Vlákno názorů k článku
Proč firmy vybírají uzavřený software místo otevřeného od Uživatel si přál zůstat v anonymitě - Ve firmách mají zvláštní způsob uvažování. Pro jednu...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 8. 2009 11:15

    Uživatel si přál zůstat v anonymitě (neregistrovaný)

    Ve firmách mají zvláštní způsob uvažování. Pro jednu českou pobočku zahraniční firmy jsem napsal jednoduchý software na evidenci, něco jako ekonomický systém. Funguje jim perfektně již řadu let a veškeré výkazy a přehledy, které odesílají své zahraniční „matce“, jsou naprosto v pořádku.

    Před měsícem měla česká pobočka návštěvu. Přijeli ze zahraniční centrály. Mimo jiné jim zdejší ekonomická ředitelka předvedla ten můj software. Oni z něj znali ty výstupy, tak teď viděli naživo, jak se výstupy generují. Hrozně se jim to líbilo a pochvalovali si až do té doby, než se ředitelka neprozřetelně zmínila, že je to od malé české firmy a nestálo to ani půl milionu. V tu ránu nastal zlom, protože v delegaci začalo sílit podezření, že je něco špatně, když to dělala malá firma a stálo to tak málo. Že tam musí být nějaký skrytý zádrhel.

    To jsou pak momenty, kdy se člověk diví, jakým způsobem se dá taky uvažovat.

  • 24. 8. 2009 11:44

    SB (neregistrovaný)

    Váš příspěvek spíš srovnává malé a velké firmy. Tak bych se chtěl zeptat, zda váš SW je opensource a tudíž to má nějakou větší souvislost se zprávičkou.

  • 24. 8. 2009 11:49

    radek (neregistrovaný)

    Tady slo o to, ze cim drazsi software, tak ma ta firma vetsi zaruku, ze to pojede jak ma, ale nemusi to tak byt-a kvuli tomu davaj prednost placenymu sw.

  • 24. 8. 2009 12:58

    Uživatel si přál zůstat v anonymitě (neregistrovaný)

    Přesně tak jsem to myslel. Pro řadu vysoce postavených lidí (tzn. s rozhodovacími pravomocemi) je přímá úměra mezi cenou a kvalitou, takže čím dražší systém, tím musí být kvalitnější. To opensource (resp. GPL) vylučuje ze hry, protože když je to zadarmo, tak to přece nemůže být kvalitní. Další výborný názor je, že „tady ten SW je sice drahý, ale máme záruky, je to od firmy xxx“. Když se zeptám, jaké ty záruky mají, tak je chvilku ticho a když jim řeknu, že firma xxx (stejně jako 99% dalších) jakékoliv záruky vyjma té za vadná média zapovídá, tak je zase chvilku ticho. Někdy dodají něco ve stylu „ale dodala nám to firma yyy a stálo to tolik a tolik peněz, tak to bude kvalitní“.

  • 24. 8. 2009 13:12

    Izak (neregistrovaný)

    Hlavni zaruka je vtom, ze kdyz se to podela, tak rekne, vybral jsem nelepsi a nejdrazsi reseni od renomovane firmy XY … opravdu jsem vybral to nejlepsi na trhu a tak je to proste velka smula, ze se to pokazilo … rada podokneme ze lide s ekonomickou skolu, nebo neco pod. rekne OK, prusery posuzuji lidi, kteri sotva umi ovladat word a na IT se divaji jako na nutne zlo, malokdo vi, ze je to jedno ze strdci fabriky.

    No a druhy pripad, jo vy jste vybarl nejake reseni, co bastli studentici doma ? aha a proc jste takhle ohrozil nasi firmu, kdyz vite, ze hodinova odstavaka stoji tolik a tolik … no tak nam tady nechte klicky od BMW, notebook a naschledanou

  • 24. 8. 2009 22:24

    Petr (neregistrovaný)

    Tady přece nejde o nějakou absolutní kvalitu softwaru. Jde o zodpovědnost – většina velkých OOS funguje na bázi „komunity“ s finanční podporou. Ale kde je záruka, že když něco nebude fungovat, tak vám to „komunita“ opraví (ne, opravdu si to nespravíte sám, spíš si tam něco pokazíte).

