Osobne pouzivam hlavne sledovani zpozdeni vlaku, tam bezne zpozdeni 5-10 minut znamena, ze muzu jet pozdejsim autobusem na nadrazi, abych tam potom nemusel 15 minut cekat.
Jinak bydlim v lokalite, kde sledovani _zpozdeni_ MHD nepomuze a nejvetsi problem, ktery skutecne praskam, jsou predcasne odjezdy autobusu mimo spicku. Napr. vecerni autobus bezne odjizdel ze zastavky o 5 minut driv nez podle jizdniho radu, takze jsem ho nestihal, musel jsem jit pesky a nestihal jsem navazujici spoj, takze jsem musel bud hodinu cekat, nebo jit >5 km pesky... ve snehu a mrazu to nebyla prdel. Ackoli predcasne odjezdy by se sledovanim take mohly resit...
Osobně se domnívám, že nekomprimovaný bitmapový obrázek je ideálně strojově čitelný formát :-D
Takže bych to viděl na mapu Prahy ve velikosti minimálně 10000x10000 pixelů ve dvaatřicetibitovém BMP, a na ní vyznačené polohy všech vozidel DP ve službě, samozřejmě pod vhodnou CC licencí vylučující další komerční použití!
Ano, to se mi jevi jako optimalni reseni. Polohy autobusu bych vyznacil modrymi teckami, polohy tramwayi cervene a metra zelene. Jednotlive vozy bych odlisi barevnym odstinem, coz by nemel byt problem, do 16 milionu barev se prazska doprava urcite vejde. A pod tim obrazkem by pak byla tabulka barevnych tecek s odstiny pouzitymi na mapce a u nich napsano, o ktery vuz ktere linky se jedna. Mohli by to tam mit i s evidencnimi cisly. A vlastne by tam ani nemusely byt ty tecky, staci ty popisky vyvedene prislusnymi odstiny.
Pravda, clovek by ty odstiny nerozlisi, kdyz by se lisily treba o jednicku v nekde v RGB schematu, ale mluvime prece o strojovem zpracovani.
Base64 není špatný nápad, zvyšuje to přenositelnost mezi různými platformami, kde by mohla dělat problém endianita. Přeci jenom binární BMP je hůře zpracovatelný než čistý text :)
Barvičky by se daly převzít ze současných map vyvěšených třeba na stanicích metra, aby byly informace kompatibilní. Vlastně celá ta mapa je dostatečná, stačilo by do ní doplnit polohu jednotlivých vozů/souprav s čísly linek a směrem jízdy, dobou dojezdu do nejbližší zastávky a zpoždění, což jsou údaje pro běžného cestujícího víc než dostatečné.
V podstatě něco jako řízení letového provozu, akorát barevnější: https://www.youtube.com/watch?v=kgcujCWDm6U
Pripada mi to na hlavu postavene. Nekdo chce po dopravnim podniku data a zaluje je za to. ze je nedava a dopravni podnik se brani tim, ze jsou tato data autorsky chranena.
Nebylo by podstatne jednodussi pro dopravni podnik jednoduse rict, ze nemaji v umyslu je davat? Nemyslim si, ze by existoval zakon, ktery by jim prikazoval data zverejnovat.
Samozrejme jsem pro aby tato data byla verejna, ale nelibi se mi zpusob, kterym se o tom jedna.
DPP je ale veřejná instituce placená z veřejných peněz, platí tedy na něj zákon o svobodném přístupu k informacím. Kdyby ta data neměli, nic zveřejňovat nemusí. Ale když je mají, neexistuje důvod, proč by je měli tajit. Sporná je podle mne ta povinnost zveřejňovat je on-line, to jim opravdu žádný zákon výslovně nepřikazuje. Na druhou stranu, bez toho on-line zveřejňování ta data mají mnohem menší význam, takže požadavek na on-line zveřejňování je v duchu zákona.
Možná jste přehlédl druhou a třetí větu mého komentáře. „Kdyby ta daty neměli … ale když je mají …“ §2 odst 4 zákona 106/1999 Sb. – povinnost zveřejňovat informace se nevztahuje na vytváření nových informací. V tomhle případě ale nejde o nové informace, dispečeři ty informace k dispozici mají. Na základě čeho to tedy soud měl zamítnout?
Myslíte, že evidují v nějakém informačním systému otáčky motoru? A že je tam z autobusů pravidelně odesílají? Technicky by to realizovatelné bylo, ale nemyslím si, že to DPP dnes dělá. Takže by se jednalo o vytváření nových informací, které zákon výslovně vyjímá. Tu hranici stanovuje zákon, není úlohou soudu, aby tu hranici nějak předefinovával.
Pánové, té Vaší argumentaci rozumím, "když už to maj v IS, tak to musí poskytnout ven", v podstatě souhlasím, ačkoliv to tak možná nevypadá. Jenže si nejsem jist, že tohle říká i zákon.
Znovu opakuji, rád bych tu informaci - online pozici - také měl. Přístup DP se mi nelíbí, ale stejně tak se mi nelíbí použití zákona. Poukazuji na extrém, který by mohl nastat po současném rozhodnutí/přístupu soudu, který nevzal v potaz neadekvátnost nákladů - na základě toho to měl soud zamítnout. Co když dodavatel SW už neexistuje a bude to znamenat komplet výměnu SW? Do 3 měsíců? Ať se DP stará, DP si to těžce zaplatí... Tedy my. A za to mi to nestojí. Co bude příště? Otáčky jsou příklad, možná ne úplně dobrý.
Otáčky má v "systému" autobus=DP, žádná nová informace nevzniká, ale mění se v čase. Podle mě prostě neplatí "informace" = "záznam v db"/"datová věta v IS". Je to přeci zákon o "informacích". Ano, zatím se otáčky nepřenáší, na rozdíl od pozice, to je ale technikálie, kterou soud zjevně nechápe/neřeší. Prostě podle soudu to není problém "doprogramovat" a začít "poskytovat jako online službu" a to "do 3 měsíců".
Pravda, nejsem právník, takže doufám, že až někdo bude chtít "otáčky na webu", tak bude moci soud zamítnout i podle současného zákona. Možná je to námět na článek :) o tomto zákonu, ale nevím, jestli to patří na root. :D
Poukazuji na extrém, který by mohl nastat po současném rozhodnutí/přístupu soudu, který nevzal v potaz neadekvátnost nákladů - na základě toho to měl soud zamítnout.
To podle mě není rozhodující. DP a dodavatel na toto měli pamatovat a nabízí se i otázka, jestli situace, kdy takové poskytnutí informace je drahé, není vytvořená záměrně.
Dále, když stát zavádí nějakou novotu, třeba EET, také není relevantním argumentem (poplatníka), že s takovými náklady nepočítal. Prostě se to vyvíjí.
Dovedu si představit, že v extrémní situaci soud připustí dočasné neposkytování informací, pakliže už povinný subjekt dělá vše proto, aby ji poskytovat mohl.
Moje zkušenost s úřady je, že jakoukoliv statistiku chcete, tak to označí za "rozsáhlé dohledání", s tím, že budou muset Xkrát iterovat a něco počítat. Ale to je pitomost, na to mají informační systémy a svoje IT oddělení, aby jim dokázali statistiky poskytnout. Zkuste např. chtít po finančním úřadu informaci o tom, kolik poplatníků eviduje, kolik kontrol provedl minulý rok, kolik pokut vyměřil a jaká je doba do zaplacení. Informaci nedostanete, s odkazem na to, že by to stálo asi 100 000 Kč za práci úředníka.
Poukazuji na extrém, který by mohl nastat po současném rozhodnutí/přístupu soudu, který nevzal v potaz neadekvátnost nákladů - na základě toho to měl soud zamítnout.
Soud pouze interpretuje zákon, nemůže si vymýšlet něco navíc. Neadekvátnost nákladů řeší zákon – tím, že náklady spojené s vyhledáním informací je možné naúčtovat žadateli. (Což je mimochodem napsané i v odůvodnění toho rozsudku.)
Co když dodavatel SW už neexistuje a bude to znamenat komplet výměnu SW? Do 3 měsíců?
Za prvé, ten zákon nezačal platit teď, platí už asi sedmnáct let. Za druhé, pokud je pro DPP poskytnutí těch informací nákladné, má vyčíslit účelně vynaložené náklady na poskytnutí těch informací, předložit to žadateli a zeptat se, zda na poskytnutí těch informací nadále trvá. A za třetí, i z toho rozsudku plyne, že DPP ty informace má, archivuje je, takže poskytnout je ven nebude zas tak náročné. Nikdo přece neříká, že musí existovat on-line napojení přímo na ty vnitřní systémy DPP. Klidně to může být jen nějaký export, který ta data vezme stejně, jako když je archivují, akorát je přefiltruje (aby tam nebyly interní údaje) a vystaví je na nějaký oddělený web server. Spíš tam hrozí to, že než se data propasírují z vnitřního systému někam ven, bude to kvůli nějakým „technologickým prodlevám“ trvat hodinu – a pak už ta data sice budou zajímavá pro Rozhlas, aby nad nimi dělal statistiky zpoždění, ale nebudou použitelná pro plánování cest, což je asi hlavní účel jejich zveřejnění. Tam už by to bylo mnohem složitější, protože zákon neukládá informace zveřejňovat co nejdřív po jejich vzniku.
Otáčky má v "systému" autobus=DP, žádná nová informace nevzniká, ale mění se v čase. Podle mě prostě neplatí "informace" = "záznam v db"/"datová věta v IS".
