Jde to lepe nahradit prez:
```
mkdir /usr/local/nicebin
for BINARY in rustc c++ cargo clang cpp g++ gcc lld make; do
cat > /usr/local/nicebin/$BINARY <<EOF
#/bin/sh
nice -n 19 $BINARY
EOF
chmod +x /usr/local/nicebin/$BINARY
done
# pridat do shellu
export PATH="/usr/local/nicebin:$PATH"
```
Bezi to okamzite, co se neda rici o reseni od System76.
Vývoj GNOME knihovny Libadawaita sleduji (protože se zejména dotýká podpory konvergence pro mobilní telefony v aplikacích) a ty rozhodnutí, které lidé z GNOME udělali dávají smysl.
Teoreticky kdyby GNOME Foundation mělo víc prostředků, asi by bylo možné podporovat všechno.. jenomže vývoj není zadarmo a málokdo chce ve svém volném čase řešit drobné distribuce, na kterých je všechno jinak.
A potom přijde System76 s tím, že když to nebude po jejich (tzn. GNOME jim nebude udržovat kód co potřebují), tak si vyvinou vlastní desktop na truc. Ale fakt je ten že musí vědět, že vyvinout desktop, který bude kompetitivní s GNOME nebo KDE by stálo tolik prostředků, které nemají. Samozřejmě projekt v Rustu je hype, jenže corner-cases nejsou hype a někdo na nich pracovat taky musí.
Od té doby je bohužel nemůžu brát vážně, protože udělat brajgl a házet špínu na GNOME jen kvůli dosažení svých cílů mi přijde dost dětinské.
Takhle by podle mě FOSS vypadat nemělo.
Sleduju to už jen okrajově, ale za tyto problémy (a spoustu vývojářů, co raději dělají na něčem jiném) si do značné míry může GNOME samo. Přechod z GNOME 2 na Shell byl pro dost lidí dost násilný a kritizovalo se i velké množství nekompatibilit v trojkové řadě. Taky tam byly některé arogantní úlety. Nevím popravdě, co je není není "správný" vývoj FOSS, ale odříznout se od komunity tedy není správná cesta. A Gnome není jediný projekt, který tímto problémem utrpěl.
Tak před rokem o tom mluvil Emmanuele Bassi na nějakém FOSS podcastu. Ne všichni mají dobré soft skills, ale kvůli nim v projektu nejsou. Ne všichni zvládají nápor uživatelů, kteří krom názorů a požadavků nic nepřinesli. Když zavřete padesátý WONTFIX bug kde někdo požaduje, ať do svého projektu o který se Vy staráte přidáte nějakou funkcionalitu, protože na ni má nárok, tak Vám taky můžou bouchnout saze v komíně. GNOME je tu velmi dlouho, vývojářské jádro (Bassi, Clasen atd.) už něco pamatuje, a někteří z nich zvolili jistou formu izolace, aby se s nájezdy vypořádali. Alternativou by bylo s vývojem skončit.
Někteří vokální uživatelé si neuvědomují, že tím, že něco dlouho zadarmo používali, jim na nic nárok nevzniká. Když GNOME udělá nějakou změnu, jakkoli významnou, je to striktně jejich rozhodnutí kdy uživatel má absolutní právo udělat a udržovat fork, ale ne sprostě útočit a něco si nárokovat.
Ale jo, já s tím naprosto souhlasím. Ovšem na druhou stranu to tlačení Gnome 3 a násilná rozhodnutí o "zjednodušení" UI (aby se to nakonec stejně obcházelo nějakými triky) asi hodně lidí nepotěšilo. Tuším to byl Allan Day, kdo prostě uživatele postavil před hotovou věc. Ale znovu souhlasím - autoři mají právo toto udělat, to je v pořádku. Ovšem tím například ztratí přispěvatele, kterých bude řekněmě 1/1000 z ex-uživatelů Gnome.
Teď si to zkuste představit z opačné strany: jste vývojářem nějaké aplikace GNOME 2, po letech Vás to už tolik nenaplňuje, ale na pozadí se rýsuje něco nového, Vám se to moc líbí, tak se rozhodnete se starým postupně skončit a začít se věnovat tomu novému. Najednou se začnou ozývat uražení downstream uživatelé, že takhle v žádném případě, koukejte se vrátit k vývoji dvojky a ta trojka je stejně ošklivá a nemá ikony!
S GNOME se to stalo podle mě perfektně – jedni vývojáři vzali svoje zkušenosti a nápady a z nich vytvořili něco úplně nového, a zároveň GNOME 2 dál pokračuje a dál dělá radost mnoha lidem ve formě MATE a dalších aktivních forků, o které se starají lidé, kteří chtějí. Tak to má být.
Obecně u hodně uživatelů panuje pocit, že vlastnosti softwaru jsou objektivní věc, že jak to vidí oni, tak musí vidět i ostatní uživatelé. Když se člověk ocitne na druhé straně, kde musí pracovat s často protichůdnými požadavky od uživatelů, zjistí, že to je naopak velmi subjektivní a uspokojit všechny je prostě nereálný cíl.
Tady v tomto konkrétním případě byl problém jiný. System76 si myslel, že budou fungovat jako externí entita, která bude GNOME posílat požadavky a to by je mělo uspokojovat. Stali se dokonce sponzory GNOME Foundation a z některých jejich reakcí mi přišlo, že od toho čekali, že jim teď budou vývojáři víc naslouchat.
Jenže takto to v GNOME a řekl bych, že většině open source projektů, nefunguje. Nelíbí se ti něco na aktuálním stavu? Je tady tým, který to řeší, můžeš se zapojit, přispívat a svým vlivem přispěvatele věci měnit. Jsou firmy, které toto chápou a přesně takto nechávají své lidi pracovat. Od nich člověk neuslyší, že se s vývojáři GNOME nedá spolupracovat apod. Jenže toto vyžaduje dlouhodobou práci, není to jen o vytvoření ticketu a dělání rozruchu, když mi ten ticket vývojáři nechtějí vyřešit.
A nedá se říct, že by se GNOME nesnažilo System76 zapojit. Když se tvořily designy pro GNOME 40, byli přizvaní, aby se na tom podíleli. AFAIK se moc nezapojili a hned jak GNOME 40 vyšlo, ho začali torpédovat: nelíbí se vám GNOME 40? Pojďte používat náš PopOS! Přitom to měla být společná práce a výsledek, do čehož se výborně zapojil i Canonical, který před lety taky neměl s GNOME úplně růžovou spolupráci z podobných důvodů.