Týká se to jen státní správy. Ostatní mohou IPv4 stále používat. Jen je tlak na současné zavedení IPv6. Tyhle dva protokoly normálně fungují vedle sebe a uživateli je úplně jedno, který se použije pro konkrétní připojení. Problém je, že IPv6 poskytovatelé často nenabízejí, protože je to jednak více práce a ohrožují tím své příjmy za nedostatkové IPv4 adresy.
Nicméně vedlo to k tomu, že objevily Settop boxy. Stejně tak se může něco podobného objevit i teď - malá krabička co zařídí IPv6 tunel.
Ale spíš si myslím, že se prostě jen vymění router a pojede se dál. Poskytovatelé často argumentují tím, že o IPv6 není zájem. Jenže normální uživatel to neřeší, ten jen chce, aby mu fungoval internet. I když v mnoha případech je spíše připojen do Intranetu poskytovatele než do internetu.
Poskytovatelé tak argumentují zcela oprávněně. Zájem není protože je to uživatelům jedno. Ale od toho není stát aby to řešil. Ten má prostě poskytovat služby na tom, co alespoň nějací uživatelé používají. A jak jsem psal, i 5 % je hodně, to je pořád víc obyvatel, než má třicet států světa.
A set-top boxy jsou obecně vzato taky úlet. Ale ty neřeším, televizi nemám patnáct let. S úřady ovšem jednat musím.
Poskytovatelé argumentují zcela špatně. Uživatelům je to jedno do té doby, než se objeví služby, které běží jen na IPv6. Jenže nová služba nemá šanci na IPv6 prorazit, protože IPv6 není dostatečně rozšířená. Tak se musí začít převádět ty existující. Jen tak zesílí tlak na poskytovatele a uživatelé najednou budou mít o IPv6 zájem. Respektive ti budou jen chtít, aby se dostali na web gov.cz.
A ještě jednou, za osm let to nebude 5 %, ale 0.0x %.
Ne, nebude, to je prostě klasické hujerství vás podobných a dojmologie vycucaná z prstu. Reálně vůbec nevíte, co bude. Nechte toho. Poněkud to připomíná to komunistické "poroučíme větru, dešti".
Stát to vůbec nemá takto řešit, tohle naprosto není jeho záležitost. Ten má jen a jen poskytovat služby občanům tím způsobem, který používají. To je axiom. Může propagovat, může podporovat ale to je všechno. Ve zbytku se musí přizpůsobovat lidem, kteří ho tvoří. Všechno ostatní je špatně.
Pokud nebude, tak očekávám, že to stát následně přehodnotí a termín případně posune.
Ale tenhle impulz může být důležitý pro rozvoj dalších služeb, které teď nevznikají, protože aby měly úspěch, musí být přístupné přes IPv4, ale nové adresy prostě nejsou. Vše se vyčerpalo už před lety a teď se to různě lepí, přehazuje a přeprodává za nemalé peníze.
"Stát to vůbec nemá takto řešit, tohle naprosto není jeho záležitost. Ten má jen a jen poskytovat služby občanům tím způsobem, který používají."
Hm...
Takže když mělo 100 procent občanů analogovou televizi a veškeré analogové vysílače byly "státní", tak měl správně stát veřejnoprávní službu dál poskytovat analogově a s digitalizací měl čekat, až se sem nahrnou zástupy podnikatelů, kteří komplet celou digitální síť vybudují? Pro ten 0 procent lidí, kteří mají digitální přijímače nebo settopboxy?
No to bychom zde měli analog dodnes. Protože občan, kterému jeho analogová TV funguje, vůbec nemá tušení, že nějaký digitál existuje. Tak jako dnes tito lidé netuší, že existuje nějaké DAB rádio. Protože jim to jejich "FM" hraje. Čili není dostatečná poptávka (těch pár technických nadšenců to nevytrhne), tím pádem není ani nabídka.
S IP6 to bude stejné. Dokud to občan nepotřebuje, tak to neřeší. Až se nedobouchá na státní správu, tak si jeden den zanadává a druhý den to půjde řešit. Dřív rozhodně ne. Takže chcete zde mít zítra běžně dostupnou IP6? Pak musí někdo s širokým zázemím klientů dnes přestat používat IP4. Možná, že morálně stát není nejvhodnější, ale rozhodně to bude mít potřebný efekt. Já bych deset let nečekal, protože těch 10 let budou čekat všichni. A pak se to stejně bude řešit ze dne na den.