Nejde o to,jak je to podle vás, ale jak je to v zákoně. A v zákoně je toto (§ 3, odst. 3): „Informací se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.“ Otáčky motoru se pravděpodobně nikde nezaznamenávají, vidí je aktuálně pouze řidič na budíku před sebou, takže nejsou informací ve smyslu zákona.
Nemaji ty otacky v systemu, ale akorat na otackomerech v autobusech, pokud tam takova vec je. Chapete ten rozdil? Ale nic vam nebrani nabidnout DP reseni, ktere bude otacky zaznamenavat do databaze a v realnem case zverejnovat pres nejake API nebo neco. DP to od vas urcite koupi. Koupili totalne uzavrene reseni na polohu vozidel, proc by nekoupili dalsi picovinu?
Nemaji. Prenasi se id modulu, cas vygenerovani paketu, poloha, rychlost, pocet viditelnych satelitu a u nekterych variant modulu informace o stisknuti tisnoveho tlacitka a aktivite majaku. Prenos probiha radiostanici standardu TETRA, skrz mestsky radiovy system. Z duvodu uspory datove kapacity se jedna o bitove orientovany format (napr 4b jsou vyhrazeny pro info o poctu satelitu), a souradnice se neprenasi cele, jen ofset oproti referencnimu bodu uprostred prahy.
To není přesné. Tato data jsou přenášena z osobních/nákladních vozů.
U autobusů obsahují SDS i informace o evidenčním číle autobusu, způsobu odbavení zastávky (otevření dveří, zapnutí/vypnutí automatického hlášení zastávek,atp.), číslo přihlášené identifikační karty, nastavení hovorové skupiny, atd. atd.,
U nových autobusů je počítač informačního systému propojen s CAN bus a je snaha o čtení a odesílání některých hodnot získaných přímo z této sběrnice.
Respektive není to úplné. Vycházel jsem z toho co se přenáší u druhého největšího uživatele MRS tetra, kde jsou požadavky na rozsah přenášených informací poněkud menší. Ale i z toho se dá odvodit že otáčky motoru v přenášené zprávě nebudou :-)
Když už máte přesnější info o zprávách v audisu, můžete prozradit jak je to s "inframajáky" co jsou tak porůznu rozvěšeny na sloupech VO ? Ty jen spouští přenos "klasické" SDS (tj. s výše uvedenými údaji), nebo vyvolají odeslání nějaké specifické zprávy ?
Pokud se nepletu, tak inframajáky pro autobusy slouží pouze k synchronizaci odometru, který po ujetí určité vzdálenosti nějakým rádiovým kanálem přihlásí a odhlásí autobus od křižovatky s preferencí. Ale domnívám se, že nejde o přenos po TETRA, ale o nějaký lokální povelový přenos typu 868MHz a podobně.
Inframajáky jsou opravdu jen kvůli preferenci na SSZ.
Pokusím se vzpomenout, co všechno iniciuje odeslání SDS z autobusu:
zapnutí/vypnutí palubního počítače
připojení/odpojení k technologické WiFi
vyhlášení zastávky s několika doplňkovými příznaky (**součástí SDS by měla být i informace o obsazenosti vozidla, vypočtená se zatížení náprav**)
přihlašovací zpráva (pokud v intervalu 2 minuty nedošlo k odeslání jiné SDS
stisknutí tlačítka "ťíseň" a zapnutí nahrávání kamer
odpovědí na povel z AUDISu:
potvrzení restartu PP
potvrzení restartu RDST
přihlášovací zpráva
**obsazenost**
**stav motoru (vypnuto/zapnuto)**
potvrzení o doručení a zobrazení textové zprávy na displej PP/informační panely pro cestující
Zprávy označené **text** zatím palubní počítač dokáže odeslat, ale z CAN busu je nedokáže korektně přečíst. Otáčky motoru opravdu ve zprávách nejsou a nebudou :-)
Do samotné SDS a její struktury vůbec nevidím, vidím to až přežvýkané AUDISem, V AUDISu např. vidím i stav periferií palubního počítače - všech vnějších cedulí, odbavovacích strojků, zobrazovače pásma atd., bohužel v naprosto nepřehledné podobě. V tabulce všech vozů (s možností filtrování pouze podle garáží) to vypadá takhle nějak V2o**--p**-********x-*-- Nedokážu ale říct, jak často třeba autobus posílá SDS se stavem periferií, jestli posílá data o všech, nebo odešle zprávu jen v případě nefunkčnosti některé z nich.
Pro řízení provozu není v prostředí provozu autobusů aktuální poloha až tak moc důležitá, hlavní je odchylka od jízdního řádu.
Pokud si dobře pamatuji, tak zákon o svobodném přístupu k informacím vychází z předpokladu podání žádosti občana o informaci. A to daným způsobem, který je v zákoně uveden.
Nic o paušálním zveřejňování tam není, složité vyhledání, pokud se přesně vyčíslí, může být i zpoplatněno.
Takže napište mail na el. adresu úřadu, mají pak na základě toho samého zákona tuším 7 dnů na reakci.
Přeji Vám na té zastávce příjemné čekání.
To ten dopravní podnik nemá na právníky?
1. úřad má jednat bez zbytečného odkladu, to je základní správní zásada; 7denní lhůta je maximální, a pokud ji budou využívat pravidelně, musejí to být schopni vysvětlit,
2. "složité vyhledání" je zneužívaný institut, jak odradit žadatele o informace; pokud má dané informace povinná osoba v databázi, nemůže být řeči o tom, že se jedná o složité vyhledání; tento odstavec se má využívat např. ve chvíli, kdy je potřeba prohledat archiv (fyzicky, lejstra); složité vyhledání NENÍ pokud je požadováno jen velké množství dílčích, jednoduchých informací (pak lze totiž nahlížet na každou informaci jako na jednotlivou žádost, kterou nelze zpoplatnit, a nelze tedy ani trestat někoho za to, že chce vědět moc),
3. zveřejnění není nárokovatelné, ale je poměrně přirozené (a děje se to), že úřady čím dál víc informací samy zveřejňují a tudíž není potřeba si o ně žádat.
To si pamatujes blbe soudruhu. Zakon naopak predpoklada, ze veskara data u kterych to ma smysl budou zverejnovana automaticky, I prave proto 99% soudu urady prohravaji. Tady by spis bylo zajimavy pozadovat, aby vsechny prohrane soudy platili prislusni zcela konkretni urednici, kteri informace odmitaji (a to i opakovane) vydat.
Anzto a jelikoz oni sou NASI zamestnanci. Tudiz maji delat to, co po nich my vsichni chcem. Bez kecu.
Anzto a jelikoz oni sou NASI zamestnanci. Tudiz maji delat to, co po nich my vsichni chcem. Bez kecu.
To je rozdíl mezi přímo a zastupitelskou demokracií, a přímým a nepřímým vedením.
Státní úředníci nejsou naši zaměstnanci a nezodpovídají se nám - voličům.
Voličům se zodpovídá jedině poslanec, senátor a prezident. Ve zbytku záležitostí koná stát v zastoupení (proto je to zastupitelská demokracie).
Zaměstnavatelem úředníka nejste ani v nejmenším Vy. Kdyby tomu tak mělo být, tak vlastně byste mohl přijít na finanční úřad a úředníkovi přikázat, ať Vám vyměří nulovou daň.
Zaměstnavatelem úředníka je stát, a jak je stát veden, to ovlivňujete volbami.
Jakýkoliv zaměstnanec nese odpovědnost za chybná rozhodnutí, včetně státního zaměstnance. Odlišný právní názor není ale postižitelný. Postižitelné je, pokud soud vydá závazné stanovisko, jak v modelové situaci postupovat. Pak úřad (nikoliv úředník!) musí rozhodnutí respektovat, pokud ovšem nepředloží novou argumentaci. Pak je to na nové posouzení.
Pokud by úředník (ať už na nižší pozici, či na vyšší) opakovaně nerespektoval rozhodnutí soudu, pak by mu byla udělena pokuta. Pokud se však "jen" bojuje za odlišný názor, pak ho za to trestat nemůžete. To by se jinak nikdy názory na právní posouzení nevyvinuly.
Ááá mínuskáři, dobře tak budu chtít vědět kdy měl řidič naposledy přestávku, natočení volantu (i pro TRAM/METRO :) ), polohu pedálů, kdy byl bus naposledy na technické kontrole, počet cestujících a predikci jejich IQ. :) Tak mínusujte. :D A až mi tohle DP poskytne, tak budu pokračovat dál. Dokud vás i je neutluču požadavky, protože tam to směřuje. Prostě nerozum.
"Nemyslim si, ze by existoval zakon, ktery by jim prikazoval data zverejnovat."
Ten zákon máte hned ve zprávičce - jde o zákon 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.
Na data generovaná nějakým systémem se asi těžko bude vztahovat autorský zákon - tohle se musí řešit ve smlouvě zda data jsou součástí SW či ne. A pokud je smlouva psaná tak, že nějaká firma provozuje svůj proprietární systém a vlastní veškerá data a státní podnik ji za to průběžně platí, tak jde jednoznačně v lepším případě o nesmyslné manažerské rozhodnutí, za které by mělo být vedení DPP odejito (v horším a pravděpodobnějším případě o korupci).
Bezpečnostní důvody nezveřejňovat data v tomto případě (alespoň na první pohled) jsou a je chybou, že se k tomuto nemohli u soudu vyjádřit odborníci.
