Spatne ... soucasti vyuky na skole vubec nema bejt vyuka ani zadny distribuce ani widli, ani M$/OO/jinych opic ... Vyuka se ma zamerovat na to, co jak udelat a pouzivat k tomu rozlicne aplikace.
Samo, pokud se bavime o technice, tak predpokladam ze to bude ponekud do hloubky - ale jednoduse ocekavam, ze kdyz toho cloveka postavim pred komp, ze si poradi bez ohledu na nainstalovanej system. Teprv v druhym sledu muze byt samo uz ze skoly zameren vic nejakym smerem, ale poradit by si mel vzdy.
Jenže na to musí být i kantoři, kteří to sami zvládnou! Na základkách je to ale stále brané jako zašívárna a hodina se dá kantorovy, který potřebuje nasbírat hodiny. To je prostě fakt, který se změní asi až s odumřením socialistického obyvatelstva. Děcka přijdou na hodinu a už brouzdají facebookem, hrají hry, hledají si známost. Vyjdou z devítky a v texťáku nezvládnou ani pořádnou tabulku, o tabulkáči raději ani nemluvě. Při nejlepším zvládnou jednoduchou prezentaci, kde se něco hýbe. Prostě ideální příprava na SŠ.
Mno ... ono kdyz vyuka (!na VS!) vypada tak, ze se po tobe chce, aby ses ucil menu T602 zpameti, a z toho jses nasledne zkousen ... (samo, ponekud historicky zazitek, ale to je jedno). Podotykam, ze slo o FEL CVUT - tedy jednu "z nej" skol.
A samo, mam i celkem cerstve informace o zpusobu vyuky na ZS - duchodkyne predcita nejakou knizku typu "zaciname s pocitacem" nacez da deckam za domaci ukol vetny rozbor ... PCcka jsou naskladana podel zdi a nikdo se jich nesmi dotykat ...
To je pak uz i to gameseni lepsi.
Tak tedy nevim. Ma zkusenost z MFF UK je ta, ze kluci, co meli stredni, nas "gymplaky" v informatice nijak neprevysovali. Naopak, z nas, co jsme dokoncili studium bez prodluzovani, nevim o jedinem cloveku se stredni odbornou skolou.
Kdo nas ostatni v informatice zezacatku prevysoval, byli kluci z Arabske, kteri meli na pocitace doc. Topfera.
Máte pravdu, pokud zůstaneme v rovině teoretické, resp. pokud by všichni studenti byli nezměrně nadaní a zapálení pro studium.
Na střední škole lze sotva aplikovat od začátku postup stylem "Máme problém X, na jeho vyřešení použijte co je libo a jak je libo.". Pokaždé když ukážete postup, využijete k tomu nějakou aplikaci či OS. Ty můžete samozřejmě střídat, ale nelze abstrahovat úplně.
Pokud se studenti mají učit např. nastavit webserver, tak jim ukážete Apache na Linuxu, IIS na Windows Server nebo lighttpd na FreeBSD, ale vždy to bude konkrétní kombinace. Kdo se orientuje, jiná kombinace pro něj nebude problém, ale do začátku je potřeba konkrétní příklad.
Zaměření pouze na jednu aplikaci není dobré, ale přílišná abstrakce je taky na škodu.
Netvrdím, že se nikde neučí "Práce s Wordem". Jen jsem chtěl podotknout, že když se učí styly, odrážky, atd. v LibreOffice a rovněž ve Wordu, stále se jedná o konkrétní dvě aplikace. Kdo zvládne tyto dvě, prakticky zvládne i ostatní, ale není to úplné odprostění se od konkrétních aplikací.
Učit obecnou práci s textovým procesorem by šlo jen na "obecném textovém procesoru" a ten zatím není.
Záleží pak také i na studentech, jestli si vezmou z práce se styly princip nebo místo kam a kdy kliknout. Ovšem učitel na to má samozřejmě také velký vliv.
Jasně že je potřeba to ukázat na konkrétních aplikacích, aby bylo vidět reálné využití. Současně je ale také potřeba vysvětlit, proč se tohle dělá, jak to vlastně funguje, k čemu to slouží. Vlastní nakliknutí/nakonfigurování v konkrétním softu je až dalším krokem. Třeba ta konfigurace web serveru - jak vlastně funguje virtuál, k čemu je to dobré, jaká to má omezení - a až pak teprve ukázat, jak se to udělá v apachi a IIS.
Přesně. Je potřeba říct, že nadpis se nestane nadpisem tak, že se zvětší a zvýrazní písmo a že nemá cenu se drbat s formátováním po jednotlivých slovech. Je potřeba říct, na co můžou narazit a jak se to dá řešit...