    Problémem není otevřenost kódu, ale obchodní model OOS. Firmy, které prodávají licence nezveřejní kód, prostě proto, že to nemá smysl a byly by to jen další náklady.

    Co se týká záruk, tak odpovědnost pouze za vadná média je český mýtus. V prostředí velkých zakázek vám garantuju, že se v případě problémů dovoláte až do Redmondu – to je moje osobní zkušenost.

  • 25. 8. 2009 8:06

    melkor (neregistrovaný)

    Pracuji v jedne z nejvetsich TELCO firem v CR a Vase slova ohledne podpory ze strany MS nemohu potvrdit. Kolegovi pred casem ukoncil dialog s MS podporou po hlasce „A co byste chtel od SW za 300USD?“ Od te doby nema tu firmu nejak v lasce … Nechapu proc.

  • 25. 8. 2009 8:44

    SB (neregistrovaný)

    Není jasné, proč se dovolá na podporu jen velký zákazník a malý ne. To asi nebude v pořádku.

  • 25. 8. 2009 10:13

    Uživatel si přál zůstat v anonymitě (neregistrovaný)

    Protože malému zákazníkovi řeknou, že za nic neručí a basta. V Redmondu maximálně riskují, že si v budoucnu od nich tento malý zákazník nic nekoupí. A ta možnost kdykoliv ho s reklamací poslat do háje za ten případný ušlý malý zisk stojí.

    U velkého si to rozmyslí, protože tam ten případný ušlý zisk je o dost větší.

  • 25. 8. 2009 10:11

    Uživatel si přál zůstat v anonymitě (neregistrovaný)

    Já s vámi souhlasím. Dělali jsme jednu velkou zakázku a přímo s Redmondem jsme to řešili. Výsledek byl takový, že oni sami nebyli schopni dohledat, jak to funguje a jak to fungovat má. Nakonec mě po uzavření incidentu kontaktovali, jak jsem byl s řešením spokojen. Když jsem odpověděl, že si snad dělají srandu, když mi nebyli schopni absolutně nic říct a trvalo jim to asi 3 neděle, tak se aspoň omluvili a vrátili těch pár set USD, co nás řešení incidentu stálo.

    Takže opakuji, co jsem napsal. Až na specifické případy nemáte záruku vůbec žádnou ani u OSS (pokud jsem správně pochopil, že tím OOS máte na mysli OSS), ani u komerčního dodavatele. Zvlášť u toho z Redmondu – to je moje osobní zkušenost.

  • 25. 8. 2009 12:08

    xkucf03 (neregistrovaný)

    Vtip je v tom, že u OSS platíš až ve chvíli, kdy se něco pokazí nebo potřebuješ extra funkcionalitu či služby – a hlavě: tu práci můžeš zadat komukoli (protože zdrojáky jsou veřejné), což vytváří větší tlak na konkurenci, nejsi odkázaný na výhradního (původního) dodavatele a můžeš si prostě vybrat ty nejlepší lidi, kteří jsou na trhu.

    Je to o svobodě, můžeš si vybrat, jestli si to budeš bastlit sám na koleně, jestli na to najmeš brigádníka, jestli zaplatíš původnímu vývojáři, jestli si najmeš tým profesionálních programátorů… vždycky máš na výběr a vybereš si tu nejlepší možnost. Bohužel někteří lidi nejsou schopní se rozhodovat (i když si někdy říkají manažeři), nechtějí nést odpovědnost za svoje rozhodnutí a raši volí takovou cestu, kdy nemají na výběr – koupí ten Oracle, protože ten je prý nejlepší a kdyby se něco podělalo, můžou říct: „snažili jsme se, koupili jsme to nejlepší na trhu, my za nic nemůžeme“ :-P

  • 25. 8. 2009 16:56

    Izak (neregistrovaný)

    Vysmech vsech vysmechu, delam se softem za miliony Kc a zrovna na windows problemy neresi nikdo, EMC s kazdou novou verzi neco posere.