Pokud zveřejníte kde se právě nachází ten který dopravní prostředek, tak k těm datům budou mít přístup všichni - včetně lidí kteří chtějí někoho sledovat, nebo teroristů.
Myslím si že je to nějaká vážná hrozba ?
Ne - vzhledem k faktu, že jízdní řády a trasy jsou už teď veřejné (byť takováto data odhodlanému teroristovi určitě mohou pomoci útok lépe načasovat)
Myslím si že je to věc ke které by se býval měl u soudu vyjádřit nějaký bezpečnostní odborník ?
Určitě ano - alespoň by si zástupci DPP nemohli stěžovat, že soud nebral jejich námitky vážně.
Aha, teroristi budou na monitoru sledovat autobus a to jim zaruci, ze v nem sledovana osoba sedi... Napriklad kdyz sleduji ridice, tak se da predpokladat, ze tam opravdu je, moznost omylu je znacne mala. Kdyby treba hodil na pedal dlazebni kostku a vyskocil, tak toho by si urcite nekdo vsiml a hned by se problem promitl jako velky rozpor mezi real time mapou a jizdnim radem.
"Aha, teroristi budou na monitoru sledovat autobus a to jim zaruci, ze v nem sledovana osoba sedi..."
Pokud budu terorista a budu chtít např. zaútočit granátem na autobus, tak se mi určitě bude hodit vědět, kde se přesně ten autobus nachází, abych na něj nemusel čekat a vzbudit přitom nežádoucí pozornost. A podobných scénářů se dá vymyslet jistě více.
Na druhou stranu, pokud bych byl skutečně terorista, tak si spíš někde ukradnu náklaďák a najedu s ním do davu.
Takže riziko zveřejnění takovýchto dat je sice minimální, přesto by bývalo bylo fér, kdyby se k tomu u soudu vyjádřil bezpečnostní expert. Nevím co vám na tom stále vadí ?
@ Lol Phirae
"při tom mnohahodinovém čekání by opravdu mohl být nápadný."
Zkuste se v letních vedrech nést na ulici zbraně/výbušniny tak, abyste přitom nevzbudil nežádoucí pozornost okolí.
Nebo alespoň donést je do klubu na nějaký koncert - jako byl třeba útok v Bataclanu.
Zkuste si někde chvíli (třeba jen 10 minut) jen tak postávat a něco/někoho pozorovat tak abyste nevzbudil nežádoucí pozornost okolí.
Jak rozpoznat teroristu je ve skutečnosti docela zajímavé téma. Pamatuji si asi před rokem článek, jak v divadle v Itálii muslimce zazvonil telefon - a celé okolní publikum bylo najednou na nohou, protože ti lidé se domnívali, že jde o teroristický útok.
Humorné ? Zkuste si na chvíli představit jak se žije lidem (původním evropanům) v blízkosti no-go zón jako jsou ty v Malmo, Paříži, Marseille a mnoha dalších místech západní Evropy.
Pro příklad: švédské ženy protestují proti vlně znásilnění v Malmo. Reakce policie: doporučili ženám, ať po setmění nevycházejí z domu:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-5197675/Hundreds-protest-Sweden-series-gang-rapes.html
Takže ano - myslím že stojí za to, aby v případě kdy alespoň teoreticky hrozí, že daná data mohou být zneužita proti lidem, aby celou věc posoudil nějaký bezpečnostní expert. Obzvláště když už u soudu tenhle argument zazněl.
Jsem rád že jsem vás pobavil, konečně smích je zdravý. Až se dosmějete, tak se zkuste nad celou věcí sám zamyslet, ať máte taky ještě jiný prožitek.
Zkuste se v letních vedrech nést na ulici zbraně/výbušniny tak, abyste přitom nevzbudil nežádoucí pozornost okolí.
Jojo, strčit je do batohu, igelitky nebo třeba aktovky bude veliký problém...
Ano, opravdu jste pobavil. Budete asi stejný expert na bezpečnost jako ten pitomec na Hradě, co nechal vybudovat detekční rámy a tím vytvořil davy turistů naštosovaných ve frontě jako ideální cíl. (Přesně tohle zkoušel někdo tuším vloni nebo předloni v Německu u vstupu na nějaký hudební festival, akorát se jaksi odpálení tomu africkému inženýrovi nezdařilo.)
Ale pro vás to zkusím po lopatě: když budu chtít zaútočit v Praze v MHD, tak vlezu ve špičce do metra, nebo si stoupnu třeba na tramvajovou zastávku v Jindřišské. Určitě nebudu stopovat na online aplikaci, kde jede nějaký tramvaj, protože těch tramvají jsou neustále plné ulice, tak nevím, proč bych se zdržoval takovou bezcennou pitomostí. Oproti tomu když budu už 3/4 hodiny stepovat na zastávce a čekat na devítku, která jezdí každejch 10 minut, tak by se mi docela hodilo se kouknout do té online aplikace na to, co se sakra děje.
Že se soud v rámci procesní ekonomie nedotazoval na názor "odborníků" vymýšlejících fantasmagorie toho typu, co tady prezentujete, tomu se opravdu nedivím.
Zkuste se v letních vedrech nést na ulici zbraně/výbušniny tak, abyste přitom nevzbudil nežádoucí pozornost okolí.
Tak pokud ty vybusniny prepravujete v bedne s napisem "Pozor vybusniny!", tak to je ponekud problem. Ale mluvil jste o granatu. Ten podle typu strcim treba do vykousane knihy, tasky s pomeranci nebo take do kapsy. Pokud byste chtel radsi MAC-10, tak tech strcite nekolik do obycejneho turistickeho kufru na koleckach. Na hlavu si strcite slamak, na krk date futral na kamery s par rucnimi granaty a mate vystarano.
Jezis, uz prestante vymyslet scenare jak z americke slataniny.
Zkuste si někde chvíli (třeba jen 10 minut) jen tak postávat a něco/někoho pozorovat tak abyste nevzbudil nežádoucí pozornost okolí.
Tak vy si postavejte, ja si na neco sednu a budu si cist knizku.
Humorné ? Zkuste si na chvíli představit jak se žije lidem (původním evropanům) v blízkosti no-go zón jako jsou ty v Malmo, Paříži, Marseille a mnoha dalších místech západní Evropy.
No ten kraval, jak tam porad prevazeji na trakari ty zbrane a vybusniny, musi byt uplne nejhorsi.
Pokud budu terorista a budu chtít např. zaútočit granátem na autobus, tak se mi určitě bude hodit vědět, kde se přesně ten autobus nachází, abych na něj nemusel čekat a vzbudit přitom nežádoucí pozornost. A podobných scénářů se dá vymyslet jistě více.
Clovece, vy byste se mel urychlene stat clenem nejake teroristicke organizace a vymyslet tam scenare. Nic by ji nepolozilo tak rychle, jako vase ucast.
Az ja budu terorista, ktery je tak blby, aby utocil granatem na autobus, tak si jednoduse vyhlidnu v centru narvany autobus a zautocim na nej. Narvanost autobusu v tech datech asi neni a utocit na prazdny autobus, aby se pak v novinach psalo o znicenych sedackach, muze jen jeste horsi blb, nez jake u teroristu obvykle maji.
"Narvanost autobusu v tech datech asi neni "
Přesně tak, proto by si musel potenciální terorista vyhlédnout specifický autobus (linku která je v té době typicky plná lidí). A pokud by na něj útočil z dálky (tj. nemohl by si být jednoznačně jistý, že jde o ten "správný" autobus), tak by se mu určitě hodila možnost dálkového sledování. Tak by si mohl útok docela dobře načasovat.
A i když třeba útok granátem na autobus plný lidí není moc pravděpodobný, tak se to může hodit např. na zamaskování vraždy - jednoduše někoho zabijete spolu s dalšími lidmi a vyšetřovatelé budou celou věc vyšetřovat jako teroristický útok (ke kterému se samozřejmě přihlásí nějaké džihádistické skupiny - stejně jako se třeba dříve Rudé brigády v Itálii téměř automaticky hlásili k teroristickým útokům ať už je spáchal kdokoliv). Nikoho pak ani nenapadne, že motivem celého útoku byla vražda jedince.
Jak vidíte, scénářů se dá vymyslet mnoho. Proto by bylo na místě - když už ta námitka u soudu vznesená byla - aby se k možnosti zveřejnění takovýchto dat mohl vyjádřit bezpečnostní odborník. Pořád nechápu, co vám na tomto přístupu vadí.
Přesně tak, proto by si musel potenciální terorista vyhlédnout specifický autobus (linku která je v té době typicky plná lidí). A pokud by na něj útočil z dálky (tj. nemohl by si být jednoznačně jistý, že jde o ten "správný" autobus), tak by se mu určitě hodila možnost dálkového sledování. Tak by si mohl útok docela dobře načasovat.
Ano, to zni prakticky. Kristova noho, az budu chtit utocit na autobus, vyhlednu si nejakou linku smerem na uzel MHD a v dopravni spicce na ni zautocim stanici pred tim uzlem a nebudu se srat s nejakym sledovani on-line. A granatem se opravdu z moc velke dalky neutoci, ledaze byste byl vrhac kladiva a mel ten granat na spagate. Nejvetsi borci hazeji pres 80 m.
A i když třeba útok granátem na autobus plný lidí není moc pravděpodobný, tak se to může hodit např. na zamaskování vraždy - jednoduše někoho zabijete spolu s dalšími lidmi
..........
Nikoho pak ani nenapadne, že motivem celého útoku byla vražda jedince.
