"Nejdřív tě budou ignorovat. Pak se ti budou smát. Pak proti tobě budou bojovat. Potom zvítězíš." -- http://goo.gl/yR9AU
Tak uz jsou asi u druheho stupne ;-)
Kdepak, tohle je zahajeni stupne c 3.
A jelikoz sem sam prispevatelem do OSM, tak k tomu asi toliko, ze tam, kde zmapovano je, je kvalita mapy radove jinde (vejs) nez jakekoli jine mapove podklady, ktere lze ziskat.
Samozrejme existuje spousta mist, ktera zmapovana nejsou.
Jinak muzu klido ukazat konkretni priklady, kde vas jak tomtom, tak google a dalsi budou navigovat naprosto spatne. Napriklad vas na kruhaci poslou do protismeru, pripadne vas autem poslou na cesticku, kde se da +- projit pesky ...
Vyzkoušel jsem postupně různý navigační software, kromě jiného i TomTom a teď zrovna nejčerstvěji NavFree, který používá právě OpenStreetMap. A musím říci, že žádný software, resp. jeho mapový podklad, není dokonalý. Všechny obsahují určité chyby, ať už ve vztahu k aktuálnosti nebo prosté vazbě na skutečnost (správné zanesení silnic, jednosměrnost, zákazy vjezdu atd.). Ale ani v jednom případě to nebylo nic, s čím by se nedalo vyrovnat. Srovnávám tedy Česko (kde toho najezdím zdaleka nejvíc), je možné, že někde jinde je situace jiná.
musim povedat, ze ciastocne ma TomTom pravdu. Venoval som sa OSM a ako tlacena renderovana bitmapa uz je OSM super, casto lepsie ako komercne mapy. Vektorove a navigacne data vsak maju svoje muchy vychadzajuce z toho, ze spravne zadavanie zakazanych maverov, oznacovanie kruhovych objazdov,atd alebo aj len spravne pospajanie ciest je pre vacsinu prispievatelov nad ich scopnosti. OSM casto nema spravne vyplneni mennu hierarchiu, speed limity atd atd...
Ale zalezi od krajiny, v takom nemecku zacina byt situacia celkom dobra.
Co brani tomu to upravit/opravit? Kazdy mapuje to, co umi. Osobne mam i navigaci od tomtoma a co se tyce navigaci do auta, je to jedna z nejlepsich variant, ale je jen otazka casu, kdy bude OSM disponovat lepsim podkladem.
Navic do tomtoma (narozdil trebas od garmina) OSM podklad dostat nijak snadno nelze => oni nejspis zacinaji mit strach z toho, ze lidi zacnou davat prednost navigacim mozna horsim, ale s moznosti si vybrat mapovy podklat podle vlastni vule.
LOL. Uvědomte si, že produkty TomTomu posílají data o projetých trasách, tedy pokud to povolíte. V důsledku toho má TomTom profily průměrné průjezdnosti silnic v daném čase. Například ví, že ulice Ječná bude v pátek v 16h zasekaná, a průměrná rychlost bude okolo 10km/h, takže vás navede jinou ulicí. Navíc mají kvalitní informace o dopravě, sbírané od lokálních partnerů, a k tomu data z pohybu jejich navigací. Takže když český JSDI hlásí havárii na dálnici, TomTom vás včas z té dálnice svede na objízdnou trasu. Když se na té objízdné trase někde začnou hromadit vozy, zjistí se to podle pohybu navigací TomTom, a opět budete navigován jinudy. K tomu mají podklady od TomTomu jízdní pruhy a obrázky dálkových návěští. Myslíte si, že tomuhle může OSM konkurovat?
A fakt si myslíte, že někdo dá přednost nějaké iluzorní svobodě před kvalitou produktu? Na tomle dojela celá myšlenka Linuxu na desktopu.
