Nezáleží na tom, kdo k čemu naváděl nebo nenaváděl. Záleží výhradně na konfliktu s EULA Nintenda a japonským autorským právem.
Nintendo EULA,
Article 1, body:
1 - software Nintenda NENÍ majetkem uživatele, je mu pouze umožněno jej používat v souladu s licencí
4 - zákaz reverzního inženýrství (bez dokumentace, která není veřejná, je emulace bez reverzního inženýrství vyloučena)
12 - zákaz jakékoli činnosti v konfliktu s intelektuálním vlastnictvím Nintenda, čímž je ovšem ve smyslu autorského práva doslova cokoli, co se TVÁŘÍ NEBO CHOVÁ v jakémkoli smyslu jako jejich produkt = zejména emulátory a provoz softwaru vydaného Nintendem na emulátorech, neboť to samo je v rozporu s jejich EULA (u všech co mám je výslovně zakázán provoz na jiném HW než je originální Nintendo).
Article 3:
Prodej, převod, licencování, ani užití nepřevádí ŽÁDNÁ práva nebo dokonce vlastnictví (včetně SW) jakéhokoli intelektuálního vlastnictví. Veškerá práva jsou vyhrazena, pokud to není výslovně uvedeno.
Article 8:
Smlouva podléhá výhradně právu Japonska. Veškeré spory budou řešeny okresním soudem v Kjóto.
2. 10. 2024, 13:14 editováno autorem komentáře
Japonské právo je úplně jiné než západní. Asi to vychází z jejich historie.vůbec třeba neznají koncept fair-use, proto japonští vTubeři musí mít souhlas vydavatele hry, že ji mohou streamovat. Je tam třeba i zákonem zakázáno jaibreakování konzolí, což je naopak na západě výslovně povoleno ( = se svým HW si můžete dělat co chcete, pokud nebudete pirátit software).
No vidi, trebas zrovna "Smlouva podléhá výhradně právu Japonska"
je ujednani neplatne v cele EU. Protoze pravo kterou se libovolna smluva ridi si vybira spotrebitel.
Dtto 3), protoze ze zakona ses opravnen jakakoli nabyta prava kdykoli na kohokoli prevest (viz prodej pouzitych licenci).
Jinak receno, kdyby se soudruzi chteli soudit, nejen ze by prohrali ten soud, ale soud by rozhodl, ze cela jejich licence je neplatna od sameho pocatku. To osatne plati i o licencich MS (zcela 100% do win7 napr) kterou pozdeji prave kvuli tomu MS upravoval.
Reverzovani je pak take v cele EU vyslovne dovolenou. A zadne patenty v EU neplati.
Technická. Nebyly to emulátory PRO Switch, nýbrž emulátory SWITCHe pro PC. Což je hodně radikální rozdíl a zcela bez diskuse ve flagrantním rozporu s licenčními podmínkami a chráněným intelektuálním vlastnictvím Nintenda, takže se není vůbec co divit.
Takhle kdyby radši udělali emulátory 8bitů PRO Switch, takže by se na něm daly pařit pecky ze ZX, C64, Atárka, BBC Micro, atd, to bych klukům s velikou radostí koupil. Výkonu na to ta placka má víc než dost a klávesnice se k tomu dá přípojit taky.
2. 10. 2024, 10:41 editováno autorem komentáře
Nic jako intelektuální vlastnictví obecně neexistuje. Právně můžete chránit patent, průmyslový vzor, autorská práva nebo obchodní tajemství.
Nová implementace se stejným API neporušuje nic, kromě možných patentů. A to ještě jen v jurisdikcích, které softwarové patenty uznávají.
Autorská práva porušena nejsou, protože doufám nebyli tak hloupí, aby kradli zdrojové kódy.
EULA pro dané hry je vymahatelná jen do té míry, do které to umožňují místní zákony. V ČR by tato EULA neplatila, v USA je reverse engineering povolený zákonem, v EU je to složitější. Japonsko je hodně korporátní, tam to mohl být problém.
Místní jurisdikce se opět řídí zákony dané země.
No a pak tu tedy ještě máme "právo silnějšího". Nabídce "poženeme Vás k soudu a disponujeme neomezeným rozpočtem na právníky" se těžko odolává, i když je člověk legálně v právu. Je totiž jedno jestli soud prohraje, nebo ho usoudí do krachu.
Autorská práva porušena samozřejmě jsou, protože v licenčních smlouvách her je výslovně uvedeno, že se nepřipouští provoz na jiném hw, než originálním od Nintenda. Je to tam ze dvou důvodů:
1) samozřejmě proto, aby Nintendo v maximální možné míře vynutilo prodej svěho hw, potřebného k provozu jimi vydaných her
2) jakožto vydavatel her si chrání pověst v tom smyslu, že nepřipouští chybný nebo problematický provoz na neoriginálním hw, což by budilo dojem, že jejich sw je chybový.
Jasně, korektní by bylo, kdyby tam bylo něco ve smyslu, že zveřejňovat je povoleno pouze recenze a záznamy z originálního hw, eventuálně u záznamů a recenzí z neoriginálního s nepřehlédnutelnou informací o hw, na kterém byl záznam pořízen nebo sw pro recenzi provozován.
Ale takhle se rozhodli a je to JEJICH obchodní rozhodnutí. Komu se to nelíbí, nikdo ho s brokovnicí v ruce nenutí si od nich cokoli kupovat.
Ale stačí zavolat "enabler" a už to jede. Naopak ve VirtualBoxu mi macOS nikdy moc nejel a řešení v Linuxu založená na QEMU zas nemají zvuk, takže používám VMware Workstation/Player (teď už je to sloučené). Důvod oficiálního vyjadřovaní je asi, že nechtějí problémy s Applem.
2. 10. 2024, 12:39 editováno autorem komentáře
To, že to funguje, je právě "problém" - tedy důvod, proč se to vůbec řeší. Kdyby to nefungovalo, Apple by bylo jedno, že to někdo zkouší, a VMware (dnes Broadcom) by se nemusel bát jejich právníků. V tom vidím podobnost s tématem zprávičky. Rozdíl samozřejmě je v tom, že tady nezastrašuje jedna velká firma druhou firmu (menší, ale pořád dost velkou), ale nezávislé vývojáře.
On Apple každou další verzi macOS zpomalí víc v té nedovolené virtualizaci, takže to slouží už víceméně jen např pro build a základní test aplikací, nebo test webové aplikace*, ne pro normální používání. Plus tam chybí API Metal a OpenGL je zastaralé a deprecated, takže 3D aplikace a moderní "fancy" toolkity jako Flutter nefungují. A čas programátora pro implementaci je dražší než si koupit Mac, takže to nikdo asi neudělá ;-)
*) V Safari mi nefungovalo přihlášení, protože jsem v generování session cookie zapomněl konverzi vygenerovaného datetime na UTC time nebo co. Defaultní chování automatického převedení na string přidalo lidský název časové zóny, a to zpětně Safari v cookie nepochopil (tedy jen tak blbej, že nepochopí ani vlastní "to string").
EDIT: K rychlosti, Coffee Lake desktop, přiřazení všech 6 jader, co odklikám ve Windows během půl minuty jsem ve VM klikal 20 minut. Nicméně moje aplikace byla celkem rychlá, ukrutně pomalý byl firemní web, ve kterém je embedovaná (a to byl před rokem načisto napsán znovu).
2. 10. 2024, 13:52 editováno autorem komentáře