Exponovane osoby nejezdi autobusem. Frantu Voprsalka je jednodussi zapichnout nekde potme na ulici a nechat valet za kontejnerem s odpadky. A pokud byste byl vrah z lepsich kruhu, tak ho jednoduse nekde v davu mimo kamery pichnete do prdele jehlou s paralyzujicim jedem. Nez nekomu dojde, co se deje, tak se udusi.
Jak vidíte, scénářů se dá vymyslet mnoho.
Jo, treba teroristi ukradnou krizujici strelu a tu budou navadet pomoci udaju o poloze autobusu. Nebo treba teroristi umisti na autobusovou zastavku klec maskovanou za stanek s burty a v ni bude smecka vzteklych psu, ktere teroristi vzbudi dalkove ovladanym budikem, kdyz on-line zjisti, ze autobus prijel. Take by mohl americky prezident jet v praze tramayi a dole v metru by bylo 150 teroristu, kazdy s kufrem C4, ktere bude dalkove odpaleno presne v miste krizeni drah tramwaye a metra. Nasledne tam teroristi jeste zaparkuji Boeing nalozeny banany, navadeny radiem podle polohy tramwaye ze systemu DP. Napada nekoho jeste nejaky dalsi uplne blby scenar?
@Jarda_P
"Napada nekoho jeste nejaky dalsi uplne blby scenar?"
@Lol Phirae
"když budu chtít zaútočit v Praze v MHD, tak vlezu ve špičce do metra, nebo si stoupnu třeba na tramvajovou zastávku v Jindřišské"
Terorista někde po cestě nastraží bombu kterou nechá dálkově vybuchnout přesně v tom okamžiku, kdy kolem bude projíždět autobus plný lidí. K tomu aby zajistil že jde o konkrétní linkový autobus (který si předem vyhlédl protože je v dané době typicky plný lidí) se mu bude výborně hodit takovýto on-line sledovací systém.
Můžu se vás zeptat, proč jste se z celé mé odpovědi chytli jedné vedlejší věci, o které jsem i já sám napsal že riziko zneužití je minimální ? Může my alespoň jeden z vás na tohle normálně odpovědět ?
Terorista někde po cestě nastraží bombu kterou nechá dálkově vybuchnout přesně v tom okamžiku, kdy kolem bude projíždět autobus plný lidí.
To urcite. A terorista se bude spolehat na to, ze udaje jsou na zlomek vteriny real time. Ne, terorista si nekde stoupne, hodne daleko, ale ne dohled, treba do fronty na horkeho psa.
Můžu se vás zeptat, proč jste se z celé mé odpovědi chytli jedné vedlejší věci, o které jsem i já sám napsal že riziko zneužití je minimální ? Může my alespoň jeden z vás na tohle normálně odpovědět ?
Ktere veci konkretne? Me to pripadalo jako totalni nesmysl uplne vsechno.
@Jarda_P
Ktere veci konkretne? Me to pripadalo jako totalni nesmysl uplne vsechno.
Tady je původní názor, kterého jste se chytnul:
"Nemyslim si, ze by existoval zakon, ktery by jim prikazoval data zverejnovat."
Ten zákon máte hned ve zprávičce - jde o zákon 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.
Na data generovaná nějakým systémem se asi těžko bude vztahovat autorský zákon - tohle se musí řešit ve smlouvě zda data jsou součástí SW či ne. A pokud je smlouva psaná tak, že nějaká firma provozuje svůj proprietární systém a vlastní veškerá data a státní podnik ji za to průběžně platí, tak jde jednoznačně v lepším případě o nesmyslné manažerské rozhodnutí, za které by mělo být vedení DPP odejito (v horším a pravděpodobnějším případě o korupci).
Bezpečnostní důvody nezveřejňovat data v tomto případě (alespoň na první pohled) jsou a je chybou, že se k tomuto nemohli u soudu vyjádřit odborníci.
Úryvek z jiného příspěvku, kde píšu že riziko je minimální a vyzývám vás, abyste mě napsal, proč jste se chytnul téhle jedné marginální věci:
"Takže riziko zveřejnění takovýchto dat je sice minimální, přesto by bývalo bylo fér, kdyby se k tomu u soudu vyjádřil bezpečnostní expert. Nevím co vám na tom stále vadí ?"
Takže znovu už asi po čtvrté:
Proč jste se z celé mé odpovědi chytl jedné vedlejší věci, o které jsem i já sám napsal že riziko zneužití je minimální ? Můžete my alespoň na tohle normálně odpovědět ?
Tak vy jste sice napsal, ze riziko je minimalni, ale take ste napsal:
Bezpečnostní důvody nezveřejňovat data v tomto případě (alespoň na první pohled) jsou a je chybou, že se k tomuto nemohli u soudu vyjádřit odborníci.
Vzhledem k tomu, ze jsem si nejak nedokazal predstavit, jake by to asi mohly byt, dovolil jsem si vznest dotaz a to ciste jen z opravdove zvedavosti. Nacez vy jste zacal fantazirovat o teroristech, s kazdym prispevkem byly scenare ujetejsi, namisto abyste poskytl nejake duvody z realneho sveta. A uz to jelo. Prominte, vase chyba. Pokud vas napadne nejake realne riziko, ktere nepripomina zapletku americkeho filmu, jsem jedno ucho.
Proč jste se z celé mé odpovědi chytl jedné vedlejší věci, o které jsem i já sám napsal že riziko zneužití je minimální ?
Ceho jsem se chytl, mate odcitovane vyse. Chytl jsem se toho asi proto, ze mi to nepripadalo vedlejsi a pritahlo to moji pozornost, take jsem nevidel zadne takove duvody, jejichz existenci naznacujete a porad je nevidim. Tak to byva, ze ruzni lide povazuji za vedlejsi ruzne veci.
Pokus o utajeni techto udaju se zduvodnenim nebezpeci terorismu bych zahrnul pod termin Bruce Schneiera, "security theatre". Jinak je to opravdu blba vymluva. Bral bych napriklad zduvodneni naklady, ale teroristy ne. Ovsem kdyz si nekdo necha udelat system, ktery pak nevlastni a plati za nej v desitkach melounu, tak by o nakladech radsi nemel zvanit. No, aspon vime, proc ta doprava porad zdrazuje.
@Jarda_P
"Tak to byva, ze ruzni lide povazuji za vedlejsi ruzne veci."
Pokud jsem vám sám napsal, že to riziko považuji za minimální, tak je zjevné, že jde o vedlejší záležitost. Takže znovu: proč jste začal rozebírat vedlejší záležitost, na které se oba shodneme, že z praktického hlediska bude mít těžko nějaké dopady na bezpečnost ? Nemohl jste danou věc považovat za důležitou, když z kontextu bylo naprosto zjevné, že jde o marginální záležitost.
Proč jste si z každé odpovědi vytáhl vždy nějakou jednu informaci, tu jste přetáhl do naprosto nesmyslné podoby a na to jste pak reagoval ?
Proč se vyhýbáte rovné odpovědi, když je naprosto zjevné, že jste se do celé diskuze zapojil jenom proto, že vás baví útočit na druhé lidi ?
(důvod proč jsem vám odpovídal já je ten, že mě zajímalo, kam vy a Lol Phirae budete schopni/ochotni zajít).
Pokud jsem vám sám napsal, že to riziko považuji za minimální, tak je zjevné, že jde o vedlejší záležitost. Takže znovu: proč jste začal rozebírat vedlejší záležitost, na které se oba shodneme, že z praktického hlediska bude mít těžko nějaké dopady na bezpečnost ? Nemohl jste danou věc považovat za důležitou, když z kontextu bylo naprosto zjevné, že jde o marginální záležitost.
Problem bude v tom, ze vy mate problemy s kauzalitou. Jestlize ve 22:23 napisete, ze riziko je marginalni, nemuzu to zohlednit v mem prispevku z 20:49 ve kterem reaguji na vas prispevek z 20:27. Nasledna diskuse je pouze reakci na vase nesmyslne teroristicke scenare. Ted si muzete jit posypat hlavu popelem.
Petr (neregistrovaný) ---.aim-net.cz Vcera 20:27
..............
Bezpečnostní důvody nezveřejňovat data v tomto případě (alespoň na první pohled) jsou a je chybou, že se k tomuto nemohli u soudu vyjádřit odborníci.
Zde nasleduje muj dotaz, ktera rizika to jako maji byt, time stamp Vcera 20:49.
Petr (neregistrovaný) ---.aim-net.cz Vcera 22:23
..............
Takže riziko zveřejnění takovýchto dat je sice minimální, přesto by bývalo bylo fér, kdyby se k tomu u soudu vyjádřil bezpečnostní expert. Nevím co vám na tom stále vadí ?
@Jarda_P
"Problem bude v tom, ze vy mate problemy s kauzalitou. Jestlize ve 22:23 napisete, ze riziko je marginalni, nemuzu to zohlednit v mem prispevku z 20:49"
No vida, tady je hned další zajímavý psychologický fenomén:
Proč manipulujete tím, že si vybíráte data která podporují váš narativ a ignorujete jiná ?
Příklad:
"Myslím si že je to nějaká vážná hrozba ? Ne - vzhledem k faktu, že jízdní řády a trasy jsou už teď veřejné..."
To bylo z příspěvku ve 21:28 - moje první reakce na vás.
Takže už z mé první reakce na vás bylo jasně vidět, že si nemyslím, že jde o nějaké závažné riziko. Tudíž je to věc relativně vedlejší.
