Aha, takze statisticky pruzkum placeny EU zjistil, ze kazdy 5ty clovek v EU absolvoval v dobe skolni vyuky pul roku "zakladu programovani", kde mu behal po obrazovce robot Karel nebo zelva v Logo. Dle meho odhadu 4 z techto 5 lidi uz nikdy o programovani v budoucnu nezavadili.
Asi tak jako my vsichni jsme absolvovali nekolik rocniku chemie na ZS, takze v podobne statistice bychom dopadli celmi dobre - 9.9 z 10 lidi v CR udelalo nekdy chemicky pokus, jsme narod v chemii velmi vzdelany. Slava!
9.9 z 10 lidi v CR udelalo nekdy chemicky pokus, jsme narod v chemii velmi vzdelany. Slava!
Na chemické pokusy mi nešahej, díky chemické olympiádě jsem si zrealizoval svůj sen a přenesl ty trapné učitelské pokusy do velkého měřítka (které později jen trapně parodovaly takové kapacity jako Bořiči mýtů). Např. trapné žďabečky sodíku nahradila pořádná odhadem tak dvacetideková kostka, kádinku umyvadlo a pro větší efekt jsme to náležitě vědecky vylepšili pořádnou flaškou indikátoru. Při výbuchu upustil kantor ve vedlejší učebně pětilitrovou flašku benzenu a pak byla učebna i s laboratoří 14 dní uzavřena. Omítku museli oškrábat až na cihly, protože ta fialová se nedala ničím přemalovat. :-)
Nee, ten vyrobil fialový plyn. :-) Což teda dodnes nevím, co bylo, protože nám se vhozením fialových granulek (manganistan draselný) do kyseliny solné povedlo vyrobit pouze žlutozelený chlór. Situaci jsme zachránili vyhozením nádoby produkující dusivý plyn z okna, čímž jsme po dlouhých letech donutili k emigraci krtka sužujícího našeho školníka. :-D
Hm, u nas chemikar vyrobil nejaky sajrajt s cervenym fosforem a kousky toho pak poztracel na chodbe a lidem to bouchalo pod podrazkama. Popularni byl take pokus se zahrivanim siry smichane s praskovym zinkem, ktery byl pro velky uspech na konci hodiny zopakovan. Byla toho dohromady pekna hrst a kdyz to pak chytlo, vznesl se z toho oblak edeho koure, ktery se rozprostrel po strope a pak se na nas pomalu snasel. Po hodine pak jeste lezl dvermi do chodby.
To náš chemikář na základce byl požitkář. Nezapomenu, jak se vždycky smál, když nechal bouchnout vodík. Jednou nás chtěl potěšit a vyrobil černý prach podle klasického vzorce. Že prej se nemusíme bát, v otevřené misce to nebouchne, ale jen rychle hoří. Měl pravdu, ty dvě plné hrsti zmizely mrknutím oka. A po útěku z laboratoře jsme museli větrat celé horní patro školy, protože kromě hoření to taky dobře čmoudí :-D.
Tak to me pripomina muj chemicky pokus ze zakladky. Cela kostka sodiku (odhadem 10g) vhozena do umyvadla vypalila do umyvadla cerny flek. Trida byla plna koure. No ale ucitele si za to mohli sami pri pokusech setrili sodikem, coz bylo fakt trapne:-D Zaci v zadnich lavicich z toho nic nemohli mit.
No je videt ale ze tech 10g bylo malo chtelo to pridat vic sodiku a indikator:-)
Dobre je slyset ze podobne pokusy se provadeli i jinde nez u nas na skole.
myslite to mozna jako srandu, ale IT zakazky uz u nas dostavaji pravnicke firmy
http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-51676480-zvlastni-zakazka-exministr-nemec-ziska-120-milionu-za-software-pro-vzp
Nejlepší moment jsme propásli, ale snad to doženeme: http://www.blisty.cz/art/62641.html
U vaseho komentare jsem si vzpomnel na tenhle obrazek:
http://h12.abload.de/img/pracebugh.jpg
A nebude rozdíl spíš v tom, co si EU a my představíme pod pojmem "programování"? Mám zkušenosti jen s porovnáním s USA a mohu říci, že řada kolegů, kteří programují ve Visual Basicu tvrdí, že nikdy neprogramovali, zatímco pár lidí z USA se hrdě považuje za programátory, protože dokázali ve Frontpage nakreslit webovou stránku s aktivním formulářem. Osobně bych tedy také dovednost napsat nějaký ten "for" a "if" na přesouvání dat z jednoho souboru do druhého nepovažoval za programování, ale snad je to jen deformace VŠ a předměty typu "softwareové inženýrství".