> Ne, nebude, to je prostě klasické hujerství vás podobných a dojmologie vycucaná z prstu.
Je to principiálně podobné jako regulace monopolů a postihování zneužívání dominantního postavení na trhu -- zde jsou „monopolem“ poskytovatelé služeb, kteří v historii dostali adresy, a noví poskytovatelé nemohou prorazit na trhu, protože nedostanou adresy.
Tak ono v historii se temi IPv4 adresami take zrovna moc nesetrilo. Pocatecni navrh IPv4 z roku 1981 pocital se tremi tridami siti (A, B, C) a podle toho se i pridelovaly adresy. V roce 1993 - kdy uz bylo patrne, ze to neni uz moc udrzitelne se prislo s CIDR. Ale i po teto optimalizaci regionalni registry pridelovaly bez vetsiho dotazovani pomerne velke bloky adres (treba /19) - a postupne se to v case zcvrkavalo, jak pool jeste volnych adres vysychal, az se skoncilo u dnesnich /24.... a mimo jine v dobe, kdy se v RIPE "drancovala" 185.0.0.0/8 se pridelovaly /22 - a spousta LIRu vznikla ucelove jen proto, aby ty adresy urvali, dokud bylo kde brat. A ty ucelove organizace nejsou zadne "velke ryby" aka nejake monopoly, jen obycejni spekulanti, co vam ty adresy dnes za drahy peniz preprodaji na sekundarnim trhu...
Je potřeba ale si taky uvědomit, že provoz dual-stacku není zadarmo. Jsou to dvě síťová prostředí, je potřeba je řešit samostatně a přináší to náklady. Ten vládní materiál navíc zmiňuje zbytečné rozšiřování prostoru pro útoky, takže je to problém i z hlediska kybernetické bezpečnosti.
Jako řádný hospodář se tedy stát rozhodl, že dvacet let přechodného období, kdy měly všechny úřady povinnost IPv6 provozovat, je dostatečná doba a ta stará věc se prostě vypne.
Proč z toho vyčleňujete OSVČ? To jsou taky lidi:-)
Obecně, lidi (i OSVČ) si stát platí aby pro něn pracoval. Stát jim nemá házet klacky pod nohy a chovat se jako jejich nadřízený.
V tomhle případě to měli formulovat např. tak že stát vyvine tlak na to aby se IPV6 rozšířilo natolik aby mohli vypnouyt IPv4, nebo takněco.
Protože podnikání je zcela dobrovolné. Přichází s ním další povinnosti ať vůči státu, tak vůči třeba zdravotní pojišťovně. Nevidím nic špatného, pokud stát nahlíží na OSVČ jako na lidi, kteří dokáží splnit některé naprosto základní požadavky jako podat daňové přiznání daně z příjmu elektronicky v 21. století. Pokud to nezvládnou můžou si najmout účetní. Navíc pokud překročí určitý obrat, tak se stává plátcem DPH a musí pravidelně podávat kontrolní hlášení. A to dělat papírově by byl docela opruz a muselo by se kvůli tomu najmout další lidi, kteří by to z těch papírů museli přepisovat.
Otazkou je jestli ty dalnice tak jak jsou v planech jsou treba. Protoze automobilismus se dostava uz na sve hranice. Na nasem uzemi zkratka uz neni tolik mista.
Nektere dalnice jsou zbytecne, jine zas chybi nebo se nerozsiruji stavajici. Nektere budou zrejme v budoucnu mene vytizeny kvuli zeleznicni doprave a nebo by se hodily soubezne projekty typu dalnice,zeleznice,cyklostezka, cesta pro pesi kdyz musite zplanyrovat pas prirody. Tak se to dela treba ve svycarsku. Jestli dalnice obsahuji i pokladky siti nebo pripravu na ne. Platim to z dani takze bych byl rad aby se investice maximalne vyplatila.
> Nektere budou zrejme v budoucnu mene vytizeny kvuli zeleznicni doprave
Nie je toto tazky optimizmus?