Aby data z pohybu navigací k něčemu byla, musí jich být hodně, jinak nevíte, jestli auto stojí, protože je zácpa a nebo jestli jen vykládá zboží/na někoho čeká. Nevím kolik lidí odesílání povoluje, ale hlavně kolik jich v TT má simku s datovým tarifem. Tipnu si, že minimum. Naproti tomu navigace v chytrém mobilu bude mít lidí s možností (a ochotou) odesílat data řádově více, stačí to do aplikace zabudovat. Na tom staví třeba Waze (ta zase nepoužívá OSM, budují svojí mapu, takže tam to navigování ještě dlouho nebude s TT srovnatelné, ale šlo mi o ta dopravní data, že to jde). Google má dopravní data v mapách také. Samozřejmě jsou oblasti, kde TT před podobnými řešeními jasně vede (zmíněné pruhy atd), ale abyste se v těch jednoznačných závěrech nespletl jako ostatní, co považovali před pár lety třeba Nokii se Symbianem za "neporazitelné". No a kde je dnes Symbian a kde je třeba Android. Já bych si tedy dnes akcie TT nekoupil. Napsat aplikací umí kde kdo a v mapách nemá moloch TeleAtlas proti OSM se svou hromadou lokálních přispěvatelů výhledově co do aktuálnosti naprosto žádnou šanci.
Ano, také si tipnu, že data z pohybu navigací v ČR nehrají velkou roli. Navigace nejsou příliš rozšířené, a kdo ji má, tak typicky v nejlevnější offline verzi. Nicméně TomTom sbírá data i z pohybu mobilních telefonů ve spolupráci s operátory (nevím jak v ČR), od dispečinku JSDI atd.
TomTom má i produkt pro iPhone. Google má dopravní informace (konečně i pro ČR), ale bohužel bez detailů a bez profilů průjezdnosti. Většinu těchto aktivit aotiž nastartoval TomTom, a prvních pár let má na data exkluzivitu.
Rozhodně netvrdím, že je TomTom neporazitelný. Nicméně má velmi silnou pozici v "krabičkových" navigacích od low endu po high end, dělá vestavěné navigace pro spoustu automobilů, má features které ostatní nenabízí, a toho času určuje směr, kterým se trh ubírá. Upozorňuji, že já osobně TomTom už pár let nepoužívám. Mám teď Navigon pro WP7. Mrzí mě sice absence dopravních informací pro ČR, ale s TomTomem jsem je také neměl (pro WM nebyly). Navigaci ale používám primárně v západní Evropě, takže to není až taková újma.
Proč by TeleAtlas nebo NavTeq nemohli sbírat data od lokálních příspěvatelů? Vždyť to dělají už dnes. Získávají informace o projetých trasách, vytvářejí rychlostní profily komunikací, uživatelé mohou hlásit chyby v podkladech.
Osobně se domnívám, že projekty zdarma budou vždy hrát druhé housle. Dát dohromady kvalitní mapové podklady, dopravní informace, profily průjezdnosti a slušnou navigační aplikaci, to chce hodně úsilí. Srovnal bych to se situací Photoshop vs Gimp.
>> Osobně se domnívám, že projekty zdarma budou vždy hrát druhé housle. Dát dohromady kvalitní mapové podklady, dopravní informace, profily průjezdnosti a slušnou navigační aplikaci, to chce hodně úsilí.
Férové by bylo, aby byly navigace postavené na nějakých otevřených standardech a vývoje a přípravy se mohla účastnit komunita a další firmy. Výsledek by měl být dostupný pod rozumnou licencí. Místo konkurence by mohla existovat spolupráce. To by ovšem musely firmy odhlédnout od zisku jako jediného cíle.
A při porovnávání opensource a komerce nezapomeňte, že jsou oblasti, kde opensource vede. A nejlíp se daří tam, kde dojde k symbióze.
Jak říkám, zaprvé zisk nemusí být jen finanční - dobrý koncept může podpořit dobré jméno firmy a vliv v daném oboru. Za druhé nevidím důvod, proč by neměla mít firma zisk normálně z prodeje - komunitu může zapojit tam, kde jde o oboustranný přínos. Napadá mne příprava podkladů a sběr dat (řidiči), testování a vývoj (univerzity, studenti).
Osobně by se mi líbila navigace běžící na Androidu, kde může běžet různý navigační software a kde mohou být použity různé mapové podklady. Každý si pak bude moci zvolit, co chce. Zároveň zůstává možnost, aby si firma udělala vlastní řešení se zárukou kvality.
