Tak promin, vyraz brick by se v tomhle vyznamu dal nahradit slovem zkurvili. Zarizeni, ktere se dostane do stavu ze ho treba nenabootujes je brick, to ze ho muzes ozivit tim ze mu smazes pamet je jina vec. S clovekem bych to nesrovnaval. Faktem je ale to, ze nic uz zkurvil par updatu/upgradu kde “nekteri” uzivatele meli potize. Jejich forum napovi.
Zkurvili je lepsi vyraz, je videt ze se jedna o subjektivni problem blize nespecifikovanyho rozsahu. Co sem videl, tak malokdy nenabootuje, spis nebezi nejaka sluzba, dost casto kdyz se uzivatele vrtali kde nemeli (aka prepsali si initscripty, odinstalovali pulku systemu a podobne). Pamatuju si jeden problem na 1.X kde fakt bylo potreba udelat factory reset pokud clovek restartoval brzo. Ale kdyz si dojebu system a pak se mi rozsype webovy rozhrani pripadne pobliz nejaky aktualizace, tak to neni uplne "Oni mi to bricknuli!". Kolikrat vam Microsoft uz bricknul pocitac a musel ste ho preinstalovat?
Nevím, co furt máte. Já mám T1.0 od začátku, s ruční editací nastavení pře SSH. Problémy s upgradem byly jenom 2x.
- 1x se vysypala nějaká služba, to bylo hned na začátku (už si nepamatuju která). Pomohl factory default.
- 1x se po změně bootloaderu neaktualizoval systém, vyřešeno ručně
- 1x jsem po návratu z dovolené zjistil, že všechno kromě DNSka chodí (unbound v pr...). Factory reset, update (čekal jsem den, než se ve třech krocích aktualizuje - tlačítko pro manuální kontrolu a instalaci záplat by bodlo, při úvodním update nebyla k dispozici síť), obnovení konfigu ze zálohy a jede se dál.
Přečtěte si https://forum.turris.cz/ nebo ještě lépe pořiďte si Turris Omnia... Uvidíte zda budete ještě v případě tohoto projektu stále optimistou .
Já nevím... Turris 1.0 mám od samého začátku (~5 let) ... Turris Omnia mám od kampaně jako NAS ... oba běží bez problémů a zásadních potíží celou dobu (je pravda, že té největší oficiální chybě která byla na modrém turrisu, jsem se záhadně vyhnul :)...).
Takže já jsem optimista :) ... ale uznávám, že jsem znalostmi tak někde uprostřed, takže mě hned tak něco nepřekvapí ale zase se nepouštím do žádných šíleností...
Vymaňte se už proboha z těch depresí a běžte něco užitečného dělat, či alespoň neházejte těm druhým vidle do špic.
Jojo, byl tu 40 let režim, který dokonce obecně říkal lidem, že nemají kritizovat, když to neumí líp. V té době se točily i seriály, které nám ukazovaly, jak prodavačka za pultem má jiné starosti, než se věnovat zákazníkovi a jeho spokojenosti.
Zaplaťbůh, ty doby už jsou pryč a lidé mohou dát najevo i svoji nelibost nad čímkoliv.
Nechte žít kritiky, stejně jako kritici nepořádají žádné trestné výpravy na vývojový tým Turrisu, který může dál pracovat. Obojí je správný stav.
Je velký rozdíl mezi lidmi, kteří kritizují, a lidmi, kteří - redakce promine - bl.bě pi.čujou.
Ano, přesně tak se vždycky kritici dehonestují. Ukáže se "masám" že nesahají ani po kolena "těm hodným".
To, že Turris vyvolává takovou vlnu i negativních emocí o něčem svědčí, a je poměrně nepodstatné, jakou formu kritiky lidé volí.
"Kritika nemusí být konstruktivní. I pouhé vyjádření nelibosti je naprosto legitimní a v pořádku."