Zeleznice desatrocia prehravali voci kamionovej doprave kvoli cene, neflexibilite, nepredvidatelnosti (kamion vam pride do vasho arealu na urcenu hodinu; zeleznica nevie povedat den, kedy vam pride vagon na ich stanicu). Nevidim nic, co by toto zmenilo.
Neni to marny boj. V CR mame jednu z nejhustejsich zeleznicnich siti na svete.
Tu sit kterou jsme si dlouho sami zanedbavali. Pro velkoobjemove dodavky je to nejlepsi doprava. Pro ty mensi je treba nejakych investic.Kamion nebo maly nakladak je lepsi k dojezdu mezi prekladistem a zeleznici. Blbe a zdrzujici je ze se musi prekladat jak za krale klacka a kamion nemuze sjet z koleji nebo s plosiny okamzite a odjet po sve ose.
Dalsi kroky nasleduji - elektrifikace a unifikace napajecich napeti trakce, jednotny zabezpecovaci system ktere byly velkou brzdou. Zmeny se deji. Nektere zatim nedavaji v nasich podminkach moc smysl jako treba automaticke sprahlo, ale jine maji uz jasnou vizi. V tomhle bych si dovolil byt vic slunickovy:-)
Masivne se investuje do zvice kolejneni stavajicich trati protoze uz nestaci. Dale hodne musime dobihat elektrifikaci kdy pouze 1/3 trati je elektrifikovanych. Samozrejme muze za to liknavost jeste predlistopadovych vlad a tech nasledujicichv rozhodovani prechodu na jednotny napajeci system.
I zeleznice muze prijet do arealu. Nedaleko mam treba velke automobilove prekladiste ktere je napojene vleckou na zeleznici. Flasky matonky vam jezdi ze stacirny take po zeleznici ( to ze to byl dlouhy boj nechme na jinou diskusi). Neni to vubec nic noveho.
S nepredvidatelnosti bych si nebyl vubec jisty. Podivejte na dnesni pocasi - ledovka. K tomu stavky zemedelcu. V pripade nehody musi objizdet a to taky nelze vsude kvuli dopravnim omezenim - odkloneni nakladni dopravy nebo vysky mostu. Namrzla trolej? No problem pretahne to diesel nebo hybridni jednotka.
A kam to jako chcete nacpat, když ty kapacity jsou na hraně už nyní? Stačí se podívat na Prahu a středočeský kraj. Ono moc tratí, co by se pro to dali využít totiž moc není. Navíc to dělat jenom v rámci ČR to nemá moc smysl.
S nepredvidatelnosti bych si nebyl vubec jisty. Podivejte na dnesni pocasi - ledovka. K tomu stavky zemedelcu. V pripade nehody musi objizdet a to taky nelze vsude kvuli dopravnim omezenim - odkloneni nakladni dopravy nebo vysky mostu. Namrzla trolej? No problem pretahne to diesel nebo hybridni jednotka.
Tady stačí jenom oprava tratě a všechny ty výhody vezmou za své, protože objížďky na železnici moc dělat nejdou. Případy spadnutých stromů (hlavně v tomhle počasí), strhnutých trolejí a nehod na železnici není taky málo a pak vám provoz stojí.
Tak ono kolem Prahy je problem hlavne usek Praha-Kolin. Ale take je vedle toho si nutne priznat, ze se s kapacitou drahy nepracuje moc efektivne - aneb v ramci "komercniho soutezeni" se tam v kratkem casovem useku vypravuje hromada co do delky ne uplne dlouhych vlaku ruznych dopravcu - i kdyz technicky by nebyl problem mit jednu delsi soupravu (ale to by se nedalo tolik hrat na to soutezeni). A samozrejme to soutezive prostredi komplikuje i pripadne reseni mimoradnosti. Ono odklon s preprahem do nezavisle trakce nebyval nic az tak zvlastniho - ale dnes jsou trate, jejichz kapacita se v pripade mimoradnosti ani nevyuzije, ono je pohodlnejsi to neresit... no vlastne je to podobne, jako s tou IPv6... pro mnohe ISP je pohodlnejsi to ted neresit, tak na to kaslou ;-)
Je to na hrane v obou pripadech. Jak trate tak silnice. Neni uz moc kam davat pokud nechcete mit stat jak jednu velkou dalnici se zplundrovanou prirodou. Jak byste se treba rozhodoval pro dalnici/zeleznici tam kde jsou vyznamna naleziste nerostnych surovin? Nebo hodne prumyslu? Pripadne zdroje pitne vody ci prehrada pro energetiku? Jde to spatne ze? A to nehovorime o niceni prirody a o vyvlastnovani lidi zijicich v danem miste tim nasim paskvilem.
