(Zkopírováno z upozornění pro rodiče:)
V souvislosti s koncem podpory Windows 10 od příštího šk. roku může docházet k tomu, že nebudou aktualizovány funkce MS Office. Protože studenti využívají licenci od školy, prosím, zajistěte, aby měli plnohodnotný přístup pro pokračování výuky.
Pokud má žák k dispozici pouze počítač s Windows 10, zvažte jeho upgrade - hrozí, že by nemohl absolvovat plnohodnotnou výuku.
V případě potřeby můžete požádat školu o pomoc ve formě konzultace.
Možná bude stačit zaplatit 61 $. (Nebo zůstat na Ubuntu ;oD )
Škole poděkovat s tím, že žádný počítač s Windows nevlastníte neboť zákon to nenařizuje a pokud tedy škola Windows požaduje, nechť nějaký dodá. Nebo alespoň platnou licenci na Windows 11.
Jako já to těm školám fakt nezávidím. Ony samy, myslím, vůbec netuší jak s tím obecně naložit. Ale nechat ze sebe dělat státem vola člověk taky nemůže.
To je od Vás trochu provokace, ale když bylo mému synkovi 8 let, sbíral jsem mu na noc výpočetní techniku, aby spal a nebrouzdal - a pak jsem ho nachytal, jak má k monitoru připíchnuté své Raspberry Pi Zero WH, a (připojen na sousedovu blbě zabezpečenou wifinu) snaží se koukat na minecraftová videa na YouTube.
Na Pi 4 by to mělo fungovat, ale mi to nešlo. Na Pi 5 mi W11 nabootovaly. Sice mi nešel ethernet, WiFi, regulace ventilátoru a asi i bluetooth, ale když jsem k tomu připojil USB síťovku, tak to bylo překvapivě použitelné. I klasické x86 exe na tom fungovaly docela v pohodě. Třeba takový Winbox bez zaváhání a dokonce i náročnější věci typu Bambu Studio. Tomu sliceru těžce chyběl výpočetní výkon při slicování, ale jinak to běželo překvapivě dobře.
Ono se nedá divit. MS má fakt obrovskou přítomnost ve školství, ať už skrze grátis licence na O365, za nás i grátis licence Windows 10 Education pro studenty, různá školení pro učitele, zvýhodněné certifikace pro studenty, nabídky stáží už na gymplech...
Přijde mi to jako z pohledu MS geniální strategie a upřímně mě udivuje, že se o tom strašně málo mluví na to, jaký to má pak implikace do budoucna ("zamknutí" lidí do MS ekosystému). A teda mě udivuje i fakt, že u nás v tomhle rozsahu "nejedou" i firmy jako RH / SUSE, byť tu mají velké pobočky. Takhle má školství kompletně obšancované MS, aniž by měl jakoukoliv relevantní konkurenci.
Je to přesně tak, je to strategie, jak se zaháčkovat hned od útlého věku. Proč to nedělají podobně RH nebo SUSE, je nasnadě - pokrývají úplně jiný segment trhu. Zatímco MS si takhle pokrývá desktop a nějaké přidružené aplikace (Office), u RH/SUSE jde primárně o servery, cloud apod.
Za mě nemá škola žáky učit, jak používat konkrétní nástroj, ale jak dosáhnout konkrétního cíle (= např. učím se, jak naformátuji dokument, aplikuji styly a vytvořím rejstřík, ale ne jak mám používat Word). Jestli na to použiju ten Word, nějakou webovou alternativu nebo třeba LibreOffice Writer, by nemělo být rozhodující. Že je to pod rozlišovací schopností většiny lidí, je mi jasné, ale škola nemůže principiálně trvat na použité technologii, pouze na výsledku (pochopitelně dosaženém vlastníma rukama/hlavou).
Já vím, tohle byl spíš příklad společností, o kterých vím, že tu jsou, ale nemají velkou přítomnost v rámci školství. BTW, hlavní vývar má dneska MS taky z cloudu, desktop je pro ně spíš nástroj k tomu, jak lidi dostat ke svým službám.
U MS jde pak o naprosto cílené zaháčkovávání v ekosystému. Skrze školení nás učili třeba Excel na nástrojích, co jsou pro něj vyloženě specifické oproti FOSS alternativám. Doporučuju se mrknout na to, jak MS pracuje se školama. Fakt pro MS naprosto fantastická strategie, jak si udržet základnu uživatelů a co nejvíc ztížit přechod na alternativy.
V případě Office světa a OS to má MS opravdu zmáklý dobře, ale není sám. Na technických školách (alespoň v době, kdy jsem byl student, což je cca před 15 a více lety) hodně frčel program Autodesku se svými AutoCAD nástroji opět se sudentskou licencí zdarma. Z výšky si pak letmo pamatuji snahy SAPu opět se silnou podporou ve výuce.