na tom videu me prekvapuje, ze celou vic nez minutu a pul nikdo nezmackl velke rude bezpecnostni vypinaci tlacitko, ktere by myslim na techto zarizenich melo byt snadno dostupne z ovladaci kabiny.
tady se da spekulovat, ze bezpecnostni vypinaci tlacitko bylo nefunkcni, coz je velky problem, podle mne jeste vetsi nez to ze se lanovka zblaznila.
Stačí chvilku hledat...
"Bureau Veritas expert arrived to Georgia upon the invitation of the Ministry of Economy in order to provide technical inspection aiming at revealing causes of the incident on 16 March in Gudauri. Today, preliminary report prepared by the Bureau Veritas is already available.
Bureau Veritas experts concluded that there really was electricity failure, which led to the operation failure of the chairlift.
“However, after the chairlift was stopped, the operator had to introduce specific sequence of procedures and after implementation of the certain actions, the operator had to switch the chairlift on to the diesel generator power and bring the tourist to the safe site where they would have left the chairlift.
Unfortunately, according to the current conclusion, the operator made a mistake. The combination of the actions that he should have had carried out were not implemented in compliance with the relevant instructions – it was a human error. "
aha, takze jestli tomu dobre rozumim, tak na videu se vlastne nedivame na dusledek te puvodni chyby lanovky, ale na dusledek chybneho ovladani lanovky po vypadku/chybe napajeni...?
ale stejne tam musel byt problem, protoze pokud operater provedl chybu, zjistil ze je neco hodne blbe, mel zmacknout nouzove zastaveni a to by melo vyradit i ten diesel generator. takze to bud nikdo nezmac nebo nefungovala brzda...
SPEKULACE - Součástí toho nouzového postupu zřejmě byla i nějaká forma deaktivace nebo odblokování bzrdy (protože se zabržděnou lanovkou nelze nouzově hnout). Asi to nějaký matla dělal "podle citu" a ne předepsanými kroky, aby mu vždy zůstala nějaká pojistka čímž se mu podařilo bez náhrady deaktivovat bezpečnostní prvky.
Jupí, takže umíš i vyskočit mimo daný kontext. Bavíme se tu o elektrických řídicích systémech ovládaných elektrickými / elektronickými tlačítky. A ty vytáhneš MECHANICKÉ TÁHLO spouštějící gilotinu. Ale dobře, dejme tomu. Kde naposled jsi na lanovce s elektrickým pohonem viděl mechanické táhlo fungující podobně jako ruční brzda v žigulíku?
Kde naposled jsi na lanovce s elektrickým pohonem viděl mechanické táhlo fungující podobně jako ruční brzda v žigulíku?
První volbou je (snad už) vždy elektrické tlačítko. Mechanické brzdy jsou samočinné, bez táhla k obsluze.
Reagoval jsem jen na repliku, že tlačítko nemůže být mechanické může. Krom gilotiny mačkáme mechanické tlačítko běžně na WC při splachování.
Tak nějak jsem si vždycky představoval, co se stane, když ten krám přestane brzdit a rozjede se nekontrolovatelně pozpátku. Koukám, že představa byla docela přesná; brrr...
Taky mám dojem, že je dobrým zvykem, aby to velké tlačítko bylo volně přístupné i z nástupiště (viz) - ale nějak ho tady nikde nevidím (a nahoře taky ne, tam teda nevidím ani tu obsluhu.)
tady se da spekulovat, ze bezpecnostni vypinaci tlacitko bylo nefunkcni
Lanovky i výtahy mají zejména mechanickou bezpečnost. Při výpadku napájení zapadne brzda - podobně, jako je tomu u vlaků v podtlakových brzdách (tam dojde při rozpojení potrubí k samočinnému brzdění - a na principu "díry do potrubí" funguje i záchranná brzda.
Druhou mechanickou součástkou je odstředivá brzda. To je mechanismus, který zajišťuje brzdění o to víc, o co rychleji se ústrojí točí. Do určité rychosti nezasahuje vůbec, od určité rychlosti začne lanovku nebo výtah zpomalovat (zase až do chvíle, než rychlost poklesne pod nastavenou úroveň).
Tlačítka a software jsou systémy aktivní bezpečnosti, jsou to systémy první volby (reagují nejrychleji a nejúčinněji, pokud fungují). V žádném případě ale nenahrazují systémy pasivní bezpečnosti.