Tak všeobecná smartphonová povinnost už v mnoha oborech je, a lepší už to nebude, trend je jasný. Balík přes Zásilkovnu bez smartphonu nepošlete. Ryanair oznámil konec PDF palubních vstupenek a odbavení bude čistě skrz mobilní aplikaci. Od nového roku pokud budete chtít mít levnější jízdné (znatelně) v rámci PID, tak budete muset mít smartphone a jízdenky koupené v aplikaci. A je milion dalších takových příkladů.
Já smartphone potřebuju nutně. Bez něj se nevyse*u v klidu. Zatím sice nepotřebuju apku „Zatlač víc, ať to padá do záchodu…“ ale mobil a brýle si na záchod beru vždycky. Kdysi jsem tam míval položený i náhradní noťas, nejlepší kousky kódu vznikly právě tam.
Tady ta de facto povinnost mít na každou činnost, pro každého poskytovatele služeb, pro každý nákup, pro každý subjekt… můj mobil a následně v mém mobilu jeho aplikaci, jeho kód, jeho cookies, jeho data, jeho filtr na moje data (šmírování)… nevím proč ale taková „povinnost“ (nutnost) či následně i skutečně nařízená povinnost mi něčím připadá jako nebezpečný nátlak. Zvlášť v době kdy už se dá čip nacpat do každého kabelu a každého knoflíku na košili.
Čímsi mi to vadí, jen si teď už nevzpomínám proč. Už jsem si zvyknul. Už si zvykám že se bez příslušné apky ani nevyčůrám, že to budu muset pustit do kalhot.
Ano, presne za tohle dava Rakousko milionove pokuty, takze v Rakousku bude muset akceptovat nadale PDF jizdenky, jinak je ani nestihnu udat, hned pri 1 l;etu se najde tak 1/3 rakusanu, kteri to okmazite podaji elektronicky na policii, pokud uz to pred nimi neudela neziskovka, ktera tohle v Rakousku hlida a okamzite zada napravu, pri ignorovani omazkite zaloba v Rakousku, mnohe zaloby podali rovnou k EU
Tak zrovna u tech papirovych jizdenek je jejich tisk pochopitelne vicenaklad navic. At uz se bavime o predprodeji v trafice a nebo i "ondemand" tistenych v automatech na zastavce. Naklady na elektronicky vydany doklad jsou neprekvapive nizsi, nemusite resit distribuci papirku, servis tech automatu atd. Proc to nezohlednit v cene? Chces papirek... tak se smir s tim, ze to neco stoji.
Kritizujete ale take explicitne PID a fakt, ze elektronicky doklad je levnejsi nez papirova jizdenka . Na tap-and-go system potrebujete vybavit vozidla prislusnym odbavovacim systemem - coz take neni zadarmo a cim vic vozidel v systemu mate, tim take dele trva nasazeni (takze male mesta v tomto maji vyhodu). Aplikace v tomhle pripade logicky vyjde levneji a jde rozpohybovat rychleji - kdyz zohlednite vsechny tam vstupujici naklady... i ten cas nutny na osazeni vsech vozidel (a samozrejme praci, kterou take nekomu musite zaplatit).
QR kod do vlaku je fajn, jen k tomu vedle taky potrebujete nejaky doklad totoznosti... aneb i tenhle chleba ma dve kurky, zejo :-)
> QR kod do vlaku je fajn, jen k tomu vedle taky potrebujete nejaky doklad totoznosti... aneb i tenhle chleba ma dve kurky, zejo :-)
K PID jízdenkám v mobilu doklad potřeba nebude, protože autor Lítačky věří, že to zaDRMoval a zabackdooroval dostatečně? (viz situace kdy se Lítačka odmítala spustit pokud nebyla nainstalována z jednoho ze dvou posvěcených appstorů)
Jo, to psal Ryanair, četl jsem to někde. Oni pro přepravu jednoho cestujícího spálí stovky litrů paliva, letadlo taky potřebuje servis a náhradní díly… a malinká letenka je v porovnání s tím fakt strašlivě neekologická, je nutné právě takhle snížit uhlíkovou stopu, vždyť těch letenek je za rok 300 tun… Jo, to určitě zachrání planetu.
Jinde se pro podobné účely dá vyžádat bezkontaktní karta na kterou se jízdenka „nahraje“. A pak se používá opakovaně. Bývá zálohovaná, obvykle jsem to viděl za 100 Kč zálohy nebo nějak tak. A použije to jen část zákazníků a je klid. Neříkám že je to lepší než papírový lístek, ale jako ukázku, že kdo chce, ten snadno najde řešení. Kdo nechce nic zlepšit ale cosi vnutit (a přemýšlejte co vám vlastně vnutil a proč o to tak moc stál…), ten najde zavádějící argumenty, překážky, lživé důvody, ekologické kecy, cokoliv.
> a malinká letenka je v porovnání s tím fakt strašlivě neekologická, je nutné právě takhle snížit uhlíkovou stopu
No hlavně není důvod aby když už to má být elektronicky, to muselo být přes aplikaci chronicky na jednom ze dvou oligopolních dodavatelů smartfounů.
Inspirovat se můžou třeba u Arrivy. Eshop přes web (navíc s přiměřeným množstvím javascriptu, aby to chodilo i při nákupu na zastávce v Horní Dolní kde není 5G), široké platební možnosti - převod na účet pro boomery, QR platba, normální platba kartou, Apple a Google Pay pro smartfounkáře - a přijde kód který ukážete/nadiktujete/vytisknete si a naskenujete.
29. 9. 2025, 22:51 editováno autorem komentáře
Dodavatele smartfounu fakt nejsou jen dva. Naucte se prosim pocitat :-) Jinak samozrejme ani u dalsich dopravcu nepotrebujete nutne tu jejich aplikaci, vzdycky existuje i nejaka alternativa (a i Arriva tu svou aplikaci take ma). Mimoto i u te Arrivy na ten osobni doklad muze dojit... aneb kdyz vam do smluvnich podminek napisou, ze doklad je neplatny, pokud je pouzit neopravnenou osobou... jakpak to asi u dokladu, ktery v eshopu je vystaveny na jmeno prekontrolujtete? :-) Dabel je casto skryt v detailu jedine nenapadne veticky podminek, ktere si malokdo pred nastupem do vozidla precte, zeano.
No, zmateny jste predevsim vy, kdyz zamenujete dodavatele smartfounu (hardware) a software na nem bezici. To, v jakych obchodech je ktera aplikace dostupna soucasne ma v moci tvurce daneho koncoveho software. V pripade Litacky je to Operator ICT... takze pokud to podle vas dela spatne, stezujte si primo u nich... a nebo u Piratu, kteri tuhle mestskou firmou maji oficialne pod palcem (a obecne maji plna usta opensource, zeano). Kazdopadne vase teze o "dvou vyrobcich smartfounu" platna proste a jednoduse neni.