Z pohledu softwaru ano, ale jinak grafická karta/čip posílá stabilní stream v nastavené frekvenci do displeje. U desktopu a asi i notebooku to je jedno, ale ne u zařízení s malou baterkou jako jsou telefony. Tam to omezení frekvence může hrát roli, ale těch 60 % se bude asi týkat jen části spotřeby celého zařízení.
Tohle by chtělo doplnit
Pokud jde o refresh rate samotného displaye, tak tam bych chápal existenci nějakého adaptivního řízení, kde existuje nějaký minimální potřebný referesh rate aby mi obrazovka neblikala.
Ale doufám, že se nebavíme o redraw rate, tedy že to neznamená, že 60x za sekundu se v grafické kartě vyplní videopaměť stejným obsahem
Tohle se týká přímo displaye - poté, co je do něj přes eDP přenesena bitmapa k zobrazení, musí controller v displayi neustále obnovovat stav každého pixelu. V matici má každý subpixel kondenzátor a tranzistor, který je naadresován (aktivován tranzistor konkrétního řádku a sloupce) a nabit na určité napětí (proto aktivní matice, Active Matrix ... OLED). To napětí (a tedy jas subpixelu) ale s časem klesá, proto se musí obnovovat... no a zřejmě se jim vývojem polovodičového procesu ten průsak podařilo dostat tak nízko, že lze snížit refresh rate na 10 Hz aniž by to viditelně poblikávalo, a tím ušetřit pěkných pár mA.
12. 8. 2020, 19:56 editováno autorem komentáře
V mobilech se spis pouziva MIPI DSI. Neznam zadny mobil kde by panel mel eDP rozhrani.
Zatimco u LCD byl vyuzivan klasicky celoobrazovkovy refresh a kontinualni prenos (VIDEO MODE), nastupem OLED panelu se vetsinou pouziva datovy rezim (DATA MODE) prenosu, kdy se prenasi jen zmenene bloky obrazu a samotny displej ma lokalni pamet kde je ulozenej celej obraz co vidite - takze spojeni k prenosu dat muze byt uspano a setri se energie.
Pokud se podivate na spomalene zabery refreshu OLED panelu (napr. kdyz je jeho jas snizen), uvidite ze se to nerefreshuje po cele vysce jednim smerem - protoze to by s prakticky nulovym dosvitem OLED bunky neskutecne blikalo. Pouziva se tam rezim ktery je odvozen od prokladani v televizni technice - a slouzi presne k stejnemu ucelu (redukci blikani z duvodu kratkeho dosvitu), jen jak je OLED panel digitalni, tak tam nejsou jen dva pulsnimky, ale vicero (cca do deseti). Tudiz to, ze vam OLED neblika je zpusobeno tim, ze efektivni refresh je pak 10x vyssi. (prvni OLED systemy ktere nahrazovali LCD trpeli prave na tohle blikani z duvodu jednoho refreshu).
Pro realizaci tohoto multi-place refreshu je nutna ona pamet obrazu, protoze GPU nema tuseni o prakticke implementaci techto divocin a skenuje obraz vzdy sekvencne.
viz napr.:
https://www.youtube.com/watch?v=s9InZHadQGQ
Prakticky prinos toho refreshu na vicero mistech je odstraneni neduhu, ktery je znamejsi ve svete kamer - rolling shutter effect - na mobilu ci tabletu jde typicky o situaci kdy mate smooth scrolling na webu a pri posunu spravnou rychlosti se vam cela z duvodu interference frekvenci bud nakloni - kdyz mate sken na displeji zleva doprava, nebo naopak roztahuje a komprimuje (yello effect), kdyz je sken zhora dolu, prakticky se setkate s obojim podle toho jak zrovna naklonite sve zarizeni.