"Koukni, ta je super. Hvízdni na ni!"
"Hvíííízd..."
"Uh, ta je plochá... Plochá dráha Čakovice, již tento víkend..."
Nemohu si pomoc a nekorektní reklamu z let dávno minulých nepřipomenout, ale ta plochost leze úplně všude... Snad se dožiji i doby, kdy zase bude vítězit ergonomie.
"Design UI" je v podstate neco jako "moda", a tedy se jedna o vicemene nahodnou sekvenci stavu, pro ktere plati hlavne jedna vec - aktualni stav (tj. "soucasna moda") musi byt co nejvice odlisny od nekolika poslecnich stavu (rekneme od vsech stavu za poslednich 5-10 let). Coz znamena, ze kazdy stav, tj i to co Vy asi povazujete za "ergonomicky" (lol, 10 lidi bude mit 10 nazoru na to ktere UI je "ergonomicke"), ma urcitou sanci se po nejake dobe "znovuobjevit", ovsem problem je, ze se stejne rychle zase "omrzi" a nahradi ho nejaky novy stav, ktery bude bud uplne novy (spise ne), a nebo bude kombinaci nekterych predchazejicich (nejspise ano).
Me spis vadi to, ze se tady (na rootu) vubec neco tak vagniho a metrosexualniho jako temata GUI toolkitu objevuje v clanku - holt je to od Romana Boranka, a ten nicemu jinemu nerozumi, takze pise hlavne o obrazcich, screenshotech a ikonkach...
Uz asi 2 roky se mluvi o nastupu postflat ery tak uz chvili vydrz. Flat je proste love/hate thing protoze byl prilis opacny vuci tomu co predtim. Vetsinou se styly ci moda meni pozvolna, flat prisel prilis radikalne, mozna to nadchlo dizajnery ale mene uz uzivatele protoze to bylo na ukor prehlednosti. Button byl vzdy button, link byl vzdy podtrzenej a ve flatu aby se v tom cert vyznal co je co :)
Flat si vynutila technologie, mix méně výkonných mobilních zařízení a výkonnějších desktopů a požadavek na stejné rozhraní. Flat je méně náročný. Jinak se v designu střídají kulaté a hranaté období. Flat je důsledkem toho, že dorůstající populace s IT zařízeními zachází od dětství, takže se v nich dobře orientuje a nepotřebuje, aby napodobovaly reálný svět. Za pár let trend UI bude se ještě více lišit od jazyka reálného světa a lépe bude vyjadřovat potřeby komunikace se strojem. Zmizí viditelné a pevné ovládací prvky zcela.
Prostě dnes každý ví, kam kliknout, aniž by k tomu potřeboval podtržítko, kliká tam, kde očekává, že kliknout lze. Myš nahradí sledování pohybu očí, a kurzor bude v sobě zahrnovat nejen informaci o ovládacím prvku, ale stane se přímo ovládacím prvkem, zaměřením pohledu na určitý segment kurzoru dojde k provedení příkazu.
Na hromadných zobrazovacích zařízeních bude mít každý vlastní kurzor a lidé budou stroje ovládat hromadně.
Bude-li více lidí sledovat TV najednou, každý bude mít svůj kurzor na obrazovce v místě svého pohledu , takže jiné kurzory nebude vnímat, významovým mrknutím ho zobrazí, nebo skryje a tímto kurzorem například zvýší hlas, což ostatní přijmou, a nebo provedou korekci, následně ten kdo začal, zase provede další korekci, ... až se hlasitost ustálí na společné kompromisní úrovni.
Sledovací optika bude integrovaná do obrazovky například díky této technologii http://www.dpreview.com/news/1219259020/new-glassless-metalens-is-100-000x-thinner-than-conventional-optics .
Prominte ale to je snuska komunistickych kecu. Nema to nic s "flat si vynutila technologie", a ze pro komunikaci se strojem se nehodi skeumorfizmus (spise naopak). Proste tentokrat meli navrch designeri (jak to vypada) a ne ajtaci (jak to funguje). Kazda moda ma sve plusy a minusy, ale Flat je fail hlavne v techto bodech:
- neprehlednost - casto neni jasne na prvy pohled co je aktivni a na co se da kliknout, u dotykovych zarireni jeste hure protoze neni hover
- uniformovanost - vsecho je prilis stejne a tedy nudne, oci nemaj zachytne body a tedy vice behaj a vice se unavi
- ergonomie - pastelove barvy vice sviti a tedy unavuji oci
- design first - vice durazu na to jak to vypada nez jak to funguje, zarivy priklad je android a jeho haterial design
Za 5 let se Flatu budeme smat jako kroku vedle. Ale vnimam tento trend jako nutny aby nastinil hranice toho co je dobre UI a co uz ne.
Flat je přehledný docela dost, v knize taky nemáte čarami oddělené řádky a přesto se v textu orientujete. Když lidé s počítači vyrůstají, přirozeně se na obrazovce orientují lépe a tato generace nyní přichází ke slovu.
Cílem Flatu nebyla jenom ergonomie, ale šetření zdrojů při vykreslování, kvůli méně výkonnému hw na mobilech. Důvody jsou tedy i technické. A vzhled je samozřejmě důležitější než funkčnost, na to už dávno přišla evoluce a krásu preferuje. Flat je návrat k jednoduchosti a eleganci DOSu.
Jinak ani předchozí styl nebyl přijímán s jásotem, to proto, že starší generaci nikdy počítače nepřirostly k srdci a jsou proti každé změně.
Co budete dělat až na obrazovce žádné ovládací prvky nebudou, uvidíte tam vždy, co vidět budete chtít, stroj to bude vědět před vámi. Inteligentní stroje s vámi budou komunikovat na podvědomé úrovni a vycházet z vašeho vzorce chování.
Ostatně žádné obrazovky v dnešním smyslu nebudou, obraz se vám bude promítat přímo na sítnici oka, display bude tvořen několika miniaturními objektivy, nikoliv sítí zobrazovacích bodů. Taky možnost kterou přinese metalová optika. Obrazové zařízení nebude jen pasivní, bude to síť buněk pro snímání a vysílání světla. Navíc metalová optika může sloužit ke generování obrazů, protože může dynamicky měnit lom světla. Umožní ze sériového signálu vytvořit paralelní, protože umožní vychýlení paprsku a tím i jeho prostorovou dekompozici. Zobrazovací plocha bude mít třeba rozměry 3x2cm, ale vy ji uvidíte jako A4, protože obraz se poskládá teprve ve vašem oku, díky jeho zpoždění. Zařízení vás uvidí, takže může pružně reagovat změnou generovaného obrazu, čímž bude možno dosáhnout dokonalého prostorového efektu.
Na vzhledu nikdy nezáleží :-) takže nechápu, proč se tomuto věnuje tolik práce, když můžeme mít všichni do jednoho a na celém světě jednotný vzhled třeba ve stylu Windows 95. Nejlepší by bylo tento vzhled uzákonit na celém světě a nejlépe v celém vesmíru a pod hrozbou vysokých pokut nebo i trestů odnětí svobody i nesvobody pravidelně kontrolovat všechny uživatele PC, jestli mají jednotný vzhled. Samozřejmě bych i navrhoval, aby hlavní cenzurní úřad všehomíra měl i administrátorské práva ke všem počítačům na světě a mohl je všechny kdykoliv vzdáleně kontrolovat. Pak by ty vývojáře takové blbosti, jako je vzhled oken, ikonky a kurzory myši přešly. ;-)