Ale vy jste se toho chytal dál a dál a zesměšňoval všechno co jsem napsal - ačkoliv už na začátku jsem jasně deklaroval, že riziko je zanedbatelné.
A já jsem do toho ochotně šel - protože mě zajímalo, kam až budete posměváček vašeho typu ochoten v diskusi zajít (některé vaše příspěvky na Rootu jsou nečekaně bystré, takže si vás mám problém zařadit). Proto jsem si vymýšlel nejrůznější scénáře které mě zrovna napadly.
Takže znovu - pokud považujete předmět diskuze za nesmyslný, proč se do ní zapojujete ? Proč takto mrháte svým časem ??
Proč manipulujete podobně jako zde na Rootu má ve zvyku Lael Ophir, když si vybíráte jen to, co podporuje váš narativ ? Myslíte, že tím se z vás stane lepší diskutér ?? A i kdyby, proč byste měl o něco takového vůbec stát ???
Dokážete mi na něco z toho normálně odpovědět ?
Doufám že už my konečně budete schopný odpovědět, studium lidského chování je trochu moje hobby. V podstatě se vás zde ptám na motiv zapojení do zbytečné diskuse - a hlavně my jde o to, zda ten motiv byl uvědomělý či nikoliv.
Takže pokud jste se v diskuzi pobavil, tak by bylo jenom fér, abych i já z ní něco měl, nemyslíte ?
V podstatě se vás zde ptám na motiv zapojení do zbytečné diskuse
Motiv zapojení jsme ti tady všichni již objasnili - byly to ty tvoje bezpečnostní fantasmagorie.
Takže pokud jste se v diskuzi pobavil, tak by bylo jenom fér, abych i já z ní něco měl, nemyslíte ?
No, dyť už máš, jseš všem za vola. Tak si to zarámuj a vystav.
"Myslím si že je to nějaká vážná hrozba ? Ne - vzhledem k faktu, že jízdní řády a trasy jsou už teď veřejné..."
To bylo z příspěvku ve 21:28 - moje první reakce na vás.
Takže už z mé první reakce na vás bylo jasně vidět, že si nemyslím, že jde o nějaké závažné riziko. Tudíž je to věc relativně vedlejší.
Coz neznamena, ze me prestanou zajimat ta rizika zverejneni.
Ale vy jste se toho chytal dál a dál a zesměšňoval všechno co jsem napsal - ačkoliv už na začátku jsem jasně deklaroval, že riziko je zanedbatelné.
No jasne, kdyz jste mi misto inteligentniho zhodnoceni realne hrozby dal scenar z americke kovbojky s psychologickou zaplketkou.
A já jsem do toho ochotně šel - protože mě zajímalo, kam až budete posměváček vašeho typu ochoten v diskusi zajít (některé vaše příspěvky na Rootu jsou nečekaně bystré, takže si vás mám problém zařadit). Proto jsem si vymýšlel nejrůznější scénáře které mě zrovna napadly.
Aha, hlavne se z trch hovadin nejak vykroutit. Zase jeden, co tady dela psychologicky vyzkum na semestralku.
Takže znovu - pokud považujete předmět diskuze za nesmyslný, proč se do ní zapojujete ? Proč takto mrháte svým časem ??
Nepovazuji ho za nesmyslny, chci znat ta rizika a to bez bramboracky.
Proč manipulujete podobně jako zde na Rootu má ve zvyku Lael Ophir, když si vybíráte jen to, co podporuje váš narativ ? Myslíte, že tím se z vás stane lepší diskutér ?? A i kdyby, proč byste měl o něco takového vůbec stát ???
Ja nic nemanipuluju, akorat si delam pulky z vasich scenaru.
Doufám že už my konečně budete schopný odpovědět, studium lidského chování je trochu moje hobby. V podstatě se vás zde ptám na motiv zapojení do zbytečné diskuse - a hlavně my jde o to, zda ten motiv byl uvědomělý či nikoliv.
Opakuji, diskusi nepovazuji za zbytecnou, polozil jsem otazku a chci smysluplnou odpoved. Ne vase "scenare". Tak se prestante vykrucovat, nasazovat mi psi hlavu a zamyslete se, ktera jsou to ta *realna* rizika. Pokud vas nic smysluplneho nenapada, staci priznat barvu.
@Jarda_P
"Pokud vas nic smysluplneho nenapada, staci priznat barvu."
Vždyť jsem vám to už napsal - diskuzi jsem protahoval, protože mě zajímalo, kam až budete vy dva (s Phiraem) schopni zajít. Pořád si myslím, že když už ta námitka byla u soudu vznesená, tak se jí měl soudce zabývat a ne ji hned smést ze stolu. Důvod proč si to myslím je ten, že soudce bude těžko bezpečnostní expert který by tohle mohl posoudit - a naopak, důvod ohledně práv je čistě právnická záležitost, kterou soudce posoudil naprosto správně. To je ale celkem jedno, protože jak už jsem opakovaně psal, jde vcelku o vedlejší záležitost.
Scénáře jsem napsal první co mě napadlo. Už na první pohled takovýhle scénářů jde vymyslet mraky. Pokud jsou ty co jsem napsal nesmyslné, tak je alespoň vidět, že nejsem žádný džihádista ani agent CIA.
A teď zase vy:
"Opakuji, diskusi nepovazuji za zbytecnou,"
Aha, takže na otázku proč jste šel mrhat čas do zbytečné diskuze mi odpovídáte, že diskuzi nepovažujete za zbytečnou. V tom případě se vás tedy ptám: kde vidíte smysl takovéhle diskuze ?
Doufám že mi konečně odpovíte, já už jsem vám odpověděl vše - moji pozici i moji motivaci. Tak se přestaňte vykrucovat. Čím dříve přiznáte svoji motivaci, tím dříve můžeme tuhle zbytečnou diskuzi ukončit bez nepříjemné pachuti na jedné či druhé straně.
Vždyť jsem vám to už napsal - diskuzi jsem protahoval, protože mě zajímalo, kam až budete vy dva (s Phiraem) schopni zajít.
Ano, tyhle vytacky uz tu byly. Odpoved furt ne.
Pořád si myslím, že když už ta námitka byla u soudu vznesená, tak se jí měl soudce zabývat a ne ji hned smést ze stolu.
Treba se ji zabyval a usoudil, ze se jedna o vymluvy, aby se soudruzi nemuseli namahat. Treba soudci predlozili par scenaru, jako ty vase, on se posral smichy a kdyz se umyl a prevlekl, tak je vyhodil.
Důvod proč si to myslím je ten, že soudce bude těžko bezpečnostní expert který by tohle mohl posoudit...
Ono by se to dalo otocit: DP si mel sehnat expertyzu analyzujici rizika. DP takovou nemel, soudce to vzal jako obstrukci, ktera ma branit pozadavku zalobce. Je to s podivem, ale soudci nektere namitky radi ignoruji, napriklad "ja to neudelal", "to prase mi do kulny pribehlo uplne samo a pak se nestastnou nahodou podrizlo o sekeru"....
Scénáře jsem napsal první co mě napadlo. Už na první pohled takovýhle scénářů jde vymyslet mraky.
Nic z toho po vas nechci. Chci jasnou odpoved na jasnou otazku.
Pokud jsou ty co jsem napsal nesmyslné, tak je alespoň vidět, že nejsem žádný džihádista ani agent CIA.
Vazne? Me jste prave nyni podezrely. Hrajete si na nevinatko, ale jsou to jenom mimikry, ktere maji zakryt temne umysly.
V tom případě se vás tedy ptám: kde vidíte smysl takovéhle diskuze ?
Doufám že mi konečně odpovíte, já už jsem vám odpověděl vše - moji pozici i moji motivaci. Tak se přestaňte vykrucovat. Čím dříve přiznáte svoji motivaci, tím dříve můžeme tuhle zbytečnou diskuzi ukončit bez nepříjemné pachuti na jedné či druhé straně.
Svoji motivaci jsem vysvetlil. Chtel jsem ziskat odpoved na otazku. Ale jak vidim, je to zcela bezpredmetne, protoze od vas ji nedostanu. Takze z toho cinim zaver, ze tato diskuse postrada smysl, i kdyz se zprvu zdalo, ze by ho mohla mit.
Ok, tak z bezpečnostních důvodů nebudeme zveřejňovat jízdní řády vůbec a bude se jezdit náhodně. V čem to pomůže? Že se terorista odpálí v čekajícím davu na zastávce místo v busu? Že terorista, pokud bude stát o autobus, dostane telefonem echo od komplice z vedlejší ulice, ale statisíce oprávněných uživatelů dopravního systému nebudou vědět, jestli se včas dostanou do práce nebo jestli stihnou vyzvednout děcka ze školky?
A jenom tak mimochodem, bezpečnostní expert je většinou taky tak trochu terorista (teror = strach). Cíl obou totiž je, aby se lidi báli. Jenom u jednoho je to kvůli vymyté palici, pocitu důležitosti a titulní stránce v novinách, u druhýho kvůli pocitu důležitosti, titulní stránce v novinách a prachům za konzultaci. Prostě oba ignoruj a když to budou dělat všichni, tak tyhle dva druhy lumpů vymizí.
Btw, víc životů než teroristi mají na svědomí obchodníci, co si na osmihodinovou šichtu domluví půlhodinový jednání v Libercu, pak Břeclav, Aš, Ostravu, Třeboň, Zlín, Prahu a Hodonín (v tomto pořadí, během jednoho dne) a pak ve dvoustovce sestřelí nějakou babičku na přechodu uprostřed dědiny. Ale tyhle idioty nikdo neřeší, dokud se to nestane.
