic na koncert.
Já znám ale i muzikanty (myslím opravdu na úrovni, ne zoufalce), kteří z nějakého důvodu nekoncertují vůbec (typicky může jít o nějaký projekt stylu "one man show"). Předpokládám, že prodej nosičů pro ně pak může být jediným zdrojem příjmů z produkce hudby. Takže tak jednoznačně bych to neviděl.
ty si spotrebitel a ty to cele platis... napr. ja som coder a nemozem si povedat ze budem pracovat len z domu... klient chce aby som robil prenho, na jeho zariadeniach, tak proste zarezavam tam. Nemusim, ale potom nemam z coho zit. To iste musi platit aj pre hudobnikov... robia hudbu pre spotrebitela a spotrebitel chce, tak im nic ine nezostava ... kto sa neprisposobi - neprezije. Ludia budu pocuvat hudbu toho kto koncertuje.
Nezabudaj na tretiu cast prijmov muzikantov: tantiemy za hranie v radiach/tv. To vacsinou zdaleka prekovanava pripadne prijmy za predaj CD, pretoze tie su velmi male. Na predaji hudobnych cd-ciek zaraba prakticky len vydavatelstvo, a distribucny kanal. Interpret z toho dostane fakt len odrobinky...
Nesnáším živáky. Blbá akustika, zabité odpoledne/večer a vystoupení jsou většinou zvukově zoufalá.
Muziku na nosiči si poslechnu když mám na ní chuť a náladu. Kvalita studiové nahrávky je někde úplně jinde než live verze - a proto jsem za ní ochoten zaplatit. Za jednorázové živé vystoupení v ceně několika CD rozhodně ne.
To říkáš jako ten "taky muzikant"? :-) Já si myslím že ti, kteří se v současné době muzikou živí a slušně uživí, by se slušně uživili i bez prodeje těch plastových tácků. Na druhou stranu by měli mít právo rozhodovat o tom, jak s výsledkem jejich práce má být nakládáno. Jenže to nemůže nikdy stoprocentně fungovat, to by musela reprodukce hudby fungovat ve stylu "přijdu do obchodu, nasadím sluchátka, poslechnu si album, sundám sluchátka, zaplatím a odcházím".
A ono to tak nefunguje? Já přijdu do obchodu, vezmu CD z regálu, přiložím ho ke čtečce, a ze sluchátek začne hrát album. Řeknu "tohle není ono", a zkusím jiné CD. Kde je problém? Pro mě jen v tom, že nechci trávit v shopu dlouhé hodiny. Raději se podívám třeba do nějakého eshopu, tam si poslechnu ukázky, a podle těch si objednám.
U těch plastových tácků je opravdu rozhodující, že autor má právo rozhodovat o podmínkách/způsobu užití svého díla. Nevidím důvod, proč nepotrestat lidi, kteří tato práva autora ignorují, a připravují ho o peníze.
> Nevidím důvod, proč nepotrestat lidi, kteří tato práva autora ignorují, a připravují ho o peníze.
problem je v tom ze ludi ktore tieto prava ignoruju je obrovske mnozstvo, a vsetci si uvedomujeme ze predajcovia nemaju ziadnu moznost ako dodrziavanie tychto prav vymoct.
co keby cedecka s hudbou stoja 20 korun/kus a kto chce podporit interpreta moze zaplatit viac? to by bolo podla mna idealne riesenie. svet by bol krajsi
Ano, vymahatelnost práv autorů je problém. Je třeba ji zlepšit.
Kdyby byla cena CD 20 Kč/kus, tak se nezaplatí. Z ceny CD musíte zaplatit jeho lisování, potisk, distribuci, maloobchodní prodej. Ti lidé pracují za peníze, nejnázorněji to vidíte u toho prodavače. Ovšem vyjma toho v maloobchodu musí někdo zaplatit prostory ve kterých se prodává, a zboží které je skladem. To zboží totiž nakoupíte, a zaplatíte. Když máte na prodejně X kusů výrobků po Y Kč, visí vám v obchodu trvale X*Y Kč, a to něco stojí (cena peněz, cena příležitosti). On ten maloobchod má dobrý důvod, proč si bere 20-30% z ceny zboží. Samozřejmě vyjma skladatele, textaře a interpreterů (včetně amortizace jejich vlastních nástrojů) musíte zaplatit nahrávací studio, post-processing/mastering.
