Výtah v panelovém domě - LIDI v kabině - porucha, vypnutí všech elektrických okruhů, mechanické uvolnění brzdy a rozjetí kabiny kdy se brzdí RUČNĚ ve strojovně dle citu a pokud jednou rukou kolečko neubrzdíte, výtah jede vesele sám (i s lidma uvnitř).
Jiná příhoda, otevření sklepních kabinových dveří výtahu, manuální vyřazení bezpečnostních prvků zabraňujíc rozjetí kabiny, pokud jsou dveře otevřené. Osoba, která je na dně výtahové šachty a nad ní se vesele prohání výtah a má ústně dohodnuto "neboj, když to sjede až k tobě, já to zastavím".
Nejezdím výtahem ani na jezdících schodech.
Tak tomuhle jsem byl svedkem primo ve strojovne vytahu. Ani to nevypadalo moc nebezpecne, ta brzda se musela drzet odbrzdena, jinak vytah hned zastavil. Zase dejte lidem uveznenym ve vytahu vybrat - bud si pockaji, dokud to nepojede - nepujde elektrina - nebo je nekdo takto spusti.
Třeba známá bydlí v "revitalizovaném" paneláku. Panelák zadlužený až po uši. A tam se normálně řeší, že tam žijí starší lidé a oni ten nový výtah narvaly do staré šachty a teď se do něj nevejdou invalidní vozíky. Žádné levné a normální řešení to nemá. Bych to tomu ynženýrovi a hlavně těm primitivům, co to podepisovali, normálně nechal ty lidi nosit.
Je tam pletivo mezi schody jako šachta. Ještě jsem si vzal pro zajímavost metr a to pletivo je 10 cm od těch schodů. Těch dvacet cenťáků by stačilo. Ale prostě "já jsem ynženýr!".
Vedle toho paneláku stojí jiný, a tam to normálně vyřešili ke spokojenosti všech. Žádná velká věda. Ale ono to prostě nechce být pitomec.
Samozřejmě, pokud si dáš tu práci a vyřadíš všechny bezpečnostní prvky, tak k prů*eru dojde. U výtahu stejně jako u auta stejně jako na jeřábu.
Na dně výtahové šachty jsou bloky betonu, které pomalu jedoucí výtah zachytí (samozřejmě se v takovém případě výtah sveze dolů, nenechá se viset v 10. patře), osoba na dně lehne na zem a schová se. Táta je bývalý výtahář, často mě brával na koukanou.
Ono je větší sranda že lano výtahu se počítá na tah a ohyb na bubnu nebo kladce se v úvahu jaksi nebere, schovává se to do bezpečnosti. Najednou ta bezpečnost 8-10 nevypadá tak růžově :)
P.S. letadlem lítáš?
Výtah při určitém zatížení (cca půlka nosnosti) je v rovnováze. Takže stačí pouze odbrzdit ve strojovně, a lze jednoduše rukou jet nahoru/dolu.
Při překročení běžné rychlosti o třeba 10% (definici si nepamatuji), zareaguje pomocný okruh a výtah zasekne (většinou na tolik, že je poté nutné klíny kladivem odseknout) - funguje zcela mechanicky. U výtahu funguje pouze směrem dolů, lanovka netuším.
Otázka je samozřejmě dodržení montážního postupu a pravidelných kontrol - revizní technik.