@PetrM
"Ok, tak z bezpečnostních důvodů nebudeme zveřejňovat jízdní řády vůbec a bude se jezdit náhodně. V čem to pomůže?"
Á vida, další pán na holení. Stejná otázka na vás jako na ostatní:
1) Proč jste se chytnul v celém případu (a celé mojí původní odpovědi) vedlejší a naprosto marginální věci jako je to, zda soudce měl či neměl vzít vážně námitku dopravního podniku ? To by byl takový problém tam vzít nějakého bezpečnostního experta, ať dosvědčí, že zneužití dat samo o sobě nehrozí ?
2) Proč jste se chytnul tématu, když jsem sám (a to hned několikrát !!) psal, že možnost zneužití je minimální a že jde o vedlejší záležitost ?
3) Proč jste sem napsal tu hovadinu s jízdními řády, ačkoliv já sám jsem v jednom příspěvku o nich přímo psal, cituji:
"Myslím si že je to nějaká vážná hrozba ? Ne - vzhledem k faktu, že jízdní řády a trasy jsou už teď veřejné..."
Proč záměrně manipulujete diskuzi tím, že napíšete opak toho co jsem napsal já a pak na to reagujete ? (Btw takhle přesně tady na Rootu postupuje už dlouhá léta Lael Ophir - to chcete být jako on ?)
4) Proč jste se do diskuze zapojil (a to hned dvěma příspěvky), ačkoliv jste věděl, že mě nejde o samotné téma (opakovaně píši že celou věc považuji za naprosto vedlejší) ale o studium lidských reakcí, kdy mě zajímá, proč s takovou celkem pitomostí může někdo strávit tolik času v diskuzi ? Chápal bych pokud byste se nechal unést, ale pokud to sem takhle přímo napíšu (viz moje příspěvky v 0:31 a 1:30), tak proč jste se i přesto zapojil ? To ze sebe rád necháte dělat hlupáka ??
5) Dokážete mi alespoň na něco z toho rozumně odpovědět ?
A na co chceš furt odpověď? Na ty tvoje fantasmagorické plácaniny jako vystřižené z céčkové hollywoodské srágory se tady ozvalo několik lidí, protože žádný jiný důvod pro nezpřístupnění těch dat jsi tady neuvedl. Tak příště neplácej krávoviny a nebude se nikdo ozývat a jako bonus nebudeš za vola.
Pááá, brouku.
No jo jasně, budu "po cestě" nastražovat" a sledovat, jaké zpoždění má online aplikace proti reálu a počítat průměrnou rychlost podle typické dopravní situace v dané době, abych se možná trefil... Jak již bylo řečeno, přihlašte se některé teroristické buňce jako dobrovolník, takový pitomec paralyzující jejich činnost bude k nezaplacení.
2Jarda_P ... "Jo, treba teroristi ukradnou krizujici strelu"
A to si predstav, ze pokud ten terorista nebude uplnej blb, tak ze si ji celke vpohode doma postavi (na nerizenou ti staci roura od kamen). Jenom na cile v zastavbe je to takovy dost nahovno, to leda ze bys to vzal fakt ve velkym ... aspon tak 1/2 tuny tnt.
Mimochodem, na Ruzyni asi delaj stejny trotlove jako (Petr (neregistrovaný) ---.aim-net.cz), ta kamera co cumi mezi prsty je taky o par minut zpozdena ... z "bezpecnostnich duvodu" Ony ty stroje totiz (viz vejs) vubec nemaj ADS-B, kery muze prijimat naprosto kdokoli, pripadne cumet realtime na netu kde co zrovna je.
To jiste soudruhu a vsechna letadla je treba okamzite sestrelit, protoze prakticky vsechna maji ADS-B. Jizdni rady je treba okamzite strhat, protoze autobusy i vlaky dost casto jezdi podle nich, a na nadrazich a zastavkach je treba kazdyho zastrelit jakmile vytahne telefon, moh by totiz i fotit.
Jakákoliv instituce placená z veřejných peněz by měla být naprosto transparentní a dávat vše plně k dispozici. Ochrana obchodního tajemství by měla být jen extrémně výjimečná, protože veřejně placené podniky nemají co komu konkurovat, a tedy si ani co chránit. (Jediné, kde se o tom hovořilo, a dávalo to smysl, byl státní Budvar).
Samozřejmě, ve velmi výjimečných případech může být neposkytnutí informace na místě. Např. právě o polože vozidel, ale musí to být provedeno co nejšetrněji. Např. mechanismus přestání poskytovaní informací v době zvýšených bezpečnostních hrozeb apod. Je směšné, že dopravní podnik řeší "bezpečnost" víc, než americká vláda při provozování GPS :).
Zákon existuje, je to zákon 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Stejně tak mi přijde nemyslitelné, aby dodavatel trval na utajování smlouvy. Obchoduje s institucí financovanou z veřejných peněz, takže musí počítat s tím, že vše má být transparentní. Bohužel, úředníci hledají neustále výmluvy, jak neposkytovat informace. Soudy jim to prakticky vždy "vysvětlí", ale dokud nebude úředník trestaný, nemá důvod se příště zachovat jinak.
To bychom nesmeli zit v Cechistanu s urady s orientalni mentalitou.
Za prvé, úředníci jsou líní. Nehrozí jim za to žádný postih, a za výkonnost nezískají žádnou odměnu, ani postup. To je první příčina.
Druhá, daleko horší příčina je, že náš stát přerozděluje příliš mnoho peněz. Z příliš mnoho peněz si chce hodně lidí "škrábnout" - takže transparentnost není "žádoucí".
Za třetí, boj s korupcí vyhnal korupci do rozměrů, ve kterých je potřeba 1) korumpovat každého (když jsou zkorumpováni všichni, nikdo nebude mluvit), 2) je potřeba nakrást hodně, protože je na to málo času (méně než jedno volební období).
To vše intoxikuje náladu na úřadech a brání transparentnosti.
Viděl byste, jak by vše lítalo, kdyby polovina úředníků byla vyhozena, zbytek musel makat. A kdyby bylo přerozdělováno dvakrát méně peněz, než je dnes.
Ale to je utopie. V EU dvojnásob.
To zní hezky, ale jde o to jak toho dosáhnout. To bez efektivity a přímých postihů úředníků nikdy nenastane. Když Vám dá úředník informaci, kterou nesmí, může letět (přijít o peníze). Když Vám něco "z opatrnosti" nedá, nikdy se mu nic nestane.
Všechny peníze nebudou dohledatelné nikdy, otázky národní bezpečnosti, nebo operativní činnosti bezpečnostních sborů apod. budou vždy skryty.
Jedinou možností je vzít jim to lákadlo.
Všechny peníze nebudou dohledatelné nikdy, otázky národní bezpečnosti, nebo operativní činnosti bezpečnostních sborů apod. budou vždy skryty.
Nejlepsi by bylo zverejnovat vypisy z uctu politiku a jejich rodin a to jeste nekolik let po odchodu z politiky. Zatajeni uctu by pak bylo trestano kriminalem, deset let natvrdo.
Nejlepsi by bylo zverejnovat vypisy z uctu politiku a jejich rodin a to jeste nekolik let po odchodu z politiky. Zatajeni uctu by pak bylo trestano kriminalem, deset let natvrdo.
To je problematické ze dvou důvodů. De facto je to presumování viny, a to zavádět je vždy toxické pro celou společnost. Začne to vytvářet (celospolečensky) atmosféru "jestli nemáte co tajit, nemusí Vám vadit, že Vás sledujeme".
Druhý důvod jsou ty rodiny. Já mám s manželkou zúžené SJM a nemohu a nechci jí hovořit do toho, co dělá a naopak. Proč by se pak měl někdo dívat na účet mně, když s tím nechci mít nic společného?
To je problematické ze dvou důvodů. De facto je to presumování viny....
Ano, ale nejake to promile justicnich omylu by v pripade rozkradani nevadilo. Jsou to verejni zamestnanci, tak at je verejnost muze kontrolovat.
Druhý důvod jsou ty rodiny. Já mám s manželkou zúžené SJM a nemohu a nechci jí hovořit do toho, co dělá a naopak. Proč by se pak měl někdo dívat na účet mně, když s tím nechci mít nic společného?
Tak nelezte do politiky a nespravujte verejne penize. A na ucet rodine by se koukalo proto, aby uplatky a podobne nepristavaly na uctu manzelce ci bratranci s tim, ze soudruh si to pak vybere, az skonci. Ono je to s podivem, jak treba nejaky inzenyr ze zaprdene kancelare je po deseti letech ve vysoke funkci najednou milionarem. Temhle lidem by mel u prdele porad stat roboticky policajt a registrovat cokoliv ilegalniho, co soudruhum nacpava kapsy, protoze z platu to asi nemaji.
Chapu vase argumenty, ale s tou verbezi zlodejskou se neda nic delat a kdyz uz se dostanou do prusvihu, tak jim nejaky jesitny zmetek udeli amnestii.
Ano, ale nejake to promile justicnich omylu by v pripade rozkradani nevadilo. Jsou to verejni zamestnanci, tak at je verejnost muze kontrolovat.
Ale to by sakra vadilo. Dobře. Uvažujme, že by se to zavedlo. Pokud se to zavede, tak z promile se stanou procenta, a z procent desítky procent. Tedy, čím účinnější to opatření bude, tím toxičtější bude pro celou společnost.