Ale i kdyby neexistovaly fixní náklady, a tedy bylo možné snížit cenu CD s hudbou na CZK 20, pořád by to nebylo dobré. Když totiž prodáte CD za 15x nižší cenu než dnes, musel byste jich prodat 15x tolik, abyste dosáhnul stejných tržeb. Existuje něco, čemu se říká cenová pružnost poptávky. Ta říká, o kolik procent se zvýší poptávka po produktu, když cenu snížíte o procento. Pochopitelně cenová pružnost poptávky je různá pro různé výchozí ceny. Obecně ale existuje cena, při které máte nejvyšší tržby. Není to, jak by si naivní člověk mohl myslet, cena nejnižší.
No každopádně vždy pobaví, když se lidé bez elementární znalosti ekonomických principů hází moudra typu "kdyby CD s hudbou stála 20 korun za kus, bylo by to ideální, a svět by byl krásnější".
to mi nedava smysl, pochopil jsem to tak ze 15x snizim cenu protoze nemusim platit to lisovani, prodavace .... a prodavam jen empetrojky skrz internet, proc bych pak musel zvysovat 15x prodej?
OK, zkusím znovu. Pokud něco prodáte za nižší cenu, musíte toho prodat více, abyste na konci měl stejné počty. Když prodáte 10 jablek po 10 Kč, budete mít 100 Kč. Pokud budete chtít prodávat jablka za 1 Kč, budete jich muset prodat 100, abyste měl také 100 Kč. To je trojčlenka.
Problém ale je, že jablka něco stojí (sklizeň, doprava, vlastní prodej). Pokud máte na jablku 2 Kč nákladů, tak jich můžete po 1 Kč prodávat kolik chcete, ale budete pořád jen prodělávat. To jsou fixní náklady.
Řada lidí si také řekne "ale kdyby prodával levněji, prodal by více, a více i vydělal". Jenže to záleží na tom, jestli když snížíte cenu jablka o 1%, tak se jich prodá minimálně o 1% více. Tomu se říká cenová pružnost poptávky.
V civilizovaných zemích bývá zvykem, že si člověk o výsledcích své činnosti rozhoduje sám. Zajímavé je, že u housky to chápe (asi až na komunisty) každý, ale u nehmotných děl to chce chápat málokdo. Jenomže oni někteří muzikanti musí živit rodinu, a tak třeba nejsou nadšeni z toho že je někdo obírá o příjmy z CD/DVD, nad jejichž výrobou trávili hodiny a hodiny práce.
Pokud nějaký muzikant dává výsledky své práce zadarmo, je to naprosto v pořádku - a hlavně je to jeho věc. Pokud jiný muzikant chce za výsledky své práce peníze, je to také jeho věc a nespatřuji v tom nic nemravného.
Ano, každý může za svou práci chtít podle svého uvážení, ale záleží na zákaznících, co mu za to dají. Když si koupím kočár a čtyřspřeží koní a budu s tím chtít provozovat osobní přepravu, klidně můžu argumentovat tím, že musím žívit rodinu i koně, ale mám holt smůlu, protože tento druh přepravy při dnešním stavu technologií už je zastaralý.
A když tu máme zákon, kvůli kterému platím nějaké pofidérní organizaci poplatky za paměťvou kartu, harddisk, DVD, na kterých skladuju svoje vlastní fotky, zálohy systému apod. tak fakt nemám chuť někomu platit za nějaké nosiče. (které navíc pak stejně nejdou přehrát na PC, protože obsahují podivné ochrany, občas nějaký ten rootkit apod.)
"Ano, každý může za svou práci chtít podle svého uvážení, ale záleží na zákaznících, co mu za to dají." Souhlasím. Jenom bych podotknul, že alternativou k nekoupení si služby nebo produktu je její nelegální pořízení (což se v ČR týká pouze software, bavíme-li se o stahování).
Pokud se týká poplatků - uznávám, že současný stav má k ideálu daleko, ale pak je třeba říci - ok, zrušíme poplatky, nebudeme presumovat, že si lidé pálí pouze chráněná autorská díla, ale v případě, že někdo tam to chráněné dílo mít bude, tak to posuzujme stejně jako krádež...
Pokud chcete slovíčkařit, tak dobrá. Nepůjde o krádež ve smyslu TŘ. Nicméně lze jistě zúžit pojem zákonných bezúplatných licencí (dle AZ) a pak by šlo o neoprávněné užití.
Tak treba v USA by byli lidi moc radi, kdyby se stahovani pisnicek posuzovalo stejne jako kradez. Praxe je takova, ze za ukradeni DVD (tim myslim fyzicke ukradeni krabice s DVD v nejakem obchode) jsou mnohem mensi tresty (a to jak ty maximalni definovane v zakone, tak ty nasledne realne ulozene soudem) nez za nelegalni stahovani.