Nu a nakonec si myslím, že mapové podklady by měly být veřejným statkem a kvalitu by měl garantovat stát nebo nějaké konsorcium. Proto se mi líbí Open street map - jako firma vyrábějící navigace bych se do toho zapojil, protože potenciální výsledek může být lepší než uzavřená mapa.
K čemu je firmě "dobré jméno", když nemá zisk? Sběr dat od uživatelů provádějí firmy už dnes, a to jak z "krabiček" a navigačních aplikací, tak pomocí portálů pro hlášení chyb v podkladech. Testování provádějí placení testeři. Vývoj provádějí profesionální vývojáři, protože se umí držet specifikace, a výsledný SW je uzavřený, což je podmínkou pro jeho další prodej (lidé těžko platit za SW, když ten samý mohou mít bez placení).
Těžko si představit, že firma bude financovat přípravu map, psaní SW, a jediným zdrojem příjmu bude build výsledného SW s nálepkou "za tohle ručí firma X" a s jinou barvou spouštěcí ikony. Není mi jasné, proč by někdo platil za navigaci, která je funkčně i datově shodná s produktem dostupným zdarma.
Bohužel různé aplikace používají různé formáty map. Souvisí to s různými způsoby komprese a rastrování, což je i věc související s HW různých zařízení.
Příznivci open source typicky chtějí zapojit stát. Přitom stát je velmi špatný hospodář, je neefektivní, nemá motivaci pro zlepšování kvality služeb, a ve vývoji je typicky míle pozadu. Kde je stát monopolem, je to katastrofa. Kde stát monopol nemá, brzo ho převálcují komerční firmy. Stát by měl dělat jen to, co nikdo jiný dělat nemůže.
LO se zde IMHO nevyjádřil přesně. Stát má dělat jen to, co nikdo* jiný nemůže (přesněji: co nezařídí trh). To neznamená, že má dělat všechno, co trh nezařídí. Pokud trh něco nezařídí, může k tomu mít dobrý důvod. Trh by například asi nestavěl rozhledny pod kopcem. To neznamená, že to má dělat stát. Ten se má (ma-li existovat) soustředit hlavně na policii a soudy. Pokud se bude snažit podnikat, dopadne to obvykle špatně. Nebo snad jsou Česká pošta a České dráhy dvě dobře fungující firmy uprostřed nefungujícího kapitalismu?
*) K narážce na LO: pokud to nemůže opravdu nikdo, tak by byla chyba někde jinde a stát by asi nepomohl...
Vycházíte z předpokladů, které jsem nikdy nevyslovil. Například v první větě předpokládáte, že s dobré jméno vylučuje zisk. Já naopak tvrdím, že dobré jméno je zaprvé zisk sám o sobě, zadruhé že může podpořit finanční zisk - pokud je obchodní prostředí v pořádku. O něco dále předpokládáte, že zdroj příjmu má plynout pouze z buildu, což také nikde netvrdím - i když si současně myslím, že za build s garancí by si běžný řidič zaplatil (jako si platí i dnes). Dále mi nevadí rozdílné formáty dat, pokud jsou jejich specifikace otevřené a použití není omezeno. A na konec pomíjíte skutečnost, že stát jsem uvedl jen jako jednu z variant - a protože mám o státu také pochybnosti, navrhuji konsorcium nebo jinou autoritu.
Takže to vypadá, že rozporujete můj příspěvěk jen tak, aniž byste nad ním skutečně přemýšlel.
Dobré jméno firmy určitě nevylučuje zisk. Ovšem dobré jméno zisk nenahradí.
Zkuste mi schválně popsat obchodní model, na kterém by firmy vydělávaly. Nejprve všichni vloží svá data do něčeho typu OSM, a data dají zdarma. Pak nechají studenty napsat a otestovat aplikaci, a uvolní jí pod "rozumnou" licencí, nejspíš open source. Co potom brání tomu, aby to někdo buildnul, a dával to zdarma? A kde je potom zisk pro firmu, když je její produkt dostupný zdarma? Nebo si myslíte, že si zákazník připlatí za support? Model placení vývoje supportem není schopný vydělat rozumné peníze ani u serverového SW, kde je ta podpora opravdu potřeba.
