O umělé inteligenci bych nemluvil a je to dost krutě daleko. Je to jen naprogramované tak, aby někoho porazil, ale aby přemýšlel proč a čeho docílí z AI nevypadne ani prd.
Naprogramovat něco tak, aby člověk to měl těžké či ani nezvítězil je vlastně snažší jak vytvořit umělou inteligenci.
Prave ze v pripade AlphaGo o hrubou silu nejde, protoze ani hardware pouzity pro AlphaGo neni schopen hrat go hrubou silou. Tak moc je go narocne. AlphaGo si velmi silne pomaha neuronovymi sitemi a moznou mnozinu tahu silne redukuje. Prave to byl velmi pravdepodobne duvod vyhry Lee Se-dola ve ctvrte partii jejich vzajemneho klani. Lee Se-dol zahral tah, se kterym AlphaGo nepocital, protoze ho selektivne vyradil z uvazovane vetve vhodnych tahu a jejich pokracovani.
Nicmene technicky vzato, souhlasim s tim, ze nejde o inteligenci (zamerne neuvadim slovo "umelou"). Prisne logicky jde o "moudrost/zkusenosti/vedomosti" souhrnne schovane/zakodovane/naucene v neuronovych sitich, ktere AlphaGo vyuziva. Ovsem pocitace a jejich aplikace inteligenci nemaji. Inteligenci maji pouze zive organismy a nezive objekty musi inteligenci nejak simulovat. A proto se pro "umelou inteligenci", ktera simuluje "inteligenci" pouziva znalostnich bazi, vedomosti apod. Ovsem inteligence a moudrost/znalosti neni totez. Umela inteligence si vypomaha moudrosti proto, ze prirozenou inteligenci proste nema.
Tu by ma zaujímalo, ako pomôže, keď budú piati špičkoví hráči hrať "za jedného".
Lebo v šachu si to viem predstaviť, ako by vedeli o každom ťahu diskutovať a prehrávať si možné varianty ďalšieho vývoja, ale Go sa veľmi nerozumiem - no s tohto popisu mi to pripadá, že človek hrá Go "intuitívne" a tam nerozumiem, ako dokážu viacerí hráči navzájom si zdôvodniť, čo odporúčajú zahrať...
Ano je to diskutabilní, a upřímně pořád je v tomto rozpor.
Umělá inteligence by se měla podle všech platných pravidel učit zcela sama (nějak jako člověk, prostě ukážeš a on to z opakuje) a to ve všech směrech. Také by měla komunikovat a mnoho jiných aspektů.
O AI se svým způsobem nedá říct, protože dělá jen jednu věc. kdyby si ty dělal celý život jen jednu věc, také budeš přeborník a každý kdo proti tobě sedne, prohraje.
Umělá inteligence je dost diskutabilní téma. Jinak AI pořádný rozvoj bude na procesorech na atomovou bázi (doufám, že víš které procesory myslím, nemohu si vzpomenout na název, ovšem je jeden "funkční" prototyp, který je z poloviny to co chtějí, možná ani to ne).
> by se měla podle všech platných pravidel učit zcela sama
cože? kdy? proč? jak jsi na to přišel?
> nějak jako člověk
člověk se neučí sám
> a to ve všech směrech
proč?
> Také by měla komunikovat
proč? jak?
A tak by se dalo pokračovat. Obávám se, že jsi si pojem umělá inteligence poněkud předefinoval. Pak v tom máš rozpor...
Nebo vy máte tak malé nároky.. .Umělá inteligence je se vším všudy...
Samo o sobě už roku tuším 1955 takhle někteří definovali umělou inteligenci a jejich velký cíl.
Dle mého umělá inteligence je to i to, že musí komunikovat, nějak se učit (ano člověk se učí sám, když chce, nebo se učí dle jiných, prostě okouká, je to myšleno na cokoliv, třeba psaní, malování atd.).
Ty se ptáš proč a jak.... je to jednoduší jak zamyslet nad tím co vše by mělo obsahovat, že ano? Umělá inteligence vychází z inteligence... což znamená, že musí nějak komunikovat, učit se, tvořit sám a jiné.
Jsi si jist, že víš co děláš, když chceš tuto tvou definici UI používat zde pod článkem o AlphaGo? Já myslím, že jsi poněkud mimo.
Mimochodem vše co zmiňuješ dnešní UI dělá, akorát nevím o tom, že by to někomu stálo za to dávat do jedné krabice. Ono totiž nedává moc smysl aby nějaký analyzátor obrázků zároveň uměl hrát Go.
Tak Barbie nebo Ken (nadsázka) by asi byli skvělí kandidáti na trochu umělé, všeobecné inteligence...
Skutečně se ale nelze opravdu hluboce - lidsky, bavit se současnou umělou např. o smyslu života.
Jsou ale pokusy ohledně toho okoukání. Např. u písmen člověk ví celkem intuitivně na základě jednoho symbolu, jak by jej asi napsal. Existuje umělá inteligence, která nepotřebuje tisíce obrázků písmena, aby se uměla naučit psát. Prý to již redukovali na jeden tvar, ze kterého se zbytek vygeneruje - odvodí v umělé inteligenci.
Citace: "Od té doby byl AlphaGo dále vylepšován a objížděl další turnaje, kde vítězil prakticky bez zaváhání."
Prominte pane Boranku, ale mam silny pocit, ze prostredi go je Vam silne cizi.
1) AlphaGo neobjizdel ani "neobjizdel" zadne turnaje, byly to normalni hry na serveru, ktere nebyly turnajove. Klidne se mohly pocitat do rankingu, ale ty hry byly samostatne, nebyly soucasti zadneho turnaje. (Jako turnaj rozumim serii her, kde po urcitem predem danem poctu kol je vyhodnoceno poradi hracu ucastnicich se turnaje.)
2) Vsechny AlphaGo internetove partie byly "bleskovky" (jen par minut zakladniho casu plus byo-yomi), zatimco partie s Lee Se-dolem byly regulerni "ostre zapasy", kde meli oba ucastnici 2 hodiny zakladniho casu plus byo-yomi. Porovnavat zapasy s Lee Se-dolem a bleskove partie na cinskych serverech se neda relevantnim zpusobem. Snad budete souhlasit s tvrzenim, ze cim kratsi stejny cas bude dan pocitaci a lidskemu hraci, tim vetsi vyhodu bude pocitac mit.