Na odbornem foru si tim nejsem jist. Tady clovek prece jen ceka vic nez jen vykriky typu: "me se to nelibi", "je to uplne nahovno". Ja osobne cekam na rootu kritiku na urcite urovni.
Ano, přesně tak se vždycky kritici dehonestují. Ukáže se "masám" že nesahají ani po kolena "těm hodným".
1) Nedaří se mi tu větu rozkódovat jinak, než že říkáš, že přesně tohle teď dělám, a že zmínění pičující tak nějak implicitně patří mezi "ty dobré kritiky". Čistě statisticky vzato, pičující se budou mezi kritiky vyskytovat, ať už se ti to líbí, nebo ne.
2) Netřeba dehonestovat takykritiky, kteří se svým projevem shazují sami.
To, že Turris vyvolává takovou vlnu i negativních emocí o něčem svědčí,
Svědčí. Vzhledem k tomu, že ale nepíšeš o čem to svědčí, hádám, že to taky nevíš.
a je poměrně nepodstatné, jakou formu kritiky lidé volí.
Jak pro koho. Nesouhlasit, kritizovat, stěžovat si - to všechno se dá dělat i slušně a na správném místě. Když ti praskne topení, tak taky nejdeš brečet na náměstí, ale voláš havárie.
P.S.: konstruktivní kritika je taková, která má za cíl dialog. Základem je, že kritizující nenadává, že se mu to nelíbí, ale řekne, co se mu nelíbí.
P.S.: konstruktivní kritika je taková, která má za cíl dialog. Základem je, že kritizující nenadává, že se mu to nelíbí, ale řekne, co se mu nelíbí.
Když mi nechutná rohlík od pekaře, tak to řeknu. Nehledám, jestli je přepečený, přesolený, nedokynutý. Nehledám dialog. Jen jsem vyjádřil svůj postoj. Někteří, kteří moji kritiku uslyší, si budou chtít udělat vlastní úsudek, jiní budou opatrní (a než objednají půl metráku rohlíků pro školní kuchyni, zajdou nejprv ochutnat), a jiní se pekaři vyhnou.
Co se týče Turrisu, je dost lidí, kteří nemají chuť riskovat kupovat tak drahé zařízení, když je dost viditelná skupina nespokojených uživatelů. Tito lidé vůbec nepotřebují pátrat "proč" to zlobí, ale "jestli" to zlobí.
Chápu, že se to nelíbí ani tvůrcům Turrisu, ani idealistům, kteří by chtěli v Turrisu vidět něco víc.
Když mi nechutná rohlík od pekaře, tak to řeknu. Nehledám, jestli je přepečený, přesolený, nedokynutý. Nehledám dialog. Jen jsem vyjádřil svůj postoj. Někteří, kteří moji kritiku uslyší, si budou chtít udělat vlastní úsudek, jiní budou opatrní (a než objednají půl metráku rohlíků pro školní kuchyni, zajdou nejprv ochutnat), a jiní se pekaři vyhnou.
To je naprosto v pořádku. Ale pak se nemůžeš divit, když pekař bude péct pořád stejně. Protože se nemá jak dozvědět, co je špatně. Navíc tvoje přirovnání trochu kulhá v tom smyslu, že zatímco se víceméně shodneme, jak rozlišit funkční soft od nefunkčního, u rohlíků tak jasná shoda nebude.
Chápu, že se to nelíbí ani tvůrcům Turrisu, ani idealistům, kteří by chtěli v Turrisu vidět něco víc.
Zdá se mi, že se mě znovu snažíš zařadit do skupiny, do které nepatřím. Nejsem ani tvůrce Turrisu, ani jeho vlastník, ani idealista - upřímně je mi turris celkem ukradený. Jenom mě štvou lidi, kteří si myslí, že jen kvůli tomu, že kritizují, jsou jejich postoje a názory apriori "ty dobré".
To je naprosto v pořádku. Ale pak se nemůžeš divit, když pekař bude péct pořád stejně.
