Proč s tím přišli tak pozdě?
US film jde obvykle popsat pomocí deseti parametrů:
1) Kolik amíků je na začátku
2) Co je pokosí (meteorit, infekce, mimozemšťani,...)?
3) Kde se to celý odehraje?
4) Kolik pomocníků hlavní hrdina má?
5) Kolik amíků zařve, než se hrdina dostane do akce?
6) Kolik pomocníků odpadne nebo zradí?
7) Kolik neamíků se mu povede pokosit?
8) Je hrdina zranitelný?
9) Bude mít hrdina svatbu, nebo funus?
10) Jak to má být dlouhý?
No a z těchto parametrů poskládá film klidně i Ivan Nový nebo podobný algoritmus... A dílo je od výtvoru člověka nerozeznatelný.
To je ale staletími osvědčený postup tvorby příběhů.
0) jak daleko to je (za sedmero/devatero řekami/horami, nebo daleko/předaleko)?
1) je tam jen král, jen královna, nebo král a královna?
2) kolik má/mají dětí (0,1 nebo 3)?
3) jsou to synové nebo dcery?
4) kdo ohrožuje království (drak, černokněžník, jiné království)?
5) jakou škodu způsobí ten, kdo království ohrožuje (zastraší, vypálí nějaká města, pobije vesničany, zakleje někoho)?
6) kdo království zachrání (hloupý vesničan, provorozené dítě, třetí dítě, cizí hodný princ)?
7) jaká je odměna (půl království, princezna, truhla zlata)?
Aneb scénka s panem Kemrem:
Rádio: „V tom království vládl král, který byl velice starý.”
Děda Komárek: „To von bude mít tři syny.”
Rádio: „A ten král měl tři syny.”
Děda Komárek: „Sem to řikal.”