Hrůza je, že zavedli něco, co podnikatelé nechtěli, zákazníkům to nepomůže a výhoda pro státní rozpočet je pouze slíbená. Kolik to mělo výpadků nevím, ale znepříjemňují život.
Podobně jako el. dálniční známka, u které základní otázka nezní, kolik měla stát, ale proč ji zavádět, jelikož výhody jsou marginální. A podobně u toho sčítání lidu - všechny podstatné údaje už v registrech jsou, takže jde o další zbytečné obtěžování lidí.
Co je zleho na el. dialnicnej znamke? Nebudete vy jeden z tych, co prelepovali rocnu znamku z auta na to? Vam nepride vyhoda to, ze ked kupite znamku v polku roku, takze bude platit rok od nakupu a nie len do konca kalendarneho roku? Myslim si, ze el. dialnicna znamka ma viac vyhod nez nevyhod, ked nebudeme pozerat na cenu celeho systemu.
Vyhodou el. dalnicni znamky by bylo, kdyby sla koupit na libovolny casovy usek rekneme od 2 do 365 dnu. Ze by cena za den klesala s poctem dnu je akceptovatelne.
Toto nelze.
Dale by vyhodou bylo, kdyby sla znamka vratit a ziskat tak zpet nejakou cast jeji ceny.
Toto nelze.
Takze mi u toho zbyva jen jedina vyhoda, ze znamka vzdy plati dany pocet dni bez ohledu na kalendarni rok.
Tato prkotina je vykoupena monitorovanim a sberem dat o pohybu vozidel.
Takze mi u toho zbyva jen jedina vyhoda, ze znamka vzdy plati dany pocet dni bez ohledu na kalendarni rok.
A pak taková „drobnost“, že kvůli té známce nemusíte chodit bůhvíkam, ale koupíte ji z domova klidně 10 minut před cestou.
Tato prkotina je vykoupena monitorovanim a sberem dat o pohybu vozidel.
Jasně. Protože se vybudovalo několik portálů s kamerami, které přečtou SPZ a – a k čemu by podle vás k monitorování byla potřeba elektronická dálniční známka?
Mezi námi, SPZ rutinně čte "každej druhej semafor" už drahně let a pro sebe si to nenechává (jestli se nepletu, tak se k tomu dostane rutinně i řadový policista, možná s vyjímkou pochůzkářů). Trochu zarážející tam byla informace která se tehdy proflákla "3 po sobě následující HD fotografie posádky" v původním zadání, od které se naše tajné služby okatě distancovaly že to nikdo z nich nechtěl a nepotřeboval.
+ to že silové složky mají rutinní face recognition vybudované dávno je taky takovým veřejným tajemstvím.
28. 3. 2021, 19:16 editováno autorem komentáře
Za druhou polovinu semaforů prohlašuji, že SPZ nezpracováváme. Primární detekční systém jsou smyčky, občas radar a občas kamera. Z kamery ale dopravní řadič vidí maximálně kategorii vozidla (osobní, autobus, ...) a rychlost.
Pokud už kamera má nějakou funkci čtení SPZ, tak se o ní nebaví s dopravním řadičem a policie komunikuje přímo s kamerami.
Mezi námi, SPZ rutinně čte "každej druhej semafor" už drahně let
Kdyby jen semafor... Stačí se zamyslet, jak asi fungují ty výjezdy z parkovišť, kde se závora otevře sama, aniž by bylo potřeba přikládat lísteček na scanner. Např. v pražském Paláci Flora to tu značku na lísteček dokonce vytiskne, aby člověk nebyl na pochybách; jednou tam byla s chybou a skutečně jsem při odjezdu lísteček přiložit musel.
A taky už jsem narazil na "výstražný radar", který pro zvýšení efektu kromě naměřené rychlosti zobrazí i načtenou SPZ.
JmJ: Ona snad kamera, která přečte SPZ a zkontroluje, zda má dotčené auto zaplaceno nebo ne, něčemu vadí? Pořád chceme, aby stát šetřil, aby doprava byla plynulá, aby policajti nikoho nezastavovali zbytečně – a pak si zase někdo vymyslí, že nejlepší jsou nalepovací známky, a že by měla Policie na dálnici dělat zátahy, kdy zastaví všechna auta a zkontroluje jim známky, aby odhalila i vejlupky, kteří si vyrábějí „přenosné“ dálniční známky.