Asi jak který. Některé živí hraní koncertů, jiní skládaj muziku do reklam, někdo vystupuje v muzikále. A pokud má někdo o dílo autora/interpreta zájem, tak o má zaplatit. Pokud ne, tak si to nemá kupovat. Ale přijde mi divné říci: "když to stojí 500 Kč, tak to nechci, to si raději vypálím."
Potiz je take v tom, ze na tom CD za 500 je casto jen jediny song za 5, ktery by clovek chtel nebo alespon ustal. Proto to nikdo nechce koupit a radsi stahne. Spouste lidi by stacilo, kdyby si mohli koupit prave ten jeden song za 5 na Internetu a nemuseli kupovat balast za 495 Kc. Koupe 10+ CD za ucelem sestaveni jednoho slusneho playlistu se tak dost prodrazi.
Vydavatele narikaji, jak prodeje klesaji a jak za to muze p2p. Podle jinych nazoru by si ale meli priznat barvu: pokles prodeje je zpusobeny hlavne tim, co prodavaji - cim dal horsi sracky. A p2p je v tom maximalne tim, ze si lide stahnou prave ten jeden song, protoze ten balast za 495 by nechteli ani zadarmo a samotny jim to za tech pet nikdo neproda. Navic, cekal bych, ze Internetovi prodejci budou prodavat take zazipovany wav nebo treba FLAC soubory. MP3 jaksi neni to same, pokud clovek neco kupuje za ucelem napaleni na CD.
Album je umělecký celek, a tak je také prodáváno. Samozřejmě si můžete koupit i singl. Mimochodem pokud je na průměrném albu 10 skladeb, tak hodnota jedné skladby bude těžko 1% ceny alba.
Vydavatelé vydávají pořád stejné příšernosti. A kdyby se to publiku nelíbilo, tak tu hudbu neposlouchá. Publikum hudbu poslouchá, ale neplatí, protože neplatit je jednoduché.
Ale houby. Vsimnete si, jak je ten "umelecky celek" casto sestavovan. Na zacatku jedna dobra nebo aspon slusna skladb. Pak neco slabsiho, ale jeste skousnutelneho, jeden ci dva kousky a pak uz jen bezcenne sracky. Pocita se s tim, ze si z toho kupujici poslechne jen zacatek a na ty sracky prijde az doma. Umelcu, kteri dokazi naplnit CD dobrou hudbou, bohuzel tak moc neni.
Samozřejmě řada autorů hraje hudbu, která není populární (pro vás jsou to pak sračky), a pouze u pár kousků je producent dotlačí k tomu, aby nahráli něco, co je prvoplánově prodejné. A je tu i spousta autorů, kteří mají veliký problém album zaplnit. Pak si můžete koupit single, nebo nekupovat nic.
Svuj nazor muzes mit jaky chces, ale urcit, jakym zpusobem si necha platit za svoji hudbu je pravo toho hudebnika, ne nejakyho zlodejicka s serverem na AV. Pokud se hudebnik rozhodne ze si necha platit za CD, je to jeho pravo a ty ho mas respektovat a CD si bud koupit, nebo nechat byt a poslouchat neco jineho. Vzneseny kecy o tom jak by to melo byt "spravne" jsou jenom okecevani vlastni zlodejiny.
Ja bych si hrozne rad kupoval hudbu elektronicky pres internet, kdyby to bylo snadne, ale stahovani je mnohem jednodussi (nicmene, zadnou hudbu uz nestahuji), a to i kdybychom vynechali cenu. Dival jsem se na i-legalne.cz, a kdyz to uvazim, je lepsi si koupit CDcko nez si tam kupovat hudbu (drazsi nez CD, to co jsem shanel v katalogu nemeli, navic nekvalitni format a s DRM), a shanet nejake konkretni CDcko po kamennych obchodech je neprakticke, a pres internet si ho musite nechat poslat, pak se musi nechat grabnout do mp3, proste je to opruz (dalsi vec je, ze v Cechach se za elektronicke transakce plati dalsi poplatky). Shrnuto, ja bych za to rad platil, a naprosto me nezajima, ze si to kapitalismus nedokaze zorganizovat tak, aby to bylo aspon pohodlnejsi nez p2p, kdyz uz to nemuze byt levnejsi.
Hudba z i.legalne.cz je ve WMA, tedy ve formátu o dost lepším, než je MP3. Bitrate je 192kbps. S DRM je pravda trochu problém. Další problém je s tím, že občas chybějí tagy.