To přece záleží na tom, co firma považuje za svůj produktem. Je to navigační software, hardware, mapové podklady nebo know-how jak pracovat s komunitou řidičů? Netvrdím, že vše musí být zdarma nebo opensource. Chci ale, aby výsledky základního výzkumu byly veřejné (mapové podklady) a aby se do vývoje jednotlivých komponent mohly zapojovat i ostatní subjekty a to způsobem, jakým uznají za vhodné. Proto chci otevřené standardy a možnost volby. To může vývoj odvětví jen stimulovat. U počítače si mohu poskládat hardware jak potřebuju a nainstalovat software dle výběru, zaroveň si ale mohu koupit přeinstalovanou značkovou sestavu. Proč by to nemohlo tak být i u navigace?
Katastrální mapy bývají zdarma, ale navigaci na nich postavíte těžko. Tam kde stát poskytuje i mapová data, nenaleznete v nich informace typu "tohle je kruhový objezd, tohle exit z dálnice, tady jsou tři pruhy a pravý odbočuje doprava, támhle je cedule s dálkovým návěštím", nejsou v nich profily průjezdnosti, rychlostní limity atd. Komerční poskytovatelé mapových podkladů (TeleAtlas, NavTeq) vyrábějí své mapy z různých zdrojů, a doplňují do nich řadu vlastních informací. A pochopitelně si za to nechají zaplatit.
Do výroby komponent se samozřejmě může zapojit kdokoliv. Nakonec všichni výrobci navigací postupují tak, že koupí někde mapové podklady, jinde dopravní informace, databázi radarů, POI atd. Pak "jen" převedou mapy do formátu vhodného pro mobilní zařízení, zajistí jejich propojitelnost s dopravními informacemi, napíší routovací algoritmy, vlastní navigační alikaci, a výsledek pak prodávají buď v koupené krabičce, nebo jako SW pro mobily.
Navigaci si pochopitelně můžete sestavit nebo napsat sám. Akorát se vlastníci mapových podkladů a dodavatelé dopravních informací asi nebudou chtít bavit s jednotlivcem. A počítejte, že budou chtít záruky, že jejich mapy a dopravní informace budou chráněné před neautorizovaným šířením. Pokud použijete například OSM, můžete si sestavovat/psát cokoliv uznáte za vhodné. Typickým výsledkem takové snahy je nedovařený kočkopes s mizernými mapami, který nezná rozdíl mezi dálnicí, hlavní třídou a cestou mezi domky, rastruje pomalu a/nebo špatně, neumí dopravní informace, má nepoužitelnou databázi POI atd.
Na otevřené standardy asi pěkně dluho nedojde. Co by měli poskytovatelé mapových podkladů z otevřeného standardu? Mají mapy ve vlastních formátech, s vlastními metadaty, a převod by byl drahý a obtížný. K produkci zisku tyto firmy navíc potřebují platby z každé prodané mapy. Určitě se jim nebude chtít do uvolňování svých map ve formátu, který je možné snadno kopírovat bez vázání na nějakou copy protection.
Lael Ophir: ten vyvoj placeny ze supportu jste malinko prestrelil: http://www.zdnet.com/blog/open-source/red-hat-the-first-billion-dollar-linux-company-has-arrived/10692
Data od lokálních přispěvatelů TT jistě sbírat může, ale vzhledem k poměru levnějších offline krabiček a typickému uživateli krabičkové navigace (vidím to na tátovi) si myslím, že ochota hlásit chyby v podkladech bude dost malá. Oproti tomu mladší uživatelé na mobilech jsou často ochotni pomoci.
Az na maly detail - v CR toto prakticky vubec nefunguje. V nemecku ano, ale v CR nikoli. Predne lidi se !zaplacenou! sluzbou bude naprosty minimum, druhak u nas naprosto nefunkcni informacni kanaly - bezne vidim na cedilich na dalnici ze "nehoda", kdyz uz tam 2 hodiny neni nic, pripadne "volny prujezd", kdyz prave cumim v kolone ...