Opravy trati maji prave resit objizdne trasy a propojitelnost. Pripadne moznost mit kde se vyhnout kdyz uz se nerozsiruje na vicekolej. Je snadnejsi rozsirovat na mistech kde uz nejaka infrastruktura je nez stavet na zelene louce.
Oprava troleji je u nas fakt problem ( jako 5 hodin cekat na opravu je hardcore). Nicmene v budoucnu by to mely resit hybridni jednotky s nezavislou trakci. A to budto lehce inovovany diesel-elektricka s trolejovym napajenim a nebo jednotky s trolejovym napajenim i na baterie. Pro ceske podminky by byla asi vhodna trojkombinace, nicmene obavam se ze by takova lokomotiva byla zatim prilis neekonomicka. Minimalne do jednotneho napajeciho systemu.
Pomohli by dobu utroleji zkratit take kombinovane vozy na opravu troleji kdy vuz nemusi prijet dlouhou vzdalenost celou dobu po kolejich ale je presazen ze silnice bez dalsi mechanizace na nejblizsim vhodnem miste.
Nehod na zeleznici je velmi malo proti silnici na jednotku nakladu i osobu. Spadnute stromy jsou problem i na silnicich. Na hlavnich tazich/tratich bud stromy nejsou nebo spadlo vse co uz spadnout mohlo. Problem se stromy se hlavne tyka regionalek/okresek.
Je to na hrane v obou pripadech. Jak trate tak silnice. Neni uz moc kam davat pokud nechcete mit stat jak jednu velkou dalnici se zplundrovanou prirodou. Jak byste se treba rozhodoval pro dalnici/zeleznici tam kde jsou vyznamna naleziste nerostnych surovin? Nebo hodne prumyslu? Pripadne zdroje pitne vody ci prehrada pro energetiku? Jde to spatne ze? A to nehovorime o niceni prirody a o vyvlastnovani lidi zijicich v danem miste tim nasim paskvilem.
Nikdo nechce aby byla celá republika vybetonovaná, ale dostavět základní dálniční síť je prostě potřeba a rozhodně to neznamená, že se vybetonuje celá republika.
Opravy trati maji prave resit objizdne trasy a propojitelnost. Pripadne moznost mit kde se vyhnout kdyz uz se nerozsiruje na vicekolej. Je snadnejsi rozsirovat na mistech kde uz nejaka infrastruktura je nez stavet na zelene louce.
Jasně a koridor Praha Budějovice byl nedávno ještě jednokolejný. To, že rozšiřování na vícekolej je snazší než postavit na zelené louce taky není pravda. Někde to prostě nedává smysl, protože ta historická trať nesmyslně uhýbá (viz zrovna tady NemaŠe) nebo je ta železnice/silnice prostě obestavená ze všech stran, protože třeba dříve bylo žádané aby vedla centrem města, a muselo by se kvůli tomu vyvlastňovat a bourat domy (viz rozšíření silnice I/3). Tohle prostě genericky říct nejde.
Oprava troleji je u nas fakt problem ( jako 5 hodin cekat na opravu je hardcore). Nicmene v budoucnu by to mely resit hybridni jednotky s nezavislou trakci. A to budto lehce inovovany diesel-elektricka s trolejovym napajenim a nebo jednotky s trolejovym napajenim i na baterie.
Tohle se nemůže nikdy vyplatit aby se vozil druhý pohon, který se využije jednou za X. let. Dokážete si představit jenom kolik by stála údržba tohohle? A pak bych se vsadil, že kdyby ta situace nastala, tak ten druhý pohon by zrovna nefungnoval.
Nehod na zeleznici je velmi malo proti silnici na jednotku nakladu i osobu. Spadnute stromy jsou problem i na silnicich. Na hlavnich tazich/tratich bud stromy nejsou nebo spadlo vse co uz spadnout mohlo. Problem se stromy se hlavne tyka regionalek/okresek.