Tak nelezte do politiky a nespravujte verejne penize.
Já do politiky nelezu. Co mám dělat, když se rozhodne manželka? To jí mám dát přes pusu? To asi ne. Nebo se mám rozvést? Pak by neexistoval politik v manželství. Všichni by měli přátele / přítelkyně. Nebo by se to pak muselo vztahovat na všechny, co daného politika znají?
Pokud se to zavede, tak z promile se stanou procenta, a z procent desítky procent.
Desitky procent poctivych politiku nam zatim nehrozi.
Já do politiky nelezu. Co mám dělat, když se rozhodne manželka? To jí mám dát přes pusu? To asi ne. Nebo se mám rozvést?
Doporucuji rozvod, to neni proti zakonu. Prece byste nechtel mit doma politicku, co lze a krade.
> Nejlepsi by bylo zverejnovat vypisy z uctu politiku a jejich rodin a to jeste nekolik let po odchodu z politiky. Zatajeni uctu by pak bylo trestano kriminalem, deset let natvrdo.
Ano, to by byl skvělý způsob, jak zajistit, aby do politiky šli už opravdu jenom zloději. Protože bláznů co by si chtěli takhle obnažit soukromí kvůli službě veřejnosti bude naprosté minimum.
Moc složité. To měl řešit zákon o prokazování příjmů, kýmkoliv a kdykoliv včetně zpětně. Peníze se nelíhnou z hovna.
Mozna, ale neumim si predstavit, ze by pri pomerech v CR ty prujmy opravdu nekdo proverovat u nekoho jineho, nez obycejnych plebs. Na velke zvire si nikdo netroufne a kdyby snad, tak velke zvire si koupi priznivy vysledek proverky. Staci se podivat na Recko, k tomu my nemame daleko.
Nevím proč vám dalo tolik lidí mínus, když máte pravdu.
Ohledně úředníků jste ale opomenul důležitou věc - otázku morálky.
Ono pokud má úředník buzerovat lidi kvůli každé pitomosti (např. EET), zatímco skutečně důležité věci stát nechává bez povšimnutí (např. danění zisků firem v cizině) a všichni (tj. běžní občané i samotní úředníci) vidí takovéto falešné počínání státu, kdy malí platící daně jsou buzerováni, zatímco velcí co daně neplatí jsou necháváni na pokoji, tak se dříve či později takový úředník začne ptát, jaký to vše má vlastně smysl.
Z této demoralizace se pak postupně dostane k zoufalství a cynismu. Z toho pak pramení lenost, neochota, buzerace apod.
Proto si nemyslím, že větší tlak na úředníky je žádoucí - pouze by nesmyslné zákony plnili aktivněji.
Stejně tak transparentnost - ta se dá vynutit, zákony na to už máme. Tomu ale brání systémová korupce, která se ovšem na úřady dostává ze shora.
Problém je tedy v politickém vedení a snaze politiků řídit občany (místo toho aby se omezili na správu věcí veřejných) a celkovém pojetí politiky coby byznysu - nikoliv v byrokratech, kteří ty politiky musejí poslouchat.
To jsou věčná témata. Zákony máme prakticky na všechno. EET by se nemusel zavádět, kdyby správci daně vykonávali svoji činnost a kontroly. Polovina zákonů vznikla zbytečně, jen kvůli tomu, že stát neumí pracovat. Věděl jste, že např. správa sociálního zabezpečení se ani neobtěžuje odesílat výzvy na dlužné pojistné do zahraničí? Prý je to moc drahé. Heh, prostě cizinec má "štěstí", ani to po něm nezkoušíme vymáhat,.
Úředníci mají mít v ruce jednoduché zákony a mají být školeni rozhodovat (využívat institutu "správního uvážení"). Např. u správců daně už správní uvážení prakticky vymizelo, na všechno jsou jasné metodické pokyny, a úředník nemůže podle situace rozhodnout tak, či onak. Z úředníků jsou cvičené opice, se kterými s vytírá zadek stát, a občané jim jen nadávají. To nemůže být funkční nikdy.
Politika a byznys vždy patřili k sobě. Baťovi ředitelé bývali ministry vlád. V USA není politik, který by neměl funkční a výnosný byznys. Rozdíl u nás je to, že do politiky jdou chudí (relativně chutí) lidé, kteří se chtějí dostat mezi elitu. Na to mají krátký čas, ti nejelpší z nich dvě volební období, ostatní kratší dobu.
Vyvádění zisků do zahraničí je jen jeden z příkladů. Ale po tom se moc nejde. Protože tato praktika patří lidem z klubu vlivných, tak proč by si ji sami kazili. Je to podobné, jako je nemyslitelné, aby EU a USA zavedli dostatečně vysoká cla vůči Číně. Spoustě konkresmanů a senátorů by zkrachovaly firmy.
"V USA není politik, který by neměl funkční a výnosný byznys"
Co třeba manželé Clintonovi, kteří nikdy nevedli žádnou firmu, přesto byli oba na absolutní politické špici několik desetiletí a dokázali si za tu dobu "vydělat" stovky milionů dolarů ?
Problém není že se úspěšní obchodníci a manažeři stávají politiky, problém je ten, že lidé co jdou do politiky považují politiku samotnou za byznys.
No a jelikož myšlení lidí dříve než za několik generací nezměníte, tak jediná obrana slušných lidí je omezit činnost státu na nezbytné minimum (zajištění bezpečnosti, inženýrské sítě, zdravotnictví, základní a odborné školství - nic jiného lidi od státu organizovat nepotřebují).
No a jelikož myšlení lidí dříve než za několik generací nezměníte, tak jediná obrana slušných lidí je omezit činnost státu na nezbytné minimum
Absolutní souhlas.
Bohužel, do celé rovnice nám vstupuje ještě to, že Češi považují kohokoliv bohatého automaticky za "špatného". Buďto nakradl přímo, nebo krade nepřímo (např. tím, že má obchod s něčím "předraženým"), nebo je minimálně z obojího podezřelý. To je bohužel výsledek 40 let prznění společnosti před rokem 89 a dalších 25 let, během kterých ve filtru naší politiky zůstaly opravdu prakticky jen "elity".
To bychom mohli filozofovat do nekonečna, mně zůstává jako jediné realizovatelné řešení "štíhlý stát".
Bohužel, do celé rovnice nám vstupuje ještě to, že Češi považují kohokoliv bohatého automaticky za "špatného". Buďto nakradl přímo, nebo krade nepřímo...
Zajimalo by mne, jak by dopadlo porovnani delky seznamu vyjimek se seznamem tech, kteri kradou. V CR prakticky kazdy byznys od urcite velikosti smrdi podezrelym puvodem (pan Hnizdo by mohl vypravet), poctive vznikle firmy najdete nejspis jen mezi temi malymi.
Zajimalo by mne, jak by dopadlo porovnani delky seznamu vyjimek se seznamem tech, kteri kradou. V CR prakticky kazdy byznys od urcite velikosti smrdi podezrelym puvodem (pan Hnizdo by mohl vypravet), poctive vznikle firmy najdete nejspis jen mezi temi malymi.
Mě by to nezajímalo, nic by mi taková statistika nedala. Stejně bych se musel na každého dalšího dívat s předpokladem, že své peníze získal legálně.
Politika a byznys vždy patřili k sobě. Baťovi ředitelé bývali ministry vlád. V USA není politik, který by neměl funkční a výnosný byznys. Rozdíl u nás je to, že do politiky jdou chudí (relativně chutí) lidé, kteří se chtějí dostat mezi elitu. Na to mají krátký čas, ti nejelpší z nich dvě volební období, ostatní kratší dobu.
Z jakychsi zahadnych duvodu skutecnost, ze americti politici jsou sami bysnysmani a podobni bohaci, nebrani tomu, aby az na velmi vzacne vyjimky, ktere jeste mozna nekde ziji v prirodnich rezervaci s endemickou faunou, nebyli zkorumpovani az do morku kosti. A nejedna se o nejake krabice od vina se stosem tisicikorun, ale o rocni castky v milionech $.
Z jakychsi zahadnych duvodu skutecnost, ze americti politici jsou sami bysnysmani a podobni bohaci, nebrani tomu, aby az na velmi vzacne vyjimky, ktere jeste mozna nekde ziji v prirodnich rezervaci s endemickou faunou, nebyli zkorumpovani az do morku kosti. A nejedna se o nejake krabice od vina se stosem tisicikorun, ale o rocni castky v milionech $.
Historicky politiku (řízení měst, městských států, států) vykonávali bohatí občané, kteří si tím vždy zajišťovali další obchod, ale zároveň to přinášelo obecný prospěch. Zjednodušeně řečeno, římský senátor nemohl nechat chudinu vychcípat, zhroutil by se mu celý byznys. To platí dodnes, jen v době dotací a křížového financování je to čím dál méně čitelné a méně kontrolovatelné.
Představa, že v parlamentu sedí prosťáčci je naivní.
Historicky politiku (řízení měst, městských států, států) vykonávali bohatí občané, kteří si tím vždy zajišťovali další obchod, ale zároveň to přinášelo obecný prospěch. Zjednodušeně řečeno, římský senátor nemohl nechat chudinu vychcípat, zhroutil by se mu celý byznys. To platí dodnes, jen v době dotací a křížového financování je to čím dál méně čitelné a méně kontrolovatelné.