BTW: Mimochodem, mozek je to co tu zjevne nekdo neumi pouzit, mluvilo se totiz o mapovym podkladu, nikoli o dalsich sluzbach. Ty muz ekdokoli poskytovat nad jakymkoli podkladem. A kdo tenhle souboj vyhraje - nekdo, kdo za to chce kazdorocne prachy nebo nekdo, kdo to naprga do SW a bude to vyuzivat datovy tarif, ktery (doufejme) bude v brzke dobe za hubicku?
Kvalitu dopravních informací v ČR bohužel nemůžu komplexně posoudit, protože je v navigaci nemám. JSDI a TomTom Live Traffic jsou ale podle všeho nejkvalitnější zdroje.
Mezi mapovými podklady a dalšími službami je samozřejmě jistá vazba. Otázka je, kdo bude "prgat" kvalitní SW zdarma, provozovat zdarma servery, které jsou koupené zdarma, a na kterých běží kdýmsi zdarma napsaný serverový SW. Projekty jako Gimp celkem jasně ukazují, že kvalita těch SW zdarma je ve srovnání s komerčním SW tragická, zvlášť pokud je jejich rozsah větší než nepatrný.
Zrovna TT :) U nás je jeden nájezd na dálnici (kde se pak X km neotočíte) kde už odnepaměti TT hlásí opačně, kam odbočit. Měl jsem ho v mobilu, teď máme i "krabičku" a kromě pěkně zprčené aktualizace po balících států jsme zrovna nedávno řešili, jak přejet ČR bez dálniční známky. Ten chytrák na to nemá volbu a za dálnici považuje jen Dx, takže nás (po vyloučení dálnic) pořád honil na placené Rx, prostě X krizových momentů, kdy jsme se vraceli z nájezdu na dálnici. To samé potom s MapFactor Navigator (free, offline, OSM podklady) a naprosto v pohodě. TomTomu přeji, že mu teče do bot, protože na nás udělali s tou aktualizací pěkný podraz. Koupili jsme model, kde bylo 2GB paměti (ale nebylo to psané v popisu, dělal se i se 4GB) a v něm byly staré mapy s tím, že si je můžeme zaktualizovat. Jenže ty nové už se na 2GB nevejdou, takže tam nemůžeme dát celou koupenou Evropu a TT nemá státy jednotlivě, jen celky. Jenže v žádném tom celku nejsou státy, které chceme, takže jsme zaplatili za něco, co nemáme. TT to nezajímá.
Asi by to fungovalo, ale zjistili jsme to hned po koupi. Prodejce řekl, že nic měnit nebude (klidně bychom těch 100kč nebo kolik 4GB karta stála zaplatili) a jestli to rozděláme sami, přijdeme o záruku - do čehož táta u pár dní staré navi prostě nešel. Rozdíl ceny 2GB a 4GB karty byl pár desítek kč, ale jim stálo za to kvůli tomu naštvat a vlastně i podvést zákazníka. Tuhle firmu už nikdy.
=> Odstoupeni od smlouvy nebot je u produktu deklarovana moznost aktualizace map, coz neni mozne => vyrobek nema proklamovane vlastnosti. Pokud by prodejce nesouhlasil, jen date podani na soud, a do 14ti dnu mate od soudu (bez stani) rozkaz a prodejce zaplati nejaky 2-3k navrch za sepsani toho podani. pokud by se chtel odvolavat, prijde ho to na dalsi tisicovky - proste absolutne bez sance.
Znamy timhle zpusobem vracel tenisove micky v hodnote 500Kc a prodejce to stalo celkem asi desitku - a to se vyplati ;D.
Díky za radu, já bych za tím taky šel více. Ale táta je "starší generace", prostě to vzdal hned z kraje s tím, že až se bude blížit konec záruky, tak mu to rozdělám a dám větší kartu. Škoda, pokud si takhle všichni nechají vše líbit, chování prodejců se nezmění. Jaký to byl prodejce z hlavy už nevím a papíry má táta někde u sebe.
To si nepomuzete. Ja pouzivam Garmin a ne, ze bych jim byl nadseny. Vydoutnal mi TomTom, ale dokud jel, navigoval o dost lepe. Soudruzi z Garminu by zaslouzili par facek a jejich dodavatel map take.