    Jednou jsem resil problem 1/2 roku, mel jsem telefon az na vyvojare … co myslite, tlupa ignorantu, obesel jsem to divnym nastavenim a problem je tam beztak dodnes, pritom stejny produkt na unixech funguje naprosto bez problemu … proste win tymy v enterprise prostredi na to bud kaslou, nebo to proste diky bordelu, ze si kazdy ovladac taha snad sve win32api proste nechodi slusne ani na znackovych serverech, nebo spise pravne na nic, diky uprave ovladadacu na miru daneho HW …

    Support Oracle … zazil jsem, kdyz pak clovek zjisti, ze mu kecaji a v cem je skutecne problem, trva 2–3 mesice, nez poslou patche, ktere smazly ze vsech svych zrcadel … ze pry tahle pratforma uz neni podporovana … jo mate na presne tuhle platformu zaplacen support jeste na 1 rok v hodnote 1/2M kc … sorry … ne jen ze uz nic neopravi, jeste smazou stavajici opravy, aby se k nim nikdo z platicich nedostal …

    Takze suma sumarum, mam presne opacny nazor, FreeSW je opravovan skoro hned, alespon serverovy, zatimco komerce, tak jeden zakaznik vydebugoval a zjistil jim, kde maji chybu, pozadal o opraveni, dokonce jim rekl jak a o prelozeni daneho elfu … no nic … prdeli na nej, prosim placenny support.

    Kdyz jsem prisel ze skoly do enterprise prostredi, zjistil jsem, ze nic nefunguje, tolik problemu jsem vzivote nevidel, kdyz jsem stavel enterprise reseni na linuxech a open source, vse jelo, kdyz na komerci, nejelo nic, vse se muselo patchovat a zkoumat, aby to vubec jelo, neco, co komerce prohlasi za hotovy produkt je v OSS ranna alfa, hlavni vyhoda OSS je to, ze vam na ferovku reknou, co jiz funguje a co jeste ne a na cem se ted dela, komerce vam rekne ze funguje vse bez problemu, dokud produkt nenasadite a nezacne z vas delat support vola … pak z jich lezo veci, jako tohle radeji nepouzivejte, tohle pouzivejte jenom takhle, zkuste jinak v pristi verzi …

    Proste problem neni ve funkcnosti, nebo podpore, na slusne OSS produkty si lze support dokoupit, napr. u RedHatu ci jinych, problem je skutecne ve znacce, tam kde je linux in a je posvedcen z hora, jako uznavane reseni, se nasazuje, tam kde ne, ho nikdo nenasadi, nebot pri problemech bude mit problem a to tezky a ani ho nemusi zpusobit ten SW ci OS, treba spadne pole … a problem ma ten, kdo nasadil OSS … takhle to chodi, uz jsem par pruseru resil, ze mi nekdo neco hazel na hlavu, treba jsem odjel od zakaznika a ze jim pak nejelo to ci ono, ze jsem na to nesahl a delal uplne najinem serveru ??? jak to vedeni dane spolecnosti pozna … az pak se zjistilo, ze vyexpyrovany antivir zastavil 1/4 fabriky … a zkuste vysvetlit 2 genaralnim reditelum, kteri ani neumi ovladat PC a o vecech vi kulove, ze jsou kokoti, kdyz nechapu, ze kdyz nastavuji neco, co s tim vubec nesouvisi a na uplne jinem serveru a ze se musi problem hledat jinde, nebot tam nebude … nastesti mezi tim, co se tohle politicky vysvetlovalo se na problem prislo … a co si myslite maji tihle lide potrebu se nekomu omlouvat NEMAJI, budou pak menit rozhodnuti, ktere ucinili na zaklade spatnych predpokladu NEBUDOU a chce reditel IT prijit o svuj plat a bonusy NECHCE !!!! … takze pujde vedeni na ruku a kdyz chteji SAP/R3 nejvetsi sracku, tak jim ji doda i kdyz vi, ze to bude drahe a ze s tim budou problemy.

  • 24. 8. 2009 12:59

    Uživatel si přál zůstat v anonymitě (neregistrovaný)

    Ano, dostala. Stejně spíš z principu, protože oni sami je nežádali a ani by nebyli schopni si to sami upravit. Ale jakou to má souvislost s tématem jsem popisoval u kus níže.

  • 24. 8. 2009 15:04

    kedluben (neregistrovaný)

    tak to je siglan proto si priste rict o vic :D