Vlákno názorů k článku
Subaru mělo zranitelný portál, jejich auta bylo možné ovládat a sledovat na dálku od Wasper - Ja se tady nekdy bavim. Kdyz je rec...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 1. 2025 0:27

    Wasper

    Ja se tady nekdy bavim. Kdyz je rec o pocitacich, tak se tady malem kamenuji uzivatele, co nemaj 90mistne heslo, za sha512 misto bcryptu se tu upaluje, kazda nejmensi chyba v implementaci je duvodem k bolestive poprave, SMS autorizace stokorunove platby je heretismus, kazdej je tu papezstejsi nez papez.

    A pak, pod clankem o uniku dat (sic!) je pozadavek, ktery je opravdu v jakekoli ITSEC metodice z poslednich 25 let (jako zpracovavame minimum udaju nutnych pro danou funkci etc.) oznacovan privlastky jako ukricena mensina, prakticky nikomu nevadi, ze vyrobce shromazduje geolokacni data apod.

    No dava tohle smysl?

  • 29. 1. 2025 8:00

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    A jak moc vy rozumite autum - v tom smyslu abyste dokazal posoudit, ktera telemetricka data dava smysl sbirat a ktere ne? Zrovna auta v te mechanicke jsou typicky priklad tech takzvanych "fachmanu", co kdyz zacne byt nejaky problem, tak zacnou krcit rameny a chaoticky menit soucastky systemem "snad je to timhle". Klasickou metodou pokus - omyl, zadna data... jen dojmy. A rozhodne se nebavime o smudlech z nejakeho garaz-servisu, stejne to funguje i v autorizovanych servisech ruznych vyrobcu.

    Geolokacni data i na diagnostiku mohou davat smysl - ono neprekvapive motor v aute se jinak chova pri jizde do kopce a jinak pri jizde z kopce, takze dava smysl i geolokacni data zkorelovat s daty o chovani motoru, pokyny ridice atd. To, ze "tradicni" servisy s timhle moc pracovat neumi, protoze holt ten borec s pucvoli v ruce s timhle nedokaze pracovat je vec jina.

    Takze stylem vasi otazky - podle vas dava vetsi smysl zazity "tradicni" system, kdy ten typek z s pucvoli v pazourach metodou pokus-omyl meni komponenty v motoru, protoze si mysli, zeby to mohlo byt snad timhle? :-)

  • 29. 1. 2025 8:19

    Lukas1500

    "Geolokacni data i na diagnostiku mohou davat smysl"
    S tím souhlasím, co mi vadí je, že to nekončí u zlepšení jízdních vlastností. Když už ta data mají, proč by je neprodali? Ze zákazníka tak zase stává zboží. A když už ta data mají a umějí se na dálku připojit k autu, tak by to měli mít lépe zabezpečené. Jestliže ani to nedokážou (a chápu, že to není jednoduché), tak je lepší být offline. Svět se nezboří.

  • 29. 1. 2025 8:44

    bez prezdivky ...

    "A jak moc vy rozumite autum"

    Dost na to abych vedel zcela 100% ze sbirat lokalizacni data je zcela mimo jakoukoli diagnostiku, vcetne toho ze uplne stejne mimo je sbirat jakakoli data po siti. Chyby si stahnou zcela offline v servisu, a automobilka se servisama stejne nijak nekomunikuje. A to zadna.

    V servisech si pak s autama nevedi rady prave a predevsim proto, ze to auto co ho nejde nastarovat je zcela vporadku, nikde mu nic nechybi, ale dbilni SW a nejaka nehorazna kktina v nem nastartovani brani.A presne to pak vede k postupu "tak zkusime vymenit treba tohle" ...

    Mimochodem, chtel bych videt jak nekdo vyhodnocuje jestli auto jelo z kopce nebo do kopce ... lol ... zjevne si auto videl tak maximalne stat na ulici.