Garmin doporucuji vsem, kteri radi jezdi po polnich a lesnich cestach, namisto nekolikasetmetrove cesty davaji prednost nekolikakilometrovym zajizdkam a uprednostnuji silnice ucpane silnym provozem, po kterych by je bez Garminu vubec nenapadlo jet nebo radi obcas na par kilometru vyjedou z dalnice, aby se na ni pak zase vratili.
Jinak mapy je lepsi updatovat z torrentu. Garmin si za sve svinsky predrazene mapove updaty na svuj ausus nezaslouzi uz ani dolar.
To je super - jakykoliv utok na open source projekt je okamzite povazovan za FUD a blaboly :-) To je typicka reakce komunity.
Neni potreba zadna studie, staci skusit ty OSM mapove podklady pouzit - velice rychle se projevi, jakym zpusobem jsou vytvorene - jsou naklikane stovkami tisic lidi po celem svete, aniz by nekdo overil, ze skutecne sedi, spravne navazuji, maji spravne parametry a hlavne jsou spravne zarazene do celeho systemu. Vysledkem navigace na takovych podkladech muze byt lecos.
Profesionalni mapove podklady jsou zalozne na nekolikasobnych prujezdech mericich vozidel, a spolehlivych informacich o dopravnich znackach, prujezdnosti, navaznosti a dalsich faktorech. Prodej mapovych podkladu je sluzba, za kterou dodavatel ruci a zodpovida. Kdyz udela chybu klikac v OSM, nic se nedeje. Kdyz udela chybu dodavatel mapovych podkladu, umiraji lide a je mozno se uspesne soudit - viz pripad potopeni vyletni lodi u ostrova Santorini.
Tomtom vlastni firmu Teleatlas, ktera mapy vytvari - tak je jasne ze se mu sireni mapy, ktera je sice zdarma, ale za jejiz funkci nikdo neruci nelibi. Tomtom bere za aktualizaci 2000 Kc rocne za kazde zarizeni, tak se nesmime divit ze se brani. S vetsinou uvedenych argumentu se ztotoznuji. Pokud clovek pouziva navigaci jen jako orientacni pomucku a nevadi muze ze ukazuje a pocita naproste nesmysly, tak ty navigace zdarma jsou dobre. Na profi pouziti to ale zdaleka neni a podle me nikdy nebude, zase takovu praci si s OSM mapama nikdo neda. BUdou existovat jako free alternativa, ale mohly by napomoci o neco snizit ceny aktualizaci mapovych podkladu. Garmin uz dava 5 let zdarma, Tomtom 2 roky.
Souhlas. Když jsem se naposley díval na OpenStreetMaps, s úděsem jsem zjistil, že nerozlišovaly třídy silnic (hrany grafu nebyly ohodnocené). Bylo by jistě velmi zábavné se nechat takhle navigovat skrz Evropu.
Podotýkám, že TomTom nemám, protože jsem se je rozhodl nepodporovat kvůli staršímu problému s upgradem zařízení s Windows Mobile. A OpenStreetMaps mají dobrý smysl, pokud jiné podklady nejsou k dispozici. Když chce člověk řídit v nějaké exotičtější zemi, může to být jediná možnost.
V Praze jsou IMO mapové podklady výrazně lepší, než u jakékoliv konkurence, např. dočasné ulice kvůli stavbě metra nebo Blanky jsou tam zanesené během pár hodin. Český venkov na tom není o moc hůře, i když tam dost chybí třeba popisná čísla. Třetí země jsou na tom obecně velmi špatně, ale tam mají OSM IMO opět výhodu, ve srovnání s konkurencí jsou o dost lepší mapy třeba Nepálu nebo Bosny (tady je na tom podobně akorát Google Maps a Nokia Maps).
V CR si na podklad muzete dat katastralni mapu a pokud je v ty oblasti uz digitalni, muzete obkreslovat naprosto bez problemu s presnosti na centimetry. Jsou k dispozici i fotomapy, u tech je ale treba davat bacha na licencovani. Ostatne, viz wiki, v JOSM jsou nejzajimavesi zdroje k dispozici taky primo (preddefinovane WMS podklady).