Programátoři (IT dělníci) jsou nedostatkoví, protože je to druh rychle se kazícího zboží, které rychle morálně zastarává. Proto je víc než v jiných profesích třeba přirozenou úmrtnost neustále kompenzovat přílivem nového masa - třeba i velmi mladého, a to je třeba někde brát. Kariérní i platová křivka je zrádná. Je podobná vrcholovým sportovcům a jiným fyzicky pracujícím - protože nutná neustálá zásadní obměna znalostí v programátorově hlavě je v podstatě fyzicky náročnou prací - strměji stoupá než u ostatních profesí (když má kliku) od patnácti až tak do čtyřiceti. Pak ale začíná stejně nebo ještě strměji klesat. A pokud nezmění zásadně náplň profese na jinou (např. na manažera), v pětačtyřiceti-padesáti po něm už neštěkne ani pes. V šedesáti je z programátora holografická zombie. Až na čestné výjimky, které jsou rády že se drží.
To ale samozřejmě ve dvaceti nikdo neřeší :)
Poznam minimalne 6 programatorov vo veku cez 55 (u dalsich dvoch si nie som isty vekom, bude to nieco cez 50) a stale aktivne programuju, traja z nich uz cca 15 rokov valaju Javu. Ich obrovskou vyhodou oproti 25 rocnym "borcom" su SKUSENOSTI. Tam, kde mladici uz druhy den pracne vymyslaju riesenie oni posielaju hotovy (plne funkcny) kod do SVN a idu na pivo. Jednoducho preto, ze "to uz videli x-krat...". Drviva vacsina nevydrzi viac ako do 35 pretoze sa im nechce namahat mozog. Ti, co vydrzia su vyvazovany zlatom.
Dělal jsem pracovní pohovor se skoro šedesátiletým pánem a kdyby překážkou nebylo jeho bydliště (potřebovali jsme člověka, který bude víceméně pracovat s námi v kanceláři), vzali bychom ho hned; raději než některé frikulíny nebo Brouky Pytlíky, kteří se o místo ucházeli. Pravdou ale je, že někde je nastaven pracovní proces tak, že se spíš uchytí mladé ucho, než zkušený matador.
U nas take delal pohovor pan dost pres 50. Bohuzel to byl pohovor na misto admina a on mel jako nejaktualnejsi pribuzne dovednosti programovani ve FoxPro. Skoda, vzhledem k tomu, ze jinak byl u nas vekovy prumer tak 30, by mel velke plus. Diverzifikace portfolia lidskych zdroju je dulezita! ;-)
No zajimavejsi je fakt, ze napriklad tu "cool Javu", ted myslim primo JVM vyviji napriklad kolega, ktery letos oslavil 2^6 let a ve zkusenostech se s nim muze srovnavat malokdo.
Samozrejme pokud by mel napsat nejakej *novej* algoritmus na 20 radku, tak nekdo mladsi bude asi o par procent rychlejsi, ale pokud za nim prijdete s cimkoli uz znamym, proste nepremysli a vysype z hlavy reseni (nac objevovat kolo), resp. rekne - coz je mnohem dulezitejsi - proc si mysli, ze takto a takto to udelat nepujde a kde budou problemy.
Ony se ty technologie ve skutecnosti az tak moc nevyviji - zakladni paradigmata jsou s nami uz jednu-dve-tri programatorske generace a jestli se front end nyni bastli v HTML5 a predtim to byl ja nevim Motif nebo WinAPI zas tak velky rozdil neni, kdyz se nad tim clovek zamysli :-)
No a moja skusenost z pohovoru: potrebovali sme noveho kolegu ktory by dokazal kodit Javu (najma SWING), k tomu trochu analytickeho premyslania (a tvorby analytickej doku co moze ist na schvalenie zakaznikovi), schopnost otestovat co napise v kode, pracu v nejakom IDE, SVN a nezaskodilo by Apache Wicket a Tomcat. Po tom, co sme zbytocne stracali cas s cca 20 kandidatmi vo veku 20-30 sme si pozvali pana "co bol az na koniec s tym, ze uz nebude potrebne pozyvat". No a mily pan vo veku 48 eclipse valal bez jedineho kliknutia mysou, v SVN mergoval a vetvil ze sme zirali, predvadzacka vo Swingu zacala tym ako pracuje SwingWorker nasledovane debatou o potrencialnych koliziach pri roznych validatoroch na jednom Component-e. O Wickete vraj pocul a s Tomcatom tvrdil pracoval dva roky zpatky. Vraj sa douci bez problemov. Teraz je sefom vyvojoveho oddelenia a do rukava strci kohokolvek. Preco? Pretoze ako pisete - zakladne paradigma sa takmer vobec nezmenilo. Naucil sa nieco v Cobole, potom zvladol Smaltalk a odvtedy to je stale o tom istom..