To není úplně pravda. Pokud bude opravdu péct špatně, tak přijde na buben (a na jeho místě se dřív nebo později objeví nový pekař.
zatímco se víceméně shodneme, jak rozlišit funkční soft od nefunkčního
Myslím, že v tom se právě lidé taky neshodnou. V diskusích o Turrisu je vidět, že jedni oceňují, že je to hračka se kterou mohou experimentovat, jiní oceňují velké možnosti, další výkon. A každá z těchto skupin má výtky k něčemu jinému a neshodnou se ani na tom, co je dobře a co špatně. (To mimochodem ukazuje na neurčité zacílení výrobku a to bývá většinou problematické pro výrobce).
Jenom mě štvou lidi, kteří si myslí, že jen kvůli tomu, že kritizují, jsou jejich postoje a názory apriori "ty dobré".
Tak je nechce si to myslet. Průměrně bystrý čtenář si to dokáže během čtení uspořádat a vybrat si z emotivních výlevů jen podstatu.
Když mi nechutná rohlík od pekaře, tak to řeknu.
A když jste ten rohlík v životě neochutnal, tak aspoň můžete všude roztrubovat, že nikomu nechutná, že si všichni stěžují, jak je přepečený, přesolený, nedopečený, nedokynutý a málo slaný, a že pokud snad někomu ten rohlík chutná, je určitě podplacený nebo hloupý.
když je dost viditelná skupina nespokojených uživatelů
To tak připadá vám. Ostatní se tak nevyžívají v tom, aby jim neuniklo cokoli, co se šustne na internetu a je to proti Turrisu nebo se to tak alespoň dá překroutit.
A když jste ten rohlík v životě neochutnal, tak aspoň můžete všude roztrubovat, že nikomu nechutná
Ehm, ano, přesně na tomto principu funguje dobré jméno (googwill) a přesně kvůli efektu, který popisujete, je nesmírně pracné dobré jméno získat a velmi lehké ho ztratit. Dobrá pověst se shromažďuje po kapičkách, špatná se rozlévá po kýblech.
Ostatní se tak nevyžívají v tom, aby jim neuniklo cokoli, co se šustne na internetu a je to proti Turrisu nebo se to tak alespoň dá překroutit.
Ono jaksi ostatní výrobci nevedou tak přihlouplou kampaň, jako je vedena na Turris. Pokud se tým Turrisu rozhodl vést kampaň pomocí PR článků (byť třeba neplacených), dobrovolně přijal riziko toho, že se pod článkem rozhoří diskuse.
Takze kdyz vidim 10 reakci ktere jsou negativni, musim si ten rohlik kupovat abych zjistil ze se fakt neda zrat? Nebo se mam spokojit s vyrokem pekare, jeho dcer a znamych o tom jak skvele rohliky pecou? Neberto to Filipe doslova, ale staci se zacist do fora turrisu. Ano, spousta uzivatelu si za sve issue muze sama, ale taky byli veci, ktere nic moc aktivne neresil s odduvodnenim ze preci nebudou sledovat sve vlastni forum. Nemaji zdoje za tech XXXM rocne co vydelaji na domenach, ok. Pak je ale neco spatne kdyz nabizeji oficialne produkt s podporou a ta podpora je takova - no nejasna.
Nenapadá mne jiné vysvětlení, proč si myslíte, že „nestačí se začíst do fóra“ znamená „je nutné vyzkoušet na vlastní kůži“.
Oh, vy jste mistr jinotajů a kverulací! Nenapíšete to jasně, vždy pak máte možnost říct "já to tak nemyslel!".
Když už jsme u toho, jedná se už o třetí post, ve kterém jste neuznal za vhodné svoji bryskní myšlenku vysvětlit.
Miroslav Šilhavý: Ale já jsem to napsal jasně. To, že já napíšu „není to černé“ a vy čtete „je to zelené“ opravdu není moje chyba. Nevím, co na tom chcete vysvětlovat – já jsem přece zkritizoval, že číst fóra nestačí. Někdo tu psal, že kritika stačí, že kritik není povinen navrhovat řešení. Nebyl jste to náhodou vy?