OSM podporuje skoro* všetko, iná otazka je koľko takých dát je zadaných
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Lanes
* píšem skoro, pretože sa určite nájde niečo s čím by bol problém
jj, zhodnut sa na niecom je ocividne problem: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Lane_tagging_comparison
Ono jde totiz primarne o to, aby se to dalo nejak normalne zakreslit - a rucni vepisovani tagu nepovazuje vetsina lidi za "normalne" ... ;D. nehlede na to, ze tyhle tagovaci systemy trpi dost velkou rozbitnosti - nekdo prijde, linii z nejakeho duvodu rozdeli a je to v ...
Je to stejny jako tagovani trebas rychlosti "zleva a zprava", coz se rozbije jediny otocenim smeru cesty ...
Tak takovej blábol už jsem dlouho nečetl. Komerční navigace mají například v Plzni už spoustu let úplně blbě jednosměrky, který tak nikdy nevedly nebo tam jsou od nepaměti. Navigujou po naprosto nesmyslnych cestách atd.
Jediná navigace, která mě navede správně jak třeba po Plzni, tak i napříč celou Evropou, je MapFactor s OSM podkladama.
U komerčních navi mi snad někdo za něco ručí? U nás jsou naprosto nesmyslné ulice (tam kde v reálu nejsou a ani nikdy nebyly), domy, průjezdy fyzicky slepými ulicemi atd - je to tam od začátku (tj. hromady let) a co myslíte že se stane, když jim pošlete podnět? Že to někdo opraví? Haha. Nakupují podklady od několika málo firem, co je dodává, ty ty podklady vzaly z nějakých historických podkladů s milionem chyb a stále se to s nimi táhne. Stejně špatnou mapu má u nás např. i Google, asi koupil u těch samých. OSM byl ze začátku slabší, ale zato co tam bylo, to sedělo. Možná, že někde nejsou dobře udělaná napojení silnic (narazil jsem na jedno), ale to se s rozšířením rozumných navigací pracujících nad OSM velmi rychle opraví, kdežto Teleatlas bude ty místní chyby co má teď mít ještě hromady let, jestli je opraví vůbec někdy.
TomTom umožňuje ulici označit jako jednosměrnou, obousměrnou, nebo neprůjezdnou. Data můžete odeslat TomTomu. A můžete si zvolit, jestli chcete dostávat všechny aktualizace těchto informací, jen ty které hlásí hodně lidí (což se u vás ve městě asi nestalo), nebo jen ty oficiálně potvrzené.
Mno tak, jak to píšete, jsou nevýhody OSM tak očividné, že na ně snad ani není třeba upozorňovat. Nikdo přece nebude používat zavádějící mapy i když jsou zadarmo, maximálně to jednou zkusí.
Nebo, že by byly tak rafinovaně chybné, že vás dlouho vedou naprosto přesně a pak vás hodí do propasti :-))
Pise nekdo, kdo vyubec netusi, jak se mapy vyrabi ... lol
Takze pro BFUcka ... mapy se nevyrabi zadnym prujezdem mericiho vozidla ani zadnou podobnou kravinou, mapy se vyrabi z foto podkladu. Pripadne se pouzivaji katastralni mapy, coz (jeste stale) ve vetsine pripadu radove zhorsi presnost, neb jde v lepsim pripade o ruco kreslene scany. Digitalizace na uzemi CR probiha, ale nijak zavratnou rychlosti.
Mapa z fotopodkladu se vyrabi samozrejme automaticky, jen tam, kde cesta nekde konci se ruco dokresluje. Proto ma napriklad google podklad naprosto tragickej. Priklad http://goo.gl/w7bok ta "ulice" Trnovany ... a takovych se da najit spousta.
Dale, dodavatel samozrejme za nic neruci a nezodpovida, je to soucasti kazde smlouvy o mapovych podkladech, dodavatel dodava "as is" s tim, ze data nemusi odpovidat aktualnimu stavu. Kvumi spatny mape jeste nikdo nikdy neumrel, vzdycky je to kvuli chybe cloveka.
