Ako tu uz bolo spomenute v zasade dnesna AI pouziva zaklady a teorie ktore boli popisane uz v 80tych rokoch. Iste nejaky vyvoj nastal ale hlavne to co umoznilo aplikovat tieto teorie do reality je pokrok vo vykone hw za posledne roky a tam ma clanok, respektive vyvojar pravdu.
Co je ale trochu zvlastne az znepokojive ze prakticky v ziadnom clanku o AI (teda hlavne tych co ju ospevuju) sa malo kedy spomenie ze samotna AI nikdy nebude 100% uz len z principu ucenia sa a teda nutnosti robit chyby. Chapem ze asi by sa moc dobre nepradavalo auto kde by bolo v popise ze autonomne riadenie fungje povedzme na 95% alebo 98%, ono chyby nastavaju aj v pevnych algoritmoch, respektive pri ich implementacii ale toto je nieco celkom ine.
Staci sa pozriet na nedavne prihody buraciek Tesly kedy auto napriklad z nejakeho dovodu nevyhodnotilo cervene hasicke auto ako prekazku.
Mě spíše děsí představa, že si autonomní auto bude v kritické situaci vybírat koho "sejme". Například že by si vybralo staršího muže na protější straně přechodu, který se choval podle pravidel silničního provozu, aby ušetřilo nezodpovědného puberťáka, který zahleděný do mobilu vstoupil na přechod přímo před auto už na červenou. http://moralmachine.mit.edu/
Do té situace by se automat vůbec neměl dostat. Pokud by automat se dokázal rozhodnout, koho sejme, tak určitě mnohem dříve by dokázal diagnostikovat hrozící riziko a přizpůsobil rychlost, trajektorii. Primární strategie by měla být minimalizace rizik - tudíž na automat asi pojede spíš jen v relativně bezpečném (dálnice) nebo pomalém provozu (město). Dovedu si představit, že by se komplet doprava automatizovala - ale nedovedu si moc dobře představit kombinovaný provoz - minimálně do doby než se auta dokáží propojit a informovat se vzájemně, případně o situaci před sebou. Lidé i auta něco snesou a minimum následků jde na úkor dodavatele. V případě nějakých automatů jakýkoliv škrábanec by šel na úkor dodavatele řízení - a nevidím, že by do toho někdo reálně šel - něco jiného je o tom mluvit a tahat peníze z investorů.
Samozřejmě, že ideální je se do takové situace vůbec nedostat a já vůbec nepochybuji o tom, že auto se bude snažit krizové situaci předejít. Ale můj příspěvek se týká něčeho jiného, můj příspěvek je o tom, jak se auto zachová, když se do takové situace přesto dostane ...
https://www.root.cz/zpravicky/opticke-klamy-pro-umelou-inteligenci/
http://blog.hysteria.sk/hackovanie-ai/
Vždy si můžete připravit model situace, kde nenajdete dobré řešení - viz např. použití rychlobrzdy ve vlaku. Jejím správným použitím můžete zachránit hromadu životů (i když ne třeba všechny). Jejím nesprávným použitím můžete několik lidí ve vlaku zabít, a určitě hodně i těžce zranit. V zabezpečovací technice (a automatika v autech bude muset splňovat stejné nároky) se jakmile dostanete do nějakého nepředvídaného stavu, okamžitě přepínáte do bezpečného stavu - což se bere jako jediné akceptovatelné řešení. I když i to může mít další důsledky. Nic jiného se asi nedá vymyslet - a bez podobné filozofie by se nemohlo jít do komplexnějších dynamických systémů (které jsou efektivní, ale zároveň postrádají robustnost).
Jenže problém, na který upozorňuji, má lepší řešení, než ta, která se vám zobrazí na moralmachine.mit.edu. Zkuste si ten test udělat (třeba i opakovaně s různými náhodnými situacemi) a uvidíte sám. Ty výsledky jsou silně neoliberální. Je to jistě věc na hlubší debatu, než je praktické a rozumné vést v diskusi pod zprávičkou. Ovšem pokud například vaše bezpečnost v autonomním autě bude záviset na tom, kolik vezete pasažérů, (a proto by třeba hypoteticky v budoucnu řidič autonomního auta, pokud pojede sám, raději na ostatní místa posadil nějaké figuríny, aby simuloval více lidí v autě a tím zvýšil pravděpodobnost svého bezpečí pro připad krizové situace) tak si myslím, že je něco fundamentálně špatně.
Ti lidé řeší koncepty, a celkem jasně upozorňují, že některé situace nelze vyřešit - že jakékoliv řešení je špatné. A jediné možné řešení je nedostat se do této situace. Tam prostě nejsou alternativní řešení - viz Vaše přidání si do auta figuríny - kdyby, hypoteticky to mělo nějaký efekt, tak samozřejmě velice brzo by všichni měli v autě figuríny, a jste zase na 0. Na to, aby se taková pravidla mohla zavést, tak by se musely zrušit všechny stávající standardy ohledně bezpečnosti - což si nedovedu představit.
Jenomže my se právě teď nacházíme v době, kdy se zavádějí nové standardy. Například v oblasti autonomních aut se zavádějí nové zákony. Ale změny ve společnosti se dějí v mnohem širším měřítku, například virtuální měny, sdílená ekonomika, diskutování na sociálních sítích a hatespeech, ochrana soukromí e-privacy, seznam blokovaných dezinformačních webů, kvůli kterým vám nemusí dojít email, atd ... Právě v této době se dějí změny, které ustavují nové standardy a některé předchozí ruší. Myslím si, že právě teď je doba vhodná pro to, aby se takové věci probíraly.
Zadny auto nebude nikdy schopny nahradit ridice, pokud se zcela zasadne nezmeni infrastruktura. Je to proste nerealny.
Duvodu je spousta - uz jen to, ze ridici zcela vedome porusujou predpisy (denne a neustale) protoze kdyby to nedelali, tak nikam nedojedou. Vsude u silnic se ti valej zapomenuty znacky, na silnicich zustava prechodny znaceni atd atd ... coz by stroj respektoval a prave tim te zabil.
Naprosto bezne v nasich podminkach je na dalnici trebas omezeni, ale vztazeny jen na jeden pruh, takze v tom druhym/tretim/... si muzes valit tech 130 klidne az ke zuzeni ... ktery neni nasledne nijak ukonceny, takze dalsich 200km muzes jet vlastne predpisovych 60. Coz je presne to, co udela stroj.
O technickych ficurach, jako ze auto vidi prekazku tam, kde zadna neni, zato ji nevidi tam, kde je ani nemluve. Vsechny tyhle veciciky fungujou jen nekdy a za idealnich podminek, prestavaj fungovat v desti, mlze, snehu atd atd.