Iny priklad: kdesi som cital, ze vela ludi ma problem pochopit:
a = 5
b = 6
b = a
kolko je b?
Vraj len cca 20% populacie ktora skoncila strednu skolu dokaze z rukava vysypat, ze b = 5. Skusili sme to pri pohovore na programatora... cca kazdy piaty nepresiel (!!). Ked sme to porovnavali so zivotopismy tak takmer vsetci co studovali "informacni technologie" na roznych sukromnych VS typu "cestovny ruch, ekonomika a pravo vo verejnej sprave".
Nazor nech si urobi kazdy sam.
A ano, aj ja zhanam vodoinstalatera a ked ma prestane bavit programovanie pojdem to robit. Minuly rok som si sam spravil nove topeni do baraku v medi. Za tyzden, trufam si tvrdit, ze na druhy krat by som to o dva dni skratil :-)
Jasne. Stribro je spolehlivejsi a kdyz neco zacne tect v podlaze, blbe se zjistuje, kde. A pokud se to zjisti, musi se rozbourat nebo rozebrat podlaha, coz je otrava. Je tedy ve vasem zajmu pajet to stribrem, aby pravdepodobnost selhani byla pokud mozno nulova. Ja mam v baraku ocelove trubky, ktere kdysi nejaky blb sesrouboval na konopi, namisto vareni autogenem. To je posusnanicko! Jednou uz jsme museli rozbourat kus podlahy, protoze to teklo a zjistili jsme to diky mokremu stropu ve sklepe. Jenze ne cely barak je podsklepeny a tak si predstavuji, jak to tam tece a my nemame sanci zjistit, kde. A urcite to tece, protoze tak jednou za mesic se musi doplnovat voda. A az to rupne uplne, tak to bude opravdu prdel.
Vy rozumíte instalateřině asi podobně jako koza petrželi. No, já taky nejsem instalatér, ale ze základů klempířiny, které jsem měl na škole vím, že pájení se provádí směsí cínu a stříbra PbSn 40/60 kvůli tavné teplotě a ceně. Šroubované spoje těsněné konopím se dělávali kdysi, dneska se místo konopí používá silikonový provázek. No případně se to svařuje (zvlášť u topení v podlaze, tam bych šroubení rozhodně nedoporučil).
Stribrna pajka take neni ciste stribro, ale slitina, pravdepodobne asi eutekticka. Nevim, kde mate problem s tavnou teplotou. Kdyz se to da roztavit pri teplote, pri ktere netece med, tak problem nevidim.
Sroubovane spoje s konopim na trubky topeni v podlaze da akorat prase, dnes, jako kdysi. Jinak vas vyvedu z omylu: konopi se stale pouziva. Nekdo mu dava prednost, napriklad ja. A nektere veci se s nim lepe delaji.
Cili az budete delat topeni, dejte si do podlahy pajeni olovo-cinovou smesi, pokud ji jeste sezenete, protoze dnes snad leda tak cin, olovo se EU snazi zakazat. Ja si tam dam stribro a cinem udelam to, co je venku.
P.S.: Zkuste se na to stribro zeptat par profiku, treba zjistite, ze ho povazuji za lepsi. Neptejte se tech, co vylezli vcera z ucnaku, ale starych papriku, kteri maji za sebou leta praxe.
na nedostatek programatoru sere pes. problem jsou kvalitni zednici, instalateri, elektrikari apod. Neznam jich mnoho ve veku pod 50 let. Stavajici matadori budou mit v nejakym horizontu prudky odchod do duchodu. Vzhledem k tomu, ze uz dnes je problem nekoho sehnat tak pri narizeni Úhnije o poctu vysokoskolaku fakt brecim misto abych se smal blbosti urednika v bruselu.
Zdravím,
vlivem osudu jsem se octl jako "učitel programování", na nejmenované střední průmyslové škole. Z toho co jsem viděl během 18 měsíců ( cca 400 studentů), bylo k něčemu pro oblast programování tak 2%. Absolutní nechápavost byla na každém kroku, neochota namáhat mozek šla hned vedle, včetně (ne)podpory kostnatého vedení školy a samozřejmě pohodlnosti nejmenovaných kolegů snažit se učit něco nového (bo proč za ty prachy). To byl taky důvod proč jsem utekl zpět do továrny na software jak to jen šlo.