Nehod možná je méně, ale když to přepčítáme na počet vozů tak už to tak lichotivé nebude. Když se podívám jenom na trať Praha České Budějovice, tak tam bylo za poslední rok skoro každý měsíc něco. Spadlé stromy tam jsou několikrát do roka a to rozhodně není žádná lokálka. Případů, kdy vám tam nějaký magor skočí pod vlak a celá trať kvůli tomu stojí taky není málo.
Nejen ze se to vyplati, ono se takove lokomotivy dokonce vyrabi... :-) Ono kdyz si uvedomite, ze spousta dieselovych lokomotiv pouziva elektricky prenos vykonu, tak to zas takova cerna magie neni.
Jenže to je úplně něco jiného a pro jiné účely. Tady jsme se bavili o záložním zdroji, pokud jsou strhnuté koleje. Ano tohle se vyplatí pokud budu mít neelektrifikovanou trať ve velké délce a např. ve městě budu využívat troleje. Ale to je vlastně opačně a to, že ten diesel je ten primární zdroj a elektrický z trolejí jako doplněk.
Ne bavili jsme se o strhnute troleji ne o koleji. Psal jsem o variante inovovane diesel-elektricke jednotky ktera by byla asi nejlevnejsi. Bateriovy hybrid drazsi a trojkombinace nejdrazsi. Prakticky by se nevyplacela a resil by se preprah.
Podivejte se na rozlozeni trati. V cesku by se to kvuli velkemu poctu neelektrifikovanych trati i kolem mest vyplacelo. Jen jedna tretina trati je elektrifikovanych a to jeste dvema systemy!!!
Vzdyt prazaci ani nemaji dodnes elektrifikovane vsechny trate co prochazi prahou. Mj. se take nepoptavaji male elektricke jednotky o velikosti motoraku. Diky nizke elektrifikaci a dvou ruznym napajecim systemum neni poptavka a tudiz ani nabidka.
Tak ono to nemusi byt jen strzena trolej. Jsou i jine provozni duvody, kdy to napajeni v troleji byt proste nemusi. A pak vam ty moderni lokomotivy musi pretahovat muzejni sergeje... ;-) Hybridni reseni ma tu vyhodu, ze odpadnou podobne preprahy - at uz na styku elektrifikovane a neelektrifikovane trati (kterych tu je stale spousta) tak pri zvladani podobnych situaci.
Achjo to je jak u natvrdlych na pude. Kde pisi ze u hybridni jednotky by se pouzival alternativni pohon JEN pri poruse trakcniho vedeni? Proc jsem asi psal argument o nizke elektrifikaci CR?
Pokud by hybridni jednotky prejizdely mezi useky kde je elektrifikace a kde neni - a to se vam i treba v praze stane nerkuli mezi mesty a regionalkami, tak se to vyplati. Prepinani pohonu by bylo beznou casti trasy spoje. Eliminoval by se i preprah, zdrzeni, blokovani lokomotiv a zbytecne zdrzovani i v okoli nadrazi napr. pri manipulacich. Dale by se zvysila vyuzitelnost takove lokomotivy at uz planovane nebo pri mimoradnych udalostech.
19. 1. 2024, 09:37 editováno autorem komentáře
Achjo to je jak u natvrdlych na pude. Kde pisi ze u hybridni jednotky by se pouzival alternativni pohon JEN pri poruse trakcniho vedeni? Proc jsem asi psal argument o nizke elektrifikaci CR?
Protože jsem to bral jako argument k mému:
Tady stačí jenom oprava tratě a všechny ty výhody vezmou za své, protože objížďky na železnici moc dělat nejdou. Případy spadnutých stromů (hlavně v tomhle počasí), strhnutých trolejí a nehod na železnici není taky málo a pak vám provoz stojí.
Na což jste reagoval:
Oprava troleji je u nas fakt problem ( jako 5 hodin cekat na opravu je hardcore). Nicmene v budoucnu by to mely resit hybridni jednotky s nezavislou trakci. A to budto lehce inovovany diesel-elektricka s trolejovym napajenim a nebo jednotky s trolejovym napajenim i na baterie.