  • 29. 1. 2025 9:03

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    Ano, maximalne se omezi na to, ze stahnou chyby... protoze on se nikdo o nic vic nesnazi, vsem soucasny status quo defacto vyhovuje. Aneb i pro servis je vyhodnejsi z vas tahat prachy za tu metodu pokus-omyl, tak proc by se zajimal o data, ktera jsou nekde u vyrobce. Dost casto ani poradne neumi pracovat s diagnostikou, potazmo vubec s pocitace... a je to videt uz na tom, kdyz ten servisni fachman ma zadat zakazku do pocitace/tabletu :-) Ze by treba v ramci tech (samozrejme uctovanych) "zkusebnich jizd" si na OBD pripojili diagnostiku a sbirali nejaka data za jizdy... to je uz "moc prace", ze? ;-) I na to "stazeni" diagnostiky si napisou hodinu prace, i kdyz samotne precteni DTC je otazka par minut - a to i s pripojenim toho kabelu.

    Ad jizda do kopce/z kopce... z cehopak vam asi tak treba i na mapy.cz vygeneruji vyskovy profil? :-) No promluvil z vas typicky autoservisak s pucvoli v pazourach... protoze netusite, ze z posbiranych GPS souradnico projete trase (a dalsich dat) ten vyskovy profil sestavite obdobne.

  • 29. 1. 2025 10:59

    Wasper

    Muzete se prosim uklidnit a prestat blabolit z cesty podobne urazlivym tonem?

    1. Sbirani geolokacnich dat je velmi zavazny zasah do soukromi.
    2. Je uplne ukradene, co si o tom myslite Vy. Uplne stejne je ukradene, co si o tom mysli skutecny expert (coz Vy taky nejste, jenom tu placate). Protoze tahle otazka se tyka minimalne 2 oboru (technicky pohled vs LZPS zarucene pravo na soukromi).
    Podle podobne logiky bychom mohli chodit cely zivot ve sveraci kazajce v calounene mistnosti, protoze expert na zdravi dosel k tomu, ze jen tak je zarucene, ze si clovek neublizi, a ze tomu ti lidi nerozumi, jak je to potrebne...
    3. Pro jakykoli zasah do necich prav je treba to patricne zduvodnit, proc je podobny zasah potrebny, a proc tehoz nelze dosahnout jinymi, mene invazivnimi prostredky. Pokud prosazujete/ob­hajujete novy system, je dukazni brime na Vas.

    Muzete hodnoverne (odkazem na recenzovanou studii) prokazat, ze uvedeny plosny sber dat prokazatelne vede k vyssi uspesnosti oprav v autorizovanych servisech prislusne znacky? Pokud ne, tam se nemame dal o cem bavit.

  • 29. 1. 2025 12:59

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    Mate-li pocit, ze automobilky porusuji zakon, nic vam nebrani je hnat k soudu :-) Blabolite tu z cesty sam, sber dat je odsouhlasen uzivatelem. A pokud je nekdo nesvepravny do te miry, ze slabomyslne odklikne veci, kterym nerozumi, at jde vratit obcanku.

    Zrovnatak muzeme napsat, ze je fuk, co si myslite vy. Placate tu o pravech, ale pravo nestoji na dojmech. Vyklad prava prislusi soudu a ne vam tady, zeano... ;-) Dejte vedet, az tu zalobu podate - kdyz tu teda mate plna usta toho, jak se porusuje LZPS.

  • 29. 1. 2025 8:05

    Lukas1500

    "prakticky nikomu nevadi, ze vyrobce shromazduje geolokacni data"
    Mně to vadí a myslím si, že nejsem jediný. Ale nemám 90 místná hesla a počítačům nerozumím, tak si to mohu dovolit :-)

  • 29. 1. 2025 8:48

    bez prezdivky ...

    Ono to vani 99% lidi, jenze on sejich nikdo nepta. Pak se najde samozrejme ten jeden, kterymu to nevadi a de se tim chlibit na sit.