Tomtom meri a pocita naprosty nesmysly naprosto s prehledem, klidne me naviguje na stale neexistujici najezd na dalnici nebo me naopak naviguje na pole, kde uz silnice davno neni - a to samo s aktualnim mapovym podkladem. Asi bych mel do toho pole dzampnout a pak zalovat tomtom ...
dalej som ako po druhu vetu nebudem citat ... nema to vyznam .... len rypes:
- podklady: oni ich neuvadzaju, reakcia si nic ine nezasluzi
priklad toho ze su to sraci:
DATA TELEATLAS
a len tak pre informaciu tie data niesu teleatlas ale URBAN atlas
http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/urban-atlas/slovakia
a na ich stranke su tie data take iste naprd ... musite si to najst, slovakia, zilina
Je to jako se pesinou v lese. Pokud mi 1000 lidi rekne "hej tam nechod tam spadnes" a na druhou stranu, pokud budu mit bezpecnostni vyjadreni nejakeho organu /organisace/, radeji poslechnu zkusenost lidi /OSM/. Protoze organi se casto myli...
Pouzivam Tomtom i OSM. Tomtom je jeste porad komfortnejsi, ale presnejsi a aktualnejsi je OpenStreetMap.
Že řidič přemýšlí nad cestou a nejede tupě podle navigace, to by snad měla být samozřejmost. Jinak o kvalitách map od TomToma by mohl vyprávět jistý majitel statku na Vysočině, u jehož vrat na konci slepé ulice (resp. kvalitou vozovky spíš polní cesty) několik let končily desítky aut denně, včetně kamionů.
A znáte Waze (http://www.waze.com/)? Myslím, že komunitně tvořené mapy s online aktualizacemi o provozu mají docela velkou sílu.
Onehdá jsem jel po ránu z Jesenice zpátky do Prahy a šikovně mě to protáhlo přes Strakonickou, takže jsem se zasekl až na Výtoni. Oproti parkovišti na D1 naprostá paráda.
Vím, vím není to OSM :), ale je to navigace zdarma a podporovaný je jak Android, tak iPhone.
Tomuhle rikate pouzitelny mapy http://www.waze.com/livemap/ ??? Dyk tam pro CR nejsou ani dalnice ...
Cekal jsem ze se to tu objevi ale nikoliv. Mapove podklady si kazdy z nas zaplatil uz nekolikrat ze svych dani. Statni instituce si objednavaji mapovani v pravidelnych intervalech. Napriklad pro kontrolu souladu udaju v katastastru. Takze pokud mate cernou stavbu tak zamaskovat...
Data ktera si nasbiraji z nasich dani pak nekolikrat prodavaji treba troubum co si kupuji navigace nebo mapovym serverum apod.
Samozrejme jsou staty kde jsou geograficka data volne k pouziti a zpracovani. Ale to bychom nesmeli byt v ceske republice ze;)
Tady jde ale o princip a ne o to k cemu zrovna slouzi mapovani. Primarne stat jakozto velky bratr ma nejlepsi mapove podklady placene z nasich dani. Tudiz by mohl pustit vyjma utajovanych bodu data volne. Stejne tak volne data o dopravni situaci. Jednosmerky,znacky,omezeni atd.
Uz nyni je k dispozici hromada dat volne. Akorat mit kam je zasadit;)
Nejstarsi data maji mapove servery. Na ceskem mapy seznam ani po ctyrech letech nebyla nova ulice s jiz funkcnimi cisly popisnymi. Pomohlo akorat nakopnuti mailem. Rada udaju vypada jako automatizovane sesazenych podle adresy a ne podle skutecneho umisteni.
A je pravda ze treba pro cesty po ruznych zapadlych koutech zeme je openstreetmap lepsim pomocnikem nez oficialni mapy. Openstreetmap a pruvodce po pasmu Gazy...
Veškeré katastrální mapy jsou volně dostupné, ale fakt by mě zajímalo, jak je použijete pro vytváření navigace.
Navit je holt takovej "svuj" ... predne to generuje mapu z dat (vektorove) nepouziva na podklad bitmapy, pak to napr pro kecani pouziva robota (=nikoli predmluveny hlasky) ...
Na wiki OSM je ale ruznych softu tak aspon 50 kousku a samo podklad lze dostat napr do Garmini navigace (prakticky jakekoli).