Jenomže, příteli, víte, v čem je problém? V tom, že digitální totalita salámově zniká právě takhle. Taková digitální totalita, to není Orwell. To je stav, kdy jednou zapomenete, že jste si vlastně zapomněl koupit známku, okamžitý postih. Zapomenete na něco jiného jinde, okamžitý postih. Neuvědomíte si to či ono, okamžitý postih.
To je ve výsledku basa. Nikoliv pokrok. Protože člověk není stroj.
martinpoljak: Digitální totalita by vznikala tím, že někteří budou řvát naprosto na cokoli. Jenže pak už stížnosti na bezpečnost či soukromí nebude brát nikdo vážně – a pak konečně může bez povšimnutí projít skutečné ohrožení bezpečnosti nebo soukromí.
O žádnou salámovou metodu se nejedná, každou technologii je možné zneužít. Takže není možné stavět se proti každé technologii, ale je potřeba hlídat to překročení hranice.
Řvát na všechno je tedy kontraproduktivní (i když je to primitivně jednoduché). Reálně je ale potřeba umět rozlišovat a (pracně) hledat tu hranici, kdy ještě soukromí ohrožováno není a kdy už ohrožováno je.
Okamžitý postih za to, že jste si zapomněl koupit známku, nijak nesouvisí s technologiemi. Úplně stejně jste za to mohl být postižen i v době nalepovacích známek. Technologie vám naopak umožňuje, když na to zapomenete, vyřešit to třeba ještě před nájezdem na dálnici – někde zaparkujete a koupíte známku přes mobil. Dříve byste se prostě musel dálnici vyhnout a počkat, než narazíte třeba na otevřenou benzínku.
To je těžký... U nás je pořád status autíčka že já jsem nejdůležitější na silnici a ostatní jsou idioti. Automat je pro blbce a než se kolona kvedlacu kremu a slapacu zeli rozjede uz to zas stojí. Nebo to prodluzuje manipulaci Mezitím nekdo preslapne spojku a napali to zadkem do auta v kopecku za nim.
Blokovani pojezdu auta pri zastaveni v kolone se take u nás neuci.
Co se tyce silnicni dopravy...
Začal bych s registrem značek a dopravního značení a z toho poskytovat otevřená data. Také dotáhnout fungující celostátní informacni infosystem o dopravních omezenich.
Propojení semaforu na ridici dispečink dopravy. Tohle není ani samozřejmé pro Prahu.
Tady je možností pro několik generací Jirsáků jak udělat ve státní sféře kariéru.
Kosmetické výhody to má, ale (nevím jak na Slovensku, bavím se o Česku) když se na tom samém autě změní SPZ, musí majitel auta hlásit změnu, aby známka dál platila. Ta skvělá digitalizace je takovým přínosem, že lidem práci přidává tam, kde by člověk čekal, že to úřady zařídí automaticky. Nalepená známka platila i po změně SPZ.
Navíc já jsem kupoval známku každý rok, takže výhoda je to opět jenom symbolická, že platí od poloviny roku. Jo, kdyby ti géniové umožnili zaplatit známku třeba jenom na 24 hodin, to by pro někoho výhoda byla. Ale ani tohle to nepřineslo. Prostě se někdo nažral, Babiš si udělal čárku, jaký je moderní a konec.
@Michal Kubeček
Tady je odkaz, když je ta neděle: https://www.mtx.cz/faq/dalnicni-kupony/
Tak ale to směšujete dvě naprosto různé věci. Jestli je daný systém (resp. to co a pro koho zpracovává) na houby je otázka čistě politická, ve které s Vámi budu plně souhlasit.
Ale s technickou (ne)schopností státu udělat něco pořádně opravdu nesouvisí. Ať se nám celé EET nelíbí jak chce, tak po technické stránce po pár počátečních problémech se mu toho zrovna moc vytknout nedá. (na druhou stranu, ten backend je v principu na venek o složitosti blogíííšku, takže by bylo dost umění ho pokazit)
I když je to výjímka potvrzující pravidlo. Všechno ostatní bylo totálně zpackané, nefunkční, děravé a předražené.
ad elektronická dálniční známka - no ona se loni v dubnu potichu během nouzáku v prakticky nezměněné podobě schválila. Spekulace o tom, kterak se do prvního zadání dostaly požadavky na 3 HD snímky posádky, ke kterým se následně nikdo nechtěl hlásit, a zda tam jsou v současné době naimplementovány ponechme ct. čtenáři k vlastní úvaze.