Nevím, co na tom chcete vysvětlovat – já jsem přece zkritizoval, že číst fóra nestačí. Někdo tu psal, že kritika stačí, že kritik není povinen navrhovat řešení. Nebyl jste to náhodou vy?
To co jste napsal nebyla kritika ale vyjádření k tomu, jak by to mělo být. Aspoň tak funguje jazyk (nikoliv binárně a podle výrazové logiky, ale KONTEXTOVĚ).
Předpokládám, že více lidí si z toho dovodilo, že máte na mysli, že by to měl každý vyzkoušet. Z toho omylu jste nás vyvedl a proto přišel poměrně běžný dotaz, co máte tedy na mysli. Jestli se ptát kamarádů, nebo číst časopisy, nebo co vlastně.
Všímám si často, že jazykové prostředky zaměňujete s výrazovou logikou. Ano, v prvním ročníku střední školy jsme se děsně bavili nad tím, že v jazyce často zaměňujeme výrazivo pro implikaci s výrazivem pro ekvivalenci. Ale ze střední školy jsme už (doufám) pár kroků ušli.
To co jste napsal nebyla kritika ale vyjádření k tomu, jak by to mělo být.
To vyjádření není kritika?
Předpokládám, že více lidí si z toho dovodilo, že máte na mysli, že by to měl každý vyzkoušet.
To, že jste si něco vymyslel, je váš problém. Já jsem záměrně napsal jenom to, že to nestačí, a nepsal jsem, co je potřeba ještě k tomu.
proto přišel poměrně běžný dotaz, co máte tedy na mysli
Ten dotaz přišel až po té, co jste si to nejprve vymyslel sám a tvářil jste se, že jsem to napsal já. Teprve po dvojím upozornění jste ráčil vzít na vědomí, že je diametrální rozdíl mezi tím, co jsem skutečně napsal, a tím, co vy jste si vybásnil.
Všímám si často, že jazykové prostředky zaměňujete s výrazovou logikou. Ano, v prvním ročníku střední školy jsme se děsně bavili nad tím, že v jazyce často zaměňujeme výrazivo pro implikaci s výrazivem pro ekvivalenci. Ale ze střední školy jsme už (doufám) pár kroků ušli.
To si všímáte špatně. Raději si všímejte toho, abyste četl to, co je v textu skutečně napsané, a ne vaše výmysly. Když napíšu, že něco není černé, myslím tím opravdu to, že to není černé, a neříkám nic o tom, jakou jinou barvu to má. Třeba proto, že vůbec nevím, jakou barvu to má, takže nemůžu napsat „je to [barva]“. Tady nejde o žádnou záměnu implikace a ekvivalence, tady jde o to, že vy si bohapustě vymýšlíte, vybral jste si bůhvíproč jednu z milionu možností a tvářil jste se, že jsem jí vybral já.
Já jsem záměrně napsal jenom to, že to nestačí, a nepsal jsem, co je potřeba ještě k tomu.
Ano, přesně tomu se říká kverulace.
Tady nejde o žádnou záměnu implikace a ekvivalence, tady jde o to, že vy si bohapustě vymýšlíte, vybral jste si bůhvíproč jednu z milionu možností a tvářil jste se, že jsem jí vybral já.
Váhám, jestli jste kverulant, nebo jestli se jen neumíte vyjadřovat. Popravdě, ani za tu dobu, co od Vás čtu, se neumím rozhodnout. (Osobně bych byl raději za kverulanta, než aby si o mě okolí myslelo, že se neumím vyjadřovat).
Ano, přesně tomu se říká kverulace.
Aha, když to dělá Miroslav Šilhavý, je to oprávněná kritika, když to dělám já, je to kverulace.
Váhám, jestli jste kverulant, nebo jestli se jen neumíte vyjadřovat. Popravdě, ani za tu dobu, co od Vás čtu, se neumím rozhodnout.