Absolventi středních škol(nemyslím teď ty perly mezi sviněmi, ony 2%) se bohužel nanaučí základy, jak alespoň trochu efektivně navrhnout UI, jak spravovat projekt, málokdo umí pracovat s nějakým verzovacím systémem, s tím souvisí práce v týmu atd... Pracák se pak podívá na obor, tam ho pošlou do nejbližší firmy (brzo se zjistí že je k h....)
Pravda asi roste počet studentů IT nicméně valná většina jsou obtloustlí nebo vychrtlí hráči počítačových her, kteří po škole umí maximálně tak zkopírovat Hello world a možná ani to ne. Zažil jsem nejmenovanou osobu, která měla za úkol vytvořit generátor fraktálů, onen nešťastník si našel na wikipedii vzorec, metodou control cizí, control vlastní to přesunul do IDE a pak se divil že mu to nejde přeložit a to po 3 letech takového studia IT. Za to ovšem může nedostatek dětí, snížené nároky ve školách(což někteří patrioti nesou těžce).Je to fakt na několik knih a způsob jak to zvrátit je pro hlavy namazané a pomazané.
Zkoušel někdy někdo sehnat slušného instalatéra..., to je fakt drama, takže bych to s tím nedostatkem programátorů neviděl tak černě.
Navíc by mě zajímalo kdo by vlastně tu kopici programátorů živil. Přijde mi to už jako na kolchoze, to co dřívě dělalo 15 lidí teď musí zvládnout 3, aby měli dost na chleba. Jak by to řekl kolega: Sám si analyzuju, vyvíjim a testuju :D
Teď konečně i obyčejní lidé zjišťují sestupnou kvalitu našeho školství. Všechny "reformy" za uplynulých 20 let se na tom podepsaly. Rozbití jednotných školních osnov, zrušení maturit jako srovnávacího měřítka znalostí, vznik soukromého školství, redukce investic do veřejného školství a hlavně docílit zvýšení počtů středoškoláků, bez ohledu na prospěch na základní škole, se znalostmi nižšími než kdysi učni. Cílem je zřejmě dosažení úrovně "vzdělanosti" USA, kdy absolventům středních škol dělá potíže dělení a násobení, neumějí bez pokladny vrátit drobné, ...
No to urcite taky, ale vychazi to z celkoveho vztahu lidi k praci popr. k nejake "samovyuce" ve volnem case (cim dal tim vic kolem sebe slysim vety "mam na to a to prece pravo"). Na pohovorech je poznat - a to tak, ze hodne - rozdil mezi lidmi, kteri sice maji stejne vzdelani, klidne i stejnou skolu a rocnik, ale jeden ma proste v ruce "papir", kdezto druhy si aktivne doplnuje znalosti.
Kvůli podobným "statistikám" jsme si zlikvidovali školství - "máte málo vysokoškoláků, u nás na Západě jich máme víc" - ale už nikdo neřeší jejich úroveň. Že většina západních bakalářů se nevyrovná našim někdejším absolventům středních odborných škol, to už nikoho nezajímalo. Český průmyslovák, schopný spočítat a postavit impulsní zesilovač, je prostě nekvalifikovaný, zatímco západní bakalář, který pořádně neví, co to vlastně ten zesilovač je, ten potřebnou kvalifikaci prý má.
Jakožto postkomunistická země, narozdíl od těch západních, moc dobře víme, kam tyhle snahy poručit větru, dešti vedou. Místo abychom je na to důrazně upozorňovali, bezhlavě to opakujeme. Je to frustrující zjištění, ale v 80. letech tato země byla dál - to už si i mocipáni ledacos uvědomili. Teď abychom si prošli ty samé slepé uličky, v nichž už jsme jednou byli. Věřím tomu, že současná epocha dokáže tuto zemi vydrancovat nesrovnatelně důkladněji (ekonomicky i morálně), než ta minulá.
-- Jakožto postkomunistická země, narozdíl od těch západních, moc dobře víme, kam tyhle snahy poručit větru, dešti vedou. Místo abychom je na to důrazně upozorňovali, bezhlavě to opakujeme.
coz si ponekud odporuje, skutecne to tedy "vime" ? nebo je to o tom ze tech par co to pochopilo jako obvykle to tupe stado nevytrhne ?
Statistice, podle které se uvádí, že schopnost napsat program v určité věkové kategorii je v ČR 11%, Irsku 13%, Maďarsku 25%, Španělsku 27%, Rakousku 30% a Finsku 37%, nelze věřit ani za mák. (a to už vynechávám srovnání s čísly z věkové kategorie 16 - 74, protože tam jsou ty nesmysly ještě evidetnější - jestli každý čtvrtý Fin (26%) umí programovat, tak já jsem Elvis Presley... tedy pokud se tam jako programování nebere update cen v kase u krámu ;))