Grabovat CD je trivialita. Vložíte do počítače, spustíte WMP, na kartě Rip řeknete "go", a je to. Formát je zvolený v preferencích (WMA, WMA Lossless, MP3, WAV), metadata se natahají z inetu, a skladby se umístí do správného adresáře a správně pojmenují.
Já si osobně myslím, že prodejci hudby budou dotlačeni k nabízení hudby bez DRM, a jednoduchým platbám. DRM je samozřejmě jejich právo, ale právo zákazníka je říci "tak tohle si nechte". Co naopak není právo zákazníka je hudbu si pořídit nelegálně.
Predčasom na CDR.cz uviedli rozhovor s riaditelkou českej pobočky IFPI - http://www.cdr.cz/a/23496/1
Ja snou v podstate suhlasim, len ma zaraza kolko parazitov musi clovek, ktory hudbu tvori uzivit (odpoved v otazke c.19):
"19 % jde státu, nahrávací náklady 4,5 %, výroba 8,3 %, reklama 10 %, distribuce 7 %, maloobchodní marže minimálně 30 % a méně než 20 % zbývá na autory, umělce a vydavatelství dohromady. Přesné %, které dostává umělec, je však předmětem obchodního tajemství"
raz zom v radiu pocuval ako nejaka ceska skupina chcela vydat album a ponukali im nieco cez 10% tak sa im na to vyprdli, vydali si to sami a maju tusim cisty zisk 60% (neviem presne).
myslim, ze v pripade ak by ostala disribucia len cez internet odpadlo by:
vyroba, distribuce, maloobchodni marza a reklama len na nete by sa tiez dala zrazit na 5% to potom ostane tvorcom a vydavatelstvu 100-19-5-4.5 = 60%.
Přesně tak. Neustále se mluví o právech autorů ale ve skutečnosti se chrání práva vydavatelů a distributorů. Jenže ani jedni ani druzí už nejsou potřeba. Je to vůbec velice podivné. Dnes je k mání bezmála celá produkce za posledních 50 let, což vytváří značný převis nabídky. Přitom jsou CD předražená díky mnoha parazitům, které dnes už zbytečně živí. V tržním prostředí by mělo následovat zlevnění a snížení nákladů, nikoliv hysterie. To, co hudebníky poškozuje mnohem víc, než piráti, je zastaralý obchodní model, který jim ponechává jen drobky.
Před lety se začaly vyrábět magnetooptické mechaniky - dosud nejlepší zařízení pro záznam dat. S filesystémem a rychlostí HD, s vysokou spolehlivostí i trvalostí záznamu. Byly vytlačeny masově vyráběnými (a tedy levnými) CD mechanikami, které sice neumožňují přímý přístup k datům ale zato jsou kompatibilní s hudebními nosiči - aby se počítače snáze dostaly do domácností. Nahrávací studia tomuto trendu s nadšením a velmi krátkozrace sekundovala, s představou, že tím prodají více nahrávek. Tehdy měly protestovat! Dnes jen doplácejí na svojí krátkozrakost a dobře jim tak.
MO mechaniky jsou bezva, ale drahy. Malokdo si koupi mechaniku za litr a jedno 5 GB medium za pade -- a tyhle ceny by byly kdyby se ta technologie rozsirila, dneska je to vsechno desetkrat drazsi.
Opravdu si nekdo mysli, ze se jedna o topsite server v hornich top20 a bude takto lamersky zajisten a identifikovan? Sebrali pocitadlo bande decek, co si tam sdilela porno a semtam dilka "Eva a Vasek" a ted z toho delaji kampan... nejspise to bude patrit pod jednu reklamni akci spolu s MS?
MS se moc nehrne ani do postihovani tech, co nelegalne pouzivaji jeho vlastni programy... Kdyby se do toho moc obul, donutil by lidi premyslet, jestli nahodou nejsou nejake alternativy a to by se mu mohlo vymstit. Je radsi, kdyz lide pouzivaji jeho SW nelegalne, nez SW konkurence legalne.
On je tam jiný problém. Potřebujete zjistit, jestli je kopie legální, ale nemůžete držet žádné osobní informace, ani informace vedoucí k jedinečné identifikaci daného stroje. Pak těžko na piráty došlápnout. Faktem je, že s ochranou osobních údajů si řada jiných firem nedělá těžko hlavu. Prostě se musíte zaregistrovat, a na základě registrace (plné osobních údajů) je teprve SW aktivován.