To bude tím, že platí třetí varianta – vy nechápete psaný text.
Osobně bych byl raději za kverulanta, než aby si o mě okolí myslelo, že se neumím vyjadřovat
Nebojte, vy to máte posichrované, jste kverulant a vyjadřovat se taky neumíte.
Filipe, tak jak si mam udelat nazor na turris bez toho abych si ho kupoval a bez tocho abych cetl forum? Mam se zeptat lidi co znam? Ti mi rekli ze si to nekoupi, ale pouziji tradicni random srackovy router a ostatni veci si bastli mimo toho. Takze jak mam poznat kvality turrisu?
kkt1: Nenapsal jsem ani to, že nemáte číst fórum. Napsal jsem, že to nestačí. Z fóra nezjistíte, jak je na tom Turris objektivně a už vůbec nezjistíte srovnání s jinými produkty. Je logické, že na fóru budou vystupovat především ti, kteří s Turrisem experimentují a buď si konfiguraci rozbijí sami, nebo vyrobí něco, s čím třeba upgrade nepočítá. A pak tam budou vystupovat ti, kteří mají z jakéhokoli důvodu problémy. Asi nečekáte, že tam budou diskuse zakládat lidé proto, aby psali, že jim dnes router zase fungoval bez problémů, stejně jako celou dobu předtím.
Názor si můžete udělat třeba tak, že se zeptáte někoho, kdo Turris má. Nejlépe někoho, kdo ho používá podobně, jako ho chcete používat vy. Nebo si můžete přečíst recenze.
To je to ze nikoho ve svem okoli neznam, kdo by mel potrebu mit router s nas a virtualizaci v jednom. Recenze ktere jsem cetl jsou vicemene stejne, hezky hw, zajimavy napad, ale drhne to tady, tady a tady. A za tu cenu si to rozmyslete. Treba https://www.golem.de/news/turris-omnia-im-test-ein-router-zum-basteln-1611-124437-5.html
Ceske texty v ovladani routeru pro globalni trh. Uz jenom to ukazuje jak se testuje nesystematicky.
Ja jsem si uz rikal, ze si proste turris koupim a zkusim si ho. Ale budu ho mit jenom jako router? To by snad zvladnul. A ostatni sluzby typu nas proste nevyuziju.
Problém fóra, a obzvláště fóra pro řešení chyb, je ten, že málokterý majitel ráno vstane, řekně si "to je fajn, že to pořád funguje" a jde na fórum napsat, jak dobrý výrobek to je.
Určitě se vyplatí se na něj podívat, ale připravte se, že uvidíte jen "mám problém" a "já mám jiný problém". Hodnotit podle fóra je asi jako hodnotit kvalitu SW podle počtu ticketů v bugzille.
Co se z fóra trochu vyčíst dá je přístup výrobce. A v tom NIC docela zaostává, to až na světlé výjimky bývá mix nezájmu a protiútoků. Ale kolik z uživatelů je spokojených, kolik nespokojených a kolik jich to už zahodilo do koše/skříně/na později, to ani neodhadnete.
Pravdu máte v tom, že pro tak okrajový produkt, jako je Turris, opravdu moc informací a zkušeností není. To ale z fóra nedělá o nic věrohodnější zdroj. Vy určitě nějaký HW a SW používáte. A upřímně, chodíte a píšete na fóra výrobců i v jiné situaci, než když máte problém?
Na tom foru prave vidis jake problemy lidi resi. Jako uzivatele te nezajimaji prispevky kluci dnes mi turris nespadl ale funguje, jako uzivatele te zajimaji prave ty veci ktere ty potencionalne budes muset resit. A na foru si umis rychle utvorit nazor jestli je produkt mature enough, nebo jestli pristup nicu je rychly, jasny, kvalitni, nebo jestli se uzivatel 3 tydny pta nez mu nekdo odpovi ze je to jeho problem.