27. 3. 2021, 17:57 editováno autorem komentáře
Tak technicky to je taky paskvil. Hlásit dobírku jako virtuální tržbu je trochu mimo mísu. Stejně tak hlásit uplatnění tržby při platbě "kreditem", kdy je to z pohledu Dal nulový účetní pohyb, takže nemůžete to volat při pohybu na financích a na MD nemůžete, jelikož to máte hlásit v čase ještě před jeho vystavením (který se technicky vystaví až při potvrzení převzetí zboží).
No prostě jedna hezká implementace za druhou....
Nejen že ta známka jde koupit deset minut před cestou, ona jde koupit i až na cestě. Třeba když člověk vyjíždí z Prahy a až na okruhu si uvědomí, že si chtěl koupit známku. Tak někde na nějakém odpočívadle zastaví, sjede na nějakou odbočku - a ani nemusí hledat žádnou čerpací stanici (nebo poštu - ono těch otevřených třeba o víkendu je také spousta, že). A dá se to vyřídit rovnou z mobilu, aniž bych vystupoval z auta.
Jinak seškrabávání starých známek z čelního skla byl také dost opruz,
Pokud někdo výhody elektronických známek nevidí, asi je vidět nechce. Já je Slovákům záviděl už několik let a nechápal jsem, proč to tu není už dávno. Pro stát to nakonec bude také levnější - i když třeba na začátku se muselo zainvestovat do implementace - ale pak už tam jsou jen provozní náklady, které nemusí být tak velké. Každopádně odpadají náklady na tisk a distribuci, která musela být každý rok.
Ale na to co funguje bezchybně, na to se strategicky zapomnělo např. EET.
Jednak i EET měla své výpadky, jednak jsem uváděl příklady státních webových aplikací spuštěných v posledních měsících, což EET není.
A přesto mělo a má velmi negativní mediální prezentaci.
Ta ale až na výjimky nekritizuje špatné fungování, ale buď to, že by ten systém v téhle podobě neměl vůbec existovat, nebo že proklamovaný účel stejně neplní. (Případně oboje najednou.) To je ale otázka politicko-ekonomického přesvědčení, funkčnost nebo nefunkčnost v tom nehraje roli.
Hold když nebyl někomu přiklepnut monopol a každý schopný programátor si mohl vyvinout vlastního klienta to se netoleruje.
A co způsob, jakým byl vybrán dodavatel na serverovou část?
"spuštěných v posledních měsících" - tuto informaci o jste ovšem ve vašem původním příspěvku taky zapomněl vzpomenout
"výjimky nekritizuje špatné fungován" - ve svém původním příspěvku jste mluvil pouze o technickém fungování a to EET skutečně takové nemá
"vybrán dodavatel na serverovou část" - o dodavateli v tomto případě IBM bylo rozhodnuto nějakou smlouvou z období roku 2010-2012 Nečasova vláda (mimochodem tehdy to v medií dost propírali). Argumentovalo se tím, že sjednocením dodavatele bude zrušen ten bordel co na ministerstvech, úřadech mají(navzájem nekompatibilní a různé systémy od různých firem). Myšlenka to zjevně byla dobrá a zjevně fungovala ale MALÁ DOMŮ spřáteleným podnikatelům a provize děla zase svoje. Ale nenalhávejme si iluze že i IBM nemusela poslat všimné. Babiš tehdy "asi" jako ministr financí prostě nechtěl riskovat tvz. české kvalitní programátory co jsou zaměstnáni co jsou zaměstnáni v českých spřátelených firmách např. OKsystem, apod.. jenž mají přiklepnuty monopolky od státu a radši šel do jistoty tržní IBM.
Faktem je že s technického hlediska a z pohledu programátorů je EET naprostá hvězda. Kdyby všechno fungovalo jako EET tak úřady v ČR jsou celosvětový leader v IT.