Docela haluz je "klikněte na třetí ikonu zleva" nebo "vemte si kalkulačku a sečtěte sloupec v Excelu"...
Prace se styly uz je vyssi divci, bezne se formatuje entrovanim a mezernikovanim ...
A prave problem je v tom, ze se po zacich a studentech chce, aby umeli (idealne zpameti) rict, kolikata ikona zleva je tucne a jak ta ikona vypada ... pricemz samo se textovy editor spousti modrou ikonou W ... a nijak jinak.
Jop, to jsou ... na 100%. Sem mel zrovna nedavno tu cest s nekolika studaky-brigadniky. Nejen ze neumej napsat CVcko a pisou do nej kravoviny (fakt je mi jedno do jakych jesli kdo chodil ...), ale klidne ten sloupec cisel na kalkulacce scitat budou - zcela osobni zkusenost. Po 20tym pokusu kdyz to vyslo pokazdy jinak se prijdou zeptat, jestli by to neslo nejak jinak ... proste neuveritelny.
Podobny lidi jednoduse povazuju za negramoty, kteri se hodi tak mozna k lopate, ale rozhodne ne do kanclu. I kdyz ... oni by si tou lopatou jeste ublizili ... vzdyt ji vzivote nevideli.
Ono je ale naprosto nepodstatné na jakém editoru se to učí - pokud to učí odborník, jehož cílem není vychovat budoucí zákazníky jisté firmy. Žádný obecný editor nepotřebujete.
Naučte je to třeba ve Wordu na Windows a když to uděláte opravdu kvalitně, ti, kteří nejsou úplní tupci pak bez problémů v krátkém čase zvládnou Writer z LO, běžící na Linuxu nebo třeba něco jiného na Macu.
To je pravda. Akorát bych "nejsou úplní tupci" opravil na "mají zájem". Oni totiž studenti nejsou neschopní, ale nemotivovaní. Motivace známkami není tak silná, aby místo nadávání na rozdílné GUI začali zjišťovat co se kde dělá jinak a co je stejné.
Z jejich pohledu je to pochopitelné. Proč se např. otravovat se styly, když spousta dokumentů je nepoužívá a v minulosti si zvládli dopis, pozvánku, atd. napsat také a bez stylů.
Pokud by měli brigádu, kde je odměna za práci, tak potom pětinásobně rychlejší práce, např. s využitím stylů, resp. pětinásobná odměna za práci, je motivace mnohem silnější. Do té doby zůstává efektivní práce s PC, resp. adaptace na jinou aplikaci jen otravnou záležitostí vymyšlenou učitelem.
Takže pak i sebekvalitnější výuka odborníků nemá moc šancí zaujmout, když je vnímána jako "kravina", bez které se obejdete.
Kdepak, penize nepomuzou ... je to fakt o tuposti.On dneska kazdej predpoklada, ze bude pracovat v teplu kancelare, ale ze by taky mel neco umet, to ho ani nenapadne. Vidim dnes a denne doslova IT imbecily, kteri ani na 20ty pokus o vysvetleni nepochopej, jak neco naprosto trivialniho udelat. A nemluvim o lidech v duchodovym veku ... jde o lidi kteri jsou casto cerstve po skole, a presto neumej naprosto zakladni veci - casto maj problem i proste jen ulozit soubor ...
Muj nazor je ten, ze pocitacova gramotnost by mela by vubec podminkou vstupu na libovolnou stredni skolu. je to asi tak stejny, jako kdyby na SS bezne prijimali lidi, kteri neumi cis, psat a cisla jsou pro ne nezname hieroglify ...
Některým lidem opravdu není pomoci, to je fakt.
Podobná situace je i s řidičáky. Řidičák udělá prakticky každý, ale jen podmnožina těchto lidí umí řídit tak, aby na silnici neohrožovali sebe nebo ostatní. Projet město ve 120 km/h nepovažuji za "umět řídit".
Totéž jsou počítače. Facebook, e-mail a pár řádků ve Wordu také není "umět pracovat s počítačem".
Možná spíš než počítačová gramotnost u všech by pomohlo zbavit se nadbytečných počítačů v kancelářích. Jeden člověk který opravdu umí využívat počítač a dalších pět s papírem a propiskou bude mít lepší výsledky a desetinové riziko uniku nebo poškození dat, než šest lidí kteří se u počítače trápí protože "dneska s počítačem umí každý".
Ale je to jen utopie :-)
Ano, ministerstvo skolstvi by melo na vyuku IT naridit papirove pocitace: http://www.root.cz/clanky/papirovy-pocitac-cgs/ . Prineslo by to obrovskou usporu nakladu a o to vice by se dalo rozkrast. I kdyz si dovedu prestavit, ze by vyhlasili konkurs na dodavatele, ktery by to dodaval bratru 3kKc za kus.