zdravim vsechny pritomne :)
muze mi prosim nekdo problematiky znaly objasnit ve kterych pasazich se navyseni vykonu projevi? (2d, 3d, hry-doom3, mass-effect apod).
pred 3mi lety jsem si poridil notebook s intel-gma3000x (tusim) a 3d podpora na strane xorg me ve hrach velmi zklamala. v jakem stavu to je nyni?
dekuji. j3.
Co to kecáte za ptákoviny? Vlastním NB s grafikou Intel GMA X4500MHD a jdou mi na tom hry jako Quake 3 Arena, CS 1.6 nebo GTA Vice City. To, že téměř většina z nich jsou "masou" už dávno zapomenuté tituly z těchto grafik nečiní nepoužitelný šrot. Zrovna tak není důvod je takto označovat i když by na ony "modernější" hry již nestačily.
Vzpamatuj se a podivej se nekdy na testy novych integrovanych grafik v Ivy Bridge. Intel uz davno nedela pouze 2D zobrazovadla, to mozna platilo pred 5 lety, kde jsi nejspis zamrznul i ty. Ivy Bridge IGP HD4000 prakticky dohnalo AMD Llano, AMD Trinity sice odskocilo, ale to se bavime pouze o nejvyssim modelu. Dalsi generace Intel procesoru Haswell bude na grafiku klast jeste vetsi duraz. S CPU casti uz AMD porazil, ted uz jim dycha na krk i s IGP. Stale se sice jedna o lowendove grafiky, ale na hrani relativne novych her to spouste lidem bohate staci (zrovna dnes hodne sklonovany Left 4 Dead 2 na nich bezi s prehledem), takze si sve odrzle kecy nech pro sebe. Pro Linux je tedy uz jen jedina prekazka bidny stav driveru.
Jako magor se tu chovas akorat ty... drze a posmesne komentare, bez jakychkoliv argumentu. Kolik ti je? 13? Ivy Bridge ti rozjede dost novejsich her na 30fps aby se uz dal brat vazne, ty starsi uz jsou na tom jenom lepe (hry z 2008 - Far Cry 2 napr. to zvladne na stredni-vyssi detaily v nizsich rozlisenich bez problemu), ale to se samozrejme bavime o Windows, kde ty drivery aspon za neco stoji (ikdyz i tam ma Intel stale prostor pro zlepsovani).
Intel ma oproti AMD tu vyhodu ve vyrobnim procesu, kdyz uz ne v architekture cipu. Momentalne je na 22nm oproti 32nm u AMD, ktere tento postup jeste chvili bude pouzivat a v pristim roce ho teprve nahradi 28nm. Intel tedy muze grafiku napumpovat (a hodne vylepsit, samozrejme ze tam ma prostor pro zlepseni), coz u Haswellu i planuje. S vyspelejsimi vyrobnimi procesy (generace po Haswellu bude vyrabena 14nm procesem) bude mit Intel mnohem snazsi boj proti vyspele architekture Radeonu. Konec roku 2013 tedy bude proti sobe stavet 14nm a 28nm APU.
Moje zkušenosti (reálný svět, reálný notebook, reálné aplikace :-) :
notebook s procesorem Intel Core i3 (úplně první generace, osekaný snad o všechny "fičury", má v sobě i něco na způsob integrované grafické karty) a grafická karta GeForce 310M (karta, kterou všichni hodnotí jako jednu z nejhorších GPU z dnešní doby, která je ořezaná na maximum). Notebook disponuje fičurou Optimus, čili si já můžu svobodně vybrat, která jednotka bude urychlovat danou aplikaci.
Intel "GPU" :
spustí hry cca do roku 2006, jmenovitě: Swat4, FlatOut2, Two Worlds, Left for Dead 2... Dokáže spustit i pár "novějších" titulů (Magicka), , ale na to příliš nespoléhat. Jako paměť používá RAM. Co se týče plynulosti, je to bída, ale hrát se to dá.
Pod Windows se stažením ovladačů od Intelu funguje bez problému, Windows 7 s tím kreslí průhledná okna naprosto s přehledem, přehrávání HD videa i náročných Flash animací bez problémů.
Pod Linuxem (3.2.0-29-generic-pae) běhá nativně, všechno kreslí s přehledem, i ty hry (pod Wine) běží relativně stejně (akorát tak o ~5 FPS méně). Upgradovat na novější kernel bez update Manageru si netroufám :-)
Nvidia GPU:
hry jmenované výše zvládá s přehledem na maximální nastavení (kromě vyhlazování hran na 4x). Ale i hry vydané nedávno dokáže minimálně spustit (na Intelu pouze zčerná obrazovka) a na minimální detaily i schopna hrát.
Pod Windows běhá s "běžným" GeForce ovladačem (Mrkvosoftí verze akorát vyrobí BSOD) a 2 ovládací panely na 2 GPU jsou na první i druhý pohled matoucí. (pro rejpaly NELZE zabít Intel GPU a při tom si zachovat funkční systém).
Pod Linuxem běží až se dvouletým zpožděním :-D a musím říci, že některé prvky jsou vyřešeny snad i lépe, než ve Windows (např: optirun playonlinux --run "game").
ZÁVĚR:
Cena(notebook s Nvidií) - cena(notebook bez Nvidie, stejný tvar, výrobce i vnitřnosti) = ~2300Kč. Možná to byla zlodějna (za "lowEnd GPU"), ale za tento malý/nemalý příplatek mám nejenom mašinu na práci do školy, ale i trošku jako herní konzoli (třeba teď jsem dohrál Witcher 1 na střední detaily pod Wine :-)
Pokud nejste ten typ člověka "pro korunu vrtat koleno si nechal" a doopravdy máte občas nutkání zahrát si něco lepšího, než FarmWille, určitě vlastnit opravdové GPU za to stojí.
Intel nastoupil strastiplnou cestu na pole grafických akcelerátorů.
Trpěl porodními bolestmi, které vyřešil.
Momentálně se dá říci, že na lehčí hry je použitelný i ve fullhd(HD4000 mlask:).
Pořád tu ale ve vzduchu vlaje otázka, jak se tak rychle dotahuje na konkurenci?
Jednodušše. Stejně jako Ati, Nvidia, AMD občas podvádí s nějakým profilem na hru nebo benchmark, Intel to dělá(nebo alespoň donedávna dělal)tak, že renderuje(škáluje atd) v horší kvalitě, než konkurence.
Jenže, co zajímá Vás (BFU)?
Výsledek, ve kterém na první ani druhý pohled nepoznáte, že se děje něco jinak, hlavně že to fičí.
Jak rychle, ze dotahuje konkurenci?
http://diit.cz/clanek/intel-hd-graphics-3000-a-kvalita-anizotropni-filtrace-10-let-za-konkurenci