Pokud tomu tak nebylo, tak nechápu proč jste tohle vůbec psal (navíc v kombinaci s čekáním 5 hodin).
Pokud je to hlavni trat na ceske budejovice, tak ta trat zjevne neni pripravena na takovy provoz a stromy meli resit uz davno.
Vite jak dlouho se zdrzi vlak v japonsku (lokalka, ne shinkansen) kdyz nejaky magor skoci pod vlak? 10-30 minut! U nas je to alespon hodina v haji jako spodni zaklad. Tedy procesni problem.
Jednotky s dvema trakcemi jiz existuji. Co se tyce konceptu diesel-elektricka lokomotiva kdy vam dieselgenerator generuje elektrinu pro elektrickou trakci tak nektere tyto vozy uz jsou svym starim historicke lokomotivy. Jedna se pouze o vylepseni overeneho konceptu ktery je tu jsou uz 3 generace.
https://www.railvolution.net/news/successful-tests-for-the-first-regional-hybrid-train-in-france
https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/5/alstoms-first-coradia-polyvalent-cross-border-regional-train-begins
https://www.railwayage.com/mechanical/locomotives/progress-rail-offering-diesel-battery-electric-hybrids/
18. 1. 2024, 19:00 editováno autorem komentáře
"V něm ministerstvo navrhlo vládě v podpoře rozvoje IPv6 protokolu zařadit vyšší rychlost a ve střednědobém horizontu ukončit poskytování služeb prostřednictvím protokolu IPv4 ve státní správě."
Dokument jsem tedy nečetl, nechce se mi ho tady někde v tramvaji hledat, jsem línej, ale to nezní jako "IPv4 se pak nesmí používat". Naopak by mělo být výslovně stanoveno, že dokud nebudou IPv6 přístupy tvořit řekněme 99 % provozu, používat se naopak ve státní správě (samozřejmě navíc k povinnému IPv6) musí. Státní správa je instituce poskytující služby občanům, nikoliv soukromá komerční firma ani spolek hujerů. 5 % občanů je pořád půl milionu lidí...
Plánovat to tedy mohou, ať jsou na vypnutí klidně povinně připraveni, ale musí to mít své předpoklady a podmínky.
Ze dne na den? Povinnost mít dual stack tady platí od roku 2014-2016 (nechce se mi to hledat). DNSSEC od stejného. My, jako dodavatel pro státní správu jsme tehdy IPv6 na všechny servery nasadili během půl roku. My jsme tu povinnost splnili (jako dodavatel). Jestli dnes, po 10 letech, nějaký úřad nemá ještě IPv6, tak očekávám seznam vyhozených vedoucích těch úřadů.
10 let fakt není ze dne na den.
> Povinnost mít dual stack tady platí od roku 2014-2016
To se mi nějak nezdá, kdyby taková povinnost existovala, tak by přece nově spuštěné weby, například tento měsíc spuštěná e-sbirka.cz, měly IPv6.
# dig aaaa www.e-sbirka.cz
;www.e-sbirka.cz. IN AAAA
https://www.mpo.cz/assets/dokumenty/53601/61147/636882/priloha001.pdf
A ano, on už to někde zmiňoval Danny, takže je to v podstatě od roku 2009. Po nás to chtěla ministerstva někdy v tom roce 2015.
A jak jinak tu aktuální penetraci změnit, než datumem, který defacto donutí všechny zúčastněné strany to udělat? Má stát rozdávat poskytovatelům bonbony za to, že laskavě někomu poskytnou IPv6? Nebo jak by sis to představoval. 8 let je dostatečná doba pro všechny aby s tím něco udělali, výmluv proč to nejde už bylo dost. Prostě se smiř, že svět se posouvá.
Jediný důvod, proč je IPv6 obecně nepoužitelná, je ignorování ze strany ISP. Koncový zařízení to podporují, služby to většinou podporují (pokud to není Skype, GitHub, MS Teams a podobně)... Je potřeba na ně zatlačit.
Zavedená soukromá firma nezatlačí, přišla by o klienty.
Nová soukromá firma nezatlačí, protože se k ní nedostanou klienti a nikdo se o ní nedozví, takže ji ani nepožaduje.
Kdo jiný než stát si může dovolit praštit do stolu a říct ISPíkům, ať hejbnou prdelí a dělají, co mají?