Já si vždy vzpomenu na jednoho cukráře, co si pravidelně musel poplakat, že mu do cukrárny chodí lidé, co si koupí pistáciovou zmrzlinu a pak si stěžují, že v tom jsou kousky nějakých oříšků.
Chci říci, že osobně je mi celkem jedno, co si 10 lidí myslí o kvalitě rohlíků. Jsem na světě už dost dlouho abych věděl, že ti nespokojení jsou nejvíce vidět a slyšet. Obdobný přístup mám i k hodnocením kladným, byť tam je důvod trochu jiný.
"Takze kdyz vidim 10 reakci ktere jsou negativni, musim si ten rohlik kupovat abych zjistil ze se fakt neda zrat?"
Ne, stačí se zamyslet nad souvislostma. Kdo, kam, jak a proč to píše. Nepíše to konkurence? Je tam jenom "nedá se žrát", nebo "koupil jsem 5x během dvou měsíců, ale z toho byl 4x ve stavu, že se z něho dala udělat jenom strouhanka a ještě jsem si poškrábal struhadlo doplněný videozáznamem"? On má totiž každý komentář nějakou váhu.
Ono by bylo hezký se začíst do bugzilly nějakýho projektu a referovat, jaká je to kupa hnoje, že je tam 20 neopravených bugů a nikdo to tam nechválí. Bug trace systém je na oznamování problémů, chvála se řeší jinak (například tlačítkem "Donate" na webu projektu).
U Turrisu je fórum jako technická podpora a sdílení rad, jak něco upravit. Pokud tam někdo dá radu, jek něco udělat líp, neznamená to, že je to uděláno špatně. Pokud se někdo podělí o to, jak dodat chybějící funkcionalitu (stáhni ty a ty zdrojáky, uprav makefile, ...), neznamená to, že je to špatný produkt, že tohle nemá v repu. Atd. Co funguje out-of-the-box, to nikdo neřeší. Schválně zkus najít něco o nefunkčním PCI slotu nebo třeba padání kernelu. Kolik % myslíš, že se z celýho systému řeší?
Voe, kritika = zpětná vazba. Pokud reguluješ kvalitu rohlíků na čtyři hodnoty (sůl, doba pečení, tvrdost, gumovost) v reálným intervalu <-100;100> a zpětná vazba ti bude dávat absolutní hodnoty zaokrouhlený na celý čísla, tak to nikdy neureguluješ.
Když chceš kritizovat, tak se napřed zkus vžít do autora. Třeba jako slepý pilot, kterýmu někdo říká "máš blbou rychlost", ale neřekne, jestli se blíží k pádové a má zrychlit, nebo má zpomalit, aby se mu nerozpadl stroj.
@Petr M
Kritika by mohla být i porucha - třeba kampaň konkurence na tvůj výrobek ...
Ale autor není v tak paradoxní situaci jako slepý pilot a když už takový pilot s "blbou rychlostí", tak nevím jestli je místo toho lepší mlčet úplně jenom proto že neznám přesně minimální nebo maximální rychlost
@k3dAR
Podívej, buď je to kritika nebo jsou to jenom blbé kecy, nejčastěji k vlastnímu ukájení nebo k šaškování před davem. A pokud je to kritika, tak je oprávněná nebo ne, může třeba ostrá nebo bezzubá třeba, ovšem ne všechny nesouhlasné výlevy bych označoval za kritiku - tzv. neházet do jednoho pytle.
Ta porucha ovšem, @Petr M by to určitě pochopil vzhledem k jeho textu, byla myšlena jako porucha vstupují do regulačního obvodu, stejně jako se ve zpětnovazebních reg. obvodech nachází ona zpětná vazba. A zde to máme: Jakákoliv kritika je zpětná vazba, ovšem blbé kecy jsou jenom ta porucha - jde o ty vlastnosti která má pro reg. obvody - protože i blbé kecy mohou věci ovlivnit -> přízeň klientely, motivace, nakonec i cena třeba nebo navedení k chybným úúvahám a opravám na základě zaměnění těchto blbých keců a skutečné kritiky ....