Jenze ne vzdy to tak funguje. Oni totiz ti soudruzi casto nezbohatli vlastnim pricinenim v byznysu, ale jsou z bohatych rodin. Bysnysem je pro ne politika a jejich jedinou motivaci jednat zodpovedne vuci volici neni uspech jejich dalsiho bysnysu, ale jen byznysu politickeho. Nechavaji se tedy korumpovat, co se da, aby si toho jeste volic prilis nevsiml a staraji se akorat o to, aby to volici vhodne prodali. A volic je tak blby, ze zvoli i Bushe nebo Trumpa.
Podivejte se na Dubyu. Kazdy byznys, ktery zacal, skoncil rychlym krachem. Vyjimkou byl jakysi basebalovy klub. Po krachu ho vzdy nejaky pritel vyplatil. Nevim, jak to vidite vy, pro me je to ulitba vlivne rodine Bushu a pokud tatka Bush zrovna prezidentoval, tak dokonce uplatek jak prase.
Oni totiz ti soudruzi casto nezbohatli vlastnim pricinenim v byznysu, ale jsou z bohatych rodin. Bysnysem je pro ne politika a jejich jedinou motivaci jednat zodpovedne vuci volici neni uspech jejich dalsiho bysnysu, ale jen byznysu politickeho.
To je velký omyl. Zbohatlický synek, pokud není naučen se o rodinné jmění starat, jej přivede na buben. To nemá s politikou nic společného.
Ohledně úředníků jste ale opomenul důležitou věc - otázku morálky.
Ono pokud má úředník buzerovat lidi kvůli každé pitomosti (např. EET), zatímco skutečně důležité věci stát nechává bez povšimnutí (např. danění zisků firem v cizině) a všichni (tj. běžní občané i samotní úředníci) vidí takovéto falešné počínání státu, kdy malí platící daně jsou buzerováni, zatímco velcí co daně neplatí jsou necháváni na pokoji, tak se dříve či později takový úředník začne ptát, jaký to vše má vlastně smysl.
Z této demoralizace se pak postupně dostane k zoufalství a cynismu. Z toho pak pramení lenost, neochota, buzerace apod.
Chudaci urednici! A co kdyby si soudruzi urednici uvedomili, ze jsou ve sluzbe verejnosti, a ze ten clovek, co stoji na druhe strane prepazky, je zivi? To je totiz spravny postoj, nikoliv postoj, jako byt byli nejaka vrchnost.
Stejně tak transparentnost - ta se dá vynutit, zákony na to už máme. Tomu ale brání systémová korupce, která se ovšem na úřady dostává ze shora.
Tak nejaka korupce Narodniho vyboru v Hornich Praskolesich me trapi nejmene. Spis korupce na mnohem vyssim stupni, s podivnymi statnimi zakazkami, miliardami, ktere se obcas zdychnou ze statniho rozpoctu a nikdo neni schopen rici kam... Ryba smrdi od hlavy, ze jo.
Vypadá to jako že pražský dopravní podnik je pořád napojená mafie. Je to jeden průšvih za druhým.
Opencard, výpalné z každé tištěné jízdenky pro Ritaga, podivná zakázka na spousty problémových tramvají, plány zavést turnikety za miliardy u každého vstupu do metra a co dalšího o čem ještě nevíme ...
A nyní se zatajováním informací o tom kde je jaký autobus a tramvaj to vypadá, jako že se chtěla obohatit nějaká předražená firma sama - mít na tyto informace monopol a dopravní podnik ji ještě kryje.
Je to jeden průšvih za druhým.
Opencard, výpalné z každé tištěné jízdenky pro Ritaga, podivná zakázka na spousty problémových tramvají, plány zavést turnikety za miliardy u každého vstupu do metra a co dalšího o čem ještě nevíme ...
Zrovna opencard je akce magistrátu, DPP je v ní celkem nevinně, a na rozdíl od magistrátu alespoň pořídil licenci na Dopravní Odbavovací Systém za jednorázovou platbu – magistrát systém vydávání karet konzumoval jako službu, takže odstřihnutí dodavatele byl velký problém a znamenal v podstatě znovu vybudovat klon opencard, který bude dostatečně kompatibilní, aby na něm fungoval DOS. Bohužel, kvůli proprietární povaze DOSu je jakékoli jeho rozšiřování či upravování bez původního autora nemožné, takže nezbývá, než ho celý vyměnit za Multikanálový Odbavovací Systém, který vyvíjí městská firma Operátor ICT.
Jinak dalším strašákem, o kterém se málo ví, je KBS. Je totiž potřeba modernizovat vlakové zabezpečovací zařízení na lince B pražského metra. Dvě veřejné zakázky skončily neúspěšně, pak se do věci vložila chobotnice konzultantů a lobbystů, která přišla s tím, že ve slově zabezpečovací je kořen bezpečnost a pod bezpečnost se dají zahrnout i třeba bezpečnostní kamery. Takhle vzniknul projekt Komplexního Bezpečnostního Systému, který jednak modernizuje vlakový zabezpečovač, jednak do všech stanic instaluje haldy nových kamer. To celé v jednacím řízení bez uvedení a v režimu utajení s jediným dodavatelem, za 4,5 miliardy. Když požádáte o zadávací dokumentaci, odmítnou vás s odkazem na utajení [PDF].
Ad KBS: Pekne. Zaroven je desne, ze z puvodnich firem, ktere takove zabezpecovaci systemy, automatizaci atd. u nas delaly, zrejme neexistuje uz ani jedna. Asi uz jen same podivne firmy, ktere akorat sepisi smlouvu a pak to za ne udela nekdo jiny. Tahle Amuxalo firma zda se nema ani web, aspon nemuzu najit.
to neni uplne snadne rict ze jen xanthus je ta oskliva firma. dopravni podnik si nevazi vlastnich specialistu, zadne premie, motivace zaporne. no a kdyz to vsechno funguje technicky, proc se neprisat na cecik.. tak prijde mafie, a chce se dostat mezi dpp a xanthus. takovy middle-man-attack v korporatu s krytim jinyho projektu. a kdyz to nejde po dobrym... kdyz je to tak easy, tak proc neudelaji paralene jiny, levnejsi doris/audis?
Proč je Praha tak tupá?
Toz nasi politici a vysoce postaveni urednici, ze jo. Staci se podivat na to, jak ti dobytkove nechali "restaurovat' Karluv most. Uz za to by meli dostat dozivotni nucene prace.
Krome toho bych si nebyl jist tim, ze duvodem je tupost. Pozadi teto smlouvy by mely prosetrit soudy a kriminalka.
ta vymluva DPP je nesmyslna, vzdyt na nekterych tram zastavkach napr. Hradcanska to funguje.. jinak DORIS je pekny system, asi naprgrany v delphi, mam k nemu pristup (rodinny prislusnik) a jsou tam bohuzel i osobni udaje (jmena tramvajaku..), bude fajn kdyz to ocesou o osobni udaje a zpristupni, duvodem proc to dosud neni je jisty p. Dolezal ktery na tom sedi jak zaba na prameni a odmita cokoliv zverejnit, jina mesta to uz maji, nevidim problem, AUDIS neznam ale asi to bude podobne
A ten Doležal je kdo? Ing. Marek Doležal z dozorčí rady (viz http://www.dpp.cz/organizacni-struktura/), nebo to je někdo jiný?
nekdo jiny byl to radovy zamestnanec nikdo ve vedeni .. uz je to par let resil jsem to s nim uz si nepamatuju krestni jmeno, premlouval ho at to zpristupni pro vsechny ... dokonce v roce 2013 psal pres emailovy formular dpp odepsali mi ze o tom vedi a ze na nejakem zpristupneni se snazi neco vymyslet ale ze je tam spousta prekazek
Ono se to v browseru zajimave rozbaluje nahttp://www.dcc.fc.up.pt/~ac%C2%ADm/freg2.jpg, ale ma byt http://www.dcc.fc.up.pt/~acm/freg2.jpg
Teď je otázka, jestli to takhle vložil úmyslně uetoyo (aby nás trochu potrápil) nebo to je zase vychytávka webu IInfo, který mění znak - (mínus) na dlouhou pomlčku (viz články/zprávičky ohledně Intel ME, kde se z textu RING -2 stává RING mezera dlouhá pomlčka dvě), malé x na znak MULTIPLICATION SIGN (viz zprávička "HP mění 50 tisíc vadných Li-ion baterií...", ve které se HP Probook 64x a 650x mění na 640krát a 650krát) a tak podobně :D
"Strojove citelnou aplikaci" uz preci davno maji....ve flashi a s posledni aktualizaci 2 roky zpetne :-( a data o zpozdeni se nezobreazovala snad nikdy...i v dobe, kdy to bylo potichu spusteno se zobrazoval jen udaj "*". Slysel jsem - neovereny zdroj -,ze tohle existuje jen kvuli spolneni podminky nejake dotace.
http://pid.planydopravy.cz/
Neco novejsiho, ale jen pro spoje PID funguje dlouhodobe a kvalitne a s tim "bezpecnostni" problem ocividne nemaji:
https://www.mpvnet.cz/pid/map
Nenapadlo Vás přemýšlet o něčem jiném? Nezačíná zde nelítostný konkurenční boj o peníze z Evropské unie? Nejedná se tu o nový informační systém pro zastávky po celé Praze. Jde takový systém vybudovat bez znalosti poloh tramvají a autobusů. Tady nejde o zákony, o daňové poplatníky, zde jde jen o bezcharakterní boj o urvání co největšího sousta!!!!!